Motoráj 6/2006

Představení červnového čísla časopisu Motoráj.

Motoráj 6/2006

Motocykly


Mužská záležitost


BMW R1200GS vs. BMW R1200GS Adventure
Někteří z Vás si možná pamatují, jak jsem se asi před dvěmi lety na těchto stránkách rozplýval z prvních kilometrů za řidítky šelmy s kachním zobákem, tedy BMW R1200GS.
No, netrvalo to tak dlouho a BMW nám připravilo další lahůdku, kterou je upgrade adventurního GéeSa na 1200 ccm. Nejeden z nás si určitě položí otázku, zda stojí za to připlatit si právě za dobrodruha s dvanáctistovkovým motorem, nebo jestli je lepší cesta vedoucí přes civilní Báwo, které je přeci jen o nějakou tu kačku (cca 45 tisíc) levnější. Odpověď se vám budu snažit zprostředkovat na těchto řádcích.

Osminková CBR


Test Hondy CBR125
Když se řekne supersport, každému se dozajista vybaví nadupané stroje se stovkami koní pod kapotou, jízda „naležato“ v zatáčce a obroušené kolenní slidery. Pro většinu náctiletých je bohužel toto spojení zatím jen vzdálenou vidinou, a tak pokud se nechtějí zaškatulkovat mezi skútristy, nezbývá jim nic jiného, než se alespoň prozatím poohlédnout po nějakém tom motocyklovém poníkovi.
S hledáním to nebudou mít nijak složité. Honda jednoho ve své stáji má. A dokonce ho můžete najít v kategorii supersportů. Pravda, stopětadváca vypadá mezi šestikilovým a litrovým CeBRem jako anorektický střízlík, něco jako větší kolo s motorem. Ale má plasty? Má. Takže je to plasťák a tím pádem i moje krevní skupina, a to by bylo, abych si za její test neudělal na předloktí kombinézy zářez.

Kladivo na japonce


Test Moto Morini Corsaro 1200
Znovuzrozená značka Moto Morini, pocházející z Apeninského poloostrova se pustila na trh s naked bikem, který by měl ukázat, jak moc je trh připraven na nové a netradiční stroje. Potvrzuje se tak jen vzestup evropských značek a snad se i blýská na lepší časy. Myslím tím, že nebudeme vídat jen tuctové a přemnožené japonské motorky, ale stále častěji budeme potkávat i klasické motorky starého kontinentu. Jedině dobře.

Ojetina


Yamaha Road Star Warrior
V roce 2003 se Yamaha rozhodla vstoupit do vod, kde se zatím pohybuje jen málo obratných a silných ryb, a to se svým motocyklem Yamaha Road Star Warrior 1700. Nutno už na začátku podotknout, že se jí to povedlo a důkladně tak rozmíchala, do té doby jinak poměrně klidnou, hladinu těchto vod. Warrior se řadí do skupiny powercruiserů. V překladu to znamená něco jako silný nebo mocný křižník. Až donedávna byly tyto motocykly konstruovány spíše na dlouhé, rovné silnice bez zatáček, s designem starým několik desítek let ve stylu Harley Davidson či Indian. Hmotnost a jízdní vlastnosti nebyly tím, na co by se výrobci soustředili v první řadě. Možná i díky rostoucím potřebám zákazníků, kteří se chtěli i na chopperech svézt trošku rychleji, neriskovat vlastní i cizí životy při pokusu o předjetí a následně si držet palce při brždění, vznikla skupina powercruiserů. Tato skupina čítá zatím jen málo motocyklů a nechybělo mnoho a získat Warriora by bylo dost obtížné – byl totiž původně navržen jen pro americký trh. Nakonec se mu ale Evropa neubránila, a to je jenom dobře.

Stroje snů


Harley - Davidson - WP Strong Leader
Asi se teď ptáte, kdo je Günther. V podobné situaci se cítili i posluchači zaniklé rockové kapely Smokie při reprodukci hitu „Who The Fuck Is Alice“, ale na rozdíl od nich, se vy o Güntherovi dozvíte. A kromě něj i o celé poslední stavbě z Frenštátu pod Radhoštěm, na které je, kromě agregátu, zajímavých i pár dalších věcí...
Základem stavby je nový rám, který se proti kostrám dřívějších staveb liší ve dvou základních věcech. Za prvé má nižší posaz a za druhé speciálně vymyšlené uložení přední vidlice. Mimo to je předek rámu provrtaný a kostra nese pracovní název Kreator, podle západoněmecké trashmetalové kapely, která je oblíbeným hudebním tělesem stavitele Dalibora Rohana.

Erzberg očima redaktora


Některými chválený, jinými zatracovaný...
Některými chválený, jinými zatracovaný, každopádně ale absolutně nejemotivnější offroad areál na světě, tak to je slavný Erzberg v Rakousku, tyčící se nad městečky Eisenerz a Ramsau. Lom ukrývající téměř nekonečné zásoby železné rudy, jehož podobu vytváří lidská ruka již více než 1300 let, si svou rozlohou nezadá s desetitisícovými městy. Když se KTM rozhodovalo, kde uspořádat představení nového modelu 950 SUPERENDURO, nemohla padnout lepší volba.

Techmánie


Frkačky za kačky


Nákupy do 10000,- Kč
Tak už tu na nás poprvé vykoukly čtyři nuly, což může jednomu nahánět strach a druhému třeba husí kůži. Udělá-li vám to však radost, klidně použiju Baťovku a nabízím tímto do placu frkačky do 9 999,-. Čtyři devítky vypadají mnohem lépe, a to už se dá vydržet. :-)
Řekněte mi, jak to ti obchodníci, safra, dělají? Když u nich pro vás hledám nějaký zajímavý artikl, nemohu v této cenové relaci téměř žádný najít. Všechno je levnější. Ovšem, když si ty jejich shopy projdu a měl bych si koupit vše, co se mi líbí, nestačil by mi ani pytel peněz. Je-li i pro vás těžké vybírat z toho velkého množství motodoplňků a příslušenství, jsou vám k dispozici opět naše frkačky.

Jak na variátor


Poradna
Nebudu daleko od pravdy, když napíšu, že ten, kdo vlastní skútra, ať chce anebo nechce, přemýšlí nad jeho vylepšením. Ti málo odvážní zvolí tuning style v podobě rychlých nálepek plamenů a rozmázlých lebek, no a ti odvážnější sáhnou hlouběji do kapes se skutečným úmyslem domoci se velké šílenosti na dvou malých kolech. Poradíme vám, jak zlepšit průběh a výkon motoru několika kroky a v naší fotoporadně pomůžeme s montáží válečků do variátoru step by step…

Redakce testuje


Motocyklové boty SIDI
Na co drahý boty, stačej vojenský kanadky… Jó, kolikrát jsem tohle už slyšel. Když pominu to, že kanady jsou jedny z nejblbějších bot (v zimě chladěj, v létě hřejou a jsou těžký), co jsem kdy nosil – a zkušenost mám velkou, dvouletou, ze základní vojenský služby – nejsou to škrpály na mašinu a při jejich konstrukci se samozřejmě nepočítalo se zatížením, který je pro jízdu na motorce specifický. Takže pryč od nich, výběr ve vhodnější obuvi je dostatečně velkej. Dnes vám představíme zástupce „univerzální“ kategorie a sice Sidi Strada Tepor Evo.

Leasingy a úvěry


Přehled poskytovaných bankovních produktů
Znáte to, vyhradíte si určitý obnos peněz na koupi své vysněné mašiny a s vidinou brzké koupě se ponoříte do nabídek a inzerátů. Jenomže jak se tak prodíráte tou spoustou motorek na našem, dnes již přesyceném trhu, zjistíte, že vlastně nemáte představu, co koupit. A co víc, to, co by se vám líbilo, jaksi nepasuje do vašeho rozpočtu. Jasně, jen slaboch si dává malé cíle a každý chce mít co nejlepší motorku. Nezbývá, než sáhnout po půjčce a trošku se dočasně obohatit, respektive ulevit si od tíhy finančních problémů.

Ze života pneu


Další zvěsti ze světa gumy

Nejvýznamnější výstavní událostí letošního roku v oblasti pneumatik byl bezpochyby mega pneu veletrh REIFEN 2006 v Essenu (23. - 26. května 2006). Pořadatelé hlásí, že na začátku letošního roku již bylo rezervováno 95% plánovaných ploch a celkem se akce účastnilo 413 vystavovatelů ze 41 zemí. Veletrh doprovodily semináře, jejichž tématem bylo např. odpadové hospodářství, či inovace v oblasti strojního vybavení pro pneumatikářský průmysl.

Sport


C.E.C.


Ze silnice na závodní dráhu
Ženu se na mašině deštivou úterní nocí jako splašenej, zuby mi drkotaj zimou, lituju, že jsem radši nejel autem a myslím na ty, kteří zítra vyrazí na brněnský Masarykův okruh. Jestli bude takhle, nebudou to mít vůbec jednoduchý… Vytrvalostní závody jsou vcelku záběr i v dobrým počasí a pro zkušený závodníky, natož pro nadšence, kteří si mnohdy poprvé na vlastní kožku chtějí prověřit svý kvality při závodu na okruhu.
Bohužel, ani středeční ráno nepřichystalo žádný překvapení v podobě jasný, sluncem prozářený oblohy – kdepak, leje a leje. Holt smůla, zrovna napoprvé bych přál účastníkům C.E.C. lepší počasí.
Co to vlastně C.E.C. je?

300 zatáček Gustava Havla


Tradiční hořický závod je za námi
Nevím, čím si hořičáci znepřátelili Svatého Petra, že je tak pronásleduje. Po předloňském sněhu, kroupách a dešti a loňském saharském vedru se na nich letos opět vydováděl. Ale bylo to lepší, ty kroupy byly jenom malé a v malém množství, pršelo ovšem v množství velkém. Přesto ale přišlo zhlédnout boje na hořické trati, podle odhadu pořadatelů, sedm až osm tisíc diváků, kteří předem správně odhadli, že déšť – nedéšť, závody budou opět vynikající. A byly!
Závody měly letos slavnostní předehru, protože je to právě sedmdesát let, kdy se na této trati, prakticky v její dnešní podobě, jelo poprvé, a to je jistě důvod k oslavě.

KL Intermoto


Motocyklový sport má beze zbytku hodně společného s doktořinou. V tomto případě však zapomeňme na Valentina Rossiho. No vlastně, i on je vlastně zastáncem metody radikálního řezu, po jejíž aplikaci každý operatér doufá, že operace byla úspěšná.
„Tým Intermoto Czech Klaffi i nadále zůstává českým týmem!“, odpověděli oba královehradečtí majitelé, Joska Kubíček a Jirka Látr, před sezónou na dotaz, proč se jejich tým v MS WSBK jmenuje zrovna takto. „A zůstane tomu tak i nadále! To je ve své podstatě to nejdůležitější, co bychom chtěli všem sdělit.“

Ve správných kolejích


Za návrat do zaběhnutých kolejí lze považovat nejen konečně uspokojivé výsledky Marka Svobody, ale také celého nově utvořeného Jafferson Racing týmu. Zda však daný směr povede k vytouženému cíli se s určitostí předpovědět nemůžeme.
Takový start, nebo spíše nestart, si do letošní sezóny Mára Svoboda zřejmě nepředstavoval ani v tom nejhororovějším snu. Ze zklamání z technické závady, která hustopečského jezdce potkala na startu letošního prvního závodu Mezinárodního republikového mistrovství, se rozhodl vzpamatovat po svém a nepříjemné vzpomínky na neuvěřitelnou trhlinu v zadní gumě vymazat z hlavy dolaďováním Yamahy pro následující race víkendy.

Dvě ku jedné


Reportáž ze seriálu závodů MotoGP
Uzavřít sázku v poměru 2 ku 1 na to, že Valentino Rossi nevymění motocyklová řídítka za automobilový volant by mohl jedině někdo z okruhu jeho blízkých a i tak by to byla obrovská troufalost, protože to„nevěděl“ ani Rossi sám. Dokonce si myslím, že kdyby takový kurs vypsala nějaká sázkovka, i tak by si troufnul asi málokdo. Ale musím uznat, že by mu to vyšlo!
Ve čtvrtek právě před nadcházející italskou Grand Prix v Mugellu se za podivně rychlých okolností sedminásobný světový šampión rozhodl, že zůstane věrný jedné stopě. Určitě je za tím něco, co postupem času vyplave na povrch, ale i tak je to v mnoha směrech překvapivé rozhodnutí. Obzvláště pak, když si Rossi zprvu nechával čas až někdy do července a koketování s efjedničkami mělo opravdu dlouhého trvání.

Lízátko z Malorky – Jorge Lorenzo


Rozhovor s Jorgem Lorenzem
Někdo z něj má respekt, někdo snad i strach. Je to prý bezmozek, jenž má hlavu údajně totálně vylízanou stejně jako to lízátko, co ho furt cumlá v puse. Dá se však věřit opravdu všem těm „pomluvám“, které o osobě horkokrevného Malorčana kolují?
Myslím, že vše závisí na úhlu pohledu a citlivosti posouzení všech dostupných faktů. A chcete-li znát pravdu, měli byste tohle vše vzít v potaz ještě daleko dříve, než vás pohltí senzacechtivé palcové titulky a novinářské klepy. Historie a nejen ta sportovní, již několikrát ukázala, jak může z mediálně „ubíjeného“ jedince vyrůst novodobý a následně všemi obdivovaný idol.

World Superbike těsně před polovinou sezony


Reportáž ze seriálu závodů WSBK
Letošní mistrovský seriál superbiků je nadmíru kvalitní, i když někdo řekne, že by mohl být dramatičtější. Možná mu lze upřít trochu té dramatičnosti, ale nelze mu upřít hvězdné jezdecké obsazení, které je letos tak kvalitní, jak pravděpodobně nebylo ještě nikdy v minulosti.
Kromě stálých superbikových hvězd, jako jsou třeba Troy Corser, James Toseland, Lorenzo Lanzi, Karl Muggeridge nebo Chris Walker, dodali jezdeckému obsazení lesk i jezdci, kteří přišli z Grand Prix: Troy Bayliss, Noriyuki Haga, Alex Barros, Ruben Xaus, Norifumi Abe, Alfonso Nieto, Roberto Rolfo a další.

Methylový dýchánek


Dragsterová sezóna je v plném proudu
První květnovou sobotu se konečně po dlouhé zimní pauze rozjel dragsterový mistrák na plné obrátky. Prostorné depo na hoškovickém letišti zaplnilo na pět desítek závodníků se svými týmy a jeho prohlídka zabrala tomu, kdo se přišel podívat, pořádnou chvíli. V každé třídě se totiž objevil nový jezdec nebo nová motorka, a tak se dala tušit zajímavá podívaná. Bezesporu největší zájem byl o modifikované třídy Super Street Bike, Modi Twin a třídy speciálů National a Competition Dragster.

Speedway info


Co nového ve světě plošinářů
Končí na ploché dráze desetiletí Tony Rickardsson? Soupeři cítí šanci a o jeho trůn se rozhořel pořádný boj. Ten ale trvá i o náš extraligový titul. A koneckonců řeže se to křížem krážem po Evropě v desítkách závodů, v nichž nechybějí ani naši.
Konec éry Rickardssona?
Vytáhlý hubený Švéd s typicky blonďatou nakrátko ostříhanou kšticí přijede do svého boxu v depu, sleze z motorky, sundá přilbu a gestem skoro lenivým si strčí za dáseň dávku tabáku. Jako by se nechumelilo, jako by právě nepřijel z minutu trvajícího plochodrážního sprintu. Obrázek k vidění už řadu let. Žádné emoce, jen nehybná, takřka lhostejná tvář.

Retro


Phil Read


Další z pánů jezdců
Celým jménem Philip Daniel Read, kterého rodičům přinesl čáp právě na Nový rok 1939 v anglickém Lutonu, patří mezi nejlepší britské jezdce a je dodneška po Miku Hailwoodovi nejvýše postaveným jezdcem z britských ostrovů v historické tabulce mistrovství světa. Jeho závodní kariéra trvala neuvěřitelných 27 let, během ní jezdil na mnoha závodních strojích všech kubatur, od těch malých, kterým Angličané říkají „tiddlers“ (mřenky) až po velké motocykly TT formule 1, a ze všech dokázal vyždímat maximum.

FN


Historie továrny
I tak malá země jako je Belgie, má bohatou motocyklovou historii a dnes si budeme povídat o jedné z největších továren, která v Belgii motocykly vyráběla, i když nebyla první. O tuto poctu ji připravila jiná firma – Saroléa. Původním zaměřením byla firma FN zbrojovkou, což zdaleka nebyla výjimka mezi výrobci motocyklů, vzpomeňme třeba anglickou BSA, švédskou Husqvarnu nebo oba naše největší výrobce Jawu a ČZ.
Oblast Liége-Herstal, kde továrna FN sídlí, je známá po celém světě dokonalými zbraněmi už pět století. Samotná firma FN tak stará samozřejmě není.

Tenkrát na Západě


Začátky motocyklismu v USA
Často zbytek světa dohání v technice náskok Ameriky. V případě dvoukolek to ale bylo poněkud naopak. Jak u těch bez motoru, tak u těch s motorem. Další vývoj, pokud jde o motocyklové závody už šel ve Spojených státech vlastní cestou. Dokonce tak vlastní, že se prakticky jinde na světě neopakoval. Podívejme se tedy, jak v Americe začínaly motocyklové závody.

Cestománie


Krajem praotce Čecha shora i zdola


Tip na výlet
Není moc koníčků, které se vyrovnají nebo jsou i lepší než motorkárna. Jedním z nich je bezesporu létání. Kdysi dávno jsem k němu začal aktivně přičuchávat, nicméně zjištěná oční vada a tím moje nepoužitelnost pro tehdejší vojenské letectvo mi znemožnilo si „řidičák na éro“ udělat. Takže se alespoň mile rád svezu, čím menším érem, tím líp. A jakmile vyšlo najevo, že máme s Hanzzem stejnou vášeň pro pohyb v třírozměrném prostoru, slovo dalo slovo a projekt poznání části země české ze sedla motorky a kokpitu sportovního éra spatřil světlo světa. A kdo ví, pakliže bude kismet přízniv, i ty pilotní papíry si možná někdy udělám…

Severní Amerikou na KTM


Cestopis
Moje vášeň, v podobě cestování, mi dovolila za volantem poznat celou Evropu a Ameriku. Na cestách mi vždy nadšením proudila krev z poznávání nových zvyků, ale pořád to nebylo ono, něco zkrátka chybělo. Byl to pocit spřízněnosti s krajinou a ten můžete zažít pouze na motocyklu. Na něm totiž vnímáte okolí mnohem silněji, cítíte vůni cesty, kterou brázdíte a domov necháváte daleko za sebou. V autě jste vlastně, mimo okamžiků, kdy z něj vystoupíte, stále „doma“. Rozhodl jsem se. Chtěl bych jednou na motocyklu procestovat celý svět. Abych tento sen mohl uskutečnit, musel jsem si ovšem nejprve vybrat ten správný stroj. Po rozsáhlé rešerši na internetu a hledání u prodejců různých značek jsem si koupil svůj první vysněný motocykl – KTM 640 Adventure. A pro svoji první delší výpravu jsem vybral trasu severní Amerikou z mého domova na úpatí Skalistých hor až k Atlantickému Oceánu. Redakce
Shop
Komix
Soutěž

Titulka časopisu Motoráj 6/2006


V prodeji od 16.6.2006


Cena:


  • 60,50 Kč (100,- Sk)
  • Předplatné:


  • půlroční: 330,- Kč
  • roční: 615,- Kč
  • možno objednat na emailu: asistent@motoraj.cz
  • Více informací: www.motoraj.cz

    Jak se Vám líbil tento článek?
    Průměr: 0.00
    Známkováno: 0x

    Vložení komentáře

    Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



    TOPlist