Motoráj 3/2006 + Motoráj katalog

Představení březnového čísla časopisu Motoráj.

Motoráj 3/2006 + Motoráj katalog

Motocykly


Přímý vstřik adrenalinu


Ducati Multistrada 1000S DS
Když se před pár lety objevila, nikoho nenechala chladným – jedni ji od první chvíle zatracovali, druzí ji vynášeli do nebes. Její velice originální design nás, motorkáře, prostě rozdělil do dvou skupin. Nehledě na to, že funbike od Ducati – to tu ještě nebylo. Pár let uplynulo, Multistrada zůstala a nepůsobí o nic méně převratně, než v začátcích své existence. Právě naopak, do party přibrala mladší a menší ségru. My jsme se podívali na zoubek nadupanějšímu modelu v nabídce – Multistradě 1000S DS

Cagiva Raptor 1000


Test našlápnutého dvouválce
Raptor patří mezi zajímavé motocykly, a tak jsme se vypravili do západních Čech nafotit a pojezdit naked verzi v litrovém objemu. Všechny litrové dvouhrnky jsou takové zlobivé motory, a tak jsem byl zvědav jak bude pracovat „umírněná“ verze TL-ka, z kterého si Raptor vypůjčil motor. Kdysi jsem se na TL svezl a dodnes tvrdím, že lepší twin neexistuje. Uvidíme.


Citysurfers


MZ 125SX
Emzeta je v Čechách pojem. Vždy byla modernější alternativou k Jawě. Ale časy Etézetek 250 a 150 jsou už minulostí. O litrovém dvouválci se docela ví, ale o dvácách…? A tak jsem na ně byl při naší návštěvě ve výrobním závodě v Schopau velmi zvědav.
Řadu 125 ccm u MZ uvádí model RT. Je to takový dělník pro každého. Poměrně velký motocykl, tvářící se na větší objem, než ho pohání. Ten motor je hodně zajímavý. Vodou chlazený jednoválec se dvěma vačkami a čtyřmi ventily je velmi moderní konstrukce. Pro celou řadu má stejný výkon – 15 koníků při 9000 otáčkách. A ty otáčky velmi miluje.

Ojetina


Honda XL 500R
Začátek historie tohoto modelu je v třetihorách vývoje velkých čtyřdobých endur. V době, kdy Yamaha oslovila trh velkým XT 500, Honda nabízela skromný obsah 250 endurokubíků. To se změnilo roku 1979. Tehdy poprvé začal zeměkouli frézovat Hondí půllitr pod krycím označením XL 500 S. Podvozek měl přední kolo dvacet tři palců a zadní odpružení řešily dva klasické žduchy. Tento model z typovým označením PD 01 byl úspěšný díky dobré pohonné jednotce. V roce 1982 Honda inovuje zejména podvozek z ohledem na přáni amerického trhu a na svět se rozbublal XL 500R. V Evropě se ujal hlavně u hobíků.


Stroje snů


Bimota Tesi 1D ES
Hra na dvě strany
Bimota jako výrobce motorek se příliš nezatěžuje vyvíjením vlastní konstrukce motorů, a tak si téměř vždy vypůjčí osvědčený agregát z již jezdících originálů, jako jsou třeba Suzuki, Yamaha anebo Ducati… Na nahozený háček se nám podařilo do testu ulovit Bimotu s označením Tesi 1D ES, která byla postavena k jubilejnímu 25. výročí založení společnosti Bimota.

Techmánie


Frkačky za kačky


Internetové nákupy do 8000,- Kč
Ctěné dámy, ctění páni, račte vstoupit bez váhání a neostýchejte se, nahlédněte na tuto dvoustranu frkaček. Přistupte blíže... naleznete zde spoustu užitečných věcí, co se hodí nejen na motorku, ale i na cesty. Stačí do fěrtochu pro pouhých 8 zlatek sáhnout.“
Dnes jsem úvod pojal trošku netradičně, ale začal jsem skutečně tím, co mně napadlo při pomyšlení nad tím, jak by asi výstava Motocykl probíhala před nějakými devadesáti lety. Pánové a dámy v noblesních toaletách, dětičky s obručí by nezbedně poletovaly kolem nich. Ovšem v dnešní době internetu, kdy nemusíte vstát ani ze židle a máte celý svět pod rukama, stačí sednout k počítači a napsat do internetového prohlížeče magická písmena “www...”.

Redakce testuje


Halvarssons - Capricorn
Jednoho nemilého dne jsem zjistil, že moje motooblečení jde rychle a nenávratně do kopru.
Vyvstal my tedy problém co pořídit místo něj. Mé nároky nejsou pravda nejnižší, potřeboval jsem mundůr odolný proti vodě, pokud možno levný, ale zase aby trochu vypadal a v neposlední řadě jsem se v něm potřeboval dobře cítit! Moje volba padla na značku Halvarssons, dodavatele nejen oblečení pro motorkáře, ale i pro milovníky zimních sportů. Říkal jsem si, že když dokáží udělat oblečení pro snowborďáky, kteří se v těch hadrech nejen pohybují, potí, ale hlavně neustále válí ve sněhu, mohlo by být jejich motooblečení vymakané.

Příprava mašiny na sezonu


Poradna
Stejně tak jako se startuje štafeta běhu anebo se na semaforu spouští oranžová, tak i pro nás motorkáře je právě nejvyšší čas začít s přípravou svých motorek na nadcházející sezonu…
Jak znám většinu bikerů, tak všichni nechávají přípravu motorek na poslední chvíli, a tak trošku zaprudím a rejpnu si do vás všech, co jste názoru, že „to má ještě čas“. Je pravdou, že všudypřítomný sníh deptá nervy všech, co milují měsíce sucha a slunečna, ale to neznamená, že si dny nic nedělání nemůžete zkrátit přípravou svých motorek, skútrů, tříkolek nebo čtyřkolek a třeba poladíte svým ratolestem i elektrický přibližovalo, který je odstavený nepojízdný někde v koutě a potřebuje jenom napíchnout na nabíječku, aby mohlo lítat znovu s vaším dítkem v sedle a ničit vybavení bytu. Takže neberte tohle povídání jako remcání někoho od klávesnice, ale berte to jako stručný návod k tomu, co víte. Opakování je matkou moudrosti, a tak si to tu zopakujeme jako ve škole…

Malé velké stroje - pitbikes


Mrňavé krosky jsou vidět čím dál víc
Ve světě se začíná rozmáhat nová móda. Podobně jako motardy nebo fmx, i tahle „úchylárna“ vznikla v zemi za velkou louží. Hlavní roli tady hrají minikrosky původně určené pro malé děti, ale používané dospělými jako prostředek pro pohyb po boxech, proto název Pit Bikes (Pits jsou anglicky boxy).
Jenže když už nevíte roupama, co dělat, na krosce umíte lítat i pozadu, doma jste si vyladili všechno, co má kola včetně vysavače, nezbývá, než se vrhnout na minikrosku. A protože je člověk hravá povaha, v Americe brzo zjistili, že se s malým dravcem dá skákat fmx nebo jezdit na U rampě.


Ze života pneu


Novinky pro rok 2006 – díl první
Novinky z přelomu roku i to, co bude letos k dispozici, je možné objevit nejen na výstavách. Výstava je však možností si do pneumatiky takříkajíc „zabodnout“ prst a trochu si tu černou krasavici osahat. Aby bylo jasno, vyrazili jsme do světa získat informace o tom, co nás čeká a co si můžeme na sezónu obout.

Ďábelsky rudé podruhé


Kuba Smrž pro nás testnul rudou Ducat Desmosedici
Skoro jako na semaforu. Zelenou vystřídá červená a po křtu ohněm přijde opravdové peklo, smál se Kuba Smrž. 24 hodin po premiérovém testu biku z MotoGP ho čekal test další. Jedna z nejrychlejších „bestií“ na naší planetě – rudá Ducati.


Jak fotografovat motocykly


Pár rad pro motofotografy - amatéry
Znáte to, oblíbená pasáž zatáček, vy čekáte s napřaženým objektivem vleže u krajnice až váš kolega proletí kolem v akčním stylu. Stačí pak blejsknout a super fotka je na světě. Nebo taky ne a na displeji se objeví šmouha zadního kola nebo třeba louka za silnicí plná motýlů.
Motorkářská sezóna 2006 je již za dveřmi. Sice na ně ještě neklepe, ale už se k tomu pomalu rozhoupává. Určitě máte naplánováno ukrutný množství vyjížděk a dovolených. Aby se vzpomínky na tyto zážitky nerozplynuly s prvním listopadovým sněhem, máme tu pro vás pár tipů, jak správně fotit... Jasný, focení je věda sama o sobě a focení motorek, mnohdy ještě v pohybu, to je věda na druhou. Nemusím zde určitě vysvětlovat, že jinak se fotí s běžnými uživatelskými smart foťáky a jinak s profi zrcadlovkami. Navíc ani kvalitu pořízených snímků nelze srovnávat. Udělat pěknou fotku s běžným foťákem je skutečně možné, dneska už ano, ale chce to cvičit a experimentovat. Naučíme vás, jak vyždímat z běžného foťáku ty nejkrásnější snímky.

Sport


Malej českej Ježek


Rozhovor s Ondrou Ježkem
S několika divokými kartami v kapse se ve svých šestnácti postavil před bránu, nad kterou visel nápis Evropský pohár stocků, pořádně na ni zabouchal a motocyklový svět jej přijal. Jméno tohohle klučíka jsme pak v průběhu loňské sezóny začali slýchat čím dál častěji.
Jmenuje se Ondra Ježek a postupně začal ukazovat, že v něm možná tkví talent jak Brno. Taky proč ne, když tam odsud navíc i pochází?

Kubův list


Pravidelná rubrika Kuby Smrže
…mám to už za sebou… a úspěšně! To bych si chtěl notovat na konci letošní sezóny, zatím mám za sebou jen první testovací kilometry. A taky dobře rodící se vztah k nové slečně se jménem Aprilia.

Drsňák Capirex


Rozhovor s Lorisem Capirossim
Uhodnete, jak dlouho se objevuje jméno Loris Capirossi ve startovní listině motocyklového MS? Již dlouhých 17 let! Neuvěřitelné? Ale vlastně proč ne, když mu podle jeho vlastních slov závodit činí stále ještě takovou radost! Nebo že by tomu bylo občas už i jinak?

Jezdec míní, tým mění


Co se chystá nového kolem Marka Svobody
Ještě před vánočními svátky to vypadalo, že i letos budeme mít znova zastoupení v MS Endurance. Jenže, jenže… Když jezdec míní a tým své „zásady“ mění, tak to většinou dopadne tak, že se nejen neshodnou, ale nakonec i nedohodnou.
Co se děje, když to život zrežíruje podle svého scénáře?

Jak to vidí mistři


Závody dragsterů a jejich vítězové
O závodech superrychlých a nadupaných strojů se toho už napsalo hodně, ale názory a pocity těch, kteří zakoušejí každou jízdu šílené přetížení a krotí stovky koní, jsou vždy velmi zajímavé. Oslovil jsem ty nejrychlejší z nejrychlejších, Honzu Koubitche Koubu – Mistra ČR v SSB a Michala Poncu – Mistra ČR v Competition Dragster, a položil jim několik otázek. Protože všechny jejich odpovědi jsou pro dragsterové příznivce určitě zajímavé, dostal každý z nich prostor v jednom čísle. Jako první se představí Koubitch a Michal o měsíc později.


Zlatý hřebík pro Antona


Mistrovství ČR ledové ploché dráhy pokračuje
Svátek ledové ploché dráhy se konal v sobotu 11. února na plochodrážním stadionu v Divišově. Do vesnice, kterou proslavila fabrika na plochodrážní motorky, se sjely davy jak na posvícení. Asi patnáct stovek zvědavců neodradil ani za nehty zalézající mráz a odporný vítr, ani vlezné dvě stě za lupen! Důvod, proč se vykulili z tepla a šli dobrovolně mrznout? Závod seriálu Golden spike (česky zlatý hřebík). Solidní zahraniční konkurence, včetně jezdců se zkušenostmi z finálových závodů mistrovství světa a možnost vidět jejich nervy drásající boje s našimi nejlepšími, tj. s bratry Antonínem a Janem Klatovskými.

Retro


Tommy Robb


Další z pánů jezdců
Tommy Robb patří mezi ty jezdce z britských ostrovů, kteří dokázali zajet i jak se říká „na žebřiňáku“. I když se nikdy nestal mistrem světa, najdeme jeho jméno v celkové klasifikaci mistrovství světa ve všech třídách, od nejmenších kolibříků až do půllitrů. Jeho kariéra ale patřila především tratím na britských ostrovech.

Condor


Historie továrny
Švýcarsko si obvykle představujeme jako zemi alpských velikánů a nádherné přírody s vynikajícími lyžařskými terény. Potom si ještě vzpomeneme na precizní hodinky „švýcary“, možná i na dobré sýry. Málokdo si ale uvědomí, že Švýcarsko má i svoji motocyklovou historii. Ta se neomezuje jenom na výborné motocyklové závodníky, ale také na motocyklové továrny. A o jedné z nich si budeme povídat dnes.
Továrna Condor se nachází v západní, tedy frankofonní části Švýcarska, ve městě Courfaivre. Jestliže chceme pátrat po historii výroby v tomto kraji, můžeme se vrátit až do dob starého Říma. Tehdy se tato část Švýcarska jmenovala latinsky „Curtis Fabrorum“, což v překladu znamená něco jako „vlast dělníků a kovářů“.


Tourist Trophy - závěrečný díl


Z historie legendárního závodu
Aktéry nejtěžšího závodu světa jsme opustili v polovině šedesátých let. A to znamená, že se dostáváme do období, kdy začíná sláva tohoto závodu pohasínat, alespoň pokud jde o jeho oblibu mezi jezdci mistrovství světa. A začíná, bohužel, také pohasínat sláva našich silničních závodních motocyklů. To se ale ještě netýká roku 1966, jenž ale byl netypický pozdním termínem závodu, který se jel až koncem srpna a začátkem září v důsledku stávky námořníků v původním červnovém termínu závodu.

Cestománie


Orlické hory, část druhá


Tip na výlet
První část tohoto tipu končila na kraji polského skalního města, Gór Stolowych, v přibližné polovině denního vejletíku. Zbývá dokončit putování Orlickými horami a jejich podhůřím na polské straně, zvolit si vhodný přechod zpět do domoviny a po české straně se vrátit do místa startu. Takže, hurá do toho, ať to odsejpá!

Poválečnou Jugoslávií


Cestopis
Již mnoho kilometrů uběhlo pod mým sedlem a spousta věcí se změnila od doby, kdy jsem jako nezkušený začátečník podnikl cestu na Střední Východ. Tento cestopis je volným třetím pokračováním naší cesty na Jawách do Afganistanu a navazuje na předchozí vyprávění (Motoráj 06 a 07/03) v Turecku před hranicemi s Bulharskem, kdy naše nálada byla velmi vypjatá, ponorka dosahovala nejvyššího stupně a my se celkem těšili domů. Měli jsme za sebou 6500 km v sedlech našich Jaw a zdravotní kondice byla bídná. A to jsme netušili, že i když se nacházíme na území Evropy a zážitků máme již na tisíce, nás čekají zajímavá setkání, krom jiného i s duchy a jinými nevysvětlitelnými záležitostmi.


Redakce
Listárna
Vaše starosti na naši hlavu
Shop
Komix

Titulka časopisu Motoráj 3/2006


V prodeji od 9.3.2006


Cena:


  • 60,50 Kč (100,- Sk)
  • Předplatné:


  • půlroční: 330,- Kč
  • roční: 615,- Kč
  • možno objednat na emailu: asistent@motoraj.cz
  • Katalog Motoráj 2006:



    V prodeji od 9.3.2006




    Cena:


  • 150 Kč (230,- Sk)
  • Více informací: www.motoraj.cz

    Jak se Vám líbil tento článek?
    Průměr: 0.00
    Známkováno: 0x

    Vložení komentáře

    Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



    TOPlist