husqvarna_svart_125_listopad2




KTM přidává Bestii ve verzi Evo

Co je to Bestie, to motorkáři a zejména fanoušci oranžové rakouské značky dobře vědí. Model 1290 Super Duke R dostal tuto přezdívku už dávno a zcela právem. Napřesrok si jej budete moci pořídit také v nové verzi Evo, vybavené semiaktivním podvozkem. Konečně!

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Super Duke má za sebou dlouhý vývoj, kdysi tahle motorka začínala jako litrový chuligán, od modelového ročníku 2014 je to potom dvanáct-devadesátka, přičemž aktuálně se prodává její již třetí generace. Ta přišla na trh v roce 2020 a šlo o rozsáhlou modernizaci s trochu pozměněným vnějším designem, novým podvozkem, nižší hmotností a silnějším 180koňovým dvouválcem 1301 cm3, plnícím normu Euro 5. Prostě Bestie 3.0, na níž se slabá místa hodná vylepšení hledají jen těžko. Že to jde ještě lépe, ukázala letošní limitovaná verze Super Duke RR se spoustou karbonových komponentů, ale to byla lahůdka za cenu bezmála o 200 tisíc korun vyšší. Trend dnešní doby ale napovídal, že jedna oblast by upravit šla.

Pro někoho je kvalitní, ručně nastavitelný podvozek tím nejlepším řešením pod sluncem (a stále si ho může dopřát ve standardním Super Duku R), nicméně u motorek za půl milionu už pomalu začíná být standardní výbavou semiaktivní odpružení. Nebo aspoň příplatkovou. Každopádně do Super Duka jste si ho doteď nemohli pořídit ani za kačky navíc, což pro nejednoho zákazníka, který za své peníze chce dostat to nej, co se aktuálně prodává, mohlo být lehké zklamání. A přesně tuhle fičuru od příštího roku nabídne 1290 Super Duke R Evo, což bude druhá verze nabízená vedle standardního provedení. Oba tyto modely 2022 přijedou ve dvojici úplně nových shodných barevných provedeních, stříbrno-oranžovém a modro-černo-oranžovém, a až na ten podvozek budou shodné i technicky. Oba tedy dostanou „rychlejší“ plyn, namísto 72° teď do plna přidáte po otočení o 65°, což je věc, kterou nabídlo už zmiňované RR.

Zvenčí jsou jedinými rozdíly mezi standardem a Evem drátky vedoucí do tlumičů, ale ty musíte vyloženě hledat, nejjednodušším poznávacím znamením je barva plastového kroužku na spodním kraji kluzáků přední vidlice – Evo má modré, standard červené. A samozřejmě že na velkém barevném TFT displeji potom najdete uživatelské rozhraní k nastavení charakteristiky podvozku, které se provádí intuitivně tlačítky z levého řídítka. Nejnovější generace semiaktivního podvozku SAT na tlumičích WP Apex má standardně trojici režimů Comfort, Street a Sport a jejich přepínáním tu raketu pod sebou měníte od pohodlného polykače rozbitých povrchů silnic druhé a nižší třídy po tuhou a přesnou okruhovou zbraň. Navíc si můžete na displeji naklikat předpětí na zadním tlumiči, a to v 10 krocích na celkové dráze 20 mm.

Za příplatek ovšem můžete mít paket Suspension Pro, a ten vám přidá další tři módy Track, Advanced a Auto. Track je to nejtužší nastavení, vyvinuté testovači KTM pro jízdu na rychlých okruzích náročných na prudké brzdění. V režimu Advanced mohou ti jezdci, kteří jsou dostatečně citliví a o nastavení podvozků už leccos vědí, dolaďovat úroveň tlumení vpředu a vzadu v osmi úrovních. Režim Auto je potom ten nejinteligentnější, který dokáže detekovat rozdílné jízdní styly a podvozek na ně automaticky ladit – ve městě při klidné jízdě pohodlný, v zatáčkách při agresivní jízdě tuhý.

Další výhodou paketu Suspension Pro je třístupňové automatické nastavování předpětí, kdy si vás motorka sama zváží a nastaví pružinu přímo na vás. Auto-Standard je prostě neutrální a vyvážená geometrie, Auto-Low znamená níž sedlo, více pohodlí a méně sportovní přístup a Auto-High naopak agresivní geometrii zaměřenou na agilitu s více zatíženým předkem. Zejména pro sportovní jízdu se vám potom bude hodit další z výhod tohoto příplatkového prvku, a sice nastavitelný anti-dive. Jo, dobrý mechanický podvozek je fajn, ale tenhle semiaktiv si Bestie fakt zasloužila!

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 10 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist