globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Není olej jako olej ?
Jaký používáte motorový olej, zaleží podle vás na značce či ne ?
Platí podle vás pravidlo dražší olej = kvalitnější olej ???

Já používám v Hayabuse olej Motul 5100 Ester. Kupuji vždy stáčený za 210KČ/L.
Anketa: Jaký olej je ten nejlepší pro vašeho mazlíčka ?
Olivový řeckého původu
20%
35
Doporučený výrobcem
15%
27
Nezáleží na značce, ale na parametrech oleje
58%
101
Moc tomu nerozumim, mechanik to za mě vyřeší
3%
5
Jsem blb, nikdy mě to nezajímalo :-(
4%
7

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Není olej jako olej ?

21.10.2009 v 09:53 | Nahoru | #1
alesmoto> Jde o to že když se podívám na technický list, nevím vlastně na co se zaměřit a která hodnota je správná a která ne. Třeba u Tebou zmiňované viskozity jestli brát index, nebo při různých teplotách, čím vyšší tím lepší, to samé u odpařování Noack ... V podstatě se v tom pořádně nevyznám. Tak kdybys to mohl nějak stručně okomentovat třeba na těchto číslech.

Test SAE 10W-40 SAE 20W-50

Vis @ 100°C (cSt) 15.2 18.6
Vis @ 40°C (cSt) 104.1 169.4
Viscosity Index 155 124
Spec Gravity @ 60°F 0.8715 0.8811
Density (lbs/gal) 7.26 7.34
Total Base No. 8 8 Flash COC (°C) 216 230
Pour Point (°C) max -33 -24
CCS cP (°C) 6200(-250C) 8400(-150C)
MRV TP-1 cP (°C) 38000(-300C) 28000(-200C)
Noack % off @ 250°C 15.0 7.3
Sulfated Ash, wt.% 0.80 0.80
Zinc/Phosphorus, wt.% 0.112/0.103 0.112/0.103
Calcium/Sodium, wt.% 0.182/0.052 0.182/0.052

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Není olej jako olej ?

21.10.2009 v 10:23 | Nahoru | #2
Stev> Právě proto jsem byl s tímto ve výzkumáku. Některý hodnoty vím ještě z hlavy, jiný bych musel hledat. Tři roky už v olejích nedělám.
Důležitý je index viskozity - těch 155 je na polosyn. dobrý.
Při zkoušce NOACK podle CEC-L-40-A-93 je 15% trochu víc. Dobrá polsyn. by ho měla mít pod 13, lepší neplně syn. oleje, nebo plně syn. by měly být pod 10.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Není olej jako olej ?

21.10.2009 v 15:11 | Nahoru | #3

Stev>alesmoto> Jde o to že když se podívám na technický list, nevím vlastně na co se zaměřit a která hodnota je správná a která ne. Třeba u Tebou zmiňované viskozity jestli brát index, nebo při různých teplotách, čím vyšší tím lepší, to samé u odpařování Noack ... V podstatě se v tom pořádně nevyznám. Tak kdybys to mohl nějak stručně okomentovat třeba na těchto číslech.

Test SAE 10W-40 SAE 20W-50

Vis @ 100°C (cSt) 15.2 18.6
Vis @ 40°C (cSt) 104.1 169.4
Viscosity Index 155 124
Spec Gravity @ 60°F 0.8715 0.8811
Density (lbs/gal) 7.26 7.34
Total Base No. 8 8 Flash COC (°C) 216 230
Pour Point (°C) max -33 -24
CCS cP (°C) 6200(-250C) 8400(-150C)
MRV TP-1 cP (°C) 38000(-300C) 28000(-200C)
Noack % off @ 250°C 15.0 7.3
Sulfated Ash, wt.% 0.80 0.80
Zinc/Phosphorus, wt.% 0.112/0.103 0.112/0.103
Calcium/Sodium, wt.% 0.182/0.052 0.182/0.052


neni prekvapenim, ze olej 10W40 ma zde vetsi viskozitni index. Prave proto je to 10W40... cim vetsi viskozitni index => tim vetsi rozsah teplot je potreba ke zmene viskozity => tim vetsi rozsah pouzitelnych teplot => tim vetsi podil (ne rozdil) mezi zimnim a letnim cislem. Vicestupnove oleje se vyrabi s ridkych (resp. malo viskoznich) zakladu aditivaci modifikatory viskozity, ktere olej zahustuji (resp. zvysuji viskozitu) pri vyssich teplotach. Jenze tato aditiva podlehaji degradaci... jedna se o dlouhe molekuly, ktere se vlivem teplot meni strukturu a rozbaluji se z klubicka; casem je strihaji zuby kol. Cim cistsi zaklad (prosty vosku napr.), tim vyssi viskozni index bez pouziti aditiv a tim mene aditiv je potreba. Synteticke (mene necistot) a esterove oleje maji vyssi VI od prirody nez ropne => treba dotovat je je mensi => mensi degradace s casem (z hlediska viskozity). Z hodnot pro novy olej se ale chovani v case nezjisti; zadouci je samozrejme udrzet VI co nejdele. Pro stejny zaklad by melo platit, ze cim nizsi VI, tim mene rychla bude jeho degradace (z hlediska viskozity).

Ty hodnoty viskozit v cSt (centiStrokes) udavaji kinematickou viskozitu (za jak dlouho olej protece pres testovaci aparaturu), pak je jeste dynamicka, ktera nezavisi na hustote oleje (hustota je to, co olej tahne v testovaci aparature dolu) - vznikne soucinem kinematicke (v zakl. jednotkach) a hustoty (protoze cim je hustota vetsi, tim se nameri kinematicka viskozita mensi, jelikoz tezsi olej rychleji stece). Spec Gravity je realtivni hustota (vuci vode),

K dalsim parametrum... Density je absolutni hustota, Total Base No je cislo udavajici alkalitu volnou pro neutralizaci kyseleho prostredi (cim vic zbyva pri provozu, tim lepe), Flash COC bude asi teplota vzplanuti (ne vzniceni), Pour point je bod teceni (minimalne teplota, pri ktere olej jeste tece nebo se da pumpovat), CCS a MRT maji jednotku cP (centiPoise), takze pujde o dynamicke viskozity (za odlisnych podminek), Noack udava ztraty pri odparovani v % hmotnoti (cim mene, tim lepe), Sulfated Ash je merny obsah (hmotnostni podil v %) sirneho popele (necistota - cim mene, tim lepe), Zinc/Phosphorus merny obsah latek na bazi zinku/fosforu (mazivostni prisady), Calcium/Sodium na bazi vapniku/sodiku (neutralizacni prisady). Normy v podstate udavaji limity pro tyto (a dalsi) parametry.

Toliko teorie pro zajemce... (a dodavam, ze nejsem profik v oboru oleju; vsechno jsem si v minulosti pozjistoval ze zajmu, takze za informace nerucim na 100% )
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Vyroba ventilovych pruzin Honda XL 500 spilmik 7 12.4.2024 v 11:16 spilmik
Dynojet Quickshifter - funkce? Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Smrči-GSX-F 13 13.3.2024 v 15:48 Smrči-GSX-F
Kapoty Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa anonimis 3 31.1.2024 v 12:14 PetrJ81
Hayabusa a B-King sraz, tentokrát s... [1 ... 137, 138] Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa, Suzuki B-King CobrettiCZ 4114 15.1.2024 v 10:29 danhayabusa
Pálí žárovky [1, 2] Honda XL 500 quix301 52 7.1.2024 v 01:19 quix301


TOPlist