globalmoto_duben_nolan




Bimota překvapila dvojicí modelů KB4

O tom, že italská butiková značka Bimota, v níž má poloviční podíl japonská Kawasaki, na veletrhu EICMA představí druhý model ve svém portfoliu, jímž bude kapotovaný sporťák KB4, nebylo pochyb. Také se dopředu docela vědělo, jak bude vypadat a co bude mít za techniku. Co by nás mohlo překvapit? Třeba to, že ty modely jsou nakonec dva.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Historie značky Bimota, kterou v roce 1973 v italském přímořském městečku Rimini založili pánové Bianchi, Morri a Tamburini, je plná úspěchů a klinických smrtí. Z té poslední ji vytáhla japonská Kawasaki, jež si pořídila 49,9 % podíl, a přesně před dvěma lety Bimota veřejnosti představila svůj nový produkt po znovuzrození, kompresorovou Tesi H2. Byla a dosud to je bomba – když Bimota, tak Tesi, když Kawasaki, tak s kompresorem, a tady se oba top přístupy spojily. Ovšem bylo jasné, že jenom na tomto stroji, designově kontroverzním a cenově poměrně hodně náročném (přes 1,6 milionu korun), produkce Bimoty stát nemůže a již v lednu loňského roku se objevila informace, že Bimota připravuje dostupnější a racionálnější motocykl jménem KB4, vybavený litrových čtyřválcem. Byly k tomu dokonce dva renderové obrázky. Teď je KB4 tady a vypadá vlastně přesně tak, jako na těch obrázcích. Akorát že má zvýrazněný jeden prvek, kterého jsme si původně nevšimli a který bude vzbuzovat hodně kontroverzí.

Tím prvkem jsou boční náfuky, vedoucí od předního světla po boku motorky až do prostoru za sedlem. Tam má totiž KB4 umístěný chladič. Vlastně stejné řešení mívala Benelli Tornado, jež k němu přidávala ještě roztomilé žluté větráčky, u Bimoty to není tak okaté. Tohle řešení má své výhody, přičemž tou nejhlavnější je, že dokážete motor namontovat blíže k přednímu kolu. To kromě jeho většího zatížení znamená i možnost udělat kratší rozvor, což přesně KB4 splňuje, když mezi osami naměříte pouze 1390 mm – fakt málo na litrový stroj o výkonu 142 koní a s točivým momentem 111 Nm, jenž na váze bez náplní ukáže 187 kg. Pro porovnání, Kawasaki Z1000, z níž motor pochází, mívala (už se neprodává) rozvor delší skoro o pět centimetrů a vážila o nějaké to kilo víc, s plnou nádrží rovných 220 kg. A to šlo o naháče a nikoli kapotovaný sporťák.

Čímž se dostáváme k onomu faktu, že KB4 jsou dvě: jak kapotka, tak naháč označený jako KB4RC, kde ta přidaná písmena znamenají Race Café. Na něm jsou ty banánovité boční kanály, vedoucí vzduch tlakem k chladiči dozadu a vpředu motorku citelně rozšiřující, vidět ještě víc a opravdu musíte dlouze přemýšlet, jestli se vám to teda líbí nebo ne. Každopádně Bimota modely KB4 označuje jako „Vintage Inspired“, když mají kombinovat design 70. let s moderní technikou. Sedmdesátky byly takové designově divoké, a když to vezmete takhle, vlastně vám ta podivnost začne dávat smysl. Já na KB4 zírám už půlku odpoledne a ze stavu „fujtajbl“ jsem se dostal už na „docela zajímavý“. Zítra se mi to bude líbit, už to vidím.

Co se ale líbit musí hned od začátku, jsou detaily. Vždyť je to přeci Bimota, takže všechno hliník z CNC, karbon, prostě nádhera. Rám je tradičně kompozitní, kombinující ocelové trubky s hliníkovou zadní částí, ráfky hliníkové kované, brzdy jak jinak než monobloková Bremba. U odpružení je to poněkud nejasné, neboť Bimota uvádí přední vidlici Öhlins FG R&T 43 NIX30 a zadní tlumič TTX36, což na kapotované verzi také vidíme, ovšem u kafáče KB4RC je podvozek Marzocchi a do zátek přední vidlice vedou drátky – o semiaktivu ovšem nikde ani slovo. Tak uvidíme. Stejně tak má RC jiné výfuky, pěknou dvojitou koncovku Arrow namísto té hranaté pixly u kapoty.

Docela faux-pas je použití žárovkových blinkrů, to u motorky s pořizovací cenou 907 900 Kč je docela úlet, ale ono je docela úlet i konstatování na webu značky, že „zadní kyvná vidlice je přímo upevněna na tom nejpřátelštějším motoru, jaký je na trhu“. Tady má někdo buď hodně zvrácený smysl pro humor, anebo hulí strašný svinstvo. Kdo tenhle čtyřválec od Kawy někdy vyzkoušel, ví svoje…

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 40 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Kytí přispěla 20 Kč
Zdenek54 přispěl 20 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist