globalmoto_duben_nolan




Testujeme vylepšené pětistovky Honda

Honda pro držitele řidičáků A2 nasazuje trojici pětistovkových modelů, které se pro letošní rok dočkaly hned několika vylepšení. Jak moc jsou to změny k lepšímu, prověříme co nevidět. Vláďa za pár dnů odlétá do Španělska na první test inovovaných CB500F, CBR500R a CB500X, my si tu mezitím dáme tradiční suchou přípravu s prostorem pro vaše dotazy.

Kapitoly článku

Tuhle trojku už od nepaměti, respektive od roku 2013, kdy byla poprvé představena, pohání paralelní dvouválec se čtveřicí ventilů na válec o objemu 471 kubíků. Jeho výkon dosahuje maxima limitovaného řidičákem A2, což je 35 kW. Ty nastupují v 8600 otáčkách, v 7000 otáčkách je doprovází 43 Nm, což je stejná hodnota jako u prvních modelů. Přeci jen na agregátu inženýři zapracovali a on si polepšil. Díky drobným změnám v časování ventilů, sání a dodávce paliva v nízkých a středních otáčkách vzrostl krouticí moment o 4%. Pro milovníky technických detailů upřesníme, že se o 5° urychlilo zavírání ventilů a jejich zdvih si polepšil o 0,3 milimetru na výsledných 7,8 mm. Krmení motoru je nyní díky úpravám přímočařejší a svou roli v lepším výkonu hraje i baterie. Inženýři ji totiž ze zadní části airboxu přesunuli, a tím zajistili lepší proudění vzduchu. Úpravou si prošel i výfuk, jehož koncovka má nyní dvojité vyústění. Japonci si od toho slibují sportovnější zvuk. Poslední novinkou je nová spojka assist/slipper, díky které by mělo být snazší řazení vyšších stupňů, při podřazování zase dokáže eliminovat přílišné brždění motoru a teoretické zablokování kola. Ostatní technika v motoru zůstává stejná.

Velkou inovací si prošly přístrojové desky všech modelů. Nově pětikila sdílí inverzní LCD panel, kde se světlé informace zobrazují na tmavém pozadí. V poslední době Honda úplně neboduje jejich čitelností, tak uvidíme, jak na tom budou novinky. Vítaným vylepšením je určitě zobrazení zařazené rychlosti, ke kterému přibyl ještě indikátor pro včasné přeřazení nahoru. Ten je standardně nastavený na 8750 otáček, ale můžete si ho po 250 otáčkách nastavit v rozmezí 5-8750. Adventure varianta X navíc potěší hrazdičkou nad budíkem, na kterou půjde snadno přidělat držák navigace nebo telefonu.

Když zůstaneme u varianty CB500X, tak je to vlastně ona, kdo se dočkal nejvýraznějších změn. Na místě předního kola vystřídal původní sedmnáctku devatenáctipalcový ráfek, což slibuje o něco větší zdatnost mimo silnice. Škoda jen, že ráfky zůstávají hliníkové, ale s tímhle se stejně nikdo do žádných těžkých terénů nebude pouštět. Zdolávání polních a lesních cestiček navíc ulehčí i vyšší zdvihy tlumičů. Přední  41mm teleskopická vidlice s nastavitelným předpětím si polepšila o 10 milimetrů, finální zdvih má tedy hodnotu 150 mm. Zadní tlumič je úplně nový, jednokomorový a vystřídal původní dvoukomorovou konstrukci. Tlumiče tohoto typu najdete i u velkých sportovních motorek značky, v případě Xka nabídne zdvih 135 milimetrů oproti původním 118.

Lepší ovladatelnost slibují také nová kónická řídítka a o 3° zvětšený úhel zatočení. Do plného rejdu to je nyní 38°. Upravený je také tvar sedla, který je v přední části o kousek užší, mělo by proto být jednodušší dosáhnout na zem. CB500X se také dočkalo drobných designových změn. Působí nyní o něco agresivnějším dojmem, hodně se zapracovalo na napojení bočních kapotáží s nádrží a obyčejné blinkry vystřídaly LEDkové. Nejvýraznějším dopadem upravených kapot by ale měla být zlepšená aerodynamika a ochrana jezdce při jízdě na dálnici.

Přepracované kapoty jsou i u sportovní CBR500R. Nejpatrnější to je z profilu, kdy vynikne výrazně nahrbenější postoj.  Agresivnější je i při čelním pohledu, kde vyniknou jak malé LED blinkry, tak i nižší řídítka. Nově drží hned pod horními brýlemi s novým designem. Na palubě CBRka by se tak pilot měl cítit jako na opravdovém CBR, čili sportovně. Jízdní pozice je díky nim skloněná o 8° vpřed a změny se odehrály i v oblasti kolen a v přední části sedla. Stejně jako X, i CBR dostalo nový jednokomorový zadní tlumič. Jeho velký píst by měl zajistit dobrý cit a stálý výkon nehledě na teploty, v případě sporťáku má samozřejmě o něco menší zdvih.

Stejný centrál logicky dostalo i nahaté CB500F. Vzhledem k tomu, že většinu techniky motorky sdílí, navíc Fko nemá kapoty, moc novinek nám pro něj nezbylo. Jsou to jiná kónická řídítka, LED blinkry (tím pádem je veškeré osvětlení všech motorek LED) a upravený design. Ten se nejmarkantněji projevil na přední masce a bočních plastech, co jdou od chladiče k nádrži. Ale nemyslete si, CB500F není nijak ošizené. Nezapomínejte na to, že má stejně upravený motor a stejnou novou přístrojovku jako jeho sourozenci. Pokud vás cokoli ohledně nových strojů zajímá, ptejte se pod článkem. Vláďa pro vás určitě odpovědi ve Španělsku najde.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

On-line rozhovor: Vláďa Novotný

On-line rozhovor byl již ukončen. Děkujeme za otázky.

Dotazy můžou přidávat jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Otázky a odpovědi

JoskaH
Dotaz od JoskaH položen 13.02.2019 09:16

Ahoj, velice mě zajímá nová CB500 X, coby univerzál pro denní ježdění. Těším se na test! Netuším, na co se ptát bez testu, co bych se nedočetl potom, tak snad jen v pár bodech, kdybyste náhodou chtěli na něco zapomenout
Pohodlí, ochrana, chování ve vyšších rychlostech, v ostřejších průjezdech zatáčkou, v "terénu" (myšleno nezpevněné testy, je jasné že nejde o motokros...), bude-li možno reálná funkce světel v noci, zvuk, celkový dojem ?
A přece jedna věc: servisní intervaly běžných věcí? Díky.

Odpověď od Vláďa Novotný z 19.02.2019 16:29

JoskaH>Díky za dotaz! V testu určitě bude odpověď na všechno. CB500X je pohodlná motorka s cestovně vzpřímenou pozicí. Štítek lze nastavit do dvou poloh, ovšem je potřeba použít nářadí a fungoval opravdu dobře. Motorka působí tuhým dojmem a to se mi na silnici i na šotolině líbilo. Nová výfuková koncovka dodává hezký zvuk a je pěkný, jak si všechny tři „cébéčka“ občas prásknou, lépe řečeno zabublají do výfuku. Vzhledově to ale není úplná lahůdka a určitě se na ni podepisují nekompromisní předpis. Servisní intervaly nejsou jiné, než u předchozí generace, tedy první výměna oleje po tisíci kilometrech a pak každých dalších 12000km.

deluxa
Dotaz od deluxa položen 13.02.2019 09:27

Ako tak pozeram tabulky tak CB500X malo vpredu 120/70-17 Dunlop Trialmax D609 ak sa nemylim. U tej novej sa uvadza 110/80-19? Vie sa do coho to bude presne obute v serii?

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.02.2019 22:36

Deluxa> CB500X má nové devatenácti palcové přední kolo. V sérii je obuto do pneumatiky Dunlop Trailmax Mixtour a na předku je obuta pneumatika rozměru 110/80 R19, která více sedí občasným výletům na šotolinové cesty, než předchozí sedmnáctka. Jinak docela vtipný název, který se snaží říct vše. Během prezentace jsme vyzkoušeli všechny tři modely a na každém modelu jsou z továrny jiné pneumatiky. Vhledem k tomu, že jsme jezdili na vodě, na suchu a také nám dokonce sněžilo, byla možnost vyzkoušet nejrůznější podmínky. Volba pneumatik se Hondě výborně povedla a na použité pryže nemůžu říct křivého slova, ba naopak. Díky za otázku.

RoHor
Dotaz od RoHor položen 13.02.2019 09:36

Media a marketing nám už roky podsouvá že co má víc koní, větší krouťák je lepší a pro náročné. Co je to za hloupost. Ano je to kšeft, zmastit mozky všem aby šli po výkonu.
Je to uplně mimo. Kupuju si boty které mi sednou a takové na jaké učel potřebuji. tedy si nepořídím za 5000 outdoorové pohorky na to že pujdu občas do parku.
Totéž moto. Jsem náročný podle svého pohledu, a moje náročnost má svá pravidla. Přesto nepotřebuji 80kW nebo 250kg těžkou mašinu. Zamyslete se nad hodnocením, která už dlouho nejsou objektivní.

Zhodnoťte jízdní vlastnosti, na co ji lze použít, poměr terén silnice, zhodnotte cenu v poměru srvisní práce a pravidelné kontroly. To zajímá kupce a zájemce. Nikoliv subjektivní názor namlsanců, pro které je kubatura pod 500 už hnuj pro nováčky a ženské

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.02.2019 22:38

RoHor> OK, díky za názor. Nevím, ale nemám pocit, že by někdo z redakce měl něco proti pětistovkám a už vůbec ne, že by je nenazval slovem „hnuj“. Na všech třech modelech jsme si užili pořádnou porci zábavy a z mého pohledu jde jednoznačně o motorky se skvělým poměrem cena vs. výkon. Jde o universální mašiny, které staví na pružném motoru, pocitově lehké hmotnosti a výborných jízdních vlastnostech, ale i jednoduchosti a přátelské charakteristice, která pravděpodobně sedne velkému spektru motorkářů.

Simier
Dotaz od Simier položen 13.02.2019 10:28

Zdravím redakci,
na verzi X jsem dost zvědav a zajímá mě pohodlí pro jezdce výšky 175 - 180 cm a ochrana před větrem (deštěm). Dále pohodlí případného spolujezdce (sedlo, umístění a velikost stupaček - místo mezi stupačkami pro posádku). Jak pohodlně se ovládá nový displej v rukavicích. Jaká je možnost upnutí zavazadel. Bude možnost i drátěných ráfků? Jak se projevuje novější naladění motoru na spotřebě? Pocity z nové asistované spojky?
Díky za info

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.02.2019 22:41

Simier>Pro jezdce 175-180cm je CB500X naprosto pohodlnou motorkou a rozhodně nebudou mít problém se na ni poskládat. To jsem si ověřil a na pocity se ptal ještě kolegy, co měřil něco kolem 190cm. Prý se na ni cítil dobře a byl ergonomií příjemně překvapen. Během prezentace jsme se svezli alespoň kousek ve dvou a naše milá kolegyně na tandemu si na nic nestěžovala. Posed ji přišel dobrý a pochvalovala si hlavně fajn madla. Displej se ovládá pomocí tlačítek v levém rohu a v rukavicích, které používám nebyl problém. Držáky kufrů jsou mezi příslušenstvím. Spojka funguje moc hezky a lehce, spotřeba po celém dni byla zobrazena na displeji 4litry a drátěná kola v nabídce nejsou. Podle mě velká škoda, protože by model X posunula o velký kus dál. Dík za dotaz.

Targus
Dotaz od Targus položen 13.02.2019 10:38

Zdravím redakci a měl bych pro Vás jeden aktuální námět do testu. A nejen do tohoto.
Vaše příprava by spočívala v tom, že při odchodu z hotelu na parkoviště s testovanými mašinami byste si vložili do některé z kapes kromě mobilu, klíčů a ostatních serepetiček i rolovací metr a změřili šířku řídítek, případně byste pak napsali, jak vám vzhledem k předpokládanému užití motky (terén, cesťák, silniční sporťák, blablabla) vyhovovaly.

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.02.2019 22:45

Targus> dík za námět, metr jsem tedy vzal a pro zajímavost změřil řidítka CB500X vs. Africa Twin. Mě zvolený rozměr řidítek přijde u CB500X ideálním kompromisem pro silniční a terénní použití a neměl bych potřebu něco měnit.

Cormac
Dotaz od Cormac položen 13.02.2019 14:07

Kvalitní, jednoduchy, levny... 👍

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.02.2019 22:45

Cormac> přesně vystiženo a bezesporu souhlas. Díky!

bahamy
Dotaz od bahamy položen 13.02.2019 15:58

Zajímá mě pocitový rozdíl v jízdě oproti verzi 2018 u CB 500X.

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.02.2019 22:45

Bahamy> jelikož budeme mít CB500X na dlouhodobý test, na tohle si určitě posvítíme a dojmy dáme do placu. Během prezentace nebyla pochopitelně možnost vyzkoušet starší verzi a to doženeme v rámci testování na domácí půdě. Děkuji.

Stanooo
Dotaz od Stanooo položen 13.02.2019 17:01

Předpokládám, že oproti předešlým verzím jde jen o pár kosmetických změn, přesto bych se o CB500X rád pár věcí dozvěděl:
- ranní startování studeného motoru (i když pochybuji, že se k motorce dostanete dřív než po osmé ráno)
- chování spojky když je prý vylepšená (síla na páčku, assist funkce při řazení)
- ergonomie při jízdě vsedě i ve stoje
- stupačky, brzda, řadička - má to trochu robustnější provedení?
- projev většího předního kola na chování v zatáčkách
- místo pod sedlem
- světla v noci
- hlavní převod je u všech tři typů stejný?
- vyhřívání rukojetí?
- vypnutí ABS vzadu/vpředu?


dotazy na doplňky:
- možnost náhrady toho otřesného výfuku Akrapovičem
- možnost doplnění o zadní nosič případně o boční nosiče (nevidím tam žádné uchycovací body)
- hlavní stojan, vyšší plexi, padáky, kryt motoru, ...

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.02.2019 22:51

Stanooo> jak už zaznělo, užili jsme si ve vyšší nadmořské výšce zimu a chvíli i sněhovou přeháňku. Starty za studena tedy bez problému. Spojka jde lehce a k ovládání mi stačil jedem prst. Ergonomie v sedě OK, ale ve stoje bych přivítal o něco výše položená řidítka a větší stupačky s možností demontáže gumy. Devatenáctkové kolo na silnici jízdním dovednostem určitě neubralo a v terénu ji naopak posunulo o level dál. Místo pod sedlem u CBR a F moc fajn, u X nic moc. Ano, hlavní převod je stejný, rozdíl pouze v mapování motoru. ABS vypnout legální cestou nejde, ale víme kde jsou pojistky… Originálních doplňků je celá řada a jmenované lze pořídit. Jiný výfuk budou určitě výrobci výfuků nabízet, tak jako u jiných modelů.

petridas
Dotaz od petridas položen 13.02.2019 21:10

Dela Honda do maleho cbr nejake zavodni upravy? Nejaky kit? Jak treba Yamaha do r3??

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.02.2019 22:57

Zatím nic oficiálního v nabídce není, ale uvidíme.

Jofré
Dotaz od Jofré položen 14.02.2019 08:39

Ahoj,
nová CB500X mě taky hodně zaujala. Zkuste prosím v testu (v testech obecně) popisovat kromě požadovaných servisních intervalů i náročnost práce při výměně filtrů, přístupu k baterii, případně při výměně žárovky. Děkuji.

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.02.2019 22:58

Během dlouhodobého testu se tomu určitě pověnujeme.

callowsick
Dotaz od callowsick položen 14.02.2019 10:04

ahoj, mám CB-F 2017 a Honda do něj předepisuje olej 10W-30 (kvůli vnitřním odporům motoru, potažmo emisím?).
S tímto olejem motorka hlučně řadí, po výměně za běžný 10W-40 se řazení zlepší o 100%.

Pokračují i nové modely s předepsanou tak nesmyslně nízkou viskozitou, která degraduje funkci převodovky?

Odpověď od Vláďa Novotný z 19.02.2019 16:40

callowsick> zajímavý postřeh, díky. Olej je stejný jako dříve, tedy 10W-30. U testovaných, tedy čerstvě zajetých CB, jsem hlučnou převodovku nevnímal.

Lomah
Dotaz od Lomah položen 14.02.2019 19:32

Dobrý den,
Zajímalo by mě, zda cbx zvládne cestování ve dvou i s bagáží. Případně, na jaká omezení je třeba se připravit.
Mám samozřejmě na paměti, že pro "dospělé" cestování je třeba... Jenže se mi tento stroj velice líbí, hledám univerzál pro dojíždění do práce, výlety ve dvou i singl po republice na lehko a pokud by se dalo dojet i dál po Evropě právě "se vším všudy", byl bych nad míru spokojen. Předpokládám, že mých 70kg, manželčiných 60 a bágly by to mohlo na kochačku dát.
Děkuji

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.02.2019 23:05

Lomah> děkuji za dotazy. Jde o velice universální stroj a jako každodenní parťák bude fungovat skvěle. Ve dvou na lehko se bude určitě dát rozumě svézt a cestovat s bagáží nakonec vlastně taky. Zde ale bude potřeba daleko častěji řadit a motor více točit, a to hlavně v kopcovitém terénu. Jak se říká, objem ničím nenahradíš a na delší cesty například po Alpách ve dvou holt existují pohodlnější cestovní motorky.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 12 Kč od 4 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 3 Kč
JoskaH přispěl 3 Kč
RadekPCX přispěl 3 Kč
gulliver přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist