globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: meziplyn
26.11.2014 v 09:36
Ahoj všem,
v prvé řadě bych chtěl říct, že tohle téma jsem si pročetl na diskuzích na zdejším fóru a právě to je důvod proč sem píšu svůj dotaz.
Pokud nepočítám nějaké "maloobjemovky", tak jezdím na motorce 2 roky.
Inu vrtá mi hlavou to, že spousta motorkářů píše, že při podřazování používají na motorce meziplyn. Vzhledem k tomu, že jsem řídil už ledasco(teď myslím mimo motorky) včetně starých náklaďáků, kde nejsou synchrony, tak jsem meziplyn používal a přistihnu se, že i dnes ho v autě kolikrát použiju ač je to prakticky k ničemu.
Nicméně k jádru věci. Meziplyn se skládá k několika kroků :
1) sešlápnutí spojky + vyřazení rychlostního stupně na neutrál
2) puštění spojky + přidání plynu aby se srovnaly otáčky převodovky
3) opětovné sešlápnutí spojky + zařazení nižšího rychlostního stupně
4) puštění spojky

A jednoduše si nedokážu představit, že bych toto měl praktikovat na motorce, protože trefit se do neutrálu například mezi pátým a čtvrtým rychlostním stupněm je prakticky jako vsadit si sportku.

Proto vás prosím o vysvětlení - jak na motorce dáváte meziplyn?
Předchozí
1 2 3 4 5 6... 7
Následující

1 reakcí na tento příspěvek meziplyn

26.11.2014 v 09:41 | Nahoru | #1
Já když podřazuju, vymáčknu spojku, přidám otáčky, podřadím a pouštím spojku, jde o to že když přidám plyn tak se více přiblížím otáčkám které tam budou po podřazení a pro motor i spojku je to podle mě trošičku menší zápřah. Ale to je muj názor a při podřazování si přidávám plyn pořád.

EDIT: To přidání plynu je jen takový mžikový brnknutí, a celé podřazení je velmi rychlé

Naposledy editováno 26.11.2014 09:41:58

1 reakcí na tento příspěvek meziplyn

Skvělá odpověď, děkuji! 26.11.2014 v 09:43 | Nahoru | #2
Protoze to co pouzivas na motorce neni meziplyn, jen tomu rada lidi rika. Proste vrknes plynem aby se ti vyrovnaly otacky motoru s prevodovkou a vono to am pak lip pada.

Dneska rano byla fakt zima , uz se tesim az napadne snih.

meziplyn

Skvělá odpověď, děkuji! 26.11.2014 v 09:45 | Nahoru | #3
Netřeba brát vše jako kamenné pravidlo. Prostě jen při podřazení vrkneš plynem, aby se dorovnaly otáčky a neblokovalo se ti zadní kolo(větší objemy a bez antihopu).

P.S.: Převodovka na motorce je taky nesynchronizovaná.

meziplyn

26.11.2014 v 09:46 | Nahoru | #4
Taky sem nepsal že používám meziplyn, ale že tak podřazuju Chtělo by to pořádnou sněhovou kalamitu jako v americe... aspoň na tejden

Naposledy editováno 26.11.2014 09:46:35

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 09:47 | Nahoru | #5
Spajwer> Rozumím ti, ale to podle mě není meziplyn. Jednoduše, když vymáčneš spojku, tak nemáš na převodovku vliv jednoduše proto, že je v tu chvíli převodovka od motoru vlastně odpojená.

1 reakcí na tento příspěvek meziplyn

26.11.2014 v 09:49 | Nahoru | #6
jéééé ...moje oblíbené téma. Určitě příjde i Creck.

Takže... říká se tomu meziplyn...ale není to synchronizace. Já tvrdím, že to může pomoc lehounce synchronizaci řazení, ale fakt jen okrajově.
Hlavní devízou, je vyhnat motor na otáčky nižšího kvaltu, aby se ti nebloklo zadní kolo po puštění spojky... při podřazení. U nízkozdvihových dvouválů skoro povinnost.

Synchronizaci může lehounce pomoc zbytkovej moment od vystavený spojky ve zlomku vteřiny při přesuvu koleček z bočních ozubení/čepů.

Naposledy editováno 26.11.2014 09:52:01

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 09:49 | Nahoru | #7

IronDave píše: Spajwer> Rozumím ti, ale to podle mě není meziplyn. Jednoduše, když vymáčneš spojku, tak nemáš na převodovku vliv jednoduše proto, že je v tu chvíli převodovka od motoru vlastně odpojená.



...ne není... spojka něco nese i přes vystavení...
Kór třeba suchárna, kterou nemáš ... Kdyby nic nenesla, proč by to bouchalo při zařazení jedničky?

Naposledy editováno 26.11.2014 09:51:03

(reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 09:51 | Nahoru | #8
[quote=gugo]Protoze to co pouzivas na motorce neni meziplyn, jen tomu rada lidi rika. Proste vrknes plynem aby se ti vyrovnaly otacky motoru s prevodovkou a vono to am pak lip pada.
quote]

To jsem chtěl slyšet(číst)

1 reakcí na tento příspěvek meziplyn

26.11.2014 v 09:52 | Nahoru | #9

Proste vrknes plynem aby se ti vyrovnaly otacky motoru s prevodovkou a vono to am pak lip pada.


to ale není tak úplně pravda ...ten moment kdy můžeš něco srovnat je hrozně krátkej

Naposledy editováno 26.11.2014 09:53:32

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 09:56 | Nahoru | #10
t_freedom> tak klidne se muzeme zacit bavit o razeni bez spojky protoze na to stejne dojde. Ja bcych tedy zase nerekl ze je to povinnot u 2valu aby se ti nebloklo zadni kolo. To tak mozna pri podrazeni na 1.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 09:57 | Nahoru | #11

t_freedom píše: ...ne není... spojka něco nese i přes vystavení...
Kór třeba suchárna, kterou nemáš ... Kdyby nic nenesla, proč by to bouchalo při zařazení jedničky?



Jasně, samozřejmě tření je všude, tomu rozumím. Ale podle mě je v tu chvíli vliv toho tření mizivý, tak jest?
Abych řekl pravdu, nemám problém s podřazováním, respektive nějaký blokování kola nebo jiný problémy. Spíš bych řekl, že tím přidáváním plynu přes spojku při podřazování se opotřebovává spojka víc než by musela. Co myslíš?

1 reakcí na tento příspěvek meziplyn

26.11.2014 v 09:59 | Nahoru | #12
Přestože teoreticky jde o zlomky vteřiny a nepatrný moment, který je schopna přenést vymáčknutá spojka, tak v praxi přidání plynu při podřazení dost pomáhá celkově klidnějšímu řazení.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 10:01 | Nahoru | #13
IronDave> tohle je věcí toho na čem jezdíš.
U 600, 620tky se ti to nestane...ale sedni na 998mu a od trojky dolů budeš tancovat při každým podřazení jak Fred Aster.
Pokud vystavíš spojku a vrkneš, není mezi lamelama téměř žádná přítlačná síla. Takže se příliš nedře... pak jen pustíš a je hotovo. Porovnej co se děje, když spojkou roztáčíš brzdnej moment motoru ...myslíš, že vrknutí opotřebuje spojku víc?

Naposledy editováno 26.11.2014 10:02:29

(reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 10:02 | Nahoru | #14

vilemx píše: Přestože teoreticky jde o zlomky vteřiny a nepatrný moment, který je schopna přenést vymáčknutá spojka, tak v praxi přidání plynu při podřazení dost pomáhá celkově klidnějšímu řazení.



ano, tak jest ...a šetří opotřebení lamel a koše

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 10:09 | Nahoru | #15

t_freedom píše: IronDave> tohle je věcí toho na čem jezdíš.
U 600, 620tky se ti to nestane...ale sedni na 998mu a od trojky dolů budeš tancovat při každým podřazení jak Fred Aster.
Pokud vystavíš spojku a vrkneš, není mezi lamelama téměř žádná přítlačná síla. Takže se příliš nedře... pak jen pustíš a je hotovo. Porovnej co se děje, když spojkou roztáčíš brzdnej moment motoru ...myslíš, že vrknutí opotřebuje spojku víc?



Tak nevím samozřejmě jak moc se tím spojka opotřebovává, ale jak se říká troška k trošce....
Říkáš, že třeba u S2R, kterou si chci kupovat už to bude teda poznat?

(reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 10:09 | Nahoru | #16
IronDave> Také neříkám že mám vliv na převodovku, ale určitě tím že srovnám otáčky pro nižší kvalt šetřím spojku.

EDIT: Neřeším prokluz zadního kola protože mam čtyřválec. Tam je to nepravděpodobný.

Naposledy editováno 26.11.2014 10:16:26

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 10:17 | Nahoru | #17
IronDave> no si to porovnej...
vymačkneš/vystavíš spojku a necháš roztočit motor s lamelama na "volno"...pak jí na srovnatelných otáčkách spojíš

Nebo... vystavíš spojku (která se točí v otáčkách motoru co během pádu jsou téměř na volnoběh) a pak přes ní od zadního kola roztočíš ten motor... rozdíl ne?

S2Rko už je větší objem ...ale stále to "desmodue" ...takže docela ok...

Naposledy editováno 26.11.2014 10:20:16

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 10:33 | Nahoru | #18
t_freedom> Rozdíl určitě. Co do opotřebení ale asi můžu jenom hádat

Takže poznat to bude až u čtyřventilové techniky, tak jest?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 10:38 | Nahoru | #19
IronDave> každej motor má svý... jde i o sekundární převod...
já to změnil o dva zuby a taková trága to zas není...

Opotřebení při vyrovnání otáček na lamely a plechy je znatelně menší...to dá rozum.

meziplyn

26.11.2014 v 10:43 | Nahoru | #20
Měl jsem nedávno půjčený VX800... véčkovej dvouvál v kombinaci s kardanem a gumama tvrdejma jak puk. Jsem zvyklej podřazovat s vrknutím, tak jsem to tak dělal, ale schválně jsem to zkusil bez vrknutí a podřadil jsem z poměrně vyských otáček... nádhera, něco jak na motardu

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 10:45 | Nahoru | #21
t_freedom> Jasně, řekl bych, že ano, ale proč se nezeptat ne? Věřím ti, koukám, že najěžděnýho máš dost na dosti strojích

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 10:49 | Nahoru | #22
IronDave> no tohle jsou poznatky spíš z nasranýho dvouválu... a na něm mám asi 54tkm

(reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 11:02 | Nahoru | #23
t_freedom> Slušná porcička Já bych měl z S4R trochu strach ještě

2 reakcí na tento příspěvek meziplyn

26.11.2014 v 11:03 | Nahoru | #24
Ahoj, myslím si, že meziplyn je určitě dobré se naučit. Nejšikovnější to je, když si chceš dát jedničku, ale nejedeš ještě nijak pomalu (ze stejného důvodu to používám i u auta). U vyšších rychlostních stupňů už to není tak potřeba, ale pokud to děláš správně, ničemu tím neublížíš, právě naopak.
Navíc, pokud máš dvouvál a jedeš svižněji a brzdíš ostřeji, tak se ti při podřazení bez meziplynu zablokuje kolo, takže tam to je nutnost. Ono se ti to kolo bude při prudkém brzdění do zatáčky asi klouzat i tak, ale už to půjde dobře ukočírovat.
Provedení nemá cenu popisovat, je na to spousta kvalitních video-návodů u kterých jsou dobré záběry a všechno jasně vysvětlené, tady třeba máš dobře vysvětlené řazení nahoru i dolů od člověka, co to učí a má najeto hodně na silnici i na okruhu:

(reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 11:09 | Nahoru | #25
Mr.Dreamer> no u auta je o důvod víc i to, že pokud to umíš, jsi i rychlejší na řazení. Zejména s velkejma motorama
Jen musíš to ťapání nohou a kvrdlání rukama fakt srovnat. Bez dvojitýho šlapání spojky ničemu zásadnímu nepomůžeš...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 11:16 | Nahoru | #26
Mr.Dreamer> No určitě se to naučím. Myslím si, že budu mít ale problém se stíháním. Když prudce brzdím, kopu to dolů poměrně rychle a moc času na ten "meziplyn" nezbývá.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 11:21 | Nahoru | #27

IronDave píše: Mr.Dreamer> No určitě se to naučím. Myslím si, že budu mít ale problém se stíháním. Když prudce brzdím, kopu to dolů poměrně rychle a moc času na ten "meziplyn" nezbývá.



To je o cviku, časem se naučíš držet brzdu a vrkat plynem najednou a když to umíš, tak ty kvalty letí dolů hodně rychle.

t_freedom píše: Mr.Dreamer> no u auta je o důvod víc i to, že pokud to umíš, jsi i rychlejší na řazení. Zejména s velkejma motorama
Jen musíš to ťapání nohou a kvrdlání rukama fakt srovnat. Bez dvojitýho šlapání spojky ničemu zásadnímu nepomůžeš...



U auta je hlavní problém zároveň mít sešlápnutou brzdu pod konstantním tlakem a zároveň vrknout tím plynem. Jde tam pak hodně o kvalitu pedálů, u některých aut je to očistec.

Naposledy editováno 26.11.2014 11:23:44

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 11:32 | Nahoru | #28
Mr.Dreamer> to už v autě bereš "závodní" jízdu ...já tedy pouštím brzdu a meziplynuju bez brždění... jen kvůli rychlosti řazení a plynulosti jízdy...
ale jinak v motosportu v době klasickejch převodek to jinak nešlo než brzda a plyn zároveň... to jo ...jenže to byli jiní páni řidiči


Naposledy editováno 26.11.2014 11:38:22

(reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 11:40 | Nahoru | #29
t_freedom> Jooo v autě, to je jiná, já teda meziplyn v autě používám bez brzdy a mám to naučený, takže, když to udělám, je to dost rychlý. Na motorce to bude ještě učení

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 11:43 | Nahoru | #30

t_freedom píše: jéééé ...moje oblíbené téma. Určitě příjde i Creck



Ne uz me prestalo bavit ti vysvetlovat zaklady. Pokud nekdo nepochopi tak jednoduchou vec ze na motorce k zadnemu meziplynu a synchronizaci ozubenych kol v prevodovce nedochazi, ale jen se zvysi otacky motoru aby nedoslo pri spojeni s prevodovkou k tak velkemu razu, tak je kazda rada marna.

Naposledy editováno 26.11.2014 11:44:18
Předchozí
1 2 3 4 5 6... 7
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist