Alpinestars ukázal data z airbagů Doviziosa a Quartarara
Text: Jan Rameš | Foto: Alpinestars, Ducati | Video: YouTube | Zveřejněno: 10.9.2019 | Zobrazeno: 13 624x
Máte rádi grafy, číslíčka a tak podobně? Tak to se vám budou líbit následující obrázky. Všichni máme ještě v živé paměti ten obrovský crash z poslední Velké ceny v britském Silverstonu, v němž v první zatáčce po startu ve vysoké rychlosti upadl Fabio Quartararo a přes něj jak raketa vyletěl Andrea Dovizioso. Alpinestars zveřejnil data z jejich airbagů.
Na začátku byl problém Alexe Rinse, kterému podjelo zadní kolo. Fabio Quartararo na to zareagoval možná víc, než bylo třeba, a šel vzápětí k zemi sám. Už to by bylo nepříjemné. Jenže mělo to ještě pokračování. Za Fabiem se totiž řítila červená Ducati Andrey Doviziosa a už nebylo, kudy se vyhnout. Bohužel nebylo reálné udělat „skok à la Kornfeil“, Ducati se vznesla do vzduchu a nebohého Andreu ze sebe setřásla. Následovaly dlouhé metry klouzání a koulení se po asfaltu, a to jak jezdců, tak strojů, načež si Doviziosova GP19 asi řekla, že by bylo vhodné celou akci nějak efektně zakončit, a shořela. Oba jezdci skončili ve špitálu na pozorování, Andrea s otřesem mozku a chvilkovým výpadkem vědomí.
VIDEO: Kolize Quartarara a Doviziosa při GP Velké Británie
Oba jezdci shodou okolností používají kombinézy značky Alpinestars. V MotoGP je jako povinná výbava zavedený airbag a italský výrobce nyní zveřejnil zajímavé grafy z řídících jednotek obou airbagů Tech-Air. Čert ví, který z jezdců na tom byl hůře. Fabio Quartararo nemá takové špičky v grafech akcelerometrů, neboť víc jel po povrchu. Důležité pro něj určitě bylo, že se airbag nafoukl 60 ms předtím, než poprvé dopadl na vozovku. To je totiž ta výhoda elektronicky řízených airbagových systémů, že díky propracovaným algoritmům, získaným z mnoha let vývoje, dokáží vyhodnotit problém ještě předtím, než dojde k prvnímu nárazu. Nicméně v tomto případě určitě bylo výhodou, že Fabio dostal jakýsi malý highsider – kdyby býval dostal „lowside“, tedy by mu podklouzlo zadní kolo a už by se nechytilo, možná by k nafouknutí došlo až po kontaktu se zemí. Celý pád trval 4,7 vteřiny a je krásně vidět, že zpočátku jel Francouz po pravém boku a poté po levém, plus závěrečné poskočení. Neustálé zpomalení na úrovni 20 G určitě nebylo nic příjemného.
Graf z pádu Fabia Quartarara
Andrea Dovizioso nemá graf tak bohatě vybarvený, protože jeho pád tak trochu připomínal házení žabek po rybníce. U Itala došlo k nafouknutí airbagu dokonce již 145 ms před pádem na asfalt, tedy krátce poté, kdy jeho Ducati zamířila strmě do vesmíru. O to horší ale potom byl dopad, první údaj z pravého akcelerometru má hodnotu přes 35 G a další čtyři vteřiny byl jezdec „naklepáván“ 15-25 géčky, pád potom trval 4,8 s. Upřímně se nedivíme, že měl Andrea chvíli „vypnuto“. Naopak se divíme, že z takovéhoto pádu s takovými nárazy oba jezdci vyšli bez zranění. Asi ty airbagy budou fakt mít něco do sebe…
Graf z pádu Andrey Doviziosa
Informace o redaktorovi
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.