globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h
13.10.2021 v 19:33
Zdravím Jawařky a Jawaře.
Obracím se na Vás, ve snaze založit diskusi, na téma chlazení - Vaše postřehy a zlepšováky.
Můj dotaz pramení ze zkušeností, kvůli kterým si lámu hlavu už po 2 roky, co mám svou Jawu 250/559 zgenerálkovanou a využívám ji pravidelně k vyjížďkám.

Jedná se mi o problematiku chlazení hlavy válce/válce při vysokých otáčkách/ ve vysokých rychlostech, řekněme okolo 80km/h a výš po dobu minimálně 45minut, po kterých dojde nejspíše k přehřátí hlavy a přidření pístu ve válci vlivem tepelné roztažnosti.
První 2 zkušenosti s tímto přidřením mám z loňska, kdy při cca hodinové jízdě v rychlostech okolo 100km/h jsem v naštěstí kontrolovaném smyku udělal 150m černou čáru. Ano, má chyba, tehdy jsem měl v nádrži poměr oleje a benzínu 1:33. Druhá zkušenost byla v rychlostech okolo 90km/h s poměrem 1:30. Pokaždé stačilo nechat motor 10 -15 minut vychladnout. Po "nakopnutí" bez protestů mi dovolil jet dál, samozřejmě již v rozumnějším tempu. Nutno podotknout, že tehdy bylo vedro a jistě by mi za to ta motorka nejraději natloukla.

Při letošní víkendové vyjížďce (9.10.), za poměrně chladného počasí (okolo 10`C), mi v úseku Č.Lípa - Liberec, při tempu cca 80km/h stylem 3/4 - plný plyn (dle stoupání), před Libercem i přes okolní relativní chlad vzduchu začal motor opět vadnout - typicky za normálního zvukového projevu "trrrrrr" najednou začal vadnout stylem "eeeeeuuuuuuuu" (jistě by to po ignoraci varovného zvukového projevu opět skončilo přidřením a zablokováním zadního kola). Stačilo ubrat plyn a zase se "chytil", ale bylo nutné zvolit trasu po okreskách s volnějším tempem. Zde je nutné uvést, že jsem tentokrát lil olej do benzínu v poměru 1:25. V tomto poměru jej do benzínu leju po prvních dvou neblahých zkušenostech. Tato vyjížďka byla letos jediná, kde bylo nutné motorku udržovat ve vysokých otáčkách kvůli přesunu po rychlostní silnici. Za celý tento rok se mi toto "vadnutí" nestalo.

Zásadně neliji olej M2T, vždy volím lehce spalitelné moderní oleje pro vysokootáčkové dvoutaktní stroje, případně křovinořezy, vždy syntetické, či polosyntetické.
Trysky v karburátoru jsou čisté, zcela původní. Jehla na 2. zářezu shora (dle výrobce, tuším že na 3. zářez se jehla dávala při záběhu), svíčka dle specifikace výrobce, motor řádně seřízený - nedusí se, jde krásně za plynem, krásně táhne i startuje. Již z výroby je opatřen otevřeným sáním (filtrace je přes ocelovou síťku). Výfuky jsou kompletní, čisté a pravidelně vypalované od karbonu.
Jediná úprava je 12V zapalování Vape. Motor je kompletně přeložiskovaný, má nová gufera, těsnění, je řádně zajetý. Pouze nesnáší dlouhodobé vysoké otáčky a rád bych věděl, jak mu pomoci od přehřívání a jaké jsou možnosti, či nutné úpravy, aby se nepřidíral. Existuje např. možnost montáže větší hlavy s větším počtem žeber? Existuje možnost úpravy stávající hlavy?

Díky za jistě plodnou diskusi předem.


Naposledy editováno 13.10.2021 19:48:01

(reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

14.10.2021 v 17:50 | Nahoru | #31
Vítězslav_Máří> celkově 2000km, po posledním vyčištění zhruba 400km. Po příjezdu na volnobeh motor nechávám běžet krátce. Pouze jej trochu vytočím a vypnu.

1 reakcí na tento příspěvek Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

14.10.2021 v 18:47 | Nahoru | #32
Hlavně do panelky tahle svíčka nepatří N17C se dává do babetty. Do panelky patří N15C. Pokud je do bíla tak je chudá

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

14.10.2021 v 19:15 | Nahoru | #33
kokoška.> Tudíž problém bude v příliš silné jiskře

Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

14.10.2021 v 19:22 | Nahoru | #34
Co víš o karburaci? Víš jaká je tam tryska? Co ovlivňuje a kdy? A jehla? Jak ji máš vysoko? Tu budeš zvedat. Ta je zásadní když za to taháš. Poslechni radu ohledně svíčky, zkontroluj zářez na kterém je jehla a pak to sem hoď. Poradíme.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

14.10.2021 v 19:23 | Nahoru | #35

Jawabetta píše: kokoška.> Tudíž problém bude v příliš silné jiskře



Hmmm, tohle vůbec neřeš, je to nesmysl.

To značí teplotu a tak, odpor je kvůli rušení (když nejsou odrušené fajfky), ne že by to vadilo směsi. Y by bylo vyvýšené jiskřiště například.

Naposledy editováno 14.10.2021 19:26:46

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

14.10.2021 v 19:39 | Nahoru | #36
PetrL3> má jinou teplotu hoření, panelka ma předepsanou N15C a tím to hasne

(reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

14.10.2021 v 19:42 | Nahoru | #37

kokoška. píše: PetrL3> má jinou teplotu hoření, panelka ma předepsanou N15C a tím to hasne


Já vím, dyť píšu prvně ať vymění svíčku.

1 reakcí na tento příspěvek Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

14.10.2021 v 21:53 | Nahoru | #38
Ok, na karburaci mrknu. Každopádně jehla je na 2. zářezu, myslím, že jsem se již zmiňoval. Svíčku koupím a vyměním, to je to nejmenší. Co se týká vyúhlování klikového hřídele, motorka bývalým majitelem byla denodenně v provozu, takže situace s přidíráním by jistě tehdá řešil i on sám, ale jak říkám, do poslední chvíle s motorkou jezdil a já pouze rozebral a složil funkční motor. S největší pravděpodobností jezdil M2T olej, svíčku tam měl ještě PAL a trysky takové, které tam jsou teď - udělám rozborku karbce a dám vědět. Za rady zatím děkuji. Začínám dost silně uvažovat o přejití zpět na Mogul TSF, na který jsem začal jezdit ihned po složení motoru. Olej do křoviňáků jezdím hlavně proto, že jsou skoro na každé benzince, kdežto onen Mogul TSF mnohdy vůbec a např na čerpacích stanicích MOL jsem nic jako TSF snad ani nenašel. Mají k mání 2T olej pro výkonné dvoutaktní motocyklové motory, anebo blbě koukám a skutečně tam je olej analogický složením k TSF a jen kupuji, ve snaze motoru udělat dobře, sra*ku, která do něj nepatří.

Naposledy editováno 14.10.2021 21:58:45

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

14.10.2021 v 21:59 | Nahoru | #39
Jawabetta> TSF a olej do křoviňáků a MOL pro dvoutakty jsou všechny skoro ten stejný lubrikant. A paradoxně to vlastně ani není olej.
edit - vyznačil jsem ti to žlutě. Ale nemusíš se bát, není to nic špatného.


Naposledy editováno 14.10.2021 22:05:06

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

14.10.2021 v 22:24 | Nahoru | #40
Kohlstein> Děkuji za informaci. Nezbývá, než vyzkoušet, zda můj problém vyřeší správná svíčka a případně změna trysek. Pokud motor zvládne zátěžový test na olej, který v současnosti leju stylem jízdy - na plný plyn s vysokými otáčkami, tak nebude důvod oleje více řešit. Spíš je otázkou, jestli poměr 1:25 je natolik škodlivý, že bych se mel uchýlit zpět na předepsaných 1:33, nebo mohu, pro sichr lit i 1:30. Ono asi nic horšího, než že to zadru a bude nutný výbrus, mě stejně nepotká.

(reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

14.10.2021 v 22:32 | Nahoru | #41
Jawabetta> Hlavně tomu oleji nejdřív udělej v motoru ty správné vůle, ať se může dostat mez píst a válec.

(reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

14.10.2021 v 22:46 | Nahoru | #42
Jawabetta> Bod 4. Změř předstih a nastav. To, že je tam VAPE vůbec nic neznamená, pokud (a to zcela určitě) už nekdo dělal kliku...

Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

15.10.2021 v 05:39 | Nahoru | #43
Jak udelat z blbosti raketoplan

Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

15.10.2021 v 07:54 | Nahoru | #44
Olej neřeš, dávej poměr a je to. Sucháč : https://jawakolemsveta.cz/ projel svět na jakýkoliv sjrajt motorový nejlevnější z benzínky a motorce se nic nestalo,..v padesátých a šedesátých to tak jezdil každý a jelo to všem.

Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

15.10.2021 v 13:59 | Nahoru | #45
Souhlasím s Dolinem, mě se čz 473 po go motoru na echt super vodičku pořád přidírala. Dal jsem motorák, nebo m2t a byl klid a ta vůně

Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

17.10.2021 v 15:04 | Nahoru | #46
Zdravím.
Tak jsem vymenil svíčku. Nyní tam mám Brisk Super N15C 1330, do benzínu jsem přilil stamprli M2T a no trochu motorku potrápil na plný plyn. Karburátorovou bohatost jsem nastavil na půl otáčky a k tomu upravil otáčky volnoběhu. Výsledek je ten, že motorka tak nějak "ožila", na trojku do kopce 80km/h na plný plyn a z kopce jsem ji roztočil až na 110km/h. Ujel jsem cca 10km. Každopádně po vypnutí motoru (bez nechani bublání na volnoběh) jsem se zděsil. I tak to mám brutálně chudé. Možná tedy málo km pro zabeh svíčky? Trysky na karbci: volnoběžná 50, hlavní 90. Necham si poradit...

Naposledy editováno 17.10.2021 15:33:37

1 reakcí na tento příspěvek Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

17.10.2021 v 15:18 | Nahoru | #47
Že nevíš jakou máš HT tím jsi měl začít. Laboroval jsem dlouho nejen s 473, ale také s 475 po GO motoru a po koupi nové HT se velká část problémů vyřešla. Takže kup nové HT ideálně i 1ks pod a nad předepsanou velikost a zkoušej.

(reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

17.10.2021 v 15:30 | Nahoru | #48
cmiral> blbě jsem koukal, už našel a příspěvek doplnil. Volnoběžná 50, sytič 90, hlavní 96. Karburátor 2926SD11b

Naposledy editováno 17.10.2021 17:35:12

Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

17.10.2021 v 15:47 | Nahoru | #49
Najdi si orientační tabulku osazení karburátorů pana jawarmaniaka na netu a laboruj. Většina karbošů jsou stejná tělesa a liší se jen osazením HT a VT. Já mám po renovaci na 559 karbec se sytičem a nemám s ním zásadní problém. Na každé burze si koupím nějaký karbec jen tak pod ponk, ať je z čeho brát .

3 reakcí na tento příspěvek Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

17.10.2021 v 20:23 | Nahoru | #50
Víšco takto, borec co dělá strunovky a tak říkal že si musím uvědomit, že to letí 10000ot/min takže 3x toluk co naše staré Jawy...a i při 1:50 se tam dostane poměrově víc oleje jak do naší jawy,...u Jawy, která je pomaloběžná je nutné mazat hodně..... Já to nikdy neřešil,.mažu podle příručky,....těch co to tak nedělají je plný Padalíka servis!
Ono se dnes 1:40/50 mažou i nové 4T sekačky takže ,.....grrrrrendeal?

Naposledy editováno 17.10.2021 20:24:03

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

17.10.2021 v 20:28 | Nahoru | #51
Dolin>tvoje slova tesat, tesat, tesat

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

17.10.2021 v 22:04 | Nahoru | #52
Dolin> proto jsem se taky pokusil při takovém oleji to namazat na 1:25. Teď je otazka, jestli to i tak rychle shoří, nebo to neshoří a usazuje se karbon... Tak či tak, na prasaka jsem smíchal zbytek toho oleje do výkonných 2T motocyklů s M2T a snad to bude skrze benzín spolu kamarádit... Trysku hlavní jsem akorát vyměnil za novou, na té staré nebylo citeln, co je zač, takže jsem tam mlasknul 96, která tam dle tabulky má být a uvidíme.

(reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

17.10.2021 v 22:18 | Nahoru | #53
Jawabetta> to "na prasáka" se tady opakuje nějak moc často a Jawa tímhle způsobem fungovat nebude, i když se to tak někdy prezentuje-vetsinou s nadsázkou, ale.
Vem si obyčejné párátko a navlec na něj starou trysku, pak tam navlec tu novou-ta by měla jít výrazně dal...pak máš jistotu, že tam máš větší trysku a možná to problém vyřeší..

(reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

17.10.2021 v 22:52 | Nahoru | #54

cmiral píše: Dolin>tvoje slova tesat, tesat, tesat


Vyryjte si to na čela, ať se mezi sebou poznáte, co jste zač ...

Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

18.10.2021 v 08:50 | Nahoru | #55
Borci já se nehádám a je na každém co a jak si do nádrže nalaje,...já u pumpy míchám cokoli co tam mají nějak nepozoruju že jakože problém. Já jen prostě že olejem není to šatné chlazení a zadírání moc způsobeno.... Chlazení je u Jawy i v létě docela dobře dimenzované a spočítané a dobře odvádí při běžném provozu teplo.

2 reakcí na tento příspěvek Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

18.10.2021 v 08:53 | Nahoru | #56
No mě se zdá ta jeho tryska na drátěnku malá, na tu drátěnku bych se vyprd a dal tam tu popelnici s papírovým filtrem.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

18.10.2021 v 09:04 | Nahoru | #57

Dolin píše: Víšco takto, borec co dělá strunovky a tak říkal že si musím uvědomit, že to letí 10000ot/min takže 3x toluk co naše staré Jawy...a i při 1:50 se tam dostane poměrově víc oleje jak do naší jawy,...u Jawy, která je pomaloběžná je nutné mazat hodně..... Já to nikdy neřešil,.mažu podle příručky,....těch co to tak nedělají je plný Padalíka servis!
Ono se dnes 1:40/50 mažou i nové 4T sekačky takže ,.....grrrrrendeal?


4T sekačky se dneska mažou směsí? To jsem neslyšel.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

18.10.2021 v 09:34 | Nahoru | #58
kafeacigaro> ta motorka tak jezdí X let. Samozřejmě jsem nad tou popelnici už přemýšlel, ale na druhou stranu, dávat přes 2000 za popelnici, když to jezdilo spolehlivě s tímhle?

(reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

18.10.2021 v 09:55 | Nahoru | #59

kafeacigaro píše: No mě se zdá ta jeho tryska na drátěnku malá, na tu drátěnku bych se vyprd a dal tam tu popelnici s papírovým filtrem.



Proto jsem mu psal koupit víc HT a laborovat i to co je předepsaný je jen orientační

(reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h

18.10.2021 v 15:25 | Nahoru | #60

Jawabetta píše: kafeacigaro> ta motorka tak jezdí X let. Samozřejmě jsem nad tou popelnici už přemýšlel, ale na druhou stranu, dávat přes 2000 za popelnici, když to jezdilo spolehlivě s tímhle?

Že to tak jezdilo x let ještě neznamená, že je to tak dobře. Já jsem před pár lety kupoval tři půlky, který byly otryskovaný tak, že když jsem do kopce ubral z plnýho plynu na půl až třičtvrtě, tak to zatáhlo. Prostě malá ht a ten mamrd s tím taky jezdil spoustu let.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Jawa 250 559 plynová rukojeť ze sit... Jawa 250/559 panelka Mario1504 7 Dnes v 09:54 cmiral
Jawablázni [1 ... 3868, 3869] Jawa 250/559, Jawa 350/354 Kývačka, Jawa 250/353 Kýv... Kafi 116070 Dnes v 08:37 DesperateDan
Jawa 250 559 plynová rukojeť ze sit... Jawa 250/559 panelka Mario1504 9 23.4.2024 v 21:06 rg250
jawa 250 maska Jawa 250/559 panelka alexch 2 9.4.2024 v 21:22 Dolin
Jawa 250 dostanu ji na veteránské z... Jawa 250/559 panelka Mario853 7 11.3.2024 v 07:11 FJRPEPA


TOPlist