husqvarna_svartpilen_801_2




Honda upravuje modely CB500, dostanou lepší podvozek

Sotva jsme stačili prozkoumat nové barvy pro Africu Twin, už nám Honda hrne další modely, které zůstávají v nabídce i pro rok 2022. Půllitrová cébéčka ovšem dostala víc než jen jinou grafiku.

Kapitoly článku

Nejprve pár čísel, abychom dobře pochopili, jak moc jsou cébéčka pro Hondu důležitá. Od představení této modelové řady v roce 2013 se v Evropě prodalo přes 106 000 strojů CB/CBR, přičemž naháč CB500F představuje téměř polovinu z celkového počtu prodaných kusů, kapotovaný sporťák CBR500R drží 18% podíl a adventura CB500X se na celkových prodejích podílí 35 %. Zajímavé jsou jezdecké profily, 45 % majitelů CB500F a 37 % majitelů modelu CBR500R jsou v motocyklovém světě nováčky, naopak přes 75 % majitelů CB500X jsou zkušení jezdci. Všichni teď dostanou něco navíc, přitom ceny zůstávají stejné jako doposud – 160 tisíc za naháče, 175 za iksko a 180 za supersport.

Jelikož všechna cébéčka prošla velkou modernizací v roce 2019 a od letoška plní normu Euro 5 (tedy na tu byla připravena již předtím, akorát že v modelech 2021 už to proběhlo i oficiálně zkušebnou), bylo jasné, že žádné velké novoty čekat nemáme. A upřímně, až na jiná barevná provedení jsme nečekali vůbec nic. No a vidíte, Japonci nás překvapili a sáhli dokonce i do motoru. Tam tedy „jenom“ do mapy vstřikování, kde, citujeme: nová nastavení zlepšila dostupnost točivého momentu a charakter motoru. Trochu nejasné vyjádření, ale my bychom za tím viděli více síly ve spodním a středním pásmu, přičemž výkonový strop 35 kW musel pochopitelně zůstat zachován. Těšit se máme i na hezčí chladič, který je navíc o 100 gramů lehčí, a přitom pořád stejně výkonný.

Motorové hrátky jsou ale jenom drobností, daleko větší a skutečně významné změny proběhly na podvozcích všech modelů. Ocelové rámy zůstávají beze změn, ovšem zadní kyvná vidlice obdélníkového průřezu (pořád žádné estetické tvarování) je vyrobena ze slabší 2mm oceli namísto 2,3mm jako doposud, takže je lehčí, díky upravené konstrukci ale zároveň tužší v rotaci a ve směru do stran zase naopak pružnější, což má zlepšovat ovladatelnost stroje. Na kyvce bychom měli najít také nový kryt řetězu, ovšem jak vypadá, těžko říci – z nějakého zvláštního důvodu Honda dala k dispozici pouze fotografie pravých stran všech tří modelů…

To nejdůležitější ovšem vidíte hned, a to ze všech úhlů – vpředu je USD vidlice a dva kotouče! To je technická změna jako blázen a také nákladová, takže o to víc zůstáváme zírat, že cébéčka nezdražila ani o korunu. Tohle jsme jim, shodně všem třem, vyčítali odjakživa, že prostě ta klasická vidle sice funguje, ale vypadá levně a jeden kotouč prostě má svoje limity dřív, než by rozdováděnému motorkáři bylo často milé. Co se té vidlice týče, jedná se o Showu SFF-BP, což je zkratka pro Separate Function Fork – Big Piston, tedy že má v jednom teleskopu tlumení, v druhém pružinu a velký pístek ve tlumiči, a jedná se o úplně stejnou vidlici, kterou disponují větší modely CB/CBR650R. Sice tím pětistovky přišly o možnost regulace předpětí, ale celkově tahle „apsajda“ bude určitě lepší. Jestli se změnil nějak její zdvih, to netušíme, Honda tohle už nějaký čas moc často neudává a víme jen, že dobrodružné X má zdvih větší, a to konkrétně 150 mm. Že je s novou vidlí, logicky uloženou v jiných brýlích, spojen i přední blatník ze šestsetpadesátek, je nabíledni. Samozřejmě s výjimkou modelu X, ten má úplně nový. K předku byl u všech modelů přeladěn zadní tlumič.

U brzd od společnosti Nissin se můžeme těšit na měkčí chod páčky a samozřejmě podstatně větší brzdnou sílu, když byl jeden 320mm kotouč nahrazen dvojicí 296mm. Model CB500X k němu stále nabízí plovoucí dvoupístkové třmeny, ovšem u silničního efka i erka se Honda plácla přes kapsu a jsou tady radiální třmeny! Japonci říkají, že dvoupístkové, já v nich vidím jednoznačné čtyřpístky, ale nechám se překvapit při osobním setkání.

Přidaný hardware se musí logicky projevit na hmotnosti, ovšem Honda to umě kompenzuje lehčími koly. Na iksku je asi lehčí jenom o fous, neboť tam výrobce hlásí akorát tenčí paprsky a hmotnost povyrostla o 2 kg, efko i erko ovšem zůstávají na svých kilech a mají ráfky s pěti Y-paprsky namísto původních šesti. Shodně u všech tří pětistovek došlo k přesunu těžiště a výraznějšímu zatížení předních kol, což je pro jízdní vlastnosti vždycky dobrá zpráva: u ikska ze 48 na 48,7 %, u erka z 50,1 na 50,7 % a u nahatého erka je to nejmarkantnější (až Hondu podezřívám z překlepu), ze 46,8 na 49,7 %. U obou silničních verzí se na úspoře hmotnosti (dalších 104 gramů dolů) podílely ještě stupačky, původní pogumované nahrazují sportovní hliníkové.

Zvenčí zůstávají modely CB/CBR500 nezměněné, až na výkonnější LED světlomety a jiná barevná provedení. Grafika se samozřejmě změnila, všechny tři modely mají v nabídce tradiční hondí červenou a matnou černou, iksko můžete mít navíc ještě v zelené perleti, efko potom v šedé a žluté perleti. Sluší jim to, že? Pokochat se můžete v naší fotogalerii, kde najdete i obrázky motocyklů vybavených originálními doplňky, kterých má Honda pro cébéčka vymyšlených opravdu dost. A CB500X konečně dostane i boční kufry!

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 10 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Zdenek54 přispěl 5 Kč
jakub_hruby přispěl 5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist