yamaha_demo_tour




Gas Gas je zachráněn a představuje novinky 2016

Fanoušci trialů a endur katalánské značky mohou snad definitivně znovu klidně spát. Firma Gas Gas se po velkých finančních problémech dostala z krize, a za měsíc bude pod novým majitelem dál pokračovat ve výrobě motocyklů. Ohlášeny už byly novinky na tento rok i plány do budoucna.

Polostátní Gas Gas, který se vloni po problémech s dluhy dostal až do fáze likvidace, musel prostřednictvím správce shánět nového investora. Mezi zájemci nechyběly takové značky jako KTM nebo Sherco, ale nejlepší nabídku nakonec podala katalánská firma Torrot Group. Ta je v průmyslovém světě známá jako výrobce karbonových dílů do letadel Boeing, a historicky je spojena také s motocykly, které vyráběla od konce čtyřicátých do devadesátých let minulého století. Od roku 2011 se věnuje mimo jiné i výrobě kol, skútrů a dětských motocyklů na elektriku.

Torrot zaplatil za Gas Gas devět milionů eur a navíc se zavázal investovat do jeho rozvoje v krátkodobém horizontu dalších 13 milionů. Kromě toho, že se jednalo nejvyšší nabídku, rozhodovaly i další důvody. Zůstala totiž zachována větší část pracovních míst v katalánské továrně, což by v případě jejího odkoupení rakouskou KTM nebylo vůbec jisté. Svoje obavy z přesunutí výroby vyjádřili zaměstnanci Gas Gasu celkem zřetelně.

Značka nakonec k jejich radosti zůstala doma - společnost Torrot Group sídlí rovněž v Katalánsku.  Její nový šéf, Ivan Contreras, má s továrnou v Saltu, jejíž kapacita činí až 19 000 motorek ročně, ambiciózní plány. Jak prozradil v nedávno poskytnutém rozhovoru, není vyloučená ani účast značky Gas Gas na Dakaru 2018. Důležitější ale bude rozjet znovu výrobu.

Které modely začnete vyrábět jako první?

Nejdřív to bude zhruba 500 kusů modelu Contact 250, což něco na způsob trialu, ale s dlouhým sedlem na delší výlety. Pak je plánu j1500 kusů závodních trialek TXT Pro Racing, a v březnu budou následovat dvoutaktní endura. Těch letos vyrobíme asi tisícovku v kubaturách 200 ccm, 250 ccm a 300 ccm.

Využijete zbývající kapacitu továrny pro výrobu elektro-vozidel Torrot?

Tahle alternativa se nabízí, a je možné, že tu budeme vyrábět naše dětské elektromotorky. Pokud k tomu ale dojde, bude výroba motocyklů Gas Gas probíhat naprosto odděleně a nezávisle. Nechceme vytvářet žádnou spojitost mezi těmito dvěma značkami, ani vyrábět hybridní motocykly. Přesunutí výrobní linky Torrot do továrny Gas Gas zvažujeme pouze z ekonomických důvodů.

Převzali jste značku Gas Gas teprve nedávno. Vzhledem k rychlosti, s jakou chcete rozjet výrobu enduro modelů se dá očekávat, že budou pokračovat prakticky beze změny proti modelovému roku 2015. Je to tak?

Ne tak docela. Uvědomujeme si řadu chyb, které nastaly ve vývoji, a chceme je ostranit co nejdříve. Některé změny proto učiníme už letos. Použijeme lepší odpružení vepředu i vzadu, budeme laborovat s rámem, a sáním. Na trh se letos dostanou modifikované modely, v roce 2017 pak přijdou kompletně nové motorky. Do té doby chceme mít také hotový vlastní čtyřtaktní motor.

Vývojové oddělení zůstane v původní sestavě?

Část týmu R&D budou tvořit stávající konstruktéři, a k nim se přidají naši lidé z firmy Torrot. Budeme mít řídící software, který je schopen sledovat každý šroubek od okamžiku předání dodavatelem, až po dobu pěti let po namontování na motorku. K vývoji a testování přistupujeme velmi zodpovědně - každý prototyp musí šestkrát projít zkušebním kolečkem, a být vyladěný do posledního detailu. Když na výrobní lince objevíme chybu, která by se mohla týkat celé série, zastavíme výrobu.  Raději za den vyrobíme o deset motorek méně, než aby se nám jich deset měsíčně vracelo.

Pokud jde o majitele starších motocyklů Gas Gas, mají se obávat nedostatku náhradních dílů?

Ne, vůbec není třeba se znepokojovat. S novým softwarem, který testujeme, můžeme zpětně zjistit po jakých dílech je poslední dobou největší poptávka. Rovněž máme k dispozici sklad náhradních dílů a data na všechny motocykly s rokem výroby zhruba deset let zpátky.

Myslíte si, že po dlouhém čekání a nejisté budoucnosti se vnímání značky Gas Gas zhoršilo?

 Logické je, že jsme ztratili podíl na trhu a že se objevily jiné značky, které využily absence Gas Gasu na trhu. Naši dealeři i zákazníci však na návrat čekají, a Gas Gas bude v březnu zpět!

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (19x):



TOPlist