Logo Harley Davidson Harley Davidson

Informace o značce

Harley Davidson je jeden z nejstarších motocyklových výrobců na světě. Motocykly Harley Davidson se nepřetržitě vyrábí od roku 1903 do současnosti. Sídlí společnosti se nachází v Milwaukee v americkém státě Wisconsin. Značka se pyšní výjimečně silnou loajalitou zákazníků, kteří se sdružují v klubech zvaných HOG (Harley Owners Group).

Historie značky

William S. Harley a Arthur Davidson kompletují první skutečný motor Harley-Davidson s vrtáním 7,62 cm a zdvihem 8,9 cm o výkonu 3 HP (2,2 kW). Arthurův bratr Walter se vrátil z Kansasu na svatbu třetího bratra Williama. Když se k týmu připojí mechanik Walter Daidson a nástrojař William Davidson, začíná se rozbíhat Harley-Davidson Motor Company.

1903
Je vyroben první motocykl Harley-Davidson a po něm dva další. Každý z jednoválcových řemenem poháněných strojů byl prodán předem. Podle historie společnosti šel první stroj k panu Meyerovi, který na něm ujel 9600 km, než jej prodal. Další čtyři majitelé přidali 123.000 km na původním motocyklu. V roce 1913 továrna udávala, že číslo 1 je stále na silnici s původními ložisky a že má ujeto více než 1.160.000 km.

   
1904 Jsou opět vyrobeny celkem tři stroje, které teď mají přezdívku Silent Gray Fellow (Tichý šedý společník). Konzervativní barva a tlumič výfuku ukazují na zájem Milwaukee na přátelském přijetí nových strojů.

1905 Jsou najímáni první zaměstnanci a výroba vzrůstá na sedm kusů. Zprvu jsou k dispozici odděleně pouze motory, odbytový katalog je pak doplněn o karburátory, lodní motory a lodní šrouby.

1906 Davidsonův strýc ames McLay financuje výstavbu nové továrny na místě, které se stává trvalým sídlem Harley-Davidsona. Továrna na Juneau Avenue přibírá dalších pět zaměstnanců a výroba vzrůstá na padesát motocyklů. William Harley odchází studovat strojní inženýrství na Wisconsinskou univerzitu.

1907 Harley-Davidson se stává společností, která rozděluje podíly mezi sedmnáct zaměstnanců. Celková výroba roste na 150 stojů, jeden z nich je prodán pro policejní účely.

1908 Prototyp prvního dvouválce do V o obsahu 1000 ccm vyhrává závod do svahu v Algonquinu v Illinois. Přidává se další výrobní prostor a celková výrova šplhá na 410. Walter Davodson vyhrává ve vinikajícím čase vytrvalostní závod na 584 km pořádaný ederací amerických motocyklistů v New Yorku.
 
1909 Je vyráběn dvouválec do V o výkonu 7 HP (5,1 kW) s osami válců svírajícími úhel 45°, který má konkurovat populárnímu Indianu. Ukáže se, že vedení pístů není vhodné a dvouválec je stažen k dalšímu vývoji.

1911 Je znovu zaveden dvouválec s mechanickými ventily a novým rámem. Jako standardní zůstává řemenový pohon.
 
1912 Dvouválec do V dostává řetězový pohon a spojku na zadním kole. Full-Floating Seat  navržené Billem Harleyem je uchyceno na středním sloupku. Sedm lidí zahyne při neštěstí při závodě na motodromu v New Jersey.

1913
Je nabízen nový jednoválec o obsahu 574 ccm s výkonem 5 HP (3,7 kW) a přenosem pomocí řetězu nebo řemene. Nový je také dvourychlostní zadní náboj. Willi am Ottaway, původně zaměstnanec Thor Motorcycles, je angažován jako vedoucí nového závodního družstva H-D.

1914 Novinkou je Kick starter (nášlapná startovací páka) a vnitřní expanzní brzda na zadním kole. Objemné obchody byly uzavřeny s armádou USA a poštovní službou.

1915 Mezi další zlepšení patří třírychlostní převod a motorová spojka. Otto Walker a Red Parkhurst ze závodního družstva Harleyů skončí na 1. a 2. místě v závodě na 480 km ve Venice v Kalfornii. Debutuje dodávkový postranní vozík.

1916 Milwaukee nabízí stavebnici závodního dvouválce do V o výkonu 11 HP za 250 dolarů. Vojenské sajdkáry určené pro mexickou hranici a do války v Evropě jsou vybavován nástavci pro kulomety.

1917 USA vstupují do války a H-D je přestavován na vojenskou výrobu. Zařizuje se tovární servisní škola pro školení mechaniků pro válečné služby. Milwaukee vstupuje na trh s bicykly.

1918
První světová válka v listopadu končí. Vojenský kurýr Roy Holtz z Chippewa Falls ve Wisconsinu vstupuje jako první Američan do Německa.

1919 H-D zavádí sportovní dvouválec W o obsahu 600 ccm s válci proti sobě. Tento model byl neúspěšný jako žádný Harley před ním a po něm, po čtyřech letech byla přerušena jeho výroba. Celková výroba v Milwaukee vzrostla na více než 22 000 motocyklů a 16 000 postranních vozíků.
 
1920 Tovární jezdec Red Parkhurst dosahuje nového rychlostního rekordu v Daytone Beach na Floridě. Hromadná výroba aut sráží prodej motocyklů. H-D začíná novou reklamní kampaň, aby neutralizoval negativní představy publika o motocyklech. Harley má obchodní zastoupení v 67 zemích po celém světě.

1921 Produkce H-D klesá na 10 tisíc strojů. Sajdkárům se dostává věší podpory v tovární reklamě.

1922 Objevuje se dvouválcový model F o obsahu 1200 ccm s udávaným výkonem 18 HP (13 kW). Vojenská olivová zeleň je narazena jasnější zelení se zlatými pásky. Reklama Harleyů se zaměřuje na rostoucí počet žen na motocyklech.

1923 Ruší se tovární závodní družstvo. Tovární katalog oblékání a příslušenství dostává novou výraznější úpravu, vypracovává se agresivní finanční plán.

1924 Byl založen nejstarší klub vlastníků motocyklů H-D v San Francisku, který ukončil svou činnost v roce 1978.

1925
Benzinová nádrž kapkovitého tvaru je významnou částí modelů "Stream-Line" nabízených za snížené ceny. Vyráběná řada je doplněna jednoválcem SV o obsahu 500 ccm.

1928 Je založen nejstarší doposud fungující klub vlastníků motocyklů H-D, Harley-Davidson club Praha.

1929 Do firmy vstupuje druhá generace Davidsonů a Harleyů. Poprvé je představen model WL dvouválce do V s rozvodem SV o obsahu 750 ccm za 290 dolarů. Nastává velká krize.

1930 Odnímatelné hlavy válců Ricardo u dvou- i jednoválců, širší brzdy a dvousvazková přední světla. Bill Davidson, syn viceprezidenta společnosti, vyhrává Jack Pine Tour na 670 km v Michiganu.

1931 Objevuje se tříkolka Servi-Car a na důležitosti nabývá komerční trh.

1933 Krize se prohlubuje. Milwaukee se omezuje na dvoudenní pracovní týden.

1935 Závodník H-D Joe Petrali vyhrává všechny celostátní závody na ploché dráze. Milwaukee předvádí nový 1000 ccm OHV Knucklehead a 1340 ccm SV pro rok 1936.

1937
Joe Petrali si na Knuckleheadu jede pro nový rychlostní rekord 218 m/h v Daytoně. Zakladatel William A. Davidson umírá ve věku 66 let

1940 Motory 750, 1200 1340 ccm dostávají hliníkové hlavy. Do Anglie a Ruska je odesláno více vojenských verzí. Dohotovuje se model 1200 ccm OHV FL pro rok 1941

1941 Koncem roku končí civilní výroba; USA vstupují do druhé světové války. H-D vyrábí skoro 90 000 modelů WLA pro armádu. Pro bojové nasazení v poušti se vyvíjí motocykl XA s protilehlými válci a s kardanovým převodem ve stylu BMW.

1942 Umírá prezident společnosti Walter Davidson

1943
Umírá William Harley. Ze čtveřice zakladatelů zůstává pouze Arthur Davidson.

1947 Obnovuje se plně civilní výroba zmodernizovaných modelů z roku 1941. Na objemu nabývá katalog příslušenství a oblečení; poprvé se objevuje černá kožená bunda se zipy. Motocyklové gangy získávají stále na větší publicitě.

1948 Je vyroben Hummer, dvoutakt o obsahu 125 ccm vycházející z konstrukce DKW. Velké dvouválce dostávají hydraulické zvedáky a přerušuje se výroba Knuckleheadu ve prospěch nového motoru Panhead 1200 ccm. Významně roste počet vyrobených kusů.

1949 Přichází HydraGlide, FL s teleskopickou vidlicí a protaženými blatníky.


1950 Devětašedesátiletý Artur Davidson zahyne se ženou při automobilovém neštěstí.

1952 Úctyhodný WL nahrazuje model K, dvouválec do V 750 ccm SV. Okamžitým úspěchem u závodního modelu KR jsou převodovky jednotné konstrukce, ruční spojka a nožní řazení.

1953 Milwaukee slaví 50. výročí. Stopětadvacítce se zvětšuje objem na 165 ccm.

1954 Z modelu K se stává předchůdce sporstera KH o obsahu 900 ccm.

1956 Leroy Winters vyhrává Jack Pine na 165. Elvis Presley kupuje červenobílý model KH.

1957 Z KH se stává XL Sportster s rozvodem OHV.

1958 FL se vyvíjí jako Duo-Glide se závěsným kyvným ramenem a hydraulickou zadní brzdou. Sportster dostává větší výkon.

1959 Caroll Resweber získává pro H-D svůj druhý z celkových čtyř po sobě jdoucích mistrovských titulů.

1960 Milwaukee kupuje poloviční podíl na Aermacchi v Itálii a dováží Sprint, jednoválcový čtyřtakt 250 ccm. Jezdci Harleye na KR obsazují prvních 14 míst na Daytoně 200.

1963 Do společnosti vstupuje nejstarší syn Williama H., William G. Davidson jako vedoucí konstrukční kanceláře.

1965 Roger Reiman vytváří v Bonneville rekord 283 km/h na aerodynamickém motocyklu poháněném Sprinterem 250. H-D prodává Aermacchi 50 ccm za 225 dolarů.

1966 Duo-Glide dostává elektrický startér, přejmenovává se na Electra Glide, známý jako Shovelhead. Sportster dostává více páry díky vačkovým hřídelům a karburátoru a pro rok 1967 také elektrický startér.

1968 Cal Rayborn si jede do Daytony pro vítězství na KR a jako první překračuje průměrou rychlost 160 km/h.

1969 Rayborn si všechno v Daytoně zopakuje. H-D je prodán konglomerátu American Mashine and Foundry (AMF).

1970 Rayborn vytváří v Bovennville světový rekord 424 km/h na aerodynamickém motocyklu poháněném Sportsterem. Model KR je nahrazen XR-750 vyvinutým Dickem O´Brienem. Rodí se první modely FX Dyna Glide.

1971 Na benzínové nádrže bylo přidáno logo AMF. Debutuje návrh WilliehoG. FX 1200 Super Glue. Proslulým se stává Evel Knievel.

1972 Sporster se zvětšuje na 1000 ccm. Mark Brelsford opět získává mistrovský titul na XR-750. Electra Glide dostává přední kotoučové brzdy.

1973
Montážní operace se přesouvají z Milwaukee do závodu AMF v Yorku v Pensylvánii. Odchází William G. Davidson

1975 Přestává se Sprinterem. Walter Villa vyhrává druhé ze tří po sobě jsoucích mistrovství světa na Aermacchi RR-250.

1976 Zhoršují se vztahy mezi vedením H-D, dělníky a ředitelstvím AMF. Trpí řízení jakosti. H-D vyjíždí s Liberty Editions na počest dvoustého výročí USA.

1977 Willie G. Představuje XLCR Cafe racer vycházející ze Sporstera a další verzi Super Glide FXS Low Ridera. Jay Springsteen získává první ze tří titulů Grand National na XR-750.

1978 U motocyklu Electra Glide se zvyšuje objem na 1340 ccm. H-D slaví 75. narozeniny.

1979 Přerušena výroba dvoutaktů. Willie G. Nabízí v omezeném množství Electra Glide Classic s postraním vozíkem. AMF chce prodat H-D.

1980 Vychází FLT Tour Glide a Wide Glide první tovární zakázkový a FXB Sturgis s řemenovým přenosem.

1981 Ředitelé H-D vedení pověřencem AMF Vaughanem Bealsem koupí Harleye od AMF za vypůjčené peníze

1982 Prezident USA Ronald Reagan pomáhá H-D proti importované konkurenci a uvaluje clo 45% na japonské velkoobjemové stroje. FXR Super Glide dostává pětirychlostní motor v pryžovém uložení.

1983 Ustavena Harley Owners Group (H.O.G - Skupina majitelů Harleye). Právní zástupce H-D stíhá porušitele ochranné známky . FXRT sport tourer dostává pneumatickou vidlici a elektronicky řízené zapalování.

1984 Zavedení motoru 1340 ccm Evolution a XR-100 Sportstera. Debutuje FX Softail. H-D opět získává kontrakt s californskou dopravní policií

1985 Erick Buell navrh nový sportovní motocykl s motorem XR 1000. V letech 87 a 88 se vyráběl s označením Buell RR 1000. Následoval poté motor H-D Evolution 1200 ccm. Buell Motor Company sídlí ve městě Mukwonago ve státě Wisconsin.

1986 H-D přispívá 250000 dolary na renovaci Sochy svobody. Debutuje Sporster 883 ccm Evolution za 3995 dolarů. FL Heritage Softail spojuje novou technologii se vzhledem padesátých let. Podnik se mění v akciovou společnost se dvěma miliony akcií na akciové jmění. H-D získává Holiday Ramber.

1987 Předvádí se Electra Glide Sport, Heritage Softail Classic a Low Rider Custom a je 30. výročí Sportstera 1100 ccm. Prezident Regan navštěvuje Yorský závod. H-D se uvádí na burze v New Yorku.

1988 Sportster roste na 1200 ccm. Springer Softail vychází na oslavu 85. výročí. Ze slavností v Milwaukee je věnováno 600000 dolarů na Muscular Dystrophy Association.

1990 Objevuje se další motocykl Willieho G. Ve stylu retro - FLSTF Fat Boy. Na 50. Black Hills Classic ve Sturgisu v Jižní Dakotě je předveden nový Dyna Glide Sturgis. Účast přes 250000 diváků.

1991
Sportstery dostávají pětirychlostní a řemenový přenos. Scott Parker získává po čtvrté po sobě titul Grand National a vyrovnává tak výsledek Carrolla Reswebera. Počet klubů H-D na celém světě dosahuje počtu 650.

1992 Modely FX Daytona a Custom dostávají nový rám Dyna Glide, Sporster Hugger má nižší jízdní výšku. Chris Carr vyhrává mistrovský titul Grand National.

1993 Nový Dyna Wide má zvednutá řidítka, Heritage Softail Nostalgia vložku z hověziny na sedle a sedlových brašnách. Omezené monožství typů Sportster, Low Rider Wide Glide Electra Glide a Tour Glide připomíná 90. výročí H-D. Milwaukee pořádá velkou oslavu narozenin.

1997 Na podzim tohoto roku vyjíždí zbrusu nový FLHRI Road King.

1998 H-D pohltil z 98 % společnost Buell, 2% akcií vlastní Erick Buell tvůrce a zakladatel superbiků s upraveným motorem Sportster Evo 1200 ccm. Do modelů Touring a Dyna se montuje nový motor TwinCam 88

1999
Modelová řada Softail dostalal nový motor TwinCam 88B (s vyvažovacím hřídelem), který definitivně nahradil starý dobrý Evolution

2001 Debutuje VRSC V-Rod první model H-D s kapalinou chlazeným motorem o obsahu 1131 ccm, výkon 86 kW (117 k) při 8300 otáčkách, rozvorem 2x OHC a V motorem s úhlem 60° mezi osami válců.

2002 VRSC V-Rod je dodáván v dvou provedeních A a B. Variantu B odlišuje černě lakovaný rám, nový kryt přístrojů a jiná řidítka. Na pozici nejoblíbenějších modelů vystřídal bestseller FLSTF Fat Boye

2003 100. výročí založení H-D slaví celý svět, H-D pořádá setkání po celém světě. Celý modelový rok připomíná stoleté výročí. V průběhu roku se vyrobilo na 290000 kusů motocyklů H-D, což je o 20 % více než v roce 2002. Evropská SUPERRALLY se poprvé koná v zemích bývalé Východní Evropy v prostoru letiště Planá u Českých Budějovic. H-D Club Praha slaví své 75. narozeniny.



2004 Všechny motocykly H-D, kromě řady Sportster, jsou sériově dodávány s elektrickým vstřikování. Pro Evropu dodávané s neřízeným katalizátorem výfukových splodin. Byla ukončena výroba FXDXT Dyna Super Glide T-Sport a FLSTS Heritage Springer.

2005 Patnáctileté narozeniny jsou z nádrží patrné na všech motocyklech FLSTF Fat Boy. Znovu se objevil Softail se SPRINGER vidlicí, dále i nový model Softail de Luxe. Dyna Super Glide Sport nahrazena Dynou Super Glide Custom. Veškeré motocykly jsou dodávány se světlomety s čirou optikou.

2006 Novinka vychází z rodiny VRSC, informace o ní byly uveřejněny 24. 1. 05 na oficiálních stránkách továrny H-D. VRSCR Street Rod bude osazen motorem 1130 ccm Revolution a mezi novinkami bude 40° úhel hlavy řízení a speciálně laděný podvozek.

2007 Pro tento rok se veškeré motory řady Dyna, Softail a Tourning mění z TwinCam 88 na TwinCam 96, což je zvýšení objemu z dosavadních 1449 na 1584 ccm. Modely Sporster mají nové elektronické vstřikování, takž už nekoupíte H-D s karburátorem. V řadě VRSC je k dispozici novinka Night Rod. Screaming Eagle nabízí vylepšené modely VRSCX s motorem 1250 ccm a Road King, ElektraUltra a Softail Springer s motorem Twin Cam 110 o obsahu 1800 ccm. Výroční model k 50tým narozeninám Sportstera se nedováží, je určena limitovaná série 2000 kusů pouze pro Severní Ameriku.

Vytvořeno ve spolupráci s www.h-d.cz

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist