bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Pálí žárovky
7.4.2023 v 15:00
Čaute draci.
Dal jsem se po letech do staré enduro babči , měl jsem jí nějakou dobu opřenou v dřevníku.
Je velice zachovalá s doklady na původním obutí.
Vím proč je zachovalá, je to první typ PD01 s obrácenou maskou a pálí žárovky. Takže nesvítí ale hezky jede.
vyměnil jsem kruhy, udělal ventily , jinak je v kondici až na tu elektriku.
Je to 6 Volt a měřím celkem velké napětí až 28V na napájení přední lampy a to je dost. je tam diodový můstek a regulátor na dobíjení baterečky která tam je jen na obrysovky a jinak to jde nakopnout i bez ní. Potom tam je další dvoupinová patice a jeden káblík jde na ten tuším velký odpor co je pod sedlem jestli to nebude tím, ve schématu to jde přes ten rezistor na frame groud.na kostru.
Nesetkal se někdo tu s takovou závadou???
Děkuji moc za každou radu ..
S pozdravem Petr Hylas
Děkuji za re
Předchozí
1 2
Následující

Pálí žárovky

11.4.2023 v 01:23 | Nahoru | #31
A nebo jsem superčič US
Já kostřil tu žarovku o kostru jako na klasiikach a na schématu je na grun zelený k regulátoru.
Jediné ještě to .
Jevanečky to mě nenapadlo .

Pálí žárovky

11.4.2023 v 08:34 | Nahoru | #32
Přestaň trojčit a postupuj trochu metodicky.
1) Máš tam všechny žárovky jak maj bejt? 35W v hlavní, parkovačka 4W, 2x3W na podsvětlení budíků a dvojvlákno 21/5 nebo 17/5,3W v zadní lampě?
2) 12V žárovkama ani odmotáváním si nepomůžeš. Výkon tý cívky je danej jhem, intenzitou a rychlostí změny magnetickýho pole (takže železem, otáčkama a silou magnetů v rotoru). Odmotáním vinutí akorát snížíš napětí na volnoběh ale v otáčkách to tam stejnak dodá ten výkon (s vyšším napětím to paradoxne dá ještě vyšší) .
3) Kostra - zelená je všude stejný potenciál. Pokud tam není něco zlomenýho/přerušenýho tak je v celku jedno kam ten zelenej vede. Ten hlavní světelnej okruh má jako kostřící bod motor. Tam je připojenej opačnej vývod z cívky co to krmí.
4) Odpoj žlutobílej a připoj tam namísto cívky ve statoru zdroj 6V (např. tu baterku a změř si na všech žárovkách napětí. Jestli není stejný tak je tam někde přechodovej odpor a pak to nebude zatěžovat vinutí tak jak má (takže to dřív nebo později odpraví tu na který je největší napětí a pak je to jak domino).

Naposledy editováno 11.04.2023 13:06:42

Pálí žárovky

12.4.2023 v 22:49 | Nahoru | #33
Je to přímé napájení žárovky cívkou. Ta je velmi měkkým zdrojem napětí a středně tvrdým zdrojem proudu.
Jsou dvě varianty:
Buďto je cívka dimenzovaná tak, aby žárovka bezpečně spotřebovala všechen proud/výkon co cívka vyrobí. Pak se svítivost dost mění s otáčkama. Takto to má např Simson a nejspíš tvá PD01.
Nebo je cívka dimenzovaná na větší výkon, aby svítivost žárovky tolik nekolísala. Ale pak je tam potřeba regulátor, co požere nadměrný výkon v okamžiku kdy napětí překročí určitou mez. Dá se postavit např jako antiparalelní zapojení tyristorů a zenerek.
To je nejspíš případ PD02.

Pokud jsi si jistý, že máš PD01, že žárovka je správného výkonu a že tam žádný regulátor nemá být. tak si zkontroluj, že ten alternátor a cívka jsou opravdu z PD01. Někdo tam v minulosti mohl namontovat nesprávný náhradní díl a nikdy mu to nefungovalo.
Pozor také na žárovky. Např eshopy s díly na Jawy prodávají čínské 6V žárovky o výkonech 15W, 25W a 35W, které mají všechny stejné vlákno o stejném výkonu a liší se jen číslem na potisku. Prostě unifikace pro zlevnění výroby.

1 reakcí na tento příspěvek Pálí žárovky

13.4.2023 v 22:34 | Nahoru | #34
Nějak nechápu. Bez baterky ty magneta natočíš, a svíčky bálí jako hrom a blesk, tomuhle rozumím.
Za mě OK.
Ale: Pokud tam ta 6V baterka je, ať je magneto jakýkoli, jak dokážeš, proti 6V baterce trvale v palubní síti udržet 28V? To předse musí tomu aku vyrazit všechny zátky jak kyslíkovodíková bomba (? )
Není, náhodou ten , regler' pouze usměrňovač a napětí palubní síťe je drženo v provozních mezích pouze nelienaritou předpokládané zátěže?
Prostě zdroj, magnetodynamo, je natolik měkké, že ho v přiměřeně rozumných napěťových mezích drží pouze připojená, konstrukcí vozidla daná, kapacitněodporová zátěž?
No a ty to týráš bez připojeného aku ?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pálí žárovky

13.4.2023 v 22:40 | Nahoru | #35

Julip2 píše: Nějak nechápu. Bez baterky ty magneta natočíš, a svíčky bálí jako hrom a blesk, tomuhle rozumím.
Za mě OK.
Ale: Pokud tam ta 6V baterka je, ať je magneto jakýkoli, jak dokážeš, proti 6V baterce trvale v palubní síti udržet 28V? To předse musí tomu aku vyrazit všechny zátky jak kyslíkovodíková bomba (? )
Není, náhodou ten , regler' pouze usměrňovač a napětí palubní síťe je drženo v provozních mezích pouze nelienaritou předpokládané zátěže?
Prostě zdroj, magnetodynamo, je natolik měkké, že ho v přiměřeně rozumných napěťových mezích drží pouze připojená, konstrukcí vozidla daná, kapacitněodporová zátěž?
No a ty to týráš bez připojeného aku ?


Jestli nechápeš co je na schématech v příspěvku 1 a 10 tak to potom teoretizuješ o vybuchování baterky marně.

1 reakcí na tento příspěvek Pálí žárovky

13.4.2023 v 23:07 | Nahoru | #36
ožná. Ale stejně by mě zajímalo, jak tam vybudíš 28V. To jako ten regler má požírat ten rozdíl 28V na 6V? Čekal bych nějakejch 10V. U běžnej 12V to s vyřazemý přemostěným reglerem dává něco do 20V, u 6V bych čakal tak 15V max.

Pálí žárovky

13.4.2023 v 23:09 | Nahoru | #37
PS: A to to v aku šumí jak v papiňáku.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pálí žárovky

13.4.2023 v 23:16 | Nahoru | #38
combust> No a z 10 udělat 1 pomocí třeba 600 Kč ale to asi moc rozhodí kvalitní debaty v tomto vlákně

Naposledy editováno 13.04.2023 23:22:31

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pálí žárovky

13.4.2023 v 23:27 | Nahoru | #39

Julip2 píše: ožná. Ale stejně by mě zajímalo, jak tam vybudíš 28V. To jako ten regler má požírat ten rozdíl 28V na 6V? Čekal bych nějakejch 10V. U běžnej 12V to s vyřazemý přemostěným reglerem dává něco do 20V, u 6V bych čakal tak 15V max.



Bezny 12V altiky davaji 20V na volnobeh, kolem 5tis uz klidne pres 60V… jak psal deadman, je to mekkej zdroj, zapojis zatez a napeti vyrazne spadne.

(reakce na) Pálí žárovky

13.4.2023 v 23:44 | Nahoru | #40

assassin píše: Bezny 12V altiky davaji 20V na volnobeh, kolem 5tis uz klidne pres 60V… jak psal deadman, je to mekkej zdroj, zapojis zatez a napeti vyrazne spadne.


Jasně, ty hodnoty jsem myslel se žárovkama. Týrat altík bez regleru a zátěže bych se bál, že v něm nebo v zapalování něco prorazím.

1 reakcí na tento příspěvek Pálí žárovky

13.4.2023 v 23:57 | Nahoru | #41
Navíc, hodně moc záleží, čím to měříš. Ma tohle jsou dost dobrý ručikový V metry.
... levné elektronické občas zaznamenávaji 'piky' takže chytneš chinu za 200Kč v Lidlu za banánanek, nohu položíš na radiátor a máš pocit že trochu tréninku a bude tebe Svěrákův mistr Akumulátor.

(reakce na) Pálí žárovky

14.4.2023 v 08:44 | Nahoru | #42
Julip2> Tohle je motorka se 3 elektricky nezávislými alternátory. Ta problémová část baterku vůbec nemá, je čistě střídavá, nemá regulované napětí, které je výsledkem proudu a celkového odporu zátěží.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pálí žárovky

14.4.2023 v 09:23 | Nahoru | #43

Fullnull píše: combust> No a z 10 udělat 1 pomocí třeba 600 Kč ale to asi moc rozhodí kvalitní debaty v tomto vlákně


To by pochopitelně byla cesta jenže - musel by vyměnit přepínače na řidítkách a přepojit to na spínačce atd. PD02 nemá obrysovku a hlavní světlo je vlastně pořád "on". Pak je taky otázka jestli zrovna ten tyristorovej zkratovej regler za 0,6kkč je vhodnej protože u toho PD02 se evidentně rozhodli při vypnutejh světlech zatížit tu cívku přes obě vlákna žárovky spíš než aby to šlusli na kostru jako je obvyklý u podobnejch zapojení. To naznačuje že tý cívce v altíku by se to nemuselo líbit a pokud by makala do zkratu tak by se možná přehřívalo vinutí. Takže spíš než zkratovej je ten originál regulátor udělanej jako omezovač (nic složitýho, namísto antiparalelních tyristorů se zenerkama jsou tam PNP se zenerkama + případně diody).

1 reakcí na tento příspěvek Pálí žárovky

14.4.2023 v 10:21 | Nahoru | #44
Namítám, že zkratový regulátor by tam šel, kdyby se ponechala ta zátěž přes vlákna žárovky, ale když by se chtělo svítit, tak by to bez baterky v obvodu spíš blikalo, než svítilo, s následkem přepálení vlákna žárovky. Načež by asi teprve následovalo to nelíbení cívce ...

(reakce na) Pálí žárovky

14.4.2023 v 11:36 | Nahoru | #45
Krautkopf> To ani ne. Svítilo by to normálně. Ono se tam hřeší na to že klasický žárovky maj setrvačnost a v momentě kdy je potřeba regulovat tak už je kmitočet výše. Jak začne regler zasahovat a tyristor eliminuje část půlvlny tak v důsledku toho spadne efektivní hodnota napětí. Tím pádem poklesne jas žárovky a odpor vlákna což má za následek vyšší odběr a tím pádem dojde k většímu odběru a omezení regulace a tak furt dokola. Rozsah takový regulace (v podstatě v tomhle obvodu to "reguluje" pomocí dvou stavů - odebírá buď 0 nebo 50% výkonu) a efektivita co se využití pro světlo týká je nic moc ale ten regler netopí tolik jako když by jen "omezoval" a měnil nadbytečnej výkon na teplo.

Naposledy editováno 14.04.2023 11:41:40

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pálí žárovky

14.4.2023 v 23:17 | Nahoru | #46

combust píše: To by pochopitelně byla cesta jenže - musel by vyměnit přepínače na řidítkách a přepojit to na spínačce atd. PD02 nemá obrysovku a hlavní světlo je vlastně pořád "on". Pak je taky otázka jestli zrovna ten tyristorovej zkratovej regler za 0,6kkč je vhodnej protože u toho PD02 se evidentně rozhodli při vypnutejh světlech zatížit tu cívku přes obě vlákna žárovky spíš než aby to šlusli na kostru jako je obvyklý u podobnejch zapojení. To naznačuje že tý cívce v altíku by se to nemuselo líbit a pokud by makala do zkratu tak by se možná přehřívalo vinutí. Takže spíš než zkratovej je ten originál regulátor udělanej jako omezovač (nic složitýho, namísto antiparalelních tyristorů se zenerkama jsou tam PNP se zenerkama + případně diody).


Zapojil bych to tak jak je zapojen ten ,,volitelný'' v tom starším schématu,jestli to rozmazaný čtu dobře tak jsou tam dvě varianty zapojení, pro vypnutí světel, odpojení cívky, nebo zatížení dalším vláknem. O cívku bych se tedy tak nebál, když snese trvalé dvojnásobné zatížení při vyp. světlech,blikání, při frekvenci kdy bude zasahovat, je vzhledem k principu funkce žárovky nepodstatné.

Naposledy editováno 14.04.2023 23:33:22

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pálí žárovky

15.4.2023 v 12:59 | Nahoru | #47
Fullnull>Jestli je to PD01 tak bych jen přidal omezovač k parkovačce nebo koncovýmu světlu a fertig. Tím by se v podstatě dosáhlo regulace napětí ve všech režimech a v případě že tam jsou všechny žárovky a odpor v pořádku tak by to asi nezasahovalo vůbec.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pálí žárovky

15.4.2023 v 23:54 | Nahoru | #48
combust> Tak jsem to myslel, s tím z odkazu mám i vlastní zkušenost, jen teda s 12V, na Koradu, funguje to bez problému,na rozdíl od těch stabilizátorů co prodávají za par korun ale tak může si ho postavit sám když staví ty CDI pro rogala za stovku.

Naposledy editováno 16.04.2023 00:02:46

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pálí žárovky

16.4.2023 v 12:04 | Nahoru | #49
Fullnull> Jo, pro trhy kam šly verze s žárovkama 25/35W už tam ten regler byl jak vidno podle schématu.
Ale ten přepínač (ve žlutým kruhu) si vysvětluju tak že to není třípolohovej ale jde o klasickej dvoupolohovej s tím že během přepínání se nejdřív sepnou obě vlákna a pak se teprve odpojí to z kterýho se přepíná na druhý - prostě tam není mrtvá poloha ve který by nebyl ani jeden vývod připojenej aby byl zabezpečenej odběr a napětí nelítalo (kohlstein to zmiňoval v #8).

(reakce na) Pálí žárovky

17.4.2023 v 12:11 | Nahoru | #50
combust> Jj. bude to tak, světla vypínají jen tím druhým vypínačem, tam asi nepočítají že je budeš zapínat v otáčkách.

Pálí žárovky

7.1.2024 v 01:07 | Nahoru | #51
Kluci ahojte, všichni co jste tu reagovali tak jste dobří a moc Vám děkuji.
Promiňte že reaguji až teď. Dal jsem tam ledky které snesou taky 60V a nějak mi to svítí a blinkruje.

Zase dlouhé noci a já zase bastlím. teď zrovna sněžného skůtra , mám tam motor na kterém lítám na motorovém padáku. Je to malé prase Rotax 503 mezi piloty se mu tak říká. Sežere ale vydrží a má přes 50koníků .
No a právě jsem ho vyndal jednomu co si ho nezasloužil a udělal jsem ho no a začíná sněžit , tak snad ho projedu.
Hezký nový rok přeju a pokud nejde o život , opravdu jde o hovno.
Věřte že vím co píšu.
S pozdravem Petr Hylas

(reakce na) Pálí žárovky

7.1.2024 v 01:19 | Nahoru | #52
combust> ooo tak takovou vidí prvně ,,, dííky za fotku
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Vyroba ventilovych pruzin Honda XL 500 spilmik 7 12.4.2024 v 11:16 spilmik
Není olej jako olej ? [1 ... 7, 8] Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa, Honda XL 500, Honda VFR 400 Orgovany 229 24.12.2023 v 14:02 SuperSic58
Honda PC 06 zná někdo Honda XL 500 Adamossss 19 19.3.2023 v 09:46 Kohlstein
Honda xl500r Honda XL 500 enduro600 1 7.2.2022 v 19:26 JiriBN
Honda xl 600 r Honda XL 600, Honda XL 650V Transalp, Honda XL 500, ... N.I.C.K. 2 25.12.2021 v 18:11 N.I.C.K.


TOPlist