Motoráj 10/2006

Představení říjnového čísla časopisu Motoráj.

Motoráj 10/2006

Intermot Köln 2006


Rozpálené krásky pro rok příští
Oblékněte si azbestové rukavice, neboť informace, které se na vás hrnou jsou žhavý jak rozpálený kamna. A proč? Protože jsme je pro vás posbírali během posledních pár hodin na výstavě Intermot, která se tentokrát již nekoná v Mnichově, ale má svou premiéru v Kolíně nad Rýnem. Některé firmy si pro nás připravily opravdu mnoho lahůdek v podobě inovovaných, ale i zbrusu nových modelů a jiné jakoby usnuly na vavřínech.

Motocykly


Nová doba si žádá nové - Yamaha FZ1 & FZ1S Fazer
Když v roce 2001 uvedla Yamaha na trh litrovou verzi Fazera, možná ani netušila, jak moc oblíbeným strojem se mezi motorkáři stane. Mírně seškrcený motor z Yamahy R1 dodával stroji velice solidní výkon 145 koní a díky brzdám s modrými „špunty“ brzdil stroj víc než dobře. Jak ale běžel čas, začali na trh pronikat konkurenti, na které náš starý dobrý Fazer už pomalu přestával stačit. Nešlo ani tak o jeho výkonnost, ale o trubkový podvozek, který toho při surových průjezdech zatáčkou začínal mít dost, a také jeho hmotnost už na dnešní poměry nebyla nejnižší. Proto výrobce motocyklů se třemi ladičkami ve znaku neváhal a pro letošní rok Fazera 1000 brutálně inovoval. A udělal to marketingově velice chytře, neboť po vzoru šestistovkového bratříčka uvedl na trh hned dvě varianty. Nahou streetfighter verzi FZ1 a polokapotovaného univerzála FZ1 Fazer. A oba tyto krasavce jsme měli k dispozici na několikadenní test.

Citysurfers


Aprilia Scarabeo 500 Light


KTM Superenduro 950 R
Zatímco KTM tutlalo a vyvíjelo své nové dítko, blýsklo se BMW svým klenotem HP2 a odsunulo KTM v tomto segmentu na okraj zájmu. Jenže to byl ten správný impulz pro lidi z Mattighofenu, aby představili Superenduro 950 a zatloukli tak hřebík do rakve s modrobílou vrtulkou na víku.
Přijdeš poprvé k tomu fun balíčku s názvem 950 R a dost možná se posadíš na zadek. Ne že by to bylo tak úžasné, ale nic takového jsi předtím ještě neviděl. Zatímco design tvrdí klasické linie a barevný look KTM, vše ostatní působí majestátně.

Představujeme Wakan 1640


Francouzský Hot Rod
Joel Domergue montuje motorky už od patnácti, kdy si výrazně překopal svoji první mašinu, protože byl výrazně nespokojený se sériovým stavem. Od té doby byla každá motorka, která prošla jeho rukama, kompletně předělána, případně jen hodně upravena.
Jeho snem bylo jednoho dne vyrobit motocykl vlastní a v roce ’93 založil malou dílnu, kde si začal pomalu svůj sen plnit. Posledních třináct let pracuje jako inženýr v jaderném průmyslu, ale současně stíhá konstruovat mašiny. Ve zmíněné dílně stihl v době, kdy zrovna nepoutal atom, vyrobit na šest tisíc motorek, které prodal různě po celém světě. Nešlo o stavby, ale o úspěšné trialové speciály značky Scorpa a na jeho stroji vyhrál například Graham Davis prestižní skotskou soutěž Six Day Trial 98.

Ojetina


Dominátor - Honda NX650
Pamatujete ještě na první prospekt Hondy s Dominatorem? Brutálně červený stroj v pořádném pantu, v sedle maník v sytě červené kožené kombinéze, stejnou barvu mají i boty, rukavice, „klobouk“, brýle a zřejmě i oči testmena. Ten, neúprosně trhaje plynové lanko, nechává za sebou řádný ocas (černozemě). Za ním je vše ponořeno do tmy, jen jezdec a stroj se koupou v záři červeného světla. Totální peklo…

Darla


Co v KTM nečekali
Darla je posledním dílem kalifornské dílny Jesse Rookea. Stavitelský démon postavil svůj custom za deset dní a za jediným účelem – zúčastnit se finále soutěže, která se odehrála před kamerami kanálu Discovery.
Show nese název Biker Build-Off a jejím vítězem se stal Ronald Sands s mašinou, o které jste si mohli přečíst v předminulém čísle. Cílem soutěže bylo postavit proti sobě nejlepší customy Spojených států, a to nejen na pódiu, ale taky na závodní dráze. Mašiny si to rozdaly ve sprintu, na okruhu a v obdobě ploché dráhy – flat tracku. Tam všude se ukázalo, jestli se na stavbách dá taky jezdit, nebo jestli jde pouze o stroje vyrobené pro srandu králíkům. První místo si odvezl Sands, ale Rookeova Darla mu zle zatápěla a ve flat tracku ho dokonce porazila. Na úvod dvě základní věci – motor použil Jesse z KTM 950 Adventure a celá věc váží sto padesát kilo.

Techmánie


Poradna – výměna řetězové sady
Jeden za všechny, všichni jsme… řetězovka
V naší Rejpal poradně se vám tentokrát budeme snažit vtlouct do hlavy něco kolem řetězů, řetězových koleček a rozet. Tak přesně tyhle části jsou nedílnou součástí skoro všech biků s výjimkou královských kardanů a řemenidlo poháněných motorek.
Takže si říkám, kde začít, jestli údržbou, montáží, nebo povídáním o tom, jak nemá řetězovka vypadat. Začnu ale samotnou výrobou, kdy na jejím základě je kladen velký a podstatný důraz na výběr materiálu a technickou dokonalost.

Redakce testuje


Scottoiler – automatické mazání řetězu
Kdo maže, ten jede – stará pravda, kterou zná každý motorkář. A že se tohle pravidlo týká i sekundárního převodu, ať už kardanu, řetězu či řemenu, ví jistě také každý. Copak kardanisti, ti to mají jednoduché, čas od času zkontrolují, popřípadě vymění olej v zásobníku a mají vystaráno, ale co ti, jejichž stroje pohání řetěz? Neexistuje něco jako automatické mazání? Ale jistě, existuje – představujeme vám Scottoiler.

Jak padat


Když už si usteleš, existují způsoby, jak eliminovat škody na motorce i újmy na zdraví.
Nikdo si nechce ustlat, ale tím, že jezdíme na mašině, dáváme náhodě „V blbý čas na blbém místě“ velkou šanci. Existují však způsoby, jak eliminovat jak škody na motorce, tak hlavně újmy na zdraví. Proč si myslíš, že piloti GP odejdou po svých, i když si ustelou ve dvě stě padesáti a točí se jak čamrdy?
Vědí to kaskadéři, vědí to artisti, dokonce i jezdci na koních to vědí, ale profíci motorkáři vědí lépe než kdokoliv jiný, že padat se dá dobře a padat se dá špatně. Padej dobře a zůstaneš jen otřesen. Dělej to špatně a zlámeš se jako igráček. Kolikrát už jsi viděl závod, kde si některý pilot nabil tak, že sis říkal, tak to nemůže rozchodit, a jen co se dokutálel v kačírku, vstal a zamával publiku? Jak to dělají? Nosí přece stejné kousky jako my: kůži, helmu, botky nebo rukavice. Jasně, někde vestu s chrániči, ale to je v podstatě to samé. A pod svejma Alpajnstárama, Dainízama a Arajkama jsou stále jen z masa a kostí. Tak jak to dělají každý ten víkend? Vše je o technice.

Ze života pneu


Novinky ze světa… I tohle skončí na skládce…
Anglický automobilový časopis Auto Express zveřejní ve svém novém vydání výsledky testů, které označuje za šokující, a požaduje nyní zvýšení zákonné minimální profilové hloubky z 1,6 na tři milimetry. Studie uvádí, že by se tak mohlo každoročně zabránit tisícům nehod na britských silnicích, jestliže bude minimální hloubka profilu o 1,4 milimetru zvýšena. Oficiální statistiky ukazují, že okolo 20 % všech dopravních nehod, při kterých byli lidé buď těžce zraněni, nebo dokonce usmrceni, je kvůli klouzání vozidla na mokré vozovce. Náhodný test časopisu dále ukázal, že u 67 % vozidel neodpovídá alespoň jedna pneu v souvislosti s hloubkou dezénu uzákoněné hodnotě. Přiznejte si, kdo z vás jezdí až na plátno?

Sport


KL Intermotor


Není motor jako motor
Koho by napadlo, že i věci neživé, avšak pohybující se, by mohly být zcela odlišné, přestože se vyrábějí sériově. Jenže je to tak, protože ani dva identické motocykly nejsou nikdy stejné i když na první pohled stejně vypadají. Jenže pod kapotou je schovaných věcí! Několikrát jste již od různých jezdců zaslechli povzdech, že se mu s druhým či náhradním motocyklem nejelo tak dobře. Nebo že má k jednomu ze svých závodních speciálů jakýsi mnohem lepší „vnitřní“ vztah a s tím jedním „vyvoleným“ se mu jezdí pak i o mnoho lépe. Za tímto nijak nenormálním jevem, jenž dokáže trochu i rozřadit dobré jezdce od těch horších, může být ukryta taková drobnůstka, maličkost, ale psychika člověčího jedince to rozhodně není. A co že to je? Obyčejný motor.

Poslední česká bašta


sidecarový Tomáš Foukal
Nevím, zda se vám dostalo možnosti nakouknout někdy do sidecarového depa, avšak v případě, že ano, tak si tu skutečnost opravdu považujte a v případě, že se vám to znova poštěstí, tak ji opět využijte.
Sidecarový sport totiž vždycky byl, je a věřme, že i v budoucnu nadále bude, takovou poslední baštou čistě ryzího motocyklového sportu. A není to jen o umění trojkolkářů, které je v některých zemích opravdu obdivováno, ale také o tom, že tenhle sport vždy existoval bez příkras, pozlátek a jiných okolních nesmyslů. Mnoho lidí fascinuje, jakým způsobem funguje jakási neviditelná nit vzájemné symbiózy dvou jedinců a ještě navíc závodního speciálu.
Duo Foukal–Pertlíček vytvořilo okolo sebe v sidecarovém prostředí depa místo, kde se vám za každých okolností a všude po světě dostane příjemného přijetí a večerní nálada vás o pár let vrátí zpátky.


Časovaná bomba


Tři česká zastavení v mistrovství ČR
Nemusíte se bát, na český mistrák jsme nezapomněli, na jeho jezdce nezanevřeli a prostor vyčleněný danému tématu jsme v časopise rovněž nijak nezkrátili. Zkrátka se nám to do minulých čísel jen nevlezlo.
Co naděláme, když občas upřednostníme jiná témata a nafukovací Dolly také nejsme. A tak, když už nasbíraný materiál pomalu opouštěl vymezenou přihrádku s označením MČR a padal k zemi a uklízečka nám ho chtěla sbalit za účelem úklidu do odpadkových prostor, tak nám nezbylo nic jiného, než že jsme zakročili.
Otočme pomyslným kolečkem času a vraťme se do nádherného měsíce července, abychom si píchnutím rovnou do ne ještě zcela zhojeného šrámu, připomenuli, co se z pohledu domácího motocyklového silničního sportu vše událo. Více než 500 jezdců společného dílu Mistrovství ČR a šampionátu Alpe Adrie na brněnském Automotodromu zažilo nejen pěknou letní bouři, ale také následnou katastrofu v podání problematické časomíry.

Rychlý proces


Tři závody zámořského turné Moto GP
Zámořské turné je mezi jezdci považováno za nejneoblíbenější část celého seriálu mistrovství světa MotoGP. Říkáte si proč? Malajsie, Austrálie, Japonsko. Vždyť to musí být paráda, nasbírat během pár dní nepřeberné množství zážitků. Možná to tak působí při pohledu zvenčí, ale opravdu to není tak příjemné, jak se převážná část lidí domnívá. Mysleli jste si, že se účastníci skoro měsíčního zájezdu podívají všude možně a že třeba mají neuvěřitelné množství času užívat si různých radovánek a válet se u hotelových bazénů? Chyba. Tenhle ansámbl, který vytváří celosvětově sledovanou motocyklovou show, je rád, když to má celé za sebou. Strávit přes 50 hodin během tří týdnů v letadle, dokázat se třikrát aklimatizovat ve velmi krátkém čase na různé podmínky, to stojí obrovské množství sil.

Rozhoduje start


Dragsterové závody do třetice v Hoškovicích
Pořadatelé dragsterových závodů jsou u nás ohroženým druhem, a tak si příznivci českého mistráku udělali pěkné letní prázdniny, aby se v plné síle první zářijovou sobotu do třetice sešli na hoškovickém letišti. Jako bonus za snažení byla připravena poslední porce mistrovských bodíků do celkového hodnocení, které bylo v některých třídách velmi vyrovnané.
Celé léto se střídal jeden hezčí den před druhým, vedro bylo k padnutí a pohled na modrou oblohu už spoustu lidí omrzel.

Retro


Fritz Scheidegger


Další z pánů jezdců
Rozlohou malé Švýcarsko je velmocí v závodech kategorie motocyklů s přívěsným vozíkem. Vynikajících párů tam bylo mnoho, mnoho jich zdobí i titul mistrů světa. Ale málokdo šel za svým cílem, či spíše cíli, tak plánovitě jako právě Fritz Scheidegger. A nutno říci, že svých naplánovaných cílů také dosáhl.
Sám o tom řekl: „Když jsem v roce 1951 začal závodit, vytkl jsem si tři životní cíle, kterých jsem chtěl dosáhnout. Prvním bylo oženit se a mít rodinu. Druhým cílem bylo založit si nějaký obchod nebo dílnu, která by mne uživila, až se závoděním skončím. No a třetím cílem bylo stát se mistrem světa.“

Münch Mammut


Historie továrny
Možná, že je příliš odvážné zařadit jméno Münch mezi motocyklové továrny. Ani počtem zaměstnanců, ani počtem vyrobených strojů tomu neodpovídá. Na druhou stranu ale byl jedním z největších průkopníků v moderní historii motocyklů a jejich konstrukce, a tak si jistě takové zařazení zaslouží. Vždyť je možné říkat, že vlastně vytvořil vůbec první superbike na světě.


Tenkrát na Západě – 5. část


Začátky motocyklismu v USA
Posledně jsme si slíbili, že si povíme o tom, jak americké továrny spolu soutěžily ve stavbě čtyřventilových motorů. Tato soutěž probíhala mezi dvěma největšími konkurenty, Indianem a Harley-Davidsonem a přispěla, jak jinak, k technickému pokroku.
Hedstromova teorie spočívala v tom, že jednotlivý menší ventil by se lépe chladil, motor by se tolik nezahříval a byla by větší naděje na výdrž motoru při delších závodech. Jeho myšlenka se ukázala jako správná. Když se springfieldská společnost naučila přizpůsobit této konstrukci časování ventilů, zjistilo se, že Hedstromova osmiventilová konstrukce nejen vyřešila problém s ventily, ale že motocykl je také rychlejší.

Cestománie


X. Benzínový dejchánek


pod Kunětickou horou, 18. – 20. srpna 2006
Sopečný kužel Kunětické hory trčící z rovinaté pardubické krajiny se tento rok stal již podesáté dějištěm tradičního motorkářského srazu. Motorkáři a motorkářky na koňmi nadupaných mašinách zaplavili sluncem zalité tábořiště na úpatí skalnaté hory se starobylým hradem na vrcholu v nebývalém počtu.

Poodří


Tip na výlet
Na to, abych jel někam do Varů nebo do Ostrova, nemám čas, rozhoduji se po průzkumu mapy pro místo, kde se Odra vlévá do Labe – Litoměřice, nebo spíše Terezín. Vydolovat z garáže Diversiona chvíli trvá, však Beruška od červnové dovolené stála (narodil se prcek a jezdil jsem jenom na XTčku), ale daří se mi ji oživit. S mašinou, na které jste ujeli 70 tisíc kilometrů, už to není o vzrušení a překvapení, spíš o pohodové, takřka rituální spokojenosti. Jede to, tahá to, víc dneska nepotřebuju. A tak nějak si podvědomě promítám v hlavě minulé cesty, které jsme spolu projeli.

Zakarpatská Ukrajina, 2. část


Cestopis
Poněkud hektický přechod z Evropy do zbytku světa máme za sebou a doufáme, že pokračování dovolené bude příjemnější a plné skvělých zážitků. V prvé řadě musíme vyměnit peníze, neb karty asi nebudou akceptovat všude.
V podstatě se nám chce odsud daleko pryč, vidíme však bankovní směnárnu a rozhodujeme se vyměnit peníze tady, před očima svědků, než někde mimo civilizaci. Kurz odpovídá našim představám, takže za 100 USD dostáváme 520 hřiven. Měníme všichni, sedláme motorky a razíme do kopce k další budově se závorou, kde už chtějí jen zpátky ty natrhané papírky a pouštějí nás dál. Je syrovo a mrholí... Redakce
Shop
Aktuality
a drby z redakce
Komiks

Titulka časopisu Motoráj 10/2006


V prodeji od 12.10.2006


Cena:


  • 60,50 Kč (100,- Sk)
  • Předplatné:


  • půlroční: 330,- Kč
  • roční: 615,- Kč
  • možno objednat na emailu: asistent@motoraj.cz
  • Více informací: www.motoraj.cz

    Jak se Vám líbil tento článek?
    Průměr: 0.00
    Známkováno: 0x

    Vložení komentáře

    Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



    TOPlist