Obracím se na Vás, ve snaze založit diskusi, na téma chlazení - Vaše postřehy a zlepšováky.
Můj dotaz pramení ze zkušeností, kvůli kterým si lámu hlavu už po 2 roky, co mám svou Jawu 250/559 zgenerálkovanou a využívám ji pravidelně k vyjížďkám.
Jedná se mi o problematiku chlazení hlavy válce/válce při vysokých otáčkách/ ve vysokých rychlostech, řekněme okolo 80km/h a výš po dobu minimálně 45minut, po kterých dojde nejspíše k přehřátí hlavy a přidření pístu ve válci vlivem tepelné roztažnosti.
První 2 zkušenosti s tímto přidřením mám z loňska, kdy při cca hodinové jízdě v rychlostech okolo 100km/h jsem v naštěstí kontrolovaném smyku udělal 150m černou čáru. Ano, má chyba, tehdy jsem měl v nádrži poměr oleje a benzínu 1:33. Druhá zkušenost byla v rychlostech okolo 90km/h s poměrem 1:30. Pokaždé stačilo nechat motor 10 -15 minut vychladnout. Po "nakopnutí" bez protestů mi dovolil jet dál, samozřejmě již v rozumnějším tempu. Nutno podotknout, že tehdy bylo vedro a jistě by mi za to ta motorka nejraději natloukla.
Při letošní víkendové vyjížďce (9.10.), za poměrně chladného počasí (okolo 10`C), mi v úseku Č.Lípa - Liberec, při tempu cca 80km/h stylem 3/4 - plný plyn (dle stoupání), před Libercem i přes okolní relativní chlad vzduchu začal motor opět vadnout - typicky za normálního zvukového projevu "trrrrrr" najednou začal vadnout stylem "eeeeeuuuuuuuu" (jistě by to po ignoraci varovného zvukového projevu opět skončilo přidřením a zablokováním zadního kola). Stačilo ubrat plyn a zase se "chytil", ale bylo nutné zvolit trasu po okreskách s volnějším tempem. Zde je nutné uvést, že jsem tentokrát lil olej do benzínu v poměru 1:25. V tomto poměru jej do benzínu leju po prvních dvou neblahých zkušenostech. Tato vyjížďka byla letos jediná, kde bylo nutné motorku udržovat ve vysokých otáčkách kvůli přesunu po rychlostní silnici. Za celý tento rok se mi toto "vadnutí" nestalo.
Zásadně neliji olej M2T, vždy volím lehce spalitelné moderní oleje pro vysokootáčkové dvoutaktní stroje, případně křovinořezy, vždy syntetické, či polosyntetické.
Trysky v karburátoru jsou čisté, zcela původní. Jehla na 2. zářezu shora (dle výrobce, tuším že na 3. zářez se jehla dávala při záběhu), svíčka dle specifikace výrobce, motor řádně seřízený - nedusí se, jde krásně za plynem, krásně táhne i startuje. Již z výroby je opatřen otevřeným sáním (filtrace je přes ocelovou síťku). Výfuky jsou kompletní, čisté a pravidelně vypalované od karbonu.
Jediná úprava je 12V zapalování Vape. Motor je kompletně přeložiskovaný, má nová gufera, těsnění, je řádně zajetý. Pouze nesnáší dlouhodobé vysoké otáčky a rád bych věděl, jak mu pomoci od přehřívání a jaké jsou možnosti, či nutné úpravy, aby se nepřidíral. Existuje např. možnost montáže větší hlavy s větším počtem žeber? Existuje možnost úpravy stávající hlavy?
Díky za jistě plodnou diskusi předem.
Naposledy editováno 13.10.2021 19:48:01
1 reakcí na tento příspěvek Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h
Jawabetta píše: kokoška.> Tudíž problém bude v příliš silné jiskře
Hmmm, tohle vůbec neřeš, je to nesmysl.
To značí teplotu a tak, odpor je kvůli rušení (když nejsou odrušené fajfky), ne že by to vadilo směsi. Y by bylo vyvýšené jiskřiště například.
Naposledy editováno 14.10.2021 19:26:46
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h
1 reakcí na tento příspěvek Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h
Naposledy editováno 14.10.2021 21:58:45
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h
Tak jsem vymenil svíčku. Nyní tam mám Brisk Super N15C 1330, do benzínu jsem přilil stamprli M2T a no trochu motorku potrápil na plný plyn. Karburátorovou bohatost jsem nastavil na půl otáčky a k tomu upravil otáčky volnoběhu. Výsledek je ten, že motorka tak nějak "ožila", na trojku do kopce 80km/h na plný plyn a z kopce jsem ji roztočil až na 110km/h. Ujel jsem cca 10km. Každopádně po vypnutí motoru (bez nechani bublání na volnoběh) jsem se zděsil. I tak to mám brutálně chudé. Možná tedy málo km pro zabeh svíčky? Trysky na karbci: volnoběžná 50, hlavní 90. Necham si poradit...
Naposledy editováno 17.10.2021 15:33:37
1 reakcí na tento příspěvek Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h
3 reakcí na tento příspěvek Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h
Ono se dnes 1:40/50 mažou i nové 4T sekačky takže ,.....grrrrrendeal?
Naposledy editováno 17.10.2021 20:24:03
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h
Vem si obyčejné párátko a navlec na něj starou trysku, pak tam navlec tu novou-ta by měla jít výrazně dal...pak máš jistotu, že tam máš větší trysku a možná to problém vyřeší..
2 reakcí na tento příspěvek Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h
Dolin píše: Víšco takto, borec co dělá strunovky a tak říkal že si musím uvědomit, že to letí 10000ot/min takže 3x toluk co naše staré Jawy...a i při 1:50 se tam dostane poměrově víc oleje jak do naší jawy,...u Jawy, která je pomaloběžná je nutné mazat hodně..... Já to nikdy neřešil,.mažu podle příručky,....těch co to tak nedělají je plný Padalíka servis!
Ono se dnes 1:40/50 mažou i nové 4T sekačky takže ,.....grrrrrendeal?
4T sekačky se dneska mažou směsí? To jsem neslyšel.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nedostatečné chlazení při rychlostech nad 50km/h
kafeacigaro píše: No mě se zdá ta jeho tryska na drátěnku malá, na tu drátěnku bych se vyprd a dal tam tu popelnici s papírovým filtrem.
Proto jsem mu psal koupit víc HT a laborovat i to co je předepsaný je jen orientační
Jawabetta píše: kafeacigaro> ta motorka tak jezdí X let. Samozřejmě jsem nad tou popelnici už přemýšlel, ale na druhou stranu, dávat přes 2000 za popelnici, když to jezdilo spolehlivě s tímhle?
Že to tak jezdilo x let ještě neznamená, že je to tak dobře. Já jsem před pár lety kupoval tři půlky, který byly otryskovaný tak, že když jsem do kopce ubral z plnýho plynu na půl až třičtvrtě, tak to zatáhlo. Prostě malá ht a ten mamrd s tím taky jezdil spoustu let.Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Jawa 250 559 plynová rukojeť ze sit... Jawa 250/559 panelka | Mario1504 | 7 | Dnes v 09:54 cmiral |
Jawablázni [1 ... 3868, 3869] Jawa 250/559, Jawa 350/354 Kývačka, Jawa 250/353 Kýv... | Kafi | 116070 | Dnes v 08:37 DesperateDan |
Jawa 250 559 plynová rukojeť ze sit... Jawa 250/559 panelka | Mario1504 | 9 | 23.4.2024 v 21:06 rg250 |
jawa 250 maska Jawa 250/559 panelka | alexch | 2 | 9.4.2024 v 21:22 Dolin |
Jawa 250 dostanu ji na veteránské z... Jawa 250/559 panelka | Mario853 | 7 | 11.3.2024 v 07:11 FJRPEPA |