globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Thermo bob, neboli bipass termostatu
Zdravím kawáci, mám dotaz a nejspíš i podnět k zamyšlení..
Když jedu vyšší rychlostí bez zátěže, po chvíli masivní chladiče celkem drasticky ochladí zahřátou vodu vracející se k válci. Za mě mi přijde špatně, aby se k válci valila voda co má + - 40 *C, když vezmu v úvahu rozdíl teplot dole u kráterů a u hlavy, odkud vychází kolem + - 100 *C. Narazil jsem pak na produkt jménem Thermo bob, určený pro klr650, kde se hadicí se spojkami vřelá voda částečně přepouští před vodní pumpu, tim se zvyšuje teplota vody hnané k válci, jsou tam popsané i výhody instalace produktu, ovšem na e-bayi je za 140$ a to se mi vážně nechce dávat.
Máte někdo zkušenost, nebo nějaké názory, zkuste si najít na googlu: watt-man.com. díky za názory a reakce

(reakce na) Thermo bob, neboli bipass termostatu

12.9.2018 v 23:05 | Nahoru | #31
Beranidlo> ale dyt tam je, akorat je pod tou hadici mosazny koleno dal nez vidis (kvuli kapote aby hadice netrcela do ni )
+ohledne druhe vety, zustan u te poezie

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Thermo bob, neboli bipass termostatu

12.9.2018 v 23:37 | Nahoru | #32
kerut>

cim pomaleji bude voda ve vetvi vymeniku proudit tim vic se ohreje... tedy po smiseni nesmi uvarit motor

Já bych se spíš bál, pokud nebude průtok že začne vřít už ve výměníku,v motoru to problem nebude, se to smíchá + naroste teplota na budíku

Naposledy editováno 12.09.2018 23:39:49

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Thermo bob, neboli bipass termostatu

13.9.2018 v 00:17 | Nahoru | #33
Kratzmar1> hele to mas stejny jako uvnitr v motoru, tam taky dokud je zavrenej termostat prece nikam "nevyvre" - ona ani nema kam vyvrit, maximalne narusta s teplotou tlak ale mezitim uz se termostat otevira.. a motor je vetsi zdroj tepla nez ten vymenik jinak samozrejme uplne nepredpokladam ze by se mi ten termostat zaviral za provozu, zvlast s takovou upravou kde potece voda teplejsi nez normalne.. viz minula stranka neni to auto, je to miniaturni ctyrvalec co toci k 15k s litrovym vykonem >100kW/l... .. s tou teplotou na budiku, no jasne smicha ale poslat to treba nedejboze 1:1 si myslim ze by to litalo expanzkou.. preci jen je ten system nejak dimenzovanej a sahat je do toho potreba opatrne,.. ono i blbejch +5°C na vstupu do motoru fakt neni malo...

E: ach ta znamenka..

Naposledy editováno 13.09.2018 00:20:22

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Thermo bob, neboli bipass termostatu

13.9.2018 v 21:33 | Nahoru | #34
kerut>

no jasne smicha ale poslat to treba nedejboze 1:1 si myslim ze by to litalo expanzkou

Výměník na oleji bývá ,,normálně'' pro udržení nějaké maximální teploty oleje při maximálním výkonu motoru a na to je navržená nějaká jeho velikost a s tou se počítá při dimenzování jak čerpadla tak chladiče.To jak to chceš ty,neznám na žádném motoru,když už se má regulovat výkon účinnosti výměníku tak se reguluje termostatem průtok oleje výměníkem,nikdy se neškrtí chladící kapalina.

Naposledy editováno 21.09.2018 10:31:26

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Thermo bob, neboli bipass termostatu

13.9.2018 v 22:05 | Nahoru | #35
Kratzmar1> no jasne, vzdyt od zacatku pisu ze to nema stabilizovat/udrzovat teplotu ale prihrat chladici kapalinu a zaroven aby se vyuzilo chlazeni tedy prichladit olej, kterymu -par °C nijak neuskodi,.. puvodne jsem koukal po termostatu na vyssi teplotu, ale jednak jsem nenasel a druhak je to trosku risk, motor ma nejakoutelnou setrvacnost a termostatem na vyssi teplotu posunes vse o fous nahoru, timhle resenim ktere jsem si navrhnul ohrejes vodu ale ochladis olej, takze (teoreticky) jen zmenis rozlozeni te teploty na motoru ... ono to reseni v GP je taky "jen" na chlazeni oleje (a taky tam nebude zadnej vylozene zazracnej prutok) akorat to maji s vyuzitim dynamickyho podtlaku a prodenim jen skrz chladic BTW rekl bych ze autorovy jvlakna e to docela jedno

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Thermo bob, neboli bipass termostatu

13.9.2018 v 22:18 | Nahoru | #36
kerut> Hmm,jsem zvědavej na tvoji telemetrii

(reakce na) Thermo bob, neboli bipass termostatu

13.9.2018 v 22:26 | Nahoru | #37
kerut> Po přelouskání tvých posledních příspěvků jsem zcela přesvědčen, že ti došly prášky na hlavu.

(reakce na) Thermo bob, neboli bipass termostatu

13.9.2018 v 23:20 | Nahoru | #38
Kratzmar1> jo, to jsme dva a jeste spis nez na teploty na akcelerometry na (ne/)fungovani podvozku (BTW zrovna ted jsem staticky zameroval novej predek s jeste puvodnim zadkem a s vypocty to, docela prekvapive, i sedi.. ) ...vsadim boty ze tam (rozhodne zmeritelnej) rozdil s vymenikem a bez bude

1 reakcí na tento příspěvek Thermo bob, neboli bipass termostatu

16.9.2018 v 06:06 | Nahoru | #39
V klidu borci, zase díky za příspěvky, i když už nejsou moc k tématu..
Pomalu mi můj projekt začínáte rozmlouvat, i když někdy jsou rady zcestné, např. termostat s vyšší teplotou otevírání, to mi vysokou účinnost chladiče nekompenzuje, nebo 3mm otvor v termostatu, to s tím asi taky nic nesvede...
Asi zůstanu u škrcení průtoku vzduchu druhým chladičem za pomocí kartonu :X

Thermo bob, neboli bipass termostatu

Skvělá odpověď, děkuji! 16.9.2018 v 09:37 | Nahoru | #40
Take mam motorku se dvema chladici (a s tretim olejovym, ale bez vymeniku olej-voda). Chvili jsem jezdil jen s jednim a zvladlo to klasicke prazske kolony pres centrum v letnich mesicich. Takze se dvema to musi byt v chladnem pocasi silene predimenzovane. Presto motorka funguje nejaka ta desetileti, i i kolem nuly je teplomer v provozni vyseci po par km, takze me chlazeni nechava chladnym.

Naposledy editováno 16.09.2018 09:40:02

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Thermo bob, neboli bipass termostatu

17.9.2018 v 10:30 | Nahoru | #41

Dacann píše: i když někdy jsou rady zcestné, např. termostat s vyšší teplotou otevírání, to mi vysokou účinnost chladiče nekompenzuje


kdyz budes mit termostat na vyssi teplotu, tak se (hodne blbe receno) driv zavre a nepusti vodu do chladice, tudiz ani tu (udajne) studenou vodu z chladice do motoru
...a trosku lip (chytre) receno, protoze termostat nefunguje skokove) bude min pootevrenej nez ten na nizsi teplotu, bude tak regulovat prutok...

Hele a ted trosku vazne - kolik mas zmereno na vstupu a vystupu z chladice ? a mas promerenou charakteristiku termostatu kdy se zacne otevirat, a jak rychle ??

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Thermo bob, neboli bipass termostatu

17.9.2018 v 11:19 | Nahoru | #42
kerut> Když bude mít větší teplotu na vstupu do chladiče,tak z něj dostane větší chladící výkon=větší rozdíl teplot vstup/výstup a to asi není to,o co mu jde,ne?Za mě je karton Top řešení...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Thermo bob, neboli bipass termostatu

17.9.2018 v 12:17 | Nahoru | #43

Kratzmar1 píše: kerut> Když bude mít větší teplotu na vstupu do chladiče,tak z něj dostane větší chladící výkon=větší rozdíl teplot vstup/výstup


....a na tohle jsi prosimTe prisel zase jak ? Chladic je normalni vymenik, a ne parpetum mobile (privadis teplo v kapaline, odvadis teplo vzduchem, energie proudi ale kupodivu nevznika ani nezanika..)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Thermo bob, neboli bipass termostatu

18.9.2018 v 09:22 | Nahoru | #44
kerut> Díky vyšší teplotě vody, tím i povrchu chladících žeber, se vzduch o stejné teplotě/rychlosti na vstupu ohřeje na vyšší teplotu na výstupu a protože to není perpetu tak při stejném rozměru chladiče klesne více teplota vody na výstupu...zná to každý dobrý(=průměrný) topenář pro návrh radiátoru v závislosti rozměr x teplota topné vody=výkon radiátoru,trošku se divím že u vás na Véúté je to problém

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Thermo bob, neboli bipass termostatu

18.9.2018 v 10:24 | Nahoru | #45
Kratzmar1> nepletes ty si volnou konvekci s nuvcenou vid ? ttoufam si jsitojiste tvrdit, ze vyssi teplotou chladici kapaliny motorku rychleji jet (a tudiz vzduch rychleji proudit) asi nedonutis,... a ani u volne konvekce to nefunguje takhle linearne jak si to predstavujes jinak u nas je s dovolenim CVUT, pozna se to tak ze tam jezdi metro

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Thermo bob, neboli bipass termostatu

18.9.2018 v 11:56 | Nahoru | #46
kerut> Tak si nastav ventilátor a topení na max. v autě s mech.topením(stejný průtok vody i vzduchu) a změř teplotu výdechů při teplotě vody 50°C a 80°C a napiš kdy byla teplota blíž k teplotě vody
Metro jsem už jednou viděl ve filmu Krokodýl Dundee a jako dobrý no:)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Thermo bob, neboli bipass termostatu

18.9.2018 v 14:03 | Nahoru | #47
Kratzmar1> hele mas c * m * rozdil T, c je stejny, takze pokud se Ti nezmeni hmotnost(-ni tok v tomto pripade.. je to dynamika... a tudiz za predpokladu jen minimalni zmeny hustoty teplejsiho vzduchu se bavime prave o rychlosti proudeni jak kapaliny tak vzduchu .....a to jeste stejne nebude takova hitprada jak si asi myslis protoze s vyssi rychlosti roste i odpor, ten ma opet vliv, zejmena v proudeni plynu - a to tak ze negativni) tak zustava rozdil T proste stejny... a ze rozdil treba (ilustrativne) 50° bude jak pro 90-40 tak pro 80-30 nebo treba pro 100-50 je asi jasny..

E: ...jen kdyz uz zminujes na motorkarskym foru ten ventilator - logicky predpokladam ze ventilator si na to autor vlakna nepousti, to by pak ledacos vysvetlovalo

Naposledy editováno 18.09.2018 15:11:07

(reakce na) Thermo bob, neboli bipass termostatu

18.9.2018 v 23:44 | Nahoru | #48
kerut>

Zvýšení výkonnosti chladícího systému je možno poměrně
jednoduše dosáhnout pomocí vytvoření přetlaku v chladící
soustavě. Se zvýšením tlaku o 0,01 MPa se zvyšuje teplota varu
o 2,1 °C. Při přetlaku 0,1 MPa tak vzroste kritická teplota na 120
°C a tedy i teplotní spád na chladiči se zvýší o 20 °C. Je tedy možno
zmenšit rozměry chladiče, nebo pracovat s vysokou rezervou
chladícího výkonu soustavy

Zde Kdyby nestačilo tak ti stáhnu data z topení...

1 reakcí na tento příspěvek Thermo bob, neboli bipass termostatu

19.9.2018 v 00:27 | Nahoru | #49
s rostoucim tlakem poroste akorat bod varu, ale furt z toho nechapu kde jste ty a ten kdo to psal proboha prisli na to ze pri vyssim bodu varu media protahnete chladicem vic tepla (energie)... ???? to tam muzes klidne nalejt treba kyselinu sirovou, ta vre pri atm tlaku az nekde kolem 300 (ma teda samozrejme uplne jinou tepelnou kapacitu, ale to je ted uplne vedlejsi, stejne by ti rozebrala system zevnitr ) ale to furt nijak neresi tepelnej tok chladicem, tudiz jeho ucinnost,..

promin ale tohle je jak u blbejch,...

Thermo bob, neboli bipass termostatu

19.9.2018 v 06:57 | Nahoru | #50
Lehce vam vstoupim do diskuse s malou poznamkou, proc se take lisi vykon vymeniku pri ruznych teplotnich spadech. V moto chladici i doma v radiatoru tepla voda neodevzdava teplo jen vedenim, ale take ..... a mame to primo v nazvu radiatoru ...

Thermo bob, neboli bipass termostatu

19.9.2018 v 09:42 | Nahoru | #51
salani je zase vec spis te volne konvekce.. moto chladic je slusne ofukovanej, a nejvetsi cast tepla je transportovana do chladiciho vzduchu,..

co se tyka vstupovani do diskuse to mas jedno, ona vlastne zadna neni, stejne od zacatku nevime kolik na tom vystupu z chladice nameril a pri kolika stupnich se mu zavira termostat,... tohle placani nema zadny racionalni prinos, minimalne pro mne ne...

Kratzmar> co se tyka terma a vymeniku minimalne cernoch, pak se muzem o necem bavit

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Thermo bob, neboli bipass termostatu

19.9.2018 v 09:43 | Nahoru | #52
kerut> Když nahřeju tyčku na 100°C a strčím ji do vody která má 50°C a nebo 1°C tak tyčka zchladne podle tebe na 50°C v obou případech za stejný čas?Podle mě ne a může za to tepelný spád,stejně jako v chladiči, kde navíc s vyšší teplotou roste plocha s vyšším tepelným spádem (ten je vždy největší na vstupu vzduchu do chladiče)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Thermo bob, neboli bipass termostatu

19.9.2018 v 14:59 | Nahoru | #53
Kratzmar1> hele ale jasne ze jo, jenze tady jde predevsim o prenost tepla, proste o energetickej tok... jasne ze teplejsi chladic trosku vic ohrejhe prochazejici vzduch (ale nebo taky klidne ne pokud to kovova cast - trubky a zebrovani nedokaze dosttatecne rychle odvest, napr.) ale omezenej hmotnostni tok (zavrenym.. polozavrenym, privrenym, neuplne otevrenym..) termostatem meni celkovy odvedeny teplo, tudiz to co do toho chladice nacpes

voda ma kolem 4kJ na kg a K, takze strucne receno pri prutoku 0,25kg/s dostanes do vody 1kW na kazdej jeden stupen (energie se uklada v podobe zvysene teploty, stejne jako ve vyfuku v podobe tlaku a teploty spalin) kdyz bude prutok treba polovicni, tepla odvedes polovinu..

co se deje na chladici sdileni/vedeni/sdileni je samozrejme taky pravda ale je to prakticky vedlejsi.. nehlede na to ze treba pri vyssi rychlosti proudeni se nemusi vubec lepe chaldit zkusim najit jak jsem modeloval chlazeni ve vrtulniku (vzduchem chlazenej motorek v chladici sachte) a paradoxne pri vyssi rychlosti proudeni vzduchu se motor chladil hur - protoze proud vzduchu uz neobtekal dokonale zebra.. a takovejch veci tam bude mraky, je to (z hlediska ryziho vypoctu) hodne slozitej system, nicmene ovlivneni telelnyho toku (rychlosti proudeni chladiva) je v vcelku linearni.. tam to jinak bejt ani nemuze

uz chapes proc termostat na vyssi teloptu ? premyslet o teplotnich spadech je v tomhle smeru trosku zcestny, protoze je to cely komplexni system, ta lepsi ucinnost musi byt ve vsech smerech (obdobne jako kdyz das doprostred 4proudy dalnice zuzeni do jednoho pruhu... zpomali to tok aut po cele trase, i kdyz je 99% dalnice uzpusebena na mnohem vetsi tok) a tech 10, 20°C zas takovej rozdil neni...

a naposled opakuju - bez zmereni konkretnich teplot, je hrabat se do toho sazka do loterie, ...a cim vetsi uprava tim vetsi pruser to muze byt

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Thermo bob, neboli bipass termostatu

20.9.2018 v 00:12 | Nahoru | #54
kerut> Tak si to shrnem: Dacann má problém-při nízkém zatížení má na motoru 100°c ale díky velkému průtoku vzduchu a velkému chladiči dojde k poklesu teploty na výstupu z chladiče na 40°c (jeho slova,že to nebudou reálné změřené teploty neřeším). Příčinou je-nízké odpadní teplo z motoru do vody,=termostat balancuje na hraně otevřen/zavřen na cca 100°C s nejmenším průtokem vody a velká účinnost chlazeni způsobí teplotu na vstupu do motoru cca 40.Tvoje řešení termostat +10°c=termostat balancuje na hraně otevřen/zavřen na cca 110°c s nejmenším průtokem a velkou účinností chlazení ale teplota na výstupu z chladiče se zvedla na 50+ kolik a díky čemu opravdu nechápu...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Thermo bob, neboli bipass termostatu

20.9.2018 v 01:27 | Nahoru | #55
Kratzmar1> nevim kde beres na cem balancuje termostat (treba muj termostat otevira na 82°C a na 95°C uz je plne otevrenej) ale nevadi i z toho muzeme hypoteticky vyjit - pokud mu 100°C termostat balancuje na polovicnim otevreni, pak bude pri stejne teplote 110°C termostat zavrenej, ale pro lepsi predsatvu rekneme ze bude lehopunce otevrenej.. kdyz bude lehounce otevrenej, zmensi se prutok(hmotnostni tok), kdyz se zmensi prutok ohreje to same teplo ,mene kapaliny na vyssi teplotu, coz sice zpusobi otevreni termostatu, ale zaroven taky zvyseni teploty na vystupu z chladice.. v praxi to samozrejme nebude poskakovat sem a tam ale ustali se to dynamicky na prutoku a teplotach odpovidajicimu vstupnim parametrum,... furt nevim, co na tom nechapes, vykasli se na teplotni spady a na teploty vubec, a koukej na to jako na energetickej tok, v motoru ukladas prebytecnou tepelnou energii do kapaliny a v chladici ji prevadis do chladiciho vzduchu.. teploty jsou relativni, dulezity jsou jouly(waty)...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Thermo bob, neboli bipass termostatu

20.9.2018 v 18:51 | Nahoru | #56
kerut>

nevim kde beres na cem balancuje termostat

Na tom že nahoře na motoru má 100°C a dole na vstupu 40°C,= skoro žádný průtok chladičem i motorem, termostat se maximálně jen minimálně pootevře, jen větším pootevřením by spadla okamžitě provozní teplota ke 40°C (pokud mu jede čerpadlo a nemá nic ucpané) na nějaký poloviční otevření zapomeň teplotní spád vstup/výstup na motoru bude v řádech stupňů ne desítek.A aby byl chladič dimenzován tak, že při polovičním průtoku zajistí tep.spád 60°C snad ani ty nevěříš. Tzn.max. lehounce otevřený bude v obou případech...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Thermo bob, neboli bipass termostatu

20.9.2018 v 20:09 | Nahoru | #57

Kratzmar1 píše: nahoře na motoru má 100°C a dole na vstupu 40°C,= skoro žádný průtok chladičem i motorem


to myslis jakoze vazne ? no tak jeste ze se mu ten termostat neotevre, to by pak mohl chcipat motor (misto bezneho dilame klickem nebo chcipakem) termostatem, potazmo zimou

koncim, akademicka debata na teoreticke urovni smysl ma, tohle fakt ne..

(reakce na) Thermo bob, neboli bipass termostatu

20.9.2018 v 22:16 | Nahoru | #58
E

Naposledy editováno 21.09.2018 10:24:38

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Thermo bob, neboli bipass termostatu

22.9.2018 v 12:05 | Nahoru | #59

kerut píše: Kratzmar1> no.. ten prutok skrz vymenik musi bejt malej - nechci ten motor uvarit + zadrit studenym olejem.. chci jen zvednout teplotu z 85-90 nekam na 95.. (jinak teda spravny provozni teloty NC30 mam vycteny z ruznych prispevku z greybike400.. tech 90-95 je prej iealni, aby to slo dobre do otacek) ...



VFR400 má stejné olejové hospodářství s VFR750F, z manuálu 750 jsem vzal schema. Olejové čerpadlo má dvě sekce. Paralelně s motorem je větev do chladiče oleje (který kerut nahradil výměníkem voda/olej). Průtok chladičem je dán druhou sekcí čerpadla, dávkovací, která má asi poloviční šířku proti hlavní. Tedy polovina dávky jde do motoru (a do obtoku, pokud je potřeba), polovina prochází chladičem. I kdyby olej procházející chladičem zmrznul, tak se motoru samotnému nic nestane, protože tento studený olej prochází převodovkou, než se dostane do vany. Kerutí řešení s úmyslem regulovat teplotu oleje do motoru je mimo.
Přikládám měření teplot VFR750F z testu z italského časopisu Moto Sprint, březen 1990. Po šesti kolech naplno na okruhu byla teplota oleje 113°C, při teplotě okolí 15°C. Z toho vyplývá, že pro použití na okruhu by měl být chladič oleje mnohem účinější.

2 reakcí na tento příspěvek Thermo bob, neboli bipass termostatu

22.9.2018 v 13:29 | Nahoru | #60
RC 30 alias VFR750R vychází z efka, se spoustou změn. Jedna z nich je i změna vrtání bloku a vedení mazacích kanálů. Olej je chlazen vodním výměníkem na filtru, tedy mezi čerpadlem a ložisky motoru. Vodní pumpa má tomuto řešení přizpůsobené přívody.



Naposledy editováno 22.09.2018 13:31:03
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Výměna zadního tlumiče KLR 650 (+vi... Kawasaki KLR 650 KubAiS 6 9.5.2024 v 15:19 Anti
Zpřevodování KLR 650c Kawasaki KLR 650 KubAiS 6 19.2.2024 v 21:27 KubAiS
Montáž blastrů - plná, zaslepená ří... Kawasaki KLR 650 KubAiS 8 19.2.2024 v 20:44 Slávek-TDM
zkušenosti S KLX 650R Kawasaki KLX 650 Husa123 24 8.2.2024 v 22:16 Kohlstein
Moto servisy Jihočeský kraj Kawasaki KLX 650 LegitPasha 4 3.12.2023 v 19:58 slabak2


TOPlist