Platí podle vás pravidlo dražší olej = kvalitnější olej ???
Já používám v Hayabuse olej Motul 5100 Ester. Kupuji vždy stáčený za 210KČ/L.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Není olej jako olej ?
Test SAE 10W-40 SAE 20W-50
Vis @ 100°C (cSt) 15.2 18.6
Vis @ 40°C (cSt) 104.1 169.4
Viscosity Index 155 124
Spec Gravity @ 60°F 0.8715 0.8811
Density (lbs/gal) 7.26 7.34
Total Base No. 8 8 Flash COC (°C) 216 230
Pour Point (°C) max -33 -24
CCS cP (°C) 6200(-250C) 8400(-150C)
MRV TP-1 cP (°C) 38000(-300C) 28000(-200C)
Noack % off @ 250°C 15.0 7.3
Sulfated Ash, wt.% 0.80 0.80
Zinc/Phosphorus, wt.% 0.112/0.103 0.112/0.103
Calcium/Sodium, wt.% 0.182/0.052 0.182/0.052
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Není olej jako olej ?
Důležitý je index viskozity - těch 155 je na polosyn. dobrý.
Při zkoušce NOACK podle CEC-L-40-A-93 je 15% trochu víc. Dobrá polsyn. by ho měla mít pod 13, lepší neplně syn. oleje, nebo plně syn. by měly být pod 10.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Není olej jako olej ?
Stev>alesmoto> Jde o to že když se podívám na technický list, nevím vlastně na co se zaměřit a která hodnota je správná a která ne. Třeba u Tebou zmiňované viskozity jestli brát index, nebo při různých teplotách, čím vyšší tím lepší, to samé u odpařování Noack ... V podstatě se v tom pořádně nevyznám. Tak kdybys to mohl nějak stručně okomentovat třeba na těchto číslech.
Test SAE 10W-40 SAE 20W-50
Vis @ 100°C (cSt) 15.2 18.6
Vis @ 40°C (cSt) 104.1 169.4
Viscosity Index 155 124
Spec Gravity @ 60°F 0.8715 0.8811
Density (lbs/gal) 7.26 7.34
Total Base No. 8 8 Flash COC (°C) 216 230
Pour Point (°C) max -33 -24
CCS cP (°C) 6200(-250C) 8400(-150C)
MRV TP-1 cP (°C) 38000(-300C) 28000(-200C)
Noack % off @ 250°C 15.0 7.3
Sulfated Ash, wt.% 0.80 0.80
Zinc/Phosphorus, wt.% 0.112/0.103 0.112/0.103
Calcium/Sodium, wt.% 0.182/0.052 0.182/0.052
neni prekvapenim, ze olej 10W40 ma zde vetsi viskozitni index. Prave proto je to 10W40... cim vetsi viskozitni index => tim vetsi rozsah teplot je potreba ke zmene viskozity => tim vetsi rozsah pouzitelnych teplot => tim vetsi podil (ne rozdil) mezi zimnim a letnim cislem. Vicestupnove oleje se vyrabi s ridkych (resp. malo viskoznich) zakladu aditivaci modifikatory viskozity, ktere olej zahustuji (resp. zvysuji viskozitu) pri vyssich teplotach. Jenze tato aditiva podlehaji degradaci... jedna se o dlouhe molekuly, ktere se vlivem teplot meni strukturu a rozbaluji se z klubicka; casem je strihaji zuby kol. Cim cistsi zaklad (prosty vosku napr.), tim vyssi viskozni index bez pouziti aditiv a tim mene aditiv je potreba. Synteticke (mene necistot) a esterove oleje maji vyssi VI od prirody nez ropne => treba dotovat je je mensi => mensi degradace s casem (z hlediska viskozity). Z hodnot pro novy olej se ale chovani v case nezjisti; zadouci je samozrejme udrzet VI co nejdele. Pro stejny zaklad by melo platit, ze cim nizsi VI, tim mene rychla bude jeho degradace (z hlediska viskozity).
Ty hodnoty viskozit v cSt (centiStrokes) udavaji kinematickou viskozitu (za jak dlouho olej protece pres testovaci aparaturu), pak je jeste dynamicka, ktera nezavisi na hustote oleje (hustota je to, co olej tahne v testovaci aparature dolu) - vznikne soucinem kinematicke (v zakl. jednotkach) a hustoty (protoze cim je hustota vetsi, tim se nameri kinematicka viskozita mensi, jelikoz tezsi olej rychleji stece). Spec Gravity je realtivni hustota (vuci vode),
K dalsim parametrum... Density je absolutni hustota, Total Base No je cislo udavajici alkalitu volnou pro neutralizaci kyseleho prostredi (cim vic zbyva pri provozu, tim lepe), Flash COC bude asi teplota vzplanuti (ne vzniceni), Pour point je bod teceni (minimalne teplota, pri ktere olej jeste tece nebo se da pumpovat), CCS a MRT maji jednotku cP (centiPoise), takze pujde o dynamicke viskozity (za odlisnych podminek), Noack udava ztraty pri odparovani v % hmotnoti (cim mene, tim lepe), Sulfated Ash je merny obsah (hmotnostni podil v %) sirneho popele (necistota - cim mene, tim lepe), Zinc/Phosphorus merny obsah latek na bazi zinku/fosforu (mazivostni prisady), Calcium/Sodium na bazi vapniku/sodiku (neutralizacni prisady). Normy v podstate udavaji limity pro tyto (a dalsi) parametry.
Toliko teorie pro zajemce... (a dodavam, ze nejsem profik v oboru oleju; vsechno jsem si v minulosti pozjistoval ze zajmu, takze za informace nerucim na 100% )
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Vyroba ventilovych pruzin Honda XL 500 | spilmik | 7 | 12.4.2024 v 11:16 spilmik |
Dynojet Quickshifter - funkce? Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa | Smrči-GSX-F | 13 | 13.3.2024 v 15:48 Smrči-GSX-F |
Kapoty Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa | anonimis | 3 | 31.1.2024 v 12:14 PetrJ81 |
Hayabusa a B-King sraz, tentokrát s... [1 ... 137, 138] Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa, Suzuki B-King | CobrettiCZ | 4114 | 15.1.2024 v 10:29 danhayabusa |
Pálí žárovky [1, 2] Honda XL 500 | quix301 | 52 | 7.1.2024 v 01:19 quix301 |