yamaha_demo_tour




Brutale 800 a Dragster od MV Agusty dostaly výbavu z čtyřválce

Euro 5 samozřejmě nemine nikoho, ani MV Agustu. V případě tříválcových osmistovek se tenhle proces obešel bez jakýchkoli výkonových ztrát nebo zisků, stroje si ale polepšily na poli elektronické výbavy, lehce se ladil podvozek a samozřejmě také vzhled.
 

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

MV Agusta Brutale, to je pěkná stálice na motocyklovém trhu. První generace se objevila už v roce 2001 a od té doby se stala pilířem italské značky. Za ty roky se její vzhled měnil velmi postupně, pořád je v ní jasně rozpoznatelná silueta načrtnutá geniálním Massimem Tamburinim a zůstane to tak i pro příští rok, byť nám holka zase o něco přibrousila své drápky. Doslova a do písmene to platí o třech drápech, které nově najdeme na místě výfukové koncovky. Na ostřejším výrazu Brutalka nabrala také při pohledu z očí do očí, kde už můžeme začít větřit technické dědictví od větší litrové sestry. Osmistovka od ní přebrala kompletní přední LED světlo, to znamená včetně funkce denního svícení a přisvěcování vnitřku zatáčky. Aby toho byla Brutale schopná, nastěhovala se do jejích vnitřností šestiosá inerciální řídící jednotka od milánské firmy e-Novia. Kdo sleduje aktuální trendy v jedné stopě, určitě už tuší, že tady ten chytrý mozek nebude jenom kvůli přednímu světlu. Na základě jejích dat pracuje nové náklonové ABS Continental, kontrola trakce nebo nový hlídač zvedání předního kola FLC. V rámci elektronické výbavy nemůžeme vynechat také zdokonalený systém oboustranného rychlořazení, nyní už ve své třetí generaci. EAS 3.0, jak se oficiálně jmenuje, slibuje zase o něco rychlejší, hladší a preciznější přeřazování bez použití spojky.

S novými elektronickými možnostmi úzce souvisí jednak ovladače na řídítkách, kterými aktivujete třeba tempomat, launch control případně omezovač rychlosti, hlavně ale také zbrusu nový 5,5“ TFT displej. Tedy on je zbrusu nový v případě osmistovky, jinak už jsme s ním samozřejmě měli tu čest u litrové Brutale. Krom barviček přináší hlavně možnost konektivity s mobilním telefonem a s toho plynoucí benefity. Kromě klasické správy hovorů, hudby a zpráv tam patří promítání navigačních příkazů, zaznamenávání trasy nebo možnost upravovat nastavení motorky skrz chytrý „kecafon“. S jedničkami a nulami se čarovalo také v rámci úprav na motoru. Nová řídící jednotka slibuje lepší odezvu na plyn a přímější spojení mezi plynovou rukojetí a zadním kolem. Tím jsme s elektronikou skončili, když mezi ní nebudeme počítat nové vstřikovače s tlakem zvýšeným z 3,5 na 4 baru. Jenže aby osmistovka vypouštěla do světa méně „prdíků“ a nepřišla o svých 140 koní, nestačilo jenom přepsat pár kódů v řídící jednotce. Muselo se sáhnout do samotného motoru a třeba o něco zlepšit jeho účinnost a snížit tření. Proto se na zdvihátkách ventilů objevuje DLC povlak a jiný materiál najde váš mechanik také na vodítkách ventilů. Kromě ladění kvůli emisím se určitě pracovalo i na spolehlivosti agregátu upraveným spodkem s novými ložisky na klice, ojnicích a vyvažováku. Nový je také spojkový koš a posledním dílkem skládačky je výfuk, který není jiný jenom vzhledově, ale čarovalo se i uvnitř.

Příležitost vylepšit tříválcovou osmistovku si nenechali ujít ani podvozkáři. Rám je tužší, v zadní části se objevuje nové přepákování zadního tlumiče a spolu s tím se samozřejmě ladily také obě pružící a tlumící jednotky, které dál dodává Sachs na zadek a Marzocchi na předek. Obojí je samozřejmě plně stavitelné. Kromě rozdílů v chování podvozku by majitelé současných strojů měli poznat také rozdíl v komfortu díky sedlu s jinou pěnou a novému přednímu štítku. Ten musí zakrýt větší přístrojovku a i díky tomu dokáže lépe rozrážet proudící vzduch. To platí pro všechny nabízené varianty Brutale, které vyjíždějí ve stejném rozdělení jako doposud. Základní a nejlevnější model nese jméno Brutale Rosso (359 000,-), a i když jde o „ekonomický“ model, není ochuzený téměř o nic z moderní elektronické výbavy, ani o barevnou přístrojovou desku s konektivitou a ani o technické změny. Co mu chybí, je chytré přední světlo a hlavně jsou to koně. Jeho motor je naladěný na „pouhých“ 112 koní a 85 newtonmetrů, díky tomu je ale zase možné dopřát si Brutale 800 s řidičským oprávněním A2, protože jde seškrtit. O něco výš je v hierarchii Brutale RR (449 000,-) už s plnotučnými 140 koňmi a 87 newtonmetry a jako vrchol v nabídce je Brutale RR SCS (459 000,-) s automatickou spojkou Smart Clutch System vybavenou novým přítlačným talířem. Znalci už určitě poznali, že ani pro sezńu 2021 nebude k dispozici limitovaný model RC, ale v případě MV Agusty nemáme strach, že by v brzké době nepřišli s nějakou jinou limitkou.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Brutale máme za sebou, teď se můžeme vrhnout na zlobivější dvojče se jménem Dragster, i když vrhání to bude velmi krátké. Jelikož jde jen o radikálnější Brutale s identickým základem, potkaly Dragstera úplně stejné inovace, jako rozumnější sestru. Vtipné, říkat 140koňovému naháči se suchou váhou 175 kilogramů rozumnější…:) Trošku se rozepsat můžeme akorát o nejvyšším modelu Dragster RR SCS RC (595 000,- + 40 000,- racing kit) . Poslední dvě písmena skrývají limitovaných 200 vyrobených kusů ve specifických barvách inspirovaných týmy Moto2 a World Supersport s kovanými ráfky, karbonovými díly karoserie a výfukovým systémem SC Projekt s patřičnou řídící jednotkou. To když nasadíte, obohatíte tříválec o dalších 10 koní na výsledných 150. Na opačném spektru je model Rosso (395 000,-) s litými koly a stejným naladěním jako v případě Brutale Rosso. Mezi tím jsou samozřejmě modely Dragster RR (509 000,-) a Dragster RR SCS (525 000,-). Oba stroje nabídnou drátěná kola, verze SCS navíc automatickou spojku.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist