husqvarna_svartpilen_801_2




Aprilia RSV4 Xtrenta: Okruhová raketa s aerodynamikou z MotoGP

Okruhářům a vůbec milovníkům odřených sliderů se musely už z názvu téhle motorky lehce opotit dlaně. Aprilia si nás vycvičila, že písmenko X znamená limitovanou, pro silniční provoz nepřípustnou zběsilost pro fajnšmekry a Xtrenta není výjimkou. Ta „nej“ Aprilia, kterou si běžný zákazník může koupit z pohledu výkonu i ceny.

Kapitoly článku

Když Aprilia představila v březnu 2019 první „iksko“, tehdy RSV4 X, vyschlo nám v krku. Tehdy to bylo pouhých 10 kusů vyladěného superbiku ku příležitosti oslav 10 let existence tohoto modelu. Jedenáctistovkový čtyřválec (čili nic pro „oficiální“ závodní nasazení) byl smontován na poncích závodního oddělení, kde se jinak šroubují motory do ostrých superbiků a džípíček, a měl 225 koní, které na zadní kolo šly přes speciální převodovku s neutrálem až pod jedničkou (nebo vlastně spíš nad, ale prostě ne mezi 1 a 2). Závodní brzdy, Öhlinsy, hořčíkové ráfky, karbonové kapoty, prostě samé lahůdky, které pomohly snížit hmotnost na suchých 165 kilo. Cena 39 900 EUR bez daně mohla leckoho překvapit, ovšem kdo se pohybuje na závodních drahách, tak dobře ví, kolik peněz se do normálních sériovek často „utopí“… O rok později přišlo Tuono V4 X, ještě větší šílenost, protože ani tahle motorka nedostala silniční homologaci, a přitom šlo o naháče. Tedy dost psychopatického, protože jeho příběh byl hodně podobný: výkon 221 koní, suchá hmotnost 166 kilo, obrovská aerodynamická křidélka, semiaktivní podvozek a cena „jen“ 34 900 EUR. I Tuono bylo k mání v limitovaném počtu, jen se v Noale nějak tenkrát zapomněli pochlubit, jaký ten limit je. Ale již za pár dní přišla zpráva, že původně zamýšlených 10 kusů se vyprodalo během pár hodin (objednávky přes web), takže bylo rozhodnuto, že dohromady Aprilia vyrobí 30 kusů.

Nejnovější třetí přírůstek do rodiny těchto speciálů, superbike RSV4 Xtrenta, je proti svým sourozencům hotová „masovka“, vždyť jich Italové plánují vyrobit rovných 100 kusů! To zní hodně odvážně, když k tomu přidáme ještě informaci, že po stránce ceny jde o nového rekordmana rodiny – 50 000 EUR bez DPH! Pravda, dostanete k tomu ještě plachtu a kobereček, ale to asi nebude úplně rozhodující výbava… Každopádně je poměrně nepravděpodobné, že by se zákazníci prali o každý kousek, takže budete mít snad dost času se trochu rozdýchat, vysvětlit manželce, že letos k Vánocům nové BMW nedostane, to loňské jí ještě musí vydržet, a od zítra už můžete „třicítku“ objednat klasicky přes aprilácký závodní web factoryworks.aprilia.com. Ehm, proč „třicítku“? Lingvisté už tuší, italské slovíčko trenta znamená třicet a přesně tolik let totiž uplynulo od okamžiku, kdy Aprilia získala svůj první titul mistra světa silničních motocyklů, který jí přivezl Alex Gramigni ve třídě 125GP. I proto přijíždí Xtrenta v té klasické barevné kombinaci připomínající devadesátky. A že v ní ta motorka vypadá fakt přísně. Jaká škoda, že nás Aprilia nepotěšila více než šesti fotografiemi…

Nicméně kvůli barvě a plachtě si opravdu Xtrentu kupovat nebudete. Čím tedy oblaží okruhářovo srdíčko? Tahle motorka opět pochází ze závodního oddělení v Noale a Aprilia říká, že tady ještě nikdy nebyl stroj tak blízký speciálům z MotoGP svými materiály, komponenty, elektronikou, zaměřením na detaily a především aerodynamikou, což je sektor, který v posledních letech nabyl obrovského významu a v němž je Aprilia se svou RS-GP na špici. A přesně z toho teď Xtrenta těží. Všechny části karbonové kapotáže vyrobila značka PAN Compositi stejným procesem, jakým dělá kapoty do MotoGP, přičemž přední křidélka mají nový tvar, jenž zajišťuje větší přítlak a zároveň menší odpor. Na zádi přibyla ještě další malá křidélka za sedlem jezdce, což je prvek, který známe už z menší RS 660, ovšem tím to nekončí – Xtrenta je prvním běžně prodávaným motocyklem na světě, který dostává i „podkřidélko“ na kyvnou vidlici, které na RS-GP Aprilia dává už od roku 2019 a kterému se v MotoGP světě běžně říká lžíce. Výsledek celého aerodynamického snažení je impozantní: o 25 % větší přítlak, o 4 % nižší odpor.

Pod vymakanými kapotami potom najdete to nejlepší, co v Noale kdy dokázali ze sériovky udělat. Motor opět z RSV4 Factory má vyšší kompresi, vodu i olej mu chladí superbikové chladiče Taleo Tecnoracing, dýchá přes filtr od značky Sprint Filter, která zde zužitkovala zkušenosti z MotoGP a Formule 1, a to peklo letí ven skrz titanové svody a karbonovou koncovku SC-Project. Volitelně si budete moci pořídit ještě plně titanový komplet připomínající MotoGP. Elektronika je speciálně kalibrovaná Magneti Marelli, přičemž vše dokážete ladit přes závodní přístrojový panel JetPrime. Aby ztráty byly co nejmenší, je tady titanová rozeta PBR, to abyste si dokázali co nejvíce vychutnat fakt všech 230 koní. To není překlep, fakt dvě stě třicet.

Co se podvozku týče, základem zůstává osvědčený rám, který je doplněný o odpružení Öhlins upravené u Andreaniho za přispění techniků z Aprilia MotoGP projektu, přední vidlice drží brýle z dílen Aprilia Racing. Brzdová soustava Brembo je opět naprosto špičková, monoblokové třmeny GP4-MS vpředu ohryzávají velké 300mm T-kotouče. Na lehoučkých (o 2 kg méně než u běžně prodávané silniční RSV4!) hořčíkových ráfcích Marchesini M7R Genesi najdete z výroby obuté slicky Pirelli Diablo SBK o rozměrech 120/70 a 200/65 a ve směsích SC-1 vpředu a SC-X vzadu. Ale ono bude stačit pár koleček a už budete obouvat to, na co jste zvyklí…

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist