KTM 1390 Super Duke: Ještě větší Bestie!
Text: Jan Rameš | Foto: KTM | Video: KTM | Zveřejněno: 29.11.2023 | Zobrazeno: 25 094x
Některé motorky se stanou ikonou ještě za svého života a KTM Super Duke je jednou z nich. A je úplně jedno, jestli se bavíme o původní 990, nebo pozdější 1290, nabízené od roku 2014 již ve třetí generaci. Teď se v Rakousku asi rozhodli, že je ta dvanáct-devade nějaká chcíplá, tak přicházejí s 1390!
Kapitoly článku
Super Duke vždycky patřil mezi ta největší jednostopá zla určená do běžného provozu. Motorka pro magory, ve vší úctě, kterou si prostě nekupujete na to, abyste se kochali okolím, nýbrž jste v jejím sedle vždycky dělali vše pro to, abyste se nedožili důchodového věku. Životnost zadní gumy se počítá v hodinách, přední na roky, protože ta se do styku se zemí moc nedostává… Kátéemka tohohle psychouše průběžně vylepšuje, v roce 2020 přišla třetí generace, o rok později vznikla limitovaná 500kusová edice nazvaná RR (letos přidali druhou), loni se objevil Super Duke R Evo se semiaktivním podvozkem, do toho připočítejme ještě tři edice vyrobené pro Trambus ééé pardon pro Brabus, prostě ač pro silniční použití dávají daleko větší smysl menší Vévodové s řadovým motorem LC8c, ať už jde o verzi 790, 890 nebo nejnovější 990, Super Duke je prostě král. A teď tedy bude 1390, přičemž v nabídce budou dvě verze, R a R Evo.
Pokud by snad někomu přišel design 1290 málo agresivní, tak 1390 ho určitě uspokojí. Tahle motorka má tak ostré hrany, že byste se o ně pořezali. Podsedlák je ještě minimalističtější, už z něj zmizelo i zadní světlo, které se přestěhovalo do blinkrů na odnímatelném držáku RZ, a na nádrži s objemem zvětšeným o 1,5 litru na výsledných 17,5 l najdete ještě ostřejší spojlery sloužící jako křidélka pro zvýšení přítlaku při vysokých rychlostech, jejichž dosahování bylo pro Super Duka vždy životní prioritou. Nový model byste mohli poznat také podle speciálních barev, které mají připomínat první 990, přičemž k tomu KTM ještě připomíná, že se bude slavit 30 let řady Duke, ale tím nejspolehlivějším poznávacím znamením pro třináct-devade bude určitě přední světlomet shodného typu, jaký ukázal před necelým měsícem 990 Duke. Inu, když už máme pocit, že snad u Kisky vykouřili všechen matroš, dovezou jim novou dávku a designéři jedou nanovo. Tohle světlo je o 700 gramů lehčí než předchozí „hmyzák“, který se zpětně proti novému Vetřelci jeví jako vrchol elegance, a zcela jistě se o jeho tvarech budou ještě roky vést diskuse. Což byl určitě v Mattighofenu záměr. Když děláte motorku, kterou sami nazýváte Bestií, asi nechcete, aby byla od pohledu milá jako růžový jednorožec.
A teď to nejdůležitější, co určitě hledáte už od začátku – co motor? Stávající 1290 měla skutečný objem 1301 cm3 a parametry 180 koní/140 newtonmetrů, tak kam jsme se posunuli? Ač označení zní 1390, zase takový skok vzhůru neproběhl, objem je 1350 cm3 a bylo ho docíleno zvětšením vrtání ze 108 na 110 mm, zdvih zůstal stejných 71 mm, komprese lehce klesla o tři desetinky na 13,2:1. Motor plní novou emisní normu Euro 5+ a kátéemka jen tak mezi řečí přidává informaci, že sací vačková hřídel je posuvná a na každý ventil jsou dva profily vaček, čili jde o variabilní časování (tedy spíše variabilní zdvih) ventilů – každý jiný výrobce by tomuto řešení věnoval tři odstavce v tiskové zprávě, tady máme jednu větu. To asi proto, že majiteli Super Duka je jedno, co se uvnitř děje, pro něj je důležitý výsledek, a ten zní 190 koní při 10 000 otáčkách a 145 newtonmetrů při 8000 otáčkách! Jelikož hmotnost stroje bez paliva v nádrži zůstala na 200 kg, jsme zase o něco blíž magickému poměru výkonu a hmotnosti 1:1, ale podle mě je důležitější (a děsivější) ten poměr kil a newtonmetrů.
Zatímco se budete probírat z mrákot, přidáme ještě další technické detaily. Airbox je celý předělaný, má jiné náporové sání s přímějším vstupem a cesta vzduchu do válců je kratší díky nižším vstřikovacím hrdlům, jejichž průměr se zvětšil z 56 na 60 mm. Horní vstřikovače se kousek přemístily, výsledkem má být lepší atomizace směsi (to zní hustě, co). Kdo jede v ekologii, toho překvapí poměrně nízká produkce CO2 na úrovni 139 g/km, ale to asi pouze v případě, že jste asketa, který bude jezdit na proklamovaných 5,9 l/100 km. Šetřílek zatleská i nad dlouhými servisními intervaly, ventily se štelují až po 60 000 km. Síla jde z motoru přes novou spojku Brembo se samoodvzdušňovací hydraulikou a převodovku s upravenými poměry na pětce a šestce.
Z motoru pojďme na elektroniku, bez té si lze takovou Bestii těžko představit. Základem je 5“ TFT displej s novou grafikou a předělaným menu, v němž byste měli méně klikat, než se někam dostanete. Jezdec má na výběr z pěti režimů, na 130 koní omezený Rain, silniční Street a sportovní Sport (jaké překvapení) jsou v základu, za příplatek dostanete ještě nastavitelný Performance a závodní Track, který nabídne dva způsoby zobrazení. Kátéemka zdůrazňuje ještě nový Engine Brake Control nastavitelný do pěti úrovní a jinak naladěné pětiúrovňové anti-wheelie s úhly od 0,36° až po 22,25°. Na displeji přibylo ještě hlídání tlaku v pneumatikách TPMS s přesným softwarem, které při okruhovém použití umožňuje nastavit si vlastní tlaky, aby na vás displej pořád neřval, že máte příliš nízké, a také si můžete naprogramovat druhý pár kol. Z opačného ranku, co se používání motorky týče, je nová USB-C zásuvka v těle displeje.
Posledním bodem elektroniky je odpružení, ale to pouze v případě modelu 1390 Super Duke R Evo, který disponuje semiaktivem. Ještě než se na něj podíváme detailně, proběhneme si podvozek obou verzí. To bude rychlé, protože rám by měl být hodně podobný jako u 1290 Super Duka z roku 2020, akorát s trochu ostřejší geometrií a kratším závlekem i rozvorem. Standardní Super Duke R má pořád manuálně nastavitelné tlumiče WP Apex, vpředu ve 48mm USD vidlici s otevřenou cartridgí a vzadu s možností poladit si rychlou i pomalou kompresi, akorát že byly trochu přeladěny, aby lépe seděly ještě silnější potvoře. Co poměrně překvapí, že erko je o půl kila těžší než Evo se semiaktivem, konkrétně 200,5 kg. Nová litá kola jsou dohromady o 1,2 kg lehčí než na předchozí generaci a budou obutá do Michelinů Power GP o šíři 120/200 mm jako dosud. Brzdová soustava zůstává Brembo včetně monobloků Stylema, akorát na řídítku najdeme novou pumpu MCS.
A teď už se podívejme na Evo a jeho tlumiče WP SAT (Semi-Active Technology). Jde o nejnovější třetí generaci s tlumením kontrolovaným magnetickými ventily a pěti na displeji volitelnými módy Auto, Comfort, Rain, Street a Sport, ovšem když si připlatíte za balíček Suspension Pro, dostanete ještě víc. Zaprvé módy Track a Pro, zadruhé tři režimy automatického předpětí zadního péra (Low/Standard/High), zatřetí možnost nastavení Anti-Divu a začtvrté mód Factory Start. To je fičura inspirovaná MotoGP a spočívá v tom, že se vám při zastavování sníží předpětí, zadek motorky si kecne k zemi a vy tak máte více zatížené zadní kolo pro bleskový start ze startovní čáry. I tak budou mít ale launch control, anti-wheelie a kontrola trakce plné ruce práce, abyste se rozjeli efektivně a ne jenom efektně, jak vidíte v úvodním videu. Brrr, jak tam ten borec lítá po koleni přes ty spáry v betonových panelech, z toho jde hrůza. Jenomže budit hrůzu měl Super Duke vždycky v popisu práce a pro novou 1390 to platí beze zbytku také!
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.