husqvarna_svartpilen_801_2




Honda VTR 1000 SP - 1

Je známo, že mezi největší velmoci ve výrobě silničních motocyklů patří bez pochyb Itálie a Japonsko. Poté, co italští odborníci zavedli dvouválcové motory v MS superbiků, zejména u strojů značky Ducati, Honda nechtěla být pozadu a vyvinula svůj vlastní dvouválec, který měl v závodech nahradit stávající čtyřválec RC45 (750 cm3). Motocykl VTR 1000 SP-1 představila Honda v roce 2000 a jako základ byl použit VTR 1000 F Firestorm, který je ve výrobním programu již od roku 1997.

SP-1 je na první pohled typický superbikový speciál. Aerodynamická kapotáž, která má vpředu dva světlomety a uprostřed trojúhelníkový otvor pro přívod sání vzduchu, vyhlíží agresivním dojmem. Nádrž, vybraná podle tvaru jezdce umožňuje využít co nejefektivnější krytí před proudícím vzduchem a sedlo spolujezdce, které je možno nahradit krytem, jsou toho také jasným důkazem.


Pohonná jednotka je zcela přepracovaná oproti původní verzi Firestorm a 90 % všech dílů je nových. Jedná se o čtyřdobý, kapalinou chlazený dvouválec do V (90°) s osmi ventily DOHC. SP-1 je sportovněji naladěna a umožňuje využít výkon i ve vyšších otáčkách. Kompresní poměr byl zvýšen na 10,8:1. Písty o průměru 100 mm se pohybují ve vložkách z hliníkového a keramického kompozitního materiálu. Zcela nový je také klikový hřídel. Vačkové hřídele jsou poháněny podobně jako u předchozí závodní verze RC45. Jako i u mnoha jiných modelů této značky bylo i zde použito vstřikování paliva PGM-FI, se dvěmi vstřikovacími jednotkami na válec. Hlavy válců a víko spojky jsou z velmi lehkého magnézia.


Vzduch procházející již zmiňovaným otvorem v přední části kapotáže pokračuje přímo skrze hlavu řízení až do komory sání. Tato technologie je opravdu ojedinělá a umožňuje průchod trubky řízení skrze hlavu řízení, aniž by vznikaly nějaké turbulence. Dobře odstupňovaná je také převodovka, lze s ní přesně řadit a umožňuje doslova brutální zátah od těch nejnižších otáček. Podvozek je zcela nové konstrukce z hliníkové slitiny. Zadní kyvná vidlice je vyztužená vzpěrou Yagura a je uchycena na motor. To znamená, že zatížení z ní je pohlceno motorem a nepřenáší se tak do rámu a tedy ani na jezdce. Zadní odpružení Pro-link obsahuje plně seřiditelný plynový tlumič. Vpředu je použita extra tuhá, převrácená a plně seřiditelná teleskopická vidlice. O zastavení se stará vpředu dvoukotoučová brzda s čtyřpístkovými třmeny a destičkami ze spékaného kovu, vzadu brzda jednokotoučová. Stroj je obut do pneumatik značky Dunlop, vpředu 120/70 ZR 17, vzadu 190/50 ZR 17.


Jízdní vlastnosti jsou vynikající. Aby také ne, když se jedná téměř o závodní motocykl. Pouze někomu může činit problém zvyknout si na dvoulválec. Charakteristický zvuk, zcela jiné chování motoru po celý rozsah otáček než je tomu u čtyřválců. Posaz je doslova sportovní a na dlouhém cestování si mnoho pohodlí rozhodně neužijete. Také lidé větší nebo mohutnější postavy by mohli mít problém srovnat se za řídítka. Sedlo spolujezdce je u stroje opravdu jen na krátkou vyjížďku. Jednoduše SP-1 se cítí jako doma na okruhu.


V kapotáži je integrován digitální panel s vyznačeným ciferníkem otáčkoměru a tachometrem. Pod ním potom nezbytné kontrolky včetně signalizace rezervy. Ovládací prvky na řídítkách jsou srovnatelné s ostatními modely Hondy v aktuální nabídce.


VTR 1000 SP-1 je možno dovybavit sadou dostupných kitových součástí, které obsahují přes sto položek. Potom se jeho úroveň a kvalita vyšplhá na hodnoty potřebné pro závody. Na trhu tomuto stroji oponují zejména Ducati 996, Aprilia RSV-Mile 1000 nebo Suzuki TL 1000 R.


Stáhnout zvuk (wav: 350 kB)

Informace o redaktorovi

Pavel Růžička - (Odebírat články autora)
Lukáš Růžička - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):
Motokatalog.cz



TOPlist