Motoráj 9/2006

Představení zářijového čísla časopisu Motoráj.

Motoráj 9/2006

Motocykly


Rozdílné tváře


Honda CBF 600, Kawasaki ER-6N, Suzuki GSR 600
Někdo má rád holky, jiný zase vdolky. Předešlý citát přímo vybízí k uskutečnění tohoto srovnávacího testu. Všechny tři motocykly Honda, Kawasaki a Suzuki jsou od sebe výrazně odlišné, a přesto je můžeme zařadit do stejné kategorie naked biků.
Lehkonohé šestky bez kapotek se těší už delší dobu veliké popularitě. Většina renomovaných výrobců se snaží mít alespoň jednoho zástupce v této velmi dobře prosperující kategorii. Oblíbenost se schovala za příznivou cenu, ovladatelné podvozky a nenáročný provoz. Každý model od různých výrobců však upoutá něčím jiným a vyniká v jiných ohledech. Zmiňovaná odlišnost se na těchto strojích prezentuje již designem, ale hlavní rozdíl pramení z koncepce strojů. Honda stále vylepšuje osvědčený základ a v duchu jednoduchosti jen malými krůčky inovuje zaběhlý model. Kawasaki vsadila více než kdy jindy na odlišnost a výjimečný design. Suzuki naproti všem postavila motorku se sportovními ambicemi.


Drsná kráska


Test Ducati 1000 Sport Classic
Zdá se vám tahle motorka poněkud povědomá? Kulaté tvary, jedno sedlo, nostalgický vzhled, jednoduchá konstrukce a konzervativní barva laku… Člověku se lehce stane, že nová Ducati Sport zmate jeho smysly a jedinec nabude dojmu, že jde to o zachovalý historický kus...
Ale chyba lávky! Jedná se o zbrusu nový motocykl současné konstrukce. To jen italští designéři otevřeli svá srdce a celkový vzhled si vypůjčili z let sedmdesátých, kdy Ducati úspěšně závodila s velice podobným strojem jménem Ducati 750SS. Modelu Sport 1000 opravdu nechybí duch let předešlých, a tak se může pochlubit nejen vzhledem, ale i svérázným komfortem, který nezapře závodní okruhy.

Ojetina


Honda ST 1300A Pan European
Pan-European – to je legendární jméno ve třídě velkých cesťáků zkonstruovaných za jediným účelem, dopřát své osádce maximální možné pohodlí při zdolávání dálek v jedné stopě, kde můžeme směle tvrdit, že se jedná opravdu o cestování s velkým „C“ bez zbytečných kompromisů. Zakladatele této modelové řady, tedy ST1100, jsme v této rubrice proklepli již dříve, ale vývoj jde dopředu a už 4 roky je tady nový sekáč – ST1300. Vystoupí ze stínu svého předchůdce a nezpronevěřil se tradici vytrvalého a bezproblémového hltače kilometrů? Tak to zkusíme zjistit o pár řádků níže.

Nerozbitný litr


Suzuki GSX-R 1000 Streetfighter Evo
Na první pohled vypadají mašiny všech kaskadérů stejně. Dokud nemáte šanci si jejich stroje prohlédnout zblízka, máte pocit, že všichni jezdí na „něčem bez kapot“. Na „něčem“ jezdí i jeden z našich nejlepších kaskadérů Pavel Korych, a protože „něco“ má seznam úprav delší než Schindlerův seznam, podíváme se, co si Pavel postavil.
Pilot litrového stroje se stuntridingu věnuje od roku 2001 a jeho začátky probíhaly na Jawě 350, kterou důvěrně známe asi všichni. O rok později Korychovic kluk řádil na šestce Hornetu a rok nato už měl pod zadkem devítku, se kterou obsadil na Streetfighter dni druhé místo v českém šampionátu a desáté ve světě. S přestavbou to až tak úplně nesouvisí, ale aspoň máte jistotu, že litra na fotkách nestavěl žádný ořežprut, ale dnes už pan kaskadér.

Off road


představení Kymco MXU 500
Představíš-li si bláto, tak vidíš pořádně zabahněný endura a motokrosy, ale v poslední době taky velice populární čtyřkolky. Jejich obliba se v naší republice natolik rozrostla, že specializované dílny na opravu a „tunění“ těchhle hrabošů nestíhají pokrýt objednávky od nadržených klientů. Čtyřkolka je vhodná nejen do terénu, ale poslouží i k dennímu ježdění do práce, a dokáže tak usnadnit nejednu práci, se kterou by se normální smrtelník dřel jako mezek.

Techmánie


Frkačky za kačky


Nákupy do 11 000,- Kč
Někde jsem zaslechl nejspíše úpalem totálně sežehnutého človíčka, jak říká, že motorkářská sezona je pomalu u konce. Co na to říci? Pomatení mysli v kombinaci s těžkou schízou. K tomu se hodí tak akorát „Pane Chocholoušek...“.
Motorkářská sezona je v plném proudu, motorek je na silnici spousta, frkačky jsou stále v kurzu, takže koukejte a vybírejte, protože se vám maximálně jedenkrát za 10 let stane, že budete mít opět takovou šanci vybrat si z tak vynikající nabídky. Poradna – zkušenosti se servisem v Itálii aneb veselá historka z natáčení
Možná se vám bude zdát, že to sem nepatří, nicméně si myslím, že riziko zčistajasna nepojízdné motorky číhá na každého z nás, a tak je dobré vědět, co v takové situaci dělat. Což o to, pokud mašina začne stávkovat v rámci České republiky, většinou nebývá problém s odtahem za pomoci kamaráda s dodávkou či přívěsem, ale co když se vám něco podobného stane v zahraničí? Netřeba házet flintu do žita – servisy jsou všude, a jelikož mám poměrně čerstvou zkušenost s jedním z nich, italským, můžu se o ni s vámi podělit.

Redakce testuje


Airoh SV 55
Tak tu dnes máme dalšího pohlavního pokrytce, který prošel náročným dvouletým „testem“ v rámci denního používání. Jasně, tím pokrytcem bohužel nemyslím nikoho z redakce, to bychom byli fakt nad rámec možností tohoto časáku, navíc bych mohl dostat i přes hubu…
Takže myšlena je samozřejmě helma hlavová, ochranná, vyklápěcí, z termoplastu firmou Airoh vytlačená.
Před dvěma lety to byla v oblasti „klapek“ vlajková loď v nabídce firmy, dneska už je tomu kapku jinak a Airoh nabízí vyšší modely (např. SC 66). 51 tipů jak jezdit lépe a k tomu 10 extra tipů, co mít vždycky pod sedlem a proč.
Když přijde řeč na jezdecké umění a dovednosti, všichni se máme ještě co učit a zároveň máme všichni co dát ostatním. Nikdo není dokonalý, jak se říká, a tak jsme pro tebe sestavili padesátku tipů a drobných rad pro zdokonalení na všech úrovních. Od rychlosti a efektivnosti ježdění přes jízdní styl až po bezpečnost. Nemusíš se jimi řídit, ale můžeš je zkusit.
1) Nájezd do zatáčky
Už jsem viděl hodně borců, kteří po položení motorky do zatáčky šli tvrdě po plynu, aby byli na výjezdu pekelně rychlí. Následný highsider jim pořádně pocuchal nervy a ani nemusel končit pádem. Takže razantně na plyn jdi, až když mineš vrchol zatáčky a vidíš konec ohybu – díky tomu se vyhneš i razantnímu riskantnímu brždění, pokud by na konci zatáčky válel místní opilec nebo tam někdo vysypal fůru hnoje.

Ze života pneu


Novinky ze světa…
Někdo slaví výročí, někdo zase objev. A jak říká kolega, „důvod k oslavě se vždycky najde“.
Německý koncern Continental slaví v tomto roce 135 let své existence. 8. října léta Páně 1871 vznikl v Hannoveru podnik s poněkud delším názvem Continental Caoutchouc und Gutta Percha Compagnie a hned se z něj stala akciová společnost. V centrálním závodě na ulici Vahrenwalder Strasse se zpočátku vyráběly produkty z měkké pryže, pogumované tkaniny pro různé účely a hlavně a v největší míře pneumatiky pro jízdní kola a dětské kočárky.

Sport


Sedm českých statečných


Jak se v Brně zadařilo našim?
Sedm českých jmen bylo ve startovní listině letošní Grand Prix České republiky. A jejich osudy a výkony? Podobné těm z kultovního westernu Sedm statečných, kde také nebylo všem dopřáno dojet na konec cesty a splnit daný úkol.
Lukáš Pešek (nedokončil kvůli pádu v 19. kole závodu)
Karel Abraham (závod nedokončil, po pádu nakonec odstoupil v 5. kole závodu)
Michal Šembera (dokončil závod na 31. místě)
Michal Prášek (dokončil závod na 32. místě)
Kuba Smrž (dokončil závod na 10. místě)
Michal Filla (nedokončil kvůli pádu v 9. kole závodu)
Jiří Mayer (do závodu se nekvalifikoval)



Brněnský vládce

Co všechno jsme vypátrali při GP Brno
Tři roky se Ducati v Brně „zastřelovala“ a v nedělním odpoledni se pak trefila přímo do černého. Capirossiho brněnská nadvláda byla až nechutně sladká, stejně jako v případě lídrů v obou nižších kubaturách.
Poslední útok?
Jestli si někdo z vás myslel, že Alvaro Bautista už nebude do konce sezony nic moc dělat a že mu bohatě stačí, aby kontroloval svůj dostatečně velký bodový náskok, tak se zatraceně spletl. Španěl přijel do Brna skvěle naladěný, po dovolené na Ibize odpočatý a usměvavý, avšak velmi tvrdě na čtvrteční rozpravě svého týmu vrátil všechny své mechaniky, kteří byli myšlenkami ještě se svými rodinami někde na dovolené, zpět do závodní reality, když prohlásil: „Druhé místo na Sachsenringu mne zrovna moc nezasytilo, a přestože jsem zde v Brně v minulosti moc štěstí neměl a okruh mi nesedí, chci vyhrát!“

Jorgeho chlapci


Neporazitelná armáda teamu Aspar
Asi je něco pravdy na tom, když se říká, že stačí sebrat ve Španělsku nějakého klučinu z ulice a uděláte z něho skutečnou motocyklovou superstar. Zřejmě se tak nestane ze dne na den, protože chvilku času to zabere, ale když to vezmete za správný konec, můžete z těch kluků mít takovou malou neporazitelnou armádu. Něco podobného, jako má tým Aspar.
Jeho majitel Jorge „Aspar“ Martinez to za ten správný konec vzal. Před osmnácti lety byl motocyklovou superstar Španělska se čtyřmi tituly mistra světa na kontě. Těžko tehdy někdo mohl tušit, že za několik let bude mít velmi úspěšný závodník i stejně úspěšný tým, jehož jezdci budou doslova k neporažení. Když Martinez končil svoji aktivní kariéru, tak rozhodně nechtěl zůstat bez motocyklového sportu. To bylo něco, co si Jorge fakt představit nedokázal. A tak se syn fabrikanta na výrobu obuvi, jemuž jeho otec neřekl jinak než přezdívkou Aspar, ta mu mimochodem zůstala, rozhodl své dlouholeté zkušenosti a kontakty z oblíbené činnosti přetvořit v takovou malou „vojenskou“ základnu pro výchovu budoucích talentů. Ale to nebylo vše, protože v Jorgeho povaze je mnohem víc než myslet na vlastní zájmy. A tak je třeba jeho jméno významnou měrou spjato i s tím, že vzniklo závodiště ve Valencii, na kterém se od roku 1999 každoročně koná poslední, ale i jedna z nejhezčích motocyklových Grand Prix každého šampionátu.

V zákulisí MS Racing teamu


Bezejmenní hrdinové
Zákulisí motocyklového sportu je místem lákavým, je však také plné bezejmenných hrdinů. Poodhrnout oponu a nahlédnout aspoň trošku do jejich tváří, a tak i do jiné perspektivy motocyklového závodění se nám podařilo díky MS Racing týmu.
Doby závodnických selfmademanů, kteří přijížděli na start závodu po vlastní ose, s brašnou nářadí a stojánkem na motorku na zádech, jsou dávno pryč a dnešní mladé generaci to musí připadat vyloženě jako sci-fi. Představa, že by závodník zvládl všechno sám, je nereálná i v té nejnižší soutěži, což potom v evropských či světových seriálech. Připomínat vám, že za výkonem jezdce stojí práce spousty lidí, asi netřeba. Ale když už víme o jejich existenci, zkusme alespoň pro jednou veřejnosti nabídnout tváře neviditelných, o něž pozornost diváků a sdělovacích prostředků zase tak velký zájem nemá.

Proti slunci, dešti…


Další podniky šampionátu WSBK
Při dalších dvou podnicích šampionátu WSBK se tak nějak očekávalo deštivé počasí, jenže co nevyšlo v britském Brands Hatch, kde v pozdním létě nádherně svítilo slunce, to napravil holandský Assen zcela dokonalou průtrží mračen. Do oblasti „zamračeno, oblačno a skoro až plačtivo“ však lze zařadit i výsledky českých jezdců a týmů.


Veidec Festival Mantorp Park


Dragsterové závody očima pořadatele
Dnes se podíváme na závody Festival Mantorp Park z trochu jiného, netradičního úhlu pohledu, a to očima ženy. To, co jsem měla možnost vidět ve Švédsku byly perfektně zorganizovaný závody, překrásný a hodně silný motocykly i auta. Slzely mi oči z výfukových plynů a z rachotu motorů jsem i přes použití sluchátek byla nahluchlá. Atmosféra, která provázela celý závod, byla perfektní a nepopsatelná. Doufám, že fotky vám více přiblíží atmosféru závodů.

Peklo na Markétě


Grand Prix ploché dráhy
Sobota 26. 8. 2006. Na pražský stadion Markéta se hrnou davy lidí, krom češtiny je slyšet polštinu, němčinu, angličtinu... O co jde? No jistě, dnes se jede Grand Prix České republiky v ploché dráze, a ač tento podnik zůstal trochu ve stínu Moto GP v Brně, která se jela předcházející víkend, kdo přišel, neprohloupil a přišel si na své – bylo to peklo, chyběl jen Faust.

Že se nejedná o žádný okresní přebor, ale opravdu o významný podnik, bylo znát na organizaci celé akce, včetně doprovodného programu.

Ostrej bzukot


Scooter Cup 2006
V sobotu 2. 9. 2006 se konal třetí a poslední podnik seriálu Scooter Cup 2006. Jako tradičně se vše odehrávalo v Písku na Hradišti v prostorách asfaltové motokárové dráhy. Většina závodníků byla na místě již od pátku a pečlivě pilovala styl na nově upraveném okruhu, kde přibylo asi 250 m nového asfaltu. Předpověď slibovala ideální počasí jak na páteční volný trénink, tak na sobotní závody.
Celý závodní den začíná v sobotu ráno technickou přejímkou a vážením skútru, následuje volný a měřený trénink, ze kterého se určí pozice na startovním roštu. Stejně jako minulé závody se startovalo ve čtyřech kategoriích a to 50 ccm, 70 ccm Sport, 70 ccm Racing a Open.

Retro


Mick Doohan


Další z pánů jezdců
Bylo mnoho protinožců, kteří se snažili prorazit mezi nejlepší světové jezdce. Několika z nich se to také podařilo. Ale žádný z nich nedosáhl takové nadvlády v královské třídě jako právě Mick Doohan. Přestože to v žádném případě neměl jednoduché, zejména pokud jde o zdravotní problémy. V jeho začátcích dokonce ani australská média nevěřila v jeho talent a větší šance dávala jezdcům, kteří se nakonec neprosadili.
Mick Doohan se narodil 4. června 1965 v australském Brisbane.

BSA


Historie továrny
Tři zkřížené flinty ve firemním znaku mají jistě blíž k povelu „v kozly zbraň“, který dnešní vojáci již ani nepamatují, než k motocyklové továrně. Ale přesto k motocyklové továrně patří. A ne k ledajaké, původem zbrojovka byla ve svých nejlepších letech na počátku třetího desetiletí minulého století největším světovým výrobcem motocyklů a prakticky po celou dobu své existence největším britským výrobcem.
Všechno však začalo daleko dřív. Anglický král William III. měl obavy, že jeho armáda není dobře vyzbrojena.

Tenkrát na Západě - 4. část


Začátky motocyklismu v USA
Vyrovnávání konkurence v amerických závodech nutně přineslo snahu továren po nových, výkonnějších a rychlejších motocyklech. A tak se také stalo. Konstruktéři se zapotili, aby splnili přání vedení svých továren.
Hned asi za měsíc po vítězství H-D ve Vinice uložilo nejvyšší vedení společnosti Indian vývojovému a konstrukčnímu oddělení úkol od základu změnit Hedstromův motor. K tomuto rozhodnutí vedla společnost nedávná porážka v Kalifornii, protože velká publicita, které se dostalo konkurentům z Milwaukee nemohla zůstat bez odpovědi.

Cestománie


Motovíkend Broďák


sraz 26. - 28. května 2006
Zdá se, že paní Příroda nařčená z oteplovaní se tento rok rozhodla pomluvu o své lesbické orientaci vyvrátit nejen vleklou zimou, ale i začátkem motorkářské sezony posunuté na teplotní stupnici proklatě nízko. Chladnější klima však skalního motorkáře nemůže jen tak rozhodit, zvlášť když v zimě pilně trénoval na sjezdovce s kejvačkou po dědovi přestavěnou na skibob. To pak nějaké ty přeháňkové mraky kroužící koncem května nad rybníkem Broďákem ani nemohly být větší překážkou k tomu, aby zde proběhl tradiční motorkářský sraz.

Budyňsko


Tip na výlet
Ačkoliv jsme v době nedávné psali v Motoráji tip na Roudnicko, snad nás nikdo neobviní z čechocentrismu, i redaktoři jsou lidi. A nebojte, on Siemens v té své ostravske chyšce určitě už něco smolí o zemích, kde vládne spíš ta orlice. No my se dneska vrhneme tam, kam všude pohleděl praotec Čech z tého Řípu a cosi o medu a strdí zablekotal.
Naším prvním zastavením bude Muzeum železnice ve Zlonicích na silnici č. 118 ze Slaného do Budyně nad Ohří. Jelikož se týká mašin a všeho kolem, tak koleje budou vodítkem nejlepším.

Zakarpatská Ukrajina, 1. část


Cestopis
Je chladný duben roku 2002. Dlouho trvalo, než jsme se dali do kupy a mohli začít vyřizovat společné vízum na Ukrajinu. Nejdříve problémy se špatně napsanou žádostí v azbuce, následně jedna osoba nebyla důvěryhodná a posléze i problém s jedním pasem, co díky cestovatelskému duchu majitele vypadal jak učebnice geometrie... Sláva cestovním kancelářím, které byť za úplatu dokážou vše vyřídit za nás... Je konec července, vyzvedáváme víza a za dva týdny jedem.
Redakce
Aktuality
Shop
Komiks
Soutěž - Zmáčkni a leť na MotoGP!
Vítěz stráví víkend v zákulisí barevného světa MotoGP při Grand Prix Valencie v termínu 27. - 29. října (letenka, ubytování, VIP Pass). Podrobnosti v Motoráj časopisu č. 9/06

Titulka časopisu Motoráj 9/2006


V prodeji od 19.9.2006


Cena:


  • 60,50 Kč (100,- Sk)
  • Předplatné:


  • půlroční: 330,- Kč
  • roční: 615,- Kč
  • možno objednat na emailu: asistent@motoraj.cz
  • Více informací: www.motoraj.cz

    Jak se Vám líbil tento článek?
    Průměr: 0.00
    Známkováno: 0x

    Vložení komentáře

    Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



    TOPlist