globalmoto_kveten





Téma: Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne
 
19.4.2010 v 14:28
Třeba zrovna včera: silnice Olomouc - Šternberk (snad 5km úplné rovinky). Ostrý slunce, nebe nez mráčku. proti mě 2 motorky ve šňůře protijedoucích aut. Jedna s rožlým dálkovým, druhá s normálním potkávacím. Rozdíl je neskutečnej. Asi se osobně kloním spíš s jízdou s dálkovým světlem za dne..člověk je opravdu víc vidět. Myslím si, že v podmínkách jaký sem napsal(slunce plná palba bez mráčku) se nedá o oslnění skoro bavit. V noci ovšem ne! To samozřejmě jen tlumený pokud jede někdo přede mnou nebo proti mě.

K čemu se kloníte vy? Opravdu černý auto vidím takhle hned i kdybych nechtěl..ale hubená motorka s jedním světlem...pro ostrooktáviány kteří tam neváhaj frčet přes 150...by mohla být snadněji přehlédnutelná. Myslím, že ani výstražný oblečení za takovýho dne nějak zásadní efekt nemá(jakože v něm jezdím furt)

Nevím, jestli je to nějak zákonově postižitelný ovšem? Kazdopádně i kdyby z toho mohl byt flastr..i přesto sem asi pro.

Mimochodem potkal sem pár lidí, co místo zapnutýho světla měli zaplejch jen 5 rádoby supersvítivejch LEDek...kerý nejsou VŮBEC vidět. Audiny, kerý to montujou do aut ve fabrice dejme tomu...ale takový ty made in doma..z aukra a nedej bože NA MOTORKU...o tom si myslím svý.


Naposledy editováno 19.04.2010 14:29:56
Anketa: Dálkový světlo na moto za dne?
Dálkový
55%
65
Potkávací
34%
40
LEDky
2%
2
Luminiskující splávky na ryby
9%
11
Předchozí
1 2
Následující

Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne

19.4.2010 v 18:44 | Nahoru | #31
Když jsem měla Kawku VN-800,tak jedině s dálkou,protože u "čoprů" to svítí jak bludička a vůbec to nebylo vidět.Na Victory jen tlumené,bo tam to svítí dobře a je to z dálky vidět.

Naposledy editováno 19.04.2010 18:45:03

Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne

19.4.2010 v 18:45 | Nahoru | #32
Já jezdím s dálkovýma,mám potkávačku a dálku obě zvlášt a dálkový mám sklopený víc k zemi aby neoslňovalo moc.V noci jedu málokdy tak mi to nevadí a ve dne jsem vidět.(Krom toho rosvícený 2 světla vypadají líp než jedno..)

Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne

19.4.2010 v 18:52 | Nahoru | #33
Mě geeso moc nesvítí, takže taky si myslim že nikoho neoslnim. Ale spíš to většinou přepínám, podle situace. Záleží kde, kdy a jak jedem.. Jinak to má jednu nevýhodu-když na tebe blikaj, tak nevíš jestli tam stojej cajti nebo to je kvuli tomu dálkovýmu

Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne

19.4.2010 v 19:51 | Nahoru | #34
bez dálky

Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne

19.4.2010 v 20:11 | Nahoru | #35
Já jezdím s dalkovejma, radši bejt vidět

Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne

19.4.2010 v 20:13 | Nahoru | #36
jedině s dálkama

Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne

19.4.2010 v 20:29 | Nahoru | #37
já jedině dálkový

Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne

19.4.2010 v 20:46 | Nahoru | #38
ste pěkní kokoti když jedu autem a potkam takové vyhrýzky co jezdí s dálkovýma tak bych je zabil oslnuje to i ve dne a včera když jeden takový dobrák jel za mnou asi půl hodiny a pral mi to do zrcátek byl sem zněho pěkně na prášky!!Potom se nedivím že kvůli takovým dobrákům!!Každy na motorkáře nadáva!!

Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne

19.4.2010 v 20:54 | Nahoru | #39
uz se to tu probiralo mnohokrat

osobne pouzivam dalkove svetlo (navic k potkavacimu; nikoliv misto neho) na techto mistech (s podminkami za strednikem):

1) noc/sero/mlha/husty dest na silnici; bez auta v protijedoucim pruhu ci auta v mem pruhu prede mnou

2) noc/sero/mlha/husty dest na dalnici s clony ve strednim pruhu; bez auta prede mnou

3) den na dalnici (ev. i obyc. silnici); jasna viditelnosti a slunecne pocasi

4) svetelna houkacka

u 3) vypinam v pripade delsi jizdy (rekneme pul minuty a dele) za stejnym vozidlem.
blikne na me jedno auto ze 100 (ale spis jako upozorneni, jestli jsem nezapomnel; nepamatuju si, ze by na me nekdo zurive svitil/houkal, apod.)

EDIT: bod 4)

Naposledy editováno 19.04.2010 20:55:27

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne

19.4.2010 v 21:15 | Nahoru | #40

DiegoGSX-R>taky je nahovno když jedu autem po dalnici a vidim v zrcatku dve svetylka vedle sebe, rikam si pohoda auto co je daleko a najednou vruuum a vona to byla motorka celkem blízko a ještě velkou rychlosti jedouci. takze ja na moto jedine jedno svetelko a to potkavaci i kdyz jede nekdo s dalkovim tak mi to nesere pac mam tmave plexi. jo a dalkove vam ubiraj taky víc výkonu a moto taky víc žere



Neubírá to více výkonu, bo alternátor s permanentníma magnety jede pořád naplno a zkratový regulátor přebytek proudu musí vyzkratovat, takže když svítí více žárovek, tak to jen ulehčí regulátoru

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne

19.4.2010 v 21:19 | Nahoru | #41
Danielos> ubira, protoze honit proud skrz vlakno zarovky je vetsi prace nez honit ho skrz cestu s malym odporem . Ovsem to co napsal DiegoGSX-R plati pouze pri soucasnem sviceni obou vlaken, protoze dalkovy ma typicky o neco mensi prikon...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne

19.4.2010 v 21:23 | Nahoru | #42

Skalda>Danielos> ubira, protoze honit proud skrz vlakno zarovky je vetsi prace nez honit ho skrz cestu s malym odporem .


1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne

19.4.2010 v 21:36 | Nahoru | #43
Danielos> moje formulace byla mozna vtipna, ale skutecnost takova je

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne

19.4.2010 v 21:38 | Nahoru | #44

Skalda>Danielos> moje formulace byla mozna vtipna, ale skutecnost takova je



myslím, že ne

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne

19.4.2010 v 21:45 | Nahoru | #45
Danielos> no tak teda budeme nasobit (znalost nasobeni predpokladam)... svit zarovky 60W: 12V, 60/12=5A, 12*5 = 60W (kupodivu onech 60W ); zkrat alternatoru: 1.4V (ubytek napeti na dobre sepnutym tyristoru), 25A (to uz je slusnej alternator - abys nerekl, ze to pocitam tak, aby mi to vyslo), 1.4*25 = 35W... a 60 W > 35 W, takze zarovka zatezuje vice

EDIT: a klidne si pricti jeste rekneme 0.5V na ubytek na dratech (reps. neco nezanedbatelneho pri tak velkym proudu), ale stejne bude ta relace platit...

Naposledy editováno 19.04.2010 21:48:47

Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne

19.4.2010 v 22:07 | Nahoru | #46
U starších motorek který na potkávací jen tak mžourají proti tomu nic nemám, ale třeba mě to svítí i ve dne jako kráva. Není nad to být oslněnej nějakým kokotem

(reakce na) Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne

20.4.2010 v 01:00 | Nahoru | #47
DiegoGSX-R> Good point

Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne

20.4.2010 v 01:02 | Nahoru | #48

taky je nahovno když jedu autem po dalnici a vidim v zrcatku dve svetylka vedle sebe, rikam si pohoda auto co je daleko a najednou vruuum a vona to byla motorka celkem blízko a ještě velkou rychlosti jedouci. takze ja na moto jedine jedno svetelko a to potkavaci i kdyz jede nekdo s dalkovim tak mi to nesere pac mam tmave plexi. jo a dalkove vam ubiraj taky víc výkonu a moto taky víc žere


Good point

Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne

20.4.2010 v 02:17 | Nahoru | #49
Každá motka svítí jinak,za mne dálkový

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne

20.4.2010 v 09:12 | Nahoru | #50

Skalda>Danielos> no tak teda budeme nasobit (znalost nasobeni predpokladam)... svit zarovky 60W: 12V, 60/12=5A, 12*5 = 60W (kupodivu onech 60W ); zkrat alternatoru: 1.4V (ubytek napeti na dobre sepnutym tyristoru), 25A (to uz je slusnej alternator - abys nerekl, ze to pocitam tak, aby mi to vyslo), 1.4*25 = 35W... a 60 W > 35 W, takze zarovka zatezuje vice

EDIT: a klidne si pricti jeste rekneme 0.5V na ubytek na dratech (reps. neco nezanedbatelneho pri tak velkym proudu), ale stejne bude ta relace platit...



Ešče že jsem tak hlupý a myslím si, že je jedno kde se výkon altíku spotřebeuje, jestli v žárovkách nebo v tyristorech regulátoru.

Takže takový hlupoň jako já nepotřebuje tvoje propočty, které jsou zbytečné

E: zbytečné a ještě mylné

[URL=

Naposledy editováno 20.04.2010 10:52:04

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne

20.4.2010 v 11:55 | Nahoru | #51
Danielos> no vidis... a ty tyristory T1, T2, T3, ktere sam ukazujes, to jsou ty, na nichz je pri zkratu alternatoru onen ubytek cca 1.4V... bud dodej smyslupnej argument proti tomu, co rikam nebo radsi zadnej

EDIT: a to jeste v tom schematu mas otoceny spodni diody... takhle to ani fungovat nebude

Naposledy editováno 20.04.2010 11:57:08

Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne

20.4.2010 v 12:00 | Nahoru | #52
... konkretne toto schema jsem kdysi nasel na webu a opravoval ho... to je tak, kdyz clovek jen slepe kopiruje , takze takhle je to spravne:

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne

20.4.2010 v 12:08 | Nahoru | #53

Skalda>Danielos> no vidis... a ty tyristory T1, T2, T3, ktere sam ukazujes, to jsou ty, na nichz je pri zkratu alternatoru onen ubytek cca 1.4V... bud dodej smyslupnej argument proti tomu, co rikam nebo radsi zadnej

EDIT: a to jeste v tom schematu mas otoceny spodni diody... takhle to ani fungovat nebude



s diodama máš recht

Jinak to počítáš, jako kdyby ten proud co jde do sítě pro spotřebiče protékal tyristory. Přitom tyristory zatíží/vyzkratují ten proud, který spotřebiče nespotřebují, takže výkon altíku je furt stejný.

Ale jak říkám, jsem jen hlupák a nerozumím tomu a ty jsi bastl, takže jsem měl sklopit uši a utéct

Naposledy editováno 20.04.2010 12:09:33

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne

20.4.2010 v 12:14 | Nahoru | #54

Danielos>...ty jsi bastl, takže jsem měl sklopit uši a utéct


dekuji za poklonu, ale vystudoval jsem elektrofakultu CVUT

ten proud proteka do site pro spotrebice jen tehdy, nezkratuji-li tyristory vinuti, coz je po dobu casti periody... po prekroceni napeti ZD1 (+neco k tomu) se tyristor/y otevrou a proud do site pro spotrebice neproteka. Proto se to da pri vypoctu takto nahradit, ale nemam cas te presvedcovat o tom, ze nemas pravdu... uvedom si, ze ten alternator je zdroj proudu a mozna ti to konecne dojde

EDIT: a zdroj proudu dava minimalni vykon (konkretne nulovy) prave pri zkratu (kdy na nem muze byt nulove napeti)... dokonce se doporucuje nepouzita vinuti alternatoru zkratovat (zejm. napr. nabijeci napeti pro CDI, na kterem by naprazdno mohlo byt az prurazne napeti izolace zavitu)

Naposledy editováno 20.04.2010 12:17:22

(reakce na) Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne

20.4.2010 v 12:30 | Nahoru | #55

Skalda>dekuji za poklonu, ale vystudoval jsem elektrofakultu CVUT

ten proud proteka do site pro spotrebice jen tehdy, nezkratuji-li tyristory vinuti, coz je po dobu casti periody... po prekroceni napeti ZD1 (+neco k tomu) se tyristor/y otevrou a proud do site pro spotrebice neproteka. Proto se to da pri vypoctu takto nahradit, ale nemam cas te presvedcovat o tom, ze nemas pravdu... uvedom si, ze ten alternator je zdroj proudu a mozna ti to konecne dojde

EDIT: a zdroj proudu dava minimalni vykon (konkretne nulovy) prave pri zkratu (kdy na nem muze byt nulove napeti)... dokonce se doporucuje nepouzita vinuti alternatoru zkratovat (zejm. napr. nabijeci napeti pro CDI, na kterem by naprazdno mohlo byt az prurazne napeti izolace zavitu)



Dobrá. Ale tyristor vinutí nezkratuje úplně, takže altík nemá při tomto "zkratu" nulový výkon. I když není není puštěn žádný spotřebič, tak dráty od altíku se hřejí i na místě..

škoda, že se Ti už nebude chtít vysvětlovat, mě to celkem zajímá

E: sám jsi psal, že úbytek na tyristoru je 1,4V..

Naposledy editováno 20.04.2010 12:41:16

1 reakcí na tento příspěvek Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne

20.4.2010 v 12:51 | Nahoru | #56
ale jo, jeste to zkusim... jen doufam, ze se autor vlakna nebude zlobit za offtopic.

tyristor vinuti zkratuje dost tvrde... jedna se o pulzni regulaci, nikoliv linearni (napr. s tranzistorem, kde by platilo ono "vyzkratuje zbytek proudu" - tady zadny "prebytecny proud" neni, bud vsechno nebo nic). Ubytek napeti na nem (v sepnutem stavu s proudem) je cca 1.4V; pri proudu 25A by to bylo 35W (to uz jsem pocital vyse). Draty samozrejme taky neco sezerou (jak uz jsem psal vyse), ale tolik ne (treba na 50W v souctu, ale to uz je jen diky nedokonalostem)

Nicmene princip neni takovy, ze "alternátor jede pořád naplno" (to je sice oblibena, ale az moc zjednodusujici formulace) a tudiz by bylo jedno, co je k nemu pripojeno... pokud bys ho zkratoval dobrym vodicem, napeti by bylo nulovy a nebyla by treba zadna sila k toceni rotorem (a "neubiral" by nic zadnimu kolu - tech 100W ), pokud ho zkratujes spatnym vodicem (vlaknem zarovky), bude treba napeti a to se projevi i na sile odporu pri otaceni rotorem (protoze magneticke pole se nekompenzuje cele - cast zbyva pro indukci napeti - a chova se to jako bys priblizoval odpuzujici se magnety). Druhy extremni pripad - alternator rozpojen (nakratko) - by teoreticky daval nekonecny vykon, ale tam uz se neda zanedbat magnetizacni slozka proudu v magnetu, takze se netransformuje zadna cast jeho proudu do vinuti a vznikne odpovidajici napeti naprazdno (ktere muze byt dosti vysoke, treba i 100-200V). Maximalni vykon alternatoru bude nekde uprostred... dalo by se to odvodit pro konkretni alternator (indukci magnetu a pocet zavitu statoru)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne

20.4.2010 v 13:04 | Nahoru | #57

Skalda>ale jo, jeste to zkusim... jen doufam, ze se autor vlakna nebude zlobit za offtopic.

tyristor vinuti zkratuje dost tvrde... jedna se o pulzni regulaci, nikoliv linearni (napr. s tranzistorem, kde by platilo ono "vyzkratuje zbytek proudu" - tady zadny "prebytecny proud" neni, bud vsechno nebo nic). Ubytek napeti na nem (v sepnutem stavu s proudem) je cca 1.4V; pri proudu 25A by to bylo 35W (to uz jsem pocital vyse). Draty samozrejme taky neco sezerou (jak uz jsem psal vyse), ale tolik ne (treba na 50W v souctu, ale to uz je jen diky nedokonalostem)

Nicmene princip neni takovy, ze "alternátor jede pořád naplno" (to je sice oblibena, ale az moc zjednodusujici formulace) a tudiz by bylo jedno, co je k nemu pripojeno... pokud bys ho zkratoval dobrym vodicem, napeti by bylo nulovy a nebyla by treba zadna sila k toceni rotorem (a "neubiral" by nic zadnimu kolu - tech 100W ), pokud ho zkratujes spatnym vodicem (vlaknem zarovky), bude treba napeti a to se projevi i na sile odporu pri otaceni rotorem (protoze magneticke pole se nekompenzuje cele - cast zbyva pro indukci napeti - a chova se to jako bys priblizoval odpuzujici se magnety). Druhy extremni pripad - alternator rozpojen (nakratko) - by teoreticky daval nekonecny vykon, ale tam uz se neda zanedbat magnetizacni slozka proudu v magnetu, takze se netransformuje zadna cast jeho proudu do vinuti a vznikne odpovidajici napeti naprazdno (ktere muze byt dosti vysoke, treba i 100-200V). Maximalni vykon alternatoru bude nekde uprostred... dalo by se to odvodit pro konkretni alternator (indukci magnetu a pocet zavitu statoru)



OK, asi toho necháme.

Ale jak tu točím furt dokola, i bez zapnutí spotřebičů se dráty od vinutí k regulátoru hřejí, takže tam musí téct značný proud. Ono to bylo ale vždy na hondách, takže možná my dva spolu jsme přišli na to, proč odcházejí regulátory na hondách Špatně zkratují vinutí a pak se zbytečně hřejí a pak odejdou.

Ale fakt těžko může regulátor úplně zkratovat alternátor - přeci ten furt má dodávat proud při napětí 14,5V..

A že by stačila pro dobíjení jen mini část periody, kdy se zrovna vleze napětí asi mezi 13-15V?

Si to navzájem nevysvětlíme

Naposledy editováno 20.04.2010 22:31:17

(reakce na) Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne

21.4.2010 v 18:38 | Nahoru | #58
Danielos> draty nejake teplo produkuji, protoze nejsou z idealniho vodice, nicmene to neni 60W jako vlakno zarovky (proud neznamena vykon... tentyz proud tlustym dratem je mensi vykon nez tenkym dratem - vlaknem zarovky). Ale my jsme se nebavili o nedokonalych dratech, Ja reagoval zejm. na:

Danielos>... alternátor s permanentníma magnety jede pořád naplno a zkratový regulátor přebytek proudu musí vyzkratovat...

Zde neni zadny "prebytek proudu"; tak by fungovala linearni stabilizace, nikoliv pulzni.

Danielos>... Ale fakt těžko může regulátor úplně zkratovat alternátor...

A jak asi jinak by se to zkratovalo tyristorama, nez uplne??? To bych prosil vysvetlit, nejlepe z toho schematu, ktere si sam posilal. Tyristor je samozpetnovazebni soucastka - cim vice je otevren, tim vice je otevren (zadny mezistav mezi zavrenim a plnym otevrenim jako je treba u tranzistoru).

Danielos> ...přeci ten furt má dodávat proud při napětí 14,5V.....

To je stredni hodnota na jeho vystupu - za usmernovacem (a typicky i s pripojenou baterkou), nikoliv na vinuti alternatoru.

Danielos>... A že by stačila pro dobíjení jen mini část periody, kdy se zrovna vleze napětí asi mezi 13-15V?...

Spatne polozena otazka... je treba si uvedomit, ze "pokud nestaci", je odber proudu vetsi, napeti mensi a tudiz i sirka pulzu, kdy jsou tyristory uzavrene (a alternator dobiji) - je to typicky priklad zpetne vazby, ktera se sama nastavi tak, aby se dobijelo vzdy s pozadovanou stredni hodnotou napeti. A naopak - pokud by zatez byla mala/zadna, sirka zkratu bude maximalni, ale potom taky staci kratka strida na dodavku energie do male zateze.

P.S. regulatory (i na Honde) odchazeji nejspis kvuli spatne dimenzaci chlazeni - dlouhodobe neuchladi vykon, ktery se ztraci na tyristorech... ovsem tam se neztraci 300W (max. vykon silnejsich alternatoru; par desitek W muzeme odecist na zapalovani) pri vypnuti vsech ostatnich spotrebicu - to by byla hodnota podle tve teorie "přebytek proudu musí vyzkratovat". Videl jsi nekdy chladic na 300W? . Ztraci se tam radove mene (viz moje vypocty vyse), protoze do zkratu alternator vyrabi mensi vykon nez do spotrebice pri 12V.

Uz te to konecne trklo?

Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne

21.4.2010 v 22:27 | Nahoru | #59
na rychlostní silnici a dálnici vždy dálkové(ve dne)

Jízda s dálkovým světlem/bez něj ve dne

24.4.2010 v 09:20 | Nahoru | #60
V diskusi k tomuto článku se to řeší....

Pravda. D-Fens.com silně protěžuje čtyřkolový vozidla do 3,5 tuny vůči ostatním účastníkům silničního provozu
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist