gmoto_lambretta2




Triumph ukončil další fázi vývoje elektrického motocyklu. Prý bude nejlepší

V květnu 2019 značka z Hinckley oznámila, že začíná vyvíjet svůj vlastní elektrický motocykl, a to ve spolupráci s předními britskými společnostmi zabývajícími se elektromobilitou a za podpory vlády. Nyní Triumph ukázal výsledek ukončené druhé fáze projektu ze čtyř – prototyp pohonné jednotky, namontovaný v rámu. A ukázal i první skici!

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Pokud čekáte, že se dozvíte všechny důležité parametry, čili jaký má elektromotor výkon a točivý moment, jak velký je battery-pack, kolik na jedno nabití ujedete a jak dlouho trvá dobíjení, tak vás zklameme. Triumph sice vydal 11stránkovou tiskovou zprávu, ale je to spíš takové trochu plácání se po zádech, jak jim to jde dobře od ruky, bez konkrétnějších informací. Nebo takhle – bez informací, na které koncoví uživatelé čekají. My se vám to pokusíme zhustit do kratšího povídání, pro ty lačné naprosto detailních informací je k dispozici čtvrthodinové video v úvodu.

Nejprve malé shrnutí: na projektu elektrického motocyklu nazvaném TE-1 se podílí hned šest subjektů. Protože tady se jedná o víc než jenom nějaký motocykl jedné značky, v tomto případě je to bezmála národní zájem – Britové jsou přímo posedlí myšlenkou vyvinout ten nejlepší elektrický motocykl a ukázat, že jejich průmysl je v tomto ohledu na nejvyšší úrovni. Tím hlavním subjektem je samozřejmě Triumph Motorcycles, ten celý projekt vede a zajišťuje nejen podvozek, ale i samotný fakt, aby výsledný motocykl byl skutečně dobrým motocyklem – už jsme měli nemálo možností vyzkoušet elektrické povozy od společností, které možná rozuměly elektrice, ale ani za mák motocyklům. Tady by to mělo být naopak. Triumph také dělá řídicí software, který spojuje všechny elektrické systémy, jako reakci plynové rukojeti, kontrolu trakce, regenerativní brzdění atd. plus vyvinul nový přístrojový displej. Williams Advanced Engineering (WAE), společnost provázaná se světem Formule 1, vyvíjí baterie a řídicí jednotku, společnost Integral Powetrain zase elektromotor včetně střídače, v univerzitě ve Warwicku (WMG) pracují na simulacích všech systémů, aby pěkně ladily dohromady, a nakonec tady máme vládní agenturu Innovate UK, která finančně podporuje britské R&D projekty, a OZEV neboli Office for Zero Emission Vehicles, pracovní tým napříč ministerstvy dopravy a obchodu, jenž řeší především nabíjecí soustavy.

A jaké jsou tedy výsledky druhé ze čtyř vývojových fází? WAE hlásí, že se jim podařilo udělat ten správný battery-pack. Zaprvé z hlediska tvaru a umístění, což je na motorce ještě důležitější než u aut, kam baterky můžete dát skoro kamkoli, hlavně aby to bylo dole (s velkou nadsázkou) – u motorky máte hodně omezený prostor, musíte velice intenzivně řešit těžiště a ještě vzájemné propojení s motorem a nabíječkou. Úplně nová řídicí jednotka je integrovaná do battery-packu a nový je i software battery managementu. A zadruhé bylo samozřejmě potřeba vyřešit uchovávání a předávání energie, a v tomto ohledu má jít o milník ve světě elektrických motocyklů. Laicky řečeno, tyhle baterky nabídnou delší dojezd a vysoký výkon i v okamžiku, kdy už budou téměř vybité. S baterkami drží krok nově vyvinutý motor Integral Powertrain, jenž v sobě integruje i střídač, který normálně bývá odděleně, což znamená odstranění dalších krabic, úchytů, chladicího potrubí a těžkých vysokonapěťových kabelů. Střídač používá moderní polovodičové spínače z karbidu křemíku, které snižují ztráty a zvyšují efektivitu. Tady máme dokonce i jediný technický údaj: ač kompaktní motor váží pouze 10 kg, je schopen ze sebe dostat výkon až 130 kW (přepočteno na staré dobré koně skoro 180) a má jít o skutečný klenot mezi elektromotory, jenž má pomoci definovat budoucnost elektromobility.

A Triumph? Ten to, vedle již zmíněného vývoje elektroniky, celé zabalil do šasi, které se bude dále vyvíjet ve třetí fázi prototypu, čtvrtou fází potom bude již samotné testování. A také nám konečně ukázal, jak by měl výsledný motocykl vypadat, to je možná ta největší a nejdůležitější informace z této zprávy! Design je jasně odvozený od nového streetfighteru Street Triple 1200 RS, a když se podíváte na hliníkové dvojité páteřové rámy obou strojů, vidíte mezi nimi jasnou spojitost. Ty skici vypadají moc pěkně, TE-1 působí jako normální motorka a ne jako baterka na kolech. Triumph také říká, že vyvíjí stroj, na němž jízdní zážitky budou vzrušující a zároveň povědomé. Čili že byste měli mít pocit jízdy na motocyklu a ne tramvají. Jak se to Britům nakonec podaří splnit, to se uvidí až za nějaký čas. Projekt sice byl ohlášen jako dvouletý, ale pojízdný stroj by se měl objevit nejdříve ke konci roku 2021, a ten bude mít do sériovky nejspíš ještě hodně daleko.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 5 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist