ktm_srpen




Rukověť domácího kutila pro pokročilé aneb jak se přes zimu nezbláznit - přestavba Hondy NTV650

Na první pohled naháč s vyměněným světlem. Bystřejší z vás už ale tuší, že dvojice rám a motor se takhle nespárovala v jedné továrně. Po dvou letech se nám ozval Kovotep, který předtím postavil ze Suzuki GN250 scramblera a představil nám jedinečným psaným projevem svou variaci Hondy NTV650 s rámem ze Suzuki Bandit. Publikujeme v téměř originálním znění.

Celkovou myšlenkou přestavby jsem se snažil dostát významu slova motorka, kteréžto slovo, jak asi každý ví, má základ ve slově MOTOR! Snad i vám se stává, že potkáváte kolegy motorkáře na celkem pěkných strojích, u nichž ale přes množství plastových krytů, různě pokroucených hadic, výfukových svodů, polepů a dalších vychytávek nemáte šanci na první dobrou poznat, jaké srdce to tepe pod nádrží. Přijde mi, že recept některých výrobců motorek je následující - vezmi 5 kilo plastu a vytvaruj ho podle figurek Transformers. Na rám kup 5 metrů trubiček a pěkně je cik cak povař. Z nádrže si hlavu nedělej, stejně nebude pod plasty vidět. Místo světlometu použij kukuč z nějakýho hmyzu, celý to stříkni alespoň z osmi barev a na motor použij cokoli, co samo vrčí. Stejně z něj nic nebude vidět. Co na tom, že jen ti zasvěcenější poznají jednu od druhé? Asi už tušíte, že máte co dělat se staromilcem, který je ochoten tolerovat umělou hmotu pouze jako víčko nádrže, případně zadní odrazky a který si pod pojmem elektronika představí tak akorát magneto zapalování

Teď už ale vážněji. Vždycky se mi líbily véčkové motory ve všech těch Indiánech, Harykách, Yamahách řady XV, Suzuki řady VS, Hondách řady VT… A proto mi přišlo líto, že tak pěkný motor, jaký Honda dávala do Transalpů a NTV, je schovaný pod nádrží, kapotou a dokonce za rámem. Začal se tedy rýsovat plán na stavbu motocyklu, který ten krásný motor odkryje, zároveň jsem ale nechtěl sklouznout do stavby čopra, jelikož na to nemám buňky. Bude to tedy naháč s motorem do V.

Volba kolébkového rámu, do kterého bych tu motorovou popelku dal, byla celkem jednoduchá. Bandita od Suzuki má nádrž pěkně nad rámem, a tak se tam při troše dobré vůle nacpe. Už zase kecám. Z internetu mám stažené fotky siluet nejběžnějších motorek, ve stejném měřítku vytištěné, vystříhané a špendlíčky na sebe pospojované. Jako v první třídě, kdy jsme s paní učitelkou dělali koláže. Asi tak nějak vypadala ona jednoduchá volba. První „oměření“ rámů proběhlo na dvoře. Následovalo rozložení motorky na prvočinitele a další poměřování. Pro pobavení přikládám i „strojařské výkresy“ důležitých bodů na rámu a „pořádku“ na pracovišti. Naroubování hondího motoru na rám Bandita se komplikovalo i kardanem, který NTV má, proto to není jenom pouhé vložení motoru, ale dochází i na křížení obou koster motocyklů. Spojení obou rámů je na úrovni předních stupaček ve výši kolen a z dalších fotek je patrné, jak se na rám nabaluje kardan, nádrž, sedlo a přední kolo.

Nádrž z Bandita musela být ve spodní části zbavena hrbu, kde je v originále palivový kohout, i tak se na karburátory vešly jen ty nejnižší vzduchové filtry, co AliExpress nabízí. Přestože jsem z jejich volby byl trochu rozpačitý, ukázalo se, že ve spojení s předělaným výfukem ze Škody Felicia mají ideální sací odpor a mně tím odpadly starosti s laděním karburátorů. Snad to všichni znáte - vezmeš hlavní trysku, podle barvy svíčky ji zvětšíš, popřípadě zmenšíš, namontuješ zpátky, odzkoušíš v motoru a toto provádíš tak dlouho, až tě to přestane bavit a konečně ten „křáp“ odvezeš k někomu, kdo to umí :)

K véčkovému motoru mi tak nějak neseděl původní chladič, proto byl nahrazen vysokým chladičem z Hondy Shadow 600. Díky tomu jsem musel předělat vstupy chladicí kapaliny u termostatu a samozřejmě také nádobku na kapalinu. Oproti originální zástavbě je chladič předsunut blíž k přednímu kolu a při intenzivním brždění by docházelo ke kolizi, z tohoto důvodu jsou přední šavle prodlouženy o 30 mm.

U elektriky došlo k výměně světel a blinkrů, palivové čerpadlo se mi do rámu už nevešlo, takže benzín jede na samospád. Klaksony jsou umístěny z obou boků pod nádrží, aby zakryly celkem nevzhledný karburátor.

Na závěr ještě jeden postřeh. Po internetu kolují různá videa, kde vám sympaťák ukáže, jak je jednoduché vyklepat kousek plechu do požadovaného tvaru nebo třeba jak snadno vyleští do vysokého lesku na koleně v podstatě cokoli. Osobně si myslím, že to jsou zlomyslní lidé, kteří po natočení takového videa sedí doma a v duchu počítají, kolik troubů se už asi nachytalo a po tom, co to podle jejich návodu ti neumětelové zkusili, tak jak pláčou nad tou marnou lopotou! Toliko jen malý povzdech nad leštěním všeho, co na motorce bylo třeba pracně vyleštit! Výsledek ale stojí za to, a tak tvořme si jen tak pro radost, vždyť zima je dlouhá!

Celkový seznam použitých dílů

  • Motor, kardan, přední vidlice, kola, budíky - Honda NTV 650
  • Rám, nádrž, sedlo, zadní světlo, plasty - Suzuki GSF650 Bandit (2005)
  • Přední světlomet - Yamaha FZ6
  • Blinkry - BMW  F 650 GS
  • Chladič - Honda VT Shadow 600
  • Výfuk - Škoda Felicie
  • PS: Jak vidno na tu zatracovanou umělou hmotu stejně došlo.

  

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (16x):



TOPlist