globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Vyvážení zadního kola
 
23.4.2008 v 06:39
Zdravím,
koupil jsem si novou gumu na zadek na R1 a teď přemýšlim,jestli vyvážit nebo ne? Předek vyvažuju,ale co ten zadek?? Má to vůbec smysl?? Díky za každou odpověď

Vyvážení zadního kola

24.4.2008 v 21:08 | Nahoru | #31
me pri prezouvani kamos vyvazil jenom predek....byl sem z toho vyjevenej ale rikal ze zadek se nevyvazuje....no ja mu verim....a navic uz sem jel pres 200 a teda nic nepozoruju....

Vyvážení zadního kola

24.4.2008 v 22:31 | Nahoru | #32
já se díval na Fazera co mám doma,a je tam vyváženej aji zadek, no já osobně zadek vyvažovat nebudu, předek ano, spíše je dobry vědět jak moc je kolo rozhozené,bouchlé atp... a bejt tam nevyvažek přes cca 25g tak to asi nebude moc pomáhat klidnému točení kolečka

Vyvážení zadního kola

25.4.2008 v 01:08 | Nahoru | #33
Ja nekdy zadek vyvazuji nekdy ne, nikdy jsem nepoznal minimalni rozdil. Predek nechavam vyvazovat vzdy. Jen jednou jsem dal kamosovi predek at me to necha prezout a vyvazit... no a dopadlo to tak ze me tam borec nalepil snad 200g a prej ze mam asi bouranej rafek.... no jizda s tim byla silena - nad 170 se to festovne rozklepalo az neco pres 200 zase klid ... tak jsem to vsechno zavazi z toho serval a najednou pohoda no typek mel ten vyvazovaci kram bud rozbitej nebo chtel kamosa natahnout o prachy za zavazicka :\

Vyvážení zadního kola

25.4.2008 v 11:58 | Nahoru | #34
Jak poznám u statickýho vyvážení na kterou stranu mám závaží nalepit? Nebo je to jedno a prostě co nejblíže svislé rovině kola?

Vyvážení zadního kola

25.4.2008 v 13:45 | Nahoru | #35

Raaadik>...tak to jsem úplně přesně čekal-je to tak asi 50 na 50! lol

no asi to teda bude jen na mým rozhodnutí
(teda né asi,určitě),jestli vyvážit nebo nevyvážit.

Ale přesto díky!

PS: raději vyvážim-určitě tím nic nezkazím


JA SEM TI TO NAPSAL PODLE ZKUŠENOSTÍ NAJEL SEM BEZ VYVÁŽENÍ ZADKU CCA 30TKM A NEMĚL SEM S TÍM PROBLÉM TAK NEVIDÍM DŮVOD PROČ TO VYVAŽOVAT PODLE RAD NĚKOHO KDO TO VYVAŽUJE PODLE NĚJAKÉ TEORIE ZNIČENÍ LOŽISEK

Vyvážení zadního kola

25.4.2008 v 19:51 | Nahoru | #36
...nakonec jsem gumu nazul a nic nevyvažoval!

Dnes jsem to projel a ani nad 200 to vůbec nic špatnýho nedělalo.

Vše OK bez vyvážení.

Vyvážení zadního kola

18.1.2009 v 17:46 | Nahoru | #37
po sjetí ze zadní pneu o rozměrech 190 17 palců o 3mm dochází k nevývažku o 50 až 80 gramů , takže někde zahrabete a vyvážení zadní pneu je pryč , toť praxe

3 reakcí na tento příspěvek Vyvážení zadního kola

18.1.2009 v 19:36 | Nahoru | #38
Jsem pro vyvažování obou kol, dynamický. Při přezouvání.Jako eliminace nehomogenosti gumy. To, že se opotřebením pneumatiky vyvážení mění je jasný. Převažování třeba v půlce životnosti gumy je blbost, protože opotřebení obou stran gumy a obvodu je víceméně stejný, nemluvě o tom, že nejdřív stejně jde do kopru střed.
Na tom, že předek je vhodný vyvážit i dynamicky se tu vetšina lidí shodne. Nevyvážený kolo vibruje řidítky apod. Stejně (ne-li hůř, protože je širší) se ale musí chovat i kolo zadní ne? Jen díky tomu, že je uchycený tak jak je, tak se to citelně neprojeví. To ale neznamená, že to celou konstrukci zadního zavěšení zbytečně nenamáhá(cyklický namáhání ložisek, čepů...)

Dawe 02 - když to máš spočítaný, tak schválně...jaký jsou síly od nevývažku řekněmě 15g, umístěnýho 50 mm od roviny středu kola při rychlosti 120 km/h. Nerejpu, jen si chci udělat obrázek a posoudit, jestli je to zanedbatelný nebo ne...Kdybych tomu věnoval pár dní, tak bych to asi taky dopočítal ale musel bych si asi znova přečíst skripta dynamiky

(reakce na) Vyvážení zadního kola

18.1.2009 v 20:15 | Nahoru | #39
honzabiker> Ahoj,od jistý doby nedávám své názory,ale někde jsem četl,že 10 g udělá asi 2Kg,když to porovnám s celkovou váhou pneumatiky a jakou udělá odstředivou sílu .tak je to skoro nic.Jiná věc je dynamická nevyváženost,není v ose a kolo stranově rozkmitá,u úzké pneumatiky je malá pravděpodobnost a stačilo by staticky vyvážit.Nikomu nevnucuju svůj názor(i zkušenost) ,kdo chce ať vyvažuje.Nezaměňovat s naraženým ráfkem(nedá se odstranit mechanická nerovnost)-

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vyvážení zadního kola

18.1.2009 v 22:08 | Nahoru | #40
honzabiker> Budici silu budu povazovat za harmonickou a ciste jako buzeni rotujici hmotou pri konstatni rychlosti, kterou jsi uvedl. Pak bude budici sila F=6.16 * sin(111*t + Phi0). Phi0 samo jen jako doplneni pripadneho posunu faze.
Cili dohromady prd, pokud nema soustava zrovna pobliz vlastni frekvenci

Ad dynamicke vyvazovani....jednoduse tu neni treba viz ona zminena dynamika.

Vyvážení zadního kola

18.1.2009 v 23:12 | Nahoru | #41
ja jsem nevyvazoval nikdy ani predni ani zadni, najeto 35tis, vzadu se vytridalo tak 15pneumatik, davam ojete a najizdim kolem 1000-2000 na jednu a nikdy zadnej problem...

vepredu to asi smysl ma, ale tam jsem taky nikdy nezaznamenal problem ..

motorka ma 65tis km a loziska v kolech jsou puvodni...

co se tyce teorie asi nelze jinak nez souhlasit s dawem ...

(reakce na) Vyvážení zadního kola

19.1.2009 v 00:07 | Nahoru | #42
honzabiker> to máš recht, 5g při rychlosti cca 250 dělá 60 kg, a to je masakr na ložiska. ale levnější je vyměnit jednou za čas ložiska než si nechat vyvažovat zadní kolo(pač ložiska skoro nikdo nemění .

1 reakcí na tento příspěvek Vyvážení zadního kola

19.1.2009 v 09:52 | Nahoru | #43
Zadek nevyvažuju, předek sem teď nevyvážil poprvý a nepozoruju žádnej rozdíl. Jinak co de týče toho dynamického vyvážení myslím si, že všichni si myslí jak je to důležité z toho důvodu, že to tak dělají v servise Ovšem tam na to mají mašinu a jinak to prostě dělat nebudou i když je to třeba zbytečný.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vyvážení zadního kola

19.1.2009 v 10:22 | Nahoru | #44

Zasky>Zadek nevyvažuju, předek sem teď nevyvážil poprvý a nepozoruju žádnej rozdíl. Jinak co de týče toho dynamického vyvážení myslím si, že všichni si myslí jak je to důležité z toho důvodu, že to tak dělají v servise Ovšem tam na to mají mašinu a jinak to prostě dělat nebudou i když je to třeba zbytečný.



Pokud se vyvazuje na "masine", neznamena to automaticky ze se vyvazuje dynamicky!

Vyvážení zadního kola

19.1.2009 v 10:42 | Nahoru | #45
Určitě vyvažuju předek. Kmitající řidítka z důvodu špatné rovnováze kola mě nebavilo. Na zadku mi to je jedno. Tam to má snad výhodu (skoro) rovnoměrného sjíždění gum.

(reakce na) Vyvážení zadního kola

19.1.2009 v 12:44 | Nahoru | #46
Dawe02> Tak to sem byl uveden v omyl

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vyvážení zadního kola

19.1.2009 v 20:58 | Nahoru | #47
Dawe02> Právě o tu vlastní frekvenci jde. Jak se kmitání začne sčítat, tak se začnou dít věci...viz. nevyvážený kola na autě při 80km/h, 120km/h atd..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vyvážení zadního kola

19.1.2009 v 21:06 | Nahoru | #48

honzabiker>Dawe02> Právě o tu vlastní frekvenci jde. Jak se kmitání začne sčítat, tak se začnou dít věci...viz. nevyvážený kola na autě při 80km/h, 120km/h atd..



Mne je amplitudo - frekvencni cha-ka znama, jen mi neni jasne co tim chces rict? Amplituda budici sily je pri zminenych podminkach velmi mala, jde nesporne o nekriticky tlumene kmitani tak co se ma jako dit? Prosim vysvetli i to "scitani"

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vyvážení zadního kola

19.1.2009 v 21:37 | Nahoru | #49
Dawe02> Čoveče, v tý tvojí rovnici pro výpočet síly mi chybí hmotnost a ta by tam podle mě měla bejt...
Moje verze:
F=-m*omega^2*y, kde y bude pro nás poloměr kola...
Samozřejmě je to síla v jedný ose...
Scitani nebyl správnej pojem...oficiálně to je skládání jde o to, že pokud nevývažek bude mimo rovinu středu kola ( nebo rovinu souměrnosti pneumatiky...nevím jak to říct jinak) tak se k síle přidá ješte moment a ten při vhodnej otáčkách kola odpovídajích vlastní frekvenci soustavy (neodpružený hmoty..?) způsobí citelný vibrace.
Kua...je to složitý bez kreslení...netvrdím, že to co tu píšu je správně. Vždycky jsem byl slabší na věci, který jsem si nedovedl pořádně představit .-) A proto jsem studoval technologii

Naposledy editováno 19.01.2009 21:48:24

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vyvážení zadního kola

19.1.2009 v 21:51 | Nahoru | #50
honzabiker> nic tam nechybi. V tomto pripade uvazujme ('=vektor) Fs'=-an'*m. Jelikoz smer an' je z principu do stredivy a uvazujeme ho jako pusobici v rotujicim nevyvazku m, je logickym krokem ho definovat k libovolne zvolenemu normalnemu vektoru lezicimu v uvazovane rovine kola...a potom bude snadna definice jeho velikosti jako prumetu do zvoleneho vektoru (rekneme totozeneho jako osa krku rizeni.)
Cili potom i velikost Fs' bude harmonicka. Jestli chce, muzes vymenit ten sin za cos ale to je tak vse co s tim muzes delat (pokud jsem se numericky nespletl, coz je mozne, pocital jsem to z hlavy).

Edit> pro uvazovanou Fs' je axialni posuv nevyvazku nepodstatny. Pro vypocet reakci v loziscich ci ulozeni obecne je uz vzdalenost od roviny symentrie podstatna, ale jak bylo psano uz predem, uvedom si geometricke pomery a uvidis ze mala odchylka osy rotace od osy setrvacnosti (to je to co se snazis popsat) nevadi. Reakce budou velice male.

Naposledy editováno 19.01.2009 21:55:14

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vyvážení zadního kola

19.1.2009 v 22:23 | Nahoru | #51
Dawe02> Selský rozum mi říká, že uvažování pouze budící síly bez uvážení celé mechanické soustavy je tak trošku neúplné. Pokud nevývažek nabude určité hodnoty je velmi pravděpodobné, že soustava kolo - kyvka - tlumič vyfiltruje právě vlastní frekvenci a dojde ke kmitání netlumenému. Myslím si, že na toto má větší vliv nevývažku na obvodu kola než kmity řetězu (přece jen setrvačné síly kola jsou trošku jinde než síly od řetězu přenášené malým průměrem).

(reakce na) Vyvážení zadního kola

19.1.2009 v 22:27 | Nahoru | #52
Dawe02> To co popisuješ, je natočení souřadnýho systému a řeší sílu od nevývažku v rovině kola... Složitější to ale bude, když nevývažek je mimo tuhle rovinu. Pak vzniknou i axiální síly a to jsou ty, který vibrujou řidítkama...
Třeba jsem zabedněnej ale na tý hmotnosti trvám
Koukám, že jsi z Brna. Já v Brně dělám....co takhle mi to vysvětlit někde na škopku?

Vyvážení zadního kola

19.1.2009 v 22:39 | Nahoru | #53
Na nových motorkách jsou kola ( obě ) vyvážena pouze staticky. Z toho logicky vyplývá, že statické vyvážení by mělo u motorky stačit. Problém vidím v tom, že spousta lidí přezouvá v běžných pneuservisech, kde jsou vybaveni pouze na auta a kolo na motorku zkrátka neumějí vyvážit. Tváří se sice, jako že to není problém a kolo po menším, či větším úsilí do vyvažovačky za pomocí různých adaptérů sice dostanou, ale samotné vyvážení není vůbec přesné.Kdysi jsem si dal tu práci a obětoval prachy a po tom, co mi kolo vyvážili v jednom servise, jsem jej odnesl do druhého a všechno bylo špatně. S ujištěním, že teď už je to v naprostém pořádku jsem to dal do třetího servisu a zase špatně. Možná jsem měl pech na lemply, ale při pohledu na to, jak ustavují v každém servisu jinak unášecí ramena při vyvažování, jsem s rozdílnými výsledky v podstatě počítal. Ono je pak docela možné, že to podobně funguje téměř všude a spousta lidí jezdí na nevyvážených a ještě k tomu rozvážených kolech a ani o tom neví. Já osobně sice vyvažuji, ale věřím tomu, že u zadního kola to není nezbytné.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vyvážení zadního kola

19.1.2009 v 22:45 | Nahoru | #54

boš>Dawe02> Selský rozum mi říká, že uvažování pouze budící síly bez uvážení celé mechanické soustavy je tak trošku neúplné...



Samozrejme, toto je pravda, ale puvodni otazka znela pouze na "silu" . Ja ji zodpovedel a definoval ji jako budici silu pricemz je jasne ze zobecnena tuhost, zobecnena hmotnost a tlumeni budou podstatne parametry soustavy! Jen tvrdim ze 6 N amplitudy budici sily ani pobliz vlastni frekvence realne tlumene soustavy nic podstatneho neznamena, coz je potvrzene mnoha case-studiemi.

...že soustava kolo - kyvka - tlumič vyfiltruje právě vlastní frekvenci a dojde ke kmitání netlumenému. ...



Promin ale toto nedava ani trochu smysl.

...Myslím si, že na toto má větší vliv nevývažku na obvodu kola než kmity řetězu (přece jen setrvačné síly kola jsou trošku jinde než síly od řetězu přenášené malým průměrem).



Omyl

honzabiker> kdybych mel cas, tak tvou nabidku prijmu, bohuzel jsem na tom v tomto ohledu blede
Jinak ta hmotnost tam preci je, ty ji nevidis?

To co popisuješ, je natočení souřadnýho systému a řeší sílu od nevývažku v rovině kola...



Nepopisuju natoceni souradnych systemu ale jeden ze zakladnich principu dynamiky teles - jen jsem misto tezko stravitelne formulace jako "eliminace pridavnych momentovych ucinku" pouzil lidstejsi a zavadejici pojem reakce.

...Složitější to ale bude, když nevývažek je mimo tuhle rovinu. Pak vzniknou i axiální síly a to jsou ty, který vibrujou řidítkama...



Ja jsem te pochopil viz muj edit v minulem postu. Axialni sily ktere klepou riditkama tam opravdu nejsou

Vyvážení zadního kola

19.1.2009 v 23:02 | Nahoru | #55
OK...tak třeba někdy na tom pivku. Už se do toho dál raději nebudu pouštět...

Vyvážení zadního kola

19.1.2009 v 23:10 | Nahoru | #56
Já vyvažuju obě 2, pač můj strýc má pneuservis a mám to zadarmo.

Vyvážení zadního kola

21.1.2009 v 21:35 | Nahoru | #57
Tak sem se dneska ptal svýho pneuservisáka, jestli je zbytečný vyvažovat zadní kolo a on mi řekl,že určitě ne. Rozeta, brzdovej kotouč ani řetěz neovlivňujou prej skoro vůbec vyvážení kola, protože jsou relativně blízko středu. Ale pokud se na vyvažovačce ukáže nějakých pár gramů rozdíl, tak potom je určitě dobrý kolo vyvážit. Na tom obvodu kola je prej i pár gramů znatelnejch.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vyvážení zadního kola

22.1.2009 v 17:31 | Nahoru | #58
Dawe02> Měl jsem na mysli mechanickou soustavu kolo, kyvka, jednotka tlumení, pružina, směr kývání vertikalní po kruhové dráze s R kyvky. Pro jednoduchost lze uvažovat nelineární dynamickou soustavu druhého řádu s vlastní frekvencí cca 5 Hz buzenou nevývažkem na rotujícím kole. Charakteristika tlumení nelineární. V této soustavě se vliv rětězu neprojeví, jelikož se jedná o síly v ose kyvné vidlice.

(reakce na) Vyvážení zadního kola

22.1.2009 v 22:11 | Nahoru | #59
boš> síly v ose kyvné vidlice? No to snad ne? Osa KV je kolma na medialni rovinu motorky. Retez z principu prenasi jen tah, cili vektor sily v tazne casti retezu (podle rezimu bud vrchni nebo spodni vetev) samozrejme tebou popsanou soustavu budi. Souhlasim ze amplituda tohoto buzeni je mala, ale nezanedbatelna.

Vyvážení zadního kola

6.4.2010 v 16:22 | Nahoru | #60
Hele chlapi , samej vzoreček, zazněli tu ukušenosti z praxe - někdo vyvažuje, někdo ne.

Dokáže mi někdo říci - (kolo je nepoškozené, jak z továrny).
Když to nevyvážím - co to udělá v rychlosti 330 Km/h ?

díky.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist