Indie

Cestopisů15
Indie, oficiálním názvem Indická republika, je sedmá největší a s více než miliardou obyvatel druhá nejlidnatější země na světě, rozkládající se na Indickém subkontinentu v jižní Asii.

Doklady a vybavení

Potřebné doklady pro návštěvu (vízum, poplatky, pojištění, očkování)

• 18.3.2018 Cestovní pas, jehož platnost neskončí dříve než 6 měsíců po příletu do Indie a který má alespoň 2 strany v pase volné. Občané ČR potřebují pro vstup do Indie víza. Pro vstup je možné využít dva druhy víz: e-VISA a standardní víza.
    e-Visa
    Žádost o elektronické vízum se zadává v angličtině prostřednictvím webové stránky:
    Vízum za účelem turistiky, tzv. e-Tourist visa (lze vydat dvakrát do roka ke 2 vstupům s platností 60 dní ode dne prvního vstupu), vízový poplatek za elektronické vízum je 50,- USD, rozhodnutí o udělení elektronického víza obdrží cestující e-mailem. POZOR: toto vízum neplatí pro oblasti s omezeným vstupem (např. příhraniční oblasti s Čínou a Pákistánem v Himálajích - oblast LADAKH). Pro cesty do těchto oblastí je potřeba žádat o klasické vízum.

Klasické vízum

Klasické indické vízum se vylepuje do cestovního dokladu cestujícího ve formě vízového štítku.
    Žádost o klasické indické vízum se vyplňuje prostřednictvím webové stránky https://indianvisaonline.gov.in. Po otevření této stránky se klikne na šedý nadpis „Apply online“ umístěný úplně vlevo dole v rubrice „VISA APPLYING PROCESS“. Otevře se nová webová stránka https://indianvisaonline.gov.in/visa/Registration, na které lze již začít vyplňovat samotnou vízovou žádost. Po dokončení všech kroků se žádost vytiskne a spolu s cestovním dokladem doručí na příslušný zastupitelský úřad Indie k vyřízení.
    Pro Českou republiku je příslušným zastupitelským úřadem Velvyslanectví Indické republiky v Praze. Vízovou žádost tam lze podat v pracovních dnech v době mezi 9.30 a 12.00 hodinou a vyřízení žádosti trvá zpravidla 2-7 dní.

Více o vízech na https://www.mzv.cz/newdelhi/cz/ko/indie/etv.html

Nezbytné vybavení (dálniční známky, výstražné vesty, rukavice, páteřák)

• 18.3.2018 Na dálnicích a některých dalších silnicích se platí mýtné.
    Pro vjezd do oblastní s omezeným vstupem je potřeba vybavit povolení ke vstupu, za který se platí poplatek (napr. Nubra Valley - 600 INR).

Co navštívit

Seznam nejzajímavějších míst pro motorkáře (města, vyhlídky, hrady)

• 18.3.2018 Oblast Ladakh, Leh, Nubra valley, poušť Thar (město Jaisalmer), Darjeeling, Agra, Jaipur, Goa, Srinagar, Dillí, Shimla

Tipy na nejlepší trasy pro enduro nebo silnici

• 18.3.2018 Okružní trasa Dillí - Manali - Leh - Kargíl - Srinagar - Dillí. Zpočátku asfalt, v oblastech Himálají pak prašné cesty, s občasnými vodopády. Někdy v horším stavu.
    Všeobecně jsou hlavní tahy asfaltové. Vedlejší komunikace pak nezpevněné, prašné.
    Pozor na velmi silný provoz ve městech. Mnohdy až chaotický.

Tipy na výlety (celodenní, více dní), okružní výlety

• 18.3.2018 Okružní výlet Dillí - Agra - Jaipur - Dillí (tzv. Zlatý trojúhelník). Asi 750 km, dá se projet ve třech dnech.
    Již zmiňovaný okruh Himálají - 2500 km a minimálně 16, ale raději 20 dní.

Kdy vyrazit

Informace o počasí a teploty

• 18.3.2018 Na motorce nejlépe květen - červenec či září (před a po monzunové období) v severní části. Příjemné teploty kolem 30-35 stupňů. Himálajské cesty jsou již otevřeny a opraveny.
    Jižní části Indie od února do konce května či od září do listopadu.
    V období červen - srpen je v Indii období monzunových dešťů. Vysoké teploty (mnohdy kolem 40 a více) a vysoká vlhkost vzduchu. Hrozí nákaza horečkou dengue.

Významné svátky a události, kdy se vyplatí zemi navštívit?

• 18.3.2018 Diwali - od poloviny října do poloviny listopadu a je oficiálním státním svátkem.
    Hólí - slavnosti jara a barev - odehrává se vždy o úplňku měsíce Falgun (únor či březen).

Jak ušetřit

Peníze (měna v zemi, platby kartou, hotově)

• 18.3.2018 Indická Rupie - 100 INR = 33.2 Kč (březen 2018)
    Mince 1, 2, 5. Bankovky: 5, 10, 20, 50, 100, 200, 500, 1000. Haléře již neexistují.
    Platby kartou možné ve velkých městech, v obchodních centrech, případně pumpy. Ale převládají platby v hotovosti.
    Výběry z bankomatů nejsou problém. Doporučují se bankomaty velkých mezinárodních bank, ale ani u indických bank nebyl problém. Maximální jednorázový výběr je 10 tis. INR. České banky mohou mít omezený limit výběru v ekvivalentu 8 tis. Kč/den. Doporučuji ověřit u banky před odletem.

Ceny potravin, ubytování

• 18.3.2018 Domácí výrobky jsou levnější než zahraniční (dovozové).

Spropitné a smlouvání

• 18.3.2018 Smlouvání je národním sportem a součástí obchodu. Vede se tvrdě, ale férově. Dobrým smlouváním lze ušetřit až polovinu (či dokonce dvě třetiny) z původní ceny.
    Spropitné je očekáváno.

Praktické tipy, jak ušetřit.

• 18.3.2018 Hodně lze ušetřit na stravování. Kupovat místní výrobky místo dovozových.

Půjčení motorky a doprava do země

Možná cesta vlakem do destinace

• 18.3.2018 Z ČR do Indie je nejlepší letecky (zpáteční se dá pořídit od 12 tis. Kč).
    Zapůjčení motorky není v Indii žádný problém. Vyžadován je Mezinárodní ŘP a kopie pasu. Stroje od 120 do 500 ccm.

Půjčení motorky na místě vyjde levněji?

• 18.3.2018 Ano

Vlastním autem s přívěsem

• 18.3.2018 Ne

Ubytování

Kempy

• 18.3.2018 Ano. Tzv. swiss camps - velké stany s postelemi a sociálním vybavením.

Spaní u místních nebo venku

• Zatím bez informací, doplnit můžete po přihlášení.

Hotely, penziony

Jídlo a gastronomie

Co ochutnat, co je dobré z místní kuchyně

• 18.3.2018 Doporučuji ochutnat místní stravu. Je vynikající a pestrá. Butter chicken, Rhogan Josh, Naan, Shredded lamb, chicken tikka, Tikka masala, Parantha, lassi, masala tchai (čaj).
    Dokonale uzrálé ovoce, hlavně mango.

Ceny jídel a pití (přehled cen v dané a naší měně)

• 18.3.2018 Není problém se najíst do 100 INR (35 Kč) za osobu.

Policie a přestupky

Jak jsou řešeny přestupky a jaká je výše pokut, jde smlouvat?

• 18.3.2018 Policie je neústupná, ale férová. Většinou si všímají místních. Cizince zbytečně neprudí. Doporučuji jednat s Policií s pokorou a respektem.
    Vojenské hlídky mohou taktéž zastavovat nebo řídit provoz. Hlavně v příhraničních oblastech. Jsou nekompromisní...

Jaké vybavení se hodí

Nutná navigace (seznam možných s mapami?)

• 18.3.2018 Dobře fungují off-line mapy v mobilních telefonech (zdarma např. MAPS.ME). Existují mapy pro Garmin, ale jsou zbytečně drahé a neaktuální.

Stačí papírová mapa

• 18.3.2018 Stačí a jsou i celkem podrobné. Doporučuji nakoupit v obchodě před odletem (např. KIWI svět map a průvodců, Jungmannova 23, Praha) nebo až v Indii v informačních centrech.

Oblečení, které nejvíce na cestě využijete?

• 18.3.2018 Outdoorové vybavení, pevné boty. V horkých letních dnech velice dobře funguje bavlněné oblečení. Na motorku pak pevné boty a oblečení včetně helmy.

Na co si dát pozor

Kriminalita

• 18.3.2018 Bezvýznamná. Jako v každé jiné zemi.

Ošetření v nemocnici (zdraví)

• 18.3.2018 Cizinec za každé ošetření zaplatí v hotovosti (bude vystaven účet, lze pak žádat proplacení od vlastní pojišťovny či z cestovního pojištění). Jedna návštěva u lékaře přibližně 750 INR (kvalitní a velké nemocnice. U oblastních je částka nižší. Jeden den v nemocnici (kvalitní jednolůžkový pokoj) 2000 INR.
    Případné střevní problémy doporučuji řešit místními léky. Jsou mnohem účinnější než naše a dostupné v lékárnách za zlomek ceny.

Kontakty na ambasádu

• 18.3.2018 Před cestou doporučuji registraci v systému DROZD na stránkách MZV ČR.

Embassy of the Czech Republic
Články
  • Když přežije

Když přežiješ Indii, zvládneš všechno

Řídit motorku v Indii je pro většinu motorkářů spíš noční můra, než sen, ale o to silnější jsou zážitky.