husqvarna_svartpilen_801_2




Motoráj 11/2006

Představení listopadového čísla časopisu Motoráj.


Motocykly


Puberťák vs. stařík - BMW K1200R a Suzuki Bandit 1200S
Tak (viz nadpis) osobně hodnotím duel dvou naháčů, konkrétně BMW K1200R vs. Suzuki Bandit 1200S. Nápad srovnávat konstrukčně mladý a high tech nabitý roadster s konstrukčně poněkud starším, ale zase osvědčeným bestsellerem mi zpočátku nepřišel jako nejrozumnější. Navíc poté, co se v Kolíně předvedl Bandit nový s vodním chlazením. Postupem času jsem se ale na danou věc začal dívat z jiného úhlu, a to z pohledu motorkáře, který řeší otázku, zda finančně vykrvácet nákupem BMW, nebo zda ušetřit nějakou korunu a koupit o něco skromnější B12S, který se teď asi bude prodávat za super ceny. I když si asi většina z vás myslí, že duel vyzní naprosto jednoznačně pro BMW, musím vás a fandy Bandita předem upozornit, že zas tak jednostranné výsledky nebyly.

Adrenalin párty


Honda CBR 600RR vs. Yamaha R6
Dnešní šestky už nejsou jen přestupní stanicí mezi Jawkou a litrovou motorkou, ale plnohodnotným členem, který dokáže pozlobit a vytrestat, koho si zamane...
Sedím si takhle v létě před garáží narvanej v kombinéze a civím na bajky postavený přede mnou a ucházející se o mou přízeň. Yamaha R6 svým novým zpracováním láká k osahání a pomazlení s novými a ladnými tvary a kamenně se tvářící Honda CBR 600RR posílá vzduchem výzvu k osedlání a pokoření.

Ojetina


Kawasaki GPZ 500
Právě jsem prodal svou uřvanou stopětadvacku a poohlížím se po něčem přestupovém, než si koupím opravdu velkou mašinu. Miluju dvouválce a v menším vydání se jich zas tolik nedělalo, jeden však dost dlouho na to, abych se o něj mohl zajímat. Půllitrové GéPéZeto, to je objekt mého zájmu. Dlouhodobá prodejnost modelu pocházejícího z roku 1987 svědčí o kvalitách. Máte podobné ambice? Vzhůru do čtení!

NCR Millona


Pár kilo za milion
Váha je nepřítel stroje, to je jasná věc. Výkon sice potřebujete, ale kromě něj je stejně důležitou věcí hmotnost, čím míň, tím líp. NCR se toho drží zuby nehty a Millona má tak málo kilo, že si na ostatní troufne se sériovým vzducháčem, samozřejmě odlehčeným...
V roce 1981, kdy britské továrny zažívaly díky Japoncům období temnoty, se v Itálii narodila Ducati Pantah, objekt velkého respektu i přes blitz krieg asijských vetřelců ve světě jedné stopy. Motor zabalený v lehkém rámu měl výkon 78 koní v 10 500 otáčkách a mašina vážila ani ne sto padesát kilo. Už tehdy nesla nejedna součástka značku NCR.

Techmánie


Vánoční frkačky


Vánoční nákupy do velikosti vaší peněženky
„Sakra, co tomu šílenci dát k Vánocům? Novou mašinu by sice chtěl, ale to bych musela rozbít prasátko nejen svý, ale i prasátka celý rodiny, teda spíš všech rodin v ulici... Helmu? Nojo, ale co když mu nebude? Má tu hlavu tak nějak divně šišatou... navíc teda posledně koukal po takový tý barevný – jo, hezká byla, ale když jsem viděla cenu, málem to se mnou báclo – dyť by za ty prachy byl kožich! A žádnej umělej, pravý zvířátka!“
... tak takhle nějak uvažují naše drahé partnerky, matky, dcery (někde i vnučky) o dárku pro nás, milovníky ocelových ořů. Jo, nemají to s námi jednoduché a tak jim tentokrát zkusíme poradit – takže piloti, předejte časopis, teď píšeme i pro ně.

Poradna – vzduchové filtry


Nádech pro lepší dech
Vzduchový filtr je vlastně něco podobného jako u nás lidí plíce. Když je máme čistý, tak si lítáme bez zadejchání kopec nekopec, zvládáme udejchat hrátky nejen s dětmi, no a když vše funguje, pak je to paráda a klídek. Ale co když přijde inverze? Hekáme a cosi honíme v ústních dutinách v podobě vyžvejklých orbitek, a hlavně se nám špatně dejchá…

Redakce testuje


Elektrický jezdec
Rudé právo nebo grog, či snad obé ruku v ruce? Těmito vyzkoušenými „pomocníky“ jsem bojoval v začátcích své motokariéry se zimou a vlezlým chladem, koneckonců takový byl zvyk a zkušenosti těch, kteří na mašinách ještě lítali v montgomerácích a rádiovkách či bekovkách kšiltem vzad. Rudé právo zmizelo v propadlišti dějin (velký formát byl výhodou :-)) a za kořaličku za řídítky hrozí nucený odběr bodů a kreditů. Co tedy použít v časech, kdy pozdě svítá a o to dřív přichvátá soumrak, ale když se i tak chce jezdit? O tom je dnešní redakční testík.

Ze života pneu


Podzimní novinky…
Nejnovější událostí na poli motocyklovém, je nedávný další ročník megamotorkářské výstavy INTERMOT, tentokrát uskutečněný v německém Kolíně. Gumaři nechyběli...

Sport


Foggy balí fidlátka


Team FPR se loučí s kolotočem WSBK
Dvě pódia za 30 mega a co dál…? Po této sezoně se Foggy Petronas Racing loučí s kolotočem WSBK. Za pět let působení se stroji FP1 nepodařilo vyhrát ani jeden závod Superbiků a silniční verze musí být nyní dána do prodeje, aby se naplnila pravidla účasti v tomto seriálu. Co bylo špatně?


Vosty


Jak se žije Patriku Vostárkovi pod patronací Intermoto Czech Klaffi
Přijít za vámi s nápadem, abyste si teď v té hrozné kose vlezli na motorku, tak dám kilo za to, že byste tak učinili možná akorát uvnitř pěkně vytopené garáže. Jít však do sázky s Patrikem Vostárkem, tak můžu zcela zodpovědně říct, že byste přišli stoprocentně o mnohem víc!
Když jsem si těsně po návratu ze slunného Španělska přes jeho tátu domlouval rozhovor, byl jsem z té „kosy“ připomínající spíše ruský válečný film tak mimo, že jsem nepřikládal důležitost slovům, která zněla ze sluchátka mobilního telefonu: „On tam za tebou dojede!“ Až poté, co jsem vyčkával na smluveném místě v jedné z pražských ulic, mi došlo, co tím chtěl otec motocyklového závodníka naznačit.

Přes rameno


MS Racing
8. září zaduněly v Magny Cours motory letošního seriálu WSBK naposledy, a než se stačil usadit prach na místech ještě nedávno zaplněných kamiony a stany týmů, rozvířil ho kolotoč změn, přestupů a příprav na novou sezonu. Jistěže nastane i ve WSBK období klidu (byť krátkého), v němž se nad šálkem čaje projde rok minulý a nastíní se časy budoucí. Důležité věci jsou rozhodnuty, ale ještě není čas o nich diskutovat.

Konec plný slz


Zavřené boxy, zapadající slunce a poslední foto letošních mistrů světového šampionátu
Nad poslední zatáčkou závodiště ve Valencii se pomalu sklánělo slunce k západu. Před zavřenými boxy a již skoro vyprázdněnými tribunami končilo nezbytné oficiální focení letošních světových šampionů.
A přestože šlo o klasický průběh každoročního podvečera poslední závodní neděle mistrovství světa silničních motocyklů, byl to trochu zvláštní, až netradiční pohled. To světlo a zároveň ticho, ve kterém bylo slyšet jen šustivé cvakání spouští fotoaparátů zaměřených na tři nejlepší z jednotlivých kubatur, jako by předznamenávalo, že jde o něco výjimečného.

Závěrečná čtvrtina WSBK


Lausitz - Imola - Magny Cours
Poslední čtvrtina letošního seriálu tříd WSBK se odbyla na evropských okruzích v Německu (Lausitz), Itálii (Imola) a ve Francii (Magny Cours). Závěr superbiků nepřinesl žádné zvraty, pořadí na čele zůstalo prakticky stejné jaké bylo po zmoklém Assenu, zato seriálu supersportů nechyběla dramatická zápletka s nečekaným rozuzlením. FIM Cup litrových superštoků gradoval úděsným krešem v Lausitz , protestem v Imole a skončil klidem v Magny Cours. ME štokových šestek skončilo, podobně jako superbiky , ve vyjetých kolejích a beze změny na medailových postech.

Nuda v Brně? Ani náhodou!


Poslední závod prvního ročníku C.E.C.
Přichází podzim, listí žloutne a opadává a na strništích si děti pouštějí papírové draky.
Jo, takhle nějak si to pamatuju ze školy. Ale doba pokročila, po strništích lítaj leda myši a i draci (potažmo dračice) se přesunuli z oblohy na brněnský Masarykův okruh. Jak to? No jasně, v předposledním říjnovém týdnu se jel poslední závod prvního ročníku CEC, neboli Czech Endurance Cupu. A protože je nám tenhle podnik velice sympatický, nemohli jsme chybět.

NitrolympX 2006


Dragsterové mistrovství Evropy v Hockenheimu
Přestože se úroveň závodů v Česku stále zvyšuje a představuje se více a více kvalitních strojů, pořád máme kam vzhlížet. Zdárným příkladem je NitrolympX v Hockenheimu, kde se jezdí mistrovství Evropy a není to ani tak daleko. Řev naplno rozjetého Top Fuel dragsteru musí být za dobrého počasí slyšet snad až v Praze.:o) Když nikde nezakufrujete, je to z hlavního města až na Hockenheimring okolo 550 km a za pět hodin se to dá zvládnout.

Dosti hrubej Pilník


Petr Pilát a jeho FMX
Takovej mladej nenápadnej školák, kterej si to ráno brousí od vlaku, aby nezameškal hodinu nebo nějakou tu písemku. Takhle by vám asi připadal, kdybyste ho potkali. Je mu totiž teprve patnáct a nedávno vylezl ze základky. Ale zdání klame, k rozumu – kterej už vcelku pobral – přidává něco na naše poměry dosti nevšedního. Odpoledne totiž vezme dvěstěpadesátku KTM a vydá se s tátou vstříc tréninku, jehož velká část se odehrává ve vzduchu... a to dost vysoko nad zemí.

Retro


Michel Rougerie


Další z pánů jezdců
Ačkoliv motocykly zapustily kořeny ve Francii velmi brzy, trvalo dlouho, než se Francouz stal oficiálním mistrem světa. Byl to teprve roku 1982 Jean-Louis Tournadre, který se po třiatřiceti letech trvání světového mistrovství dočkal mistrovského titulu. Neznamená to, že by Francouzi neměli dobré jezdce. Jedním z těch, kteří připravovali cestu na vrchol, byl právě jezdec, o kterém si budeme povídat dnes.

Rudge


Historie továrny
Byly to především úspěchy v závodech, které se zasloužily o dobrou pověst této staré anglické značky. Ale samozřejmě také vyráběla kvalitní cestovní stroje, které její dobré pověsti nikterak neublížily. Bohužel je to značka, na kterou můžeme už jenom vzpomínat. Její stroje však můžeme vidět na mnoha veteránských podnicích, nejen na výstavách, ale i v akci.

Tenkrát na Západě - 6. část


Začátky motocyklismu v USA
Dnes si budeme povídat o začátcích motocyklových závodů v Americe již pošesté a naposled. S vyprávěním skončíme těsně po skončení první světové války a příště se vrátíme zase do Evropy. Naším vyprávěním jsme chtěli připomenout skutečné průkopníky motocyklového sportu, kteří stáli na začátku vývoje, na jeho konci jsou takoví američtí střelci jako Robertsové, Spencer, Lawson, Rainey nebo dnes Nicky Hayden.

Cestománie


Moravské Holandsko a tajemné Karpaty


Tip na výlet
Pár posledních TIPů jsme se motali českou kotlinou. Naše republika sestává i ze země moravské, takže bude jen a jen spravedlivé (a Moraváci do nás, pragocentristů, nebudou moci vandrovat při každé vhodné i nevhodné příležitosti), když v dalším pokračování vejletíků „kolem komína“ zabrousíme do opačného koutu republiky. Cílem bude její jihovýchodní cípek, z velké části obývaný drsnými a přímočarými Valachy usídlenými na pohraničních kotárech. Jako kontrast poslouží půlka výletu, cílená do kraje diametrálně odlišného, ale sousedícího. Úrodný pruh kolem řeky Moravy je sice placatý jen což, ale také skrývá mnohé krásy i památky k navštívení.

Zakarpatská Ukrajina, 3. část


Zdrávstvujtě! Zděs možno vsjo… - cestopis
Zdá se, že ke konci naši dovolené už opravdu přišlo léto se vším, co k němu patří. Tolik chuti a tak málo času... V rámci možností a původních plánů děláme plány nové a ujasňujeme si priority, co chceme a co můžeme ve zbývajících dnech ještě stihnout.

Redakce
Aktuality
Jak se stát hvězdou
Redakce testuje motorky pro Autosalon na TV Prima
Blesky fotoaparátů, limuzíny, dav ječících fanynek... a po červeném koberci přichází on, hlavní aktér večera. S nesmělým chlapeckým úsměvem mává svým obdivovatelům a obklopen bodyguardy kráčí lehkým, ba až tanečním krokem převzít cenu nejvyšší. Ano, je to on, Gas Gastavsson, hvězda televizních show, krátkometrážních i celovečerních filmů, miláček motorkářského publika, idol žen a dívek bez rozdílu věku a trn v oku jejich partnerů.

Shop
Komiks

Titulka časopisu Motoráj 11/2006


V prodeji od 15.11.2006


Cena:


  • 60,50 Kč (100,- Sk)
  • Předplatné:


  • půlroční: 330,- Kč
  • roční: 615,- Kč
  • možno objednat na emailu: asistent@motoraj.cz
  • Více informací: www.motoraj.cz

    Informace o redaktorovi

    Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

    Jak se Vám líbil tento článek?
    Hodnocení (0x):



    TOPlist