yamaha_demo_tour




Hayabusa přiletí ve výroční edici

Každý správný motorkář zná minimálně jedno japonské slovíčko: Hayabusa totiž znamená sokol stěhovavý a značka Suzuki jej zvolila pro označení motocyklu, který svého času byl nejrychlejším jednostopým strojem planety. To bylo před 25 lety a my si letos budeme moci koupit speciální provedení, které toto výročí oslavuje.

Kapitoly článku

Motorka, která se už za své existence stala ikonou. Když ji Suzuki na konci roku 1998 představila, byl to šok pro všechny. Přísně aerodynamická kapotáž rozdělovala svým vzhledem obecenstvo na dva tábory, ovšem co se jízdních výkonů týkalo, tam měli všichni jasno hned po prvních zkušenostech následujícího roku – nic takhle silného a rychlého tady ještě nebylo. Blackbird od Hondy byl najednou se svými mrzkými 290 km/h v roli statisty, Hayabusa byla prvním sériově vyráběným motocyklem, který překonal bájnou hranici 300 km/h. Tolik ve zvířecí říši zvládne jenom sokol stěhovavý, který při střemhlavém letu dokáže tu třístovku překročit opravdu výrazně, a výstižnějším jménem Suzuki svůj revoluční stroj pojmenovat nemohla.

Náš tip

Přečtěte si, jak Hayabusa vznikla!

Dnes je tady, po určité pauze, již třetí generace stroje, který poté, co přestala být mediálně zajímavá jeho maximální rychlost, dostal příležitost projevit svůj sportovně cestovní charakter. Každý, kdo s novou (byla představena pro rok 2021) Hayabusou přišel do styku, byl nadšený z toho, jak neuvěřitelně kvalitním dojmem působí. A také jak se Suzuki dokonale podařilo skloubit staré s novým – pořád je to na první pohled i posez „stará dobrá Hayabusa“, která je však nabitá elektronikou jako všechny moderní stroje, akorát vám tím nemává před nosem. Namísto nějaké šílené TFT televize jsou tady ručičkové budíky a vy víte, že to takhle je správně (a to malé téeftéčko vás tam vůbec neštve). A takhle je to na Hayabuse se vším, je to prostě pořád prvotřídní zboží. Dneska vám sice Multistrada V4 a jí podobné zhůvěřilosti ukazují, že jde cestovat velmi rychle, aniž byste u toho museli zaujímat pozici králíka v odrazu, ale Hayabusa vám dává pocit, který bychom označili asi slovíčkem dědictví. Tohle není obyčejná motorka.

A právě těch 25 let zkušeností nám letos Suzuki připomene limitovanou edicí nazvanou Hayabusa 25th Anniversary Edition. Jak moc bude limitovaná pro Česko, to zatím nevíme, ani importér ještě nemá přesné informace, takže co se dostupnosti nebo ceny týče, můžeme zatím jenom spekulovat a vzít si na pomoc německý trh, který už svá data zná. Naši západní sousedi obdrží 50 kousků, které se budou prodávat od září coby model 2024, a to za cenu rovných 19 000 EUR, což je o pětistovku více, než co stojí standardní Busa. Jelikož v Česku dáte za Sokola 419 900 Kč, mohla by se „limitka“ vejít do nějakých 435 Palackých. Ono to tady není o nějakých technických změnách, nýbrž pouze o optice. Výroční edice bude ve speciální oranžovo-černé barvě, která vypadá moc pěkně, nicméně asi jsme všichni čekali spíše variaci na tu nejslavnější první béžovo-zlatou nebo jak ji nazvat. Tu však Suzuki decentně použila při příchodu třetí generace, tak se teď zřejmě nechtěla opakovat a sáhla po barevné kombinaci, která byla typická pro generaci druhou, jež měla premiéru v modelovém ročníku 2008. A potom už to budou jenom malé, ale hezké detaily. Nahoře na nádrži najdete kulaté logo 25th Anniversary s kandži znakem pro Hayabusu, tedy sokola stěhovavého, na výfucích máte to samé, jenom více roztažené po celých koncovkách. A pozor, ten kandži znak máte i na článcích zlatého řetězu! Zlatě eloxované potom jsou ještě vnitřní prstence předních brzdových kotoučů a poslední odlišností od standardního provedení je, že u výroční edice dostanete v ceně i krytku namísto sedla spolujezdce, kterou si jinak kupujete. Pěkná decentní oslavička, co říkáte?

 

Podívejte se na naše redakční video testy:

Top Gun: Suzuki Hayabusa vs Kawasaki Ninja H2 SX

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

Suzuki Hayabusa: Dokáže oslovit i dnes?

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist