chci předělat 7kolíkovou zástrčku na tažném na 13kolík a kromě zpátečky je to vlastně jen o dodělání kabelů pro nabíjení. Jaký průřez mají ty vodiče mít? Bude z toho jet lednice v karavanu a dobíjet se baterka.
Lednice bere nějakých 10A a vzdálenost od altíku bude tak 8-10m, stačí 4 mm2 nebo ještě silnější?
Díky.
Naposledy editováno 09.07.2021 21:22:39
1 reakcí na tento příspěvek Tažné - průřez vodičů na 13 kolíkové zásuvce
10 metru 4řky bude mít 0,05 ohmů Při 10A je to 0,5V a 5W ztráty, což je asi 2,8%
Jak budeš mít řešené spínání? Nějaké relé a na vypínač, nebo spínací skříŇku?
1 reakcí na tento příspěvek Tažné - průřez vodičů na 13 kolíkové zásuvce
Na Tvém místě bych do kufru dal dva vypínače na pin 9 a 10 a přímý drát od baterky a zapneš si co potřebuješ.
Mám pod autem trakční baterku. Jezdíme se stanama, v autě mám ledničku a osvědčilo se mi, že jsem si udělal přepínač na napětí alternátoru, aby se mi dobila baterka během hodinového přejezdu. V tom karavanu to budeš mít složitější. Alternátor dává do baterky v autě nějakých 14,2-14,4, Pokud tam budeš mít 10m i tý 4řky budeš mít úbytek napětí, který je pro nabíjení podstatný. Skoro by to chtělo do toho karavanu nějaký step- up měnič nebo nějakou chytrou nabíječku.
To máš karavan svůj? Já bych trakční baterku instaloval do auta, místo do karavanu.
2 reakcí na tento příspěvek Tažné - průřez vodičů na 13 kolíkové zásuvce
Naposledy editováno 10.07.2021 08:44:36
13,6 voltů je maximálně na udržování, nebo na pomalé dobití vybité baterky. Pokud budeš někde den stát, baterku vybiješ na 50% a pak ji během 2 hodinového přejezdu budeš chtít dobít naplno, potřebuješ nějakých 14,6V
Samozřejmě, pokud budeš jezdit od kempu ke kempu a baterka ti bude pohánět ledničku na parkovišti, zatímco si budeš prohlížet kulturní památku, tak ok. Ale na týdenní cestování mimo kempy to není.
Takže varianta je jezdit s lednicí na plynu, což asi stejně dělá většina lidí, jen mám obyč reduktor, ne monocontrol, je to až takovej problém? Mám tam ňákej plechovej kryt proti sfouknutí.
Baterka honí jen světla a čerpadlo a oboje má mizivej příkon, takže asi nebude nutný dobíjet na cestě a když jo, píchnu se někde na 230.
1 reakcí na tento příspěvek Tažné - průřez vodičů na 13 kolíkové zásuvce
1 reakcí na tento příspěvek Tažné - průřez vodičů na 13 kolíkové zásuvce
Jezdit s otevřenou bombou nesmíš, třeba v Rakousku by Tě za to mohli dobře sejmout.
Já jsem si dal do auta kompresorou ledničku Philco asi za 2500,- a přes měnič dokáže v 30tistupňových vedrech chladit na 4 stupně 3 dny z 140ah baterky. Samozřejmě ta domácí lednička při jízdě, mlácení a naklánění nevydrží tolik jako doma v kuchyni, ale za ty prachy, odejde-li po 5ti letech je mi jedno.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tažné - průřez vodičů na 13 kolíkové zásuvce
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tažné - průřez vodičů na 13 kolíkové zásuvce
Edit: Měnič mám 5 let a tento model už se nedělá. Ale odpovídá to výkonově i cenově tomuhle.
Naposledy editováno 10.07.2021 21:15:17
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tažné - průřez vodičů na 13 kolíkové zásuvce
Naposledy editováno 10.07.2021 22:58:59
1 reakcí na tento příspěvek Tažné - průřez vodičů na 13 kolíkové zásuvce
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tažné - průřez vodičů na 13 kolíkové zásuvce
karavanista píše: Jednodušší a ucinejsi varianta je v aute menic a krmit lednici 230. Dobijeni z auta bych neresil. Zalezi jak daleko prejizdis. Krmit lednici 12ti je v souorave dost problem. 4ka je malo. Ono se to nebude libit ani te zasuvce. A v origo kabelu to pokracuje kolikatkou?
karavanista píše: Borntobewild> ale na tobohuzel potřebuješ sinus menic... Min 500w a to jeste neni jisty ze ji rozbehne..ze to nebude málo. A to neni menic za par korun. Teoreticky-prestavba kompredorky na 12V kompresor neni az tak nemožná.kompresoru je celkem vyber a ceny rozumny..
Asynchronní motor v ledničce běhá na obdélník úplně v pohodě. Běžná kuchyňská lednička žere 250W a bez problémů jsem ji rozeběhl i 650W měničem ze záložního zdroje pro počítače (sinusovku ani nenapodobuje). 4kW měničem spolehlivě rozeběhnu 1kW čerpadlo ve sklepě. Obecně, na rozeběhnutí asynchronního motoru musí měnič dodat asi trojnásobek jmenovitého výkonu. Musí být tedy o tolik silnější, nebo stačí méně, pokud nemá zrovna citlivou ochranu před přetížením. Ale 2x je minimum.
Mimochodem, účinnost těhle měničů není zrovna vysoká, dovede to celkem brzy vybít baterku.
Na nabíjení baterky v karavanu by 4mm2 vodiče měli stačit. Na začátku bude sice velký napěťový úbytek, ale s postupem dobíjení klesne proud, tedy i ten úbytek a napětí vzroste dostatečně na plné nabití baterky. Pokud chceš nabíjet rychle, natáhl bych 16mm2 svařovací drát. Ale tam zase budeš řešit, čím ho spínat a čím ho jistit, aby při připojení vybité baterky neshořela pojistka.
Asi nejlepší z elektrického pohledu by bylo do alternátoru nabastlit druhý hlavní usměrňovač a z něj samostatný silný kabel přímo do přívěsu bez jakéhokoliv spínání.
Spíše si zkontroluj dobíjení na autě, aby dávalo alespoň 14,2V (ideálně 14,5V). Mnohá auta po letech provozu dávají třeba jen 13,5V na baterce při zaplých světlech, to se pak špatně dobíjí i baterka v autě. Kromě rozebrání a vyčištění alternátoru a kabeláže v autě je někdy potřeba trochu zbastlit regulátor v alternátoru, aby dával víc.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tažné - průřez vodičů na 13 kolíkové zásuvce
Jak to myslíš s tím samostatným usměrňovačem? Napětí přece bude záviset na buzení a to bude závislé na napětí na originální baterce.
Edit. jak píšeš "Zbastlit alternátor aby dával víc" U moderního auta vede do alterátoru od baterky drát, který měří napětí na baterce a dává zpětnou vazbu pro regulaci. Takže když do série připojíš diodu, zvýšíš o její prahové napětí (cca 0,6V) napětí alterátoru. Dá se samozřejmě udělat složitější dělič napětí nebo nějaký složitější obvod třeba s operačním zesilovačem nebo něco úplně jiného.
Naposledy editováno 11.07.2021 22:38:27
U toho alternátoru jsem předpokládal, že většina lidí v ČR jezdí v zhruba 15 letých autech, co mají jednoduchý regulátor integrovaný v držáku uhlíků alternátoru. Nová auta mají digitální řídící jednotku dobíjení, co mění napětí i podle stáří baterky a často to dobíjí jen při brždění motorem kvůli úspoře 0.000001% CO2.
Ne, v připadě dvou usměrňovačů na jednom alternátoru je napětí na jejich výstupu prakticky stejné, dané jen úbytky na diodách. Proto staré alternátory regulují podle napětí na pomocném usměrňovači, který ten regulátor napájí.
Výhoda řešení napájení přívěsu druhým usměrňovačem je, že není potřeba řešit vyrovnávací proudy při spojení dvou různě nabitých baterek, není potřeba spínání protože jsou ty okruhy elegantně oddělené a v podstatě ani ochranu proti zkratu na straně auta, protože max proud je omezen indukčností alternátoru. Samozřejmě je řeč o starém autě, kde bastlení nepůsobí žádné morální dilema.
1 reakcí na tento příspěvek Tažné - průřez vodičů na 13 kolíkové zásuvce
Ideální řešení jsou dva nezávislé alternátory.
Hodně komplikované řešení je nastavit alternátor o volt výš, dát na něj velkej kondík a obě baterky připojit přes výkonný PWM regulátor.
A nejjednodušší řešení je dát ty dvě baterky blízko sebe do auta a propojit hodně silným drátem. A úplně nejjedroduší je vyměnit startovací baterku za trakční, která je schopna dát dostatečný startovací proud a mít jen jednu.
Jinak teda mám 20 let staré auto, které nemá to chytré nabíjení, co šetří bruselské imaginární palivo a nabíjecí napětí se při jízdě mění. Podle mě s časem. Jakmile jse jede třeba hodinu v kuse, klesne napětí z 14,2 na 13,9..
Co jsem koukal na nějaký ty camperský videa, tak tam někdo říkal, že trakční baterka se mu ze zásuvky 230V nabije za 2 hodiny, zatímco z motoru při přejezdu za třeba 8 hodin. To je právě ten problém s napětím, který tu řešíme.
Naposledy editováno 12.07.2021 09:36:46
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tažné - průřez vodičů na 13 kolíkové zásuvce
Borntobewild píše: ... Ten alternátor o kterém hovoříš reguluje buzení podle napětí na té základní baterce. Mezi tou základní baterkou a alternátorem bude ztráta napětí kolísat mezi téměř nulou do třeba 0,5V Mezi tou druhou baterkou a alternátorem to bude třeba do 2-3 voltů a to kolísání bude jiné než u té první.
Ideální řešení jsou dva nezávislé alternátory.
...
Ne, není tomu tak. Pokud by na výstupu jednoho usměrňovače bylo vyšší napětí, než na druhém, veškerý proud alternátoru poteče pouze přes usměrňovač s nižším napětím, dokud se tyto nevyrovnají.
Ne, regulátor v typickém alternátoru nereguluje napětí na hlavním usměrňovači, k jeho výstupu není vůbec vnitřně připojen (leda vnější oklikou přes kontrolku dobíjení). Regulátor reguluje napětí na pomocném usměrňovači, který ho napájí. Díky pravidlu výše zmíněnému na něm bude vzdy stejné napětí, jako na hlavním usměrňovači. Tedy za praktických podmínek, že všechny usměrňovače mají nějaký nenulový odběr a nic na ně netlačí cizí napětí zvenčí.
Pokud budeš mít dvě baterky, každou přes vlastní usměrňovač, jedna bude připojena drátem o odporu 0,1ohmů a druhá 0,4 ohmů, navíc ta druhá bude více vybitá, bude na té druhé nižší napětí a tím pádem se bude nabíjet menším proudem.
2 reakcí na tento příspěvek Tažné - průřez vodičů na 13 kolíkové zásuvce
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tažné - průřez vodičů na 13 kolíkové zásuvce
Mnozka píše: I=U/R. ohmuv zakon. dobijeci proud se vypocita napriklad, rozdil napeti baterii, 14v v aute a 11.5v v karavanu (kdyz je vybita). rozdil 2.5v, odpor vedeni 0,08ohm pro 4mm2 a cca 10m vedeni ( 2x - 10m vodic 4mm2) nabijeci proud pri jizde bude 2.5/0.08= 31,25A. zvladne to ta 13pol zasuvka? moc jsem to tu neprocital. jeste jedna vec, na orliku shorelo 11 karavanu, nema v tom nekdo prsty?:-/
Teorii znáš správně, ale odvodil jsi z toho blbost. Proud, kterým se nabijí baterka závisí na vybití baterky a nabíjecím napětí. Ten odpor vodiče, který jsi spočítal naopak to nabíjecí napětí sníží.
Na tom Orlíku shořelo 11 karavanů, 1 obytňák, 1 Škoda Yetti a kus lesa. Celková škoda skoro jeden milion korun. Dělením si spočítáme, co to bylo za karavany. Vyřazené vraky, co tam měli rybáři a jiní tempíci. Takovej slum. Příčina se vyšetřuje, ale myslím, že ohmův zákon a nabíjení karavanu přes 13ti pinovou zásuvku v tom nebude hrát roli.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tažné - průřez vodičů na 13 kolíkové zásuvce
odpor vodicu napeti nesnizuje, ale vznika na nem ubytek dle velikosti prochazejicimu proudu. pri proudu 0A je na zacatku i konci STEJNE napeti i kdyz ma vedeni kilometr.
1 reakcí na tento příspěvek Tažné - průřez vodičů na 13 kolíkové zásuvce
Já osobně bych do karavanu koupil rozměrově vhodnou kompresorovou ledničku pro domácí použití. Trakční baterku bych dal do auta a měnič taky. 230v do karavanu bych bral z auta.
Ještě se dá do mrazáku ledničky dát namrazovací patrony , nebo pet s vodou a za jízdy dát termostat na nižší teplotu aby se chlad uložil formou skupenského tepla a sebral víc energie při běžícím motoru než pak z baterky.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tažné - průřez vodičů na 13 kolíkové zásuvce
Borntobewild píše: .... Trakční baterku bych dal do auta a měnič taky. 230v do karavanu bych bral z auta. ....
Co vyhovuje jednomu, nemusí druhému. Pokud chce mít v karavanu elektriku v době, kdy není zapřažen za autem, je baterka v autě k ničemu. Třeba když má karavan zaparkovaný v kempu (bez zásuvky) a jezdí autem po okolí, tak nechce, aby mu mezitím steplalo pivo a roztály zmrzliny. Případně, když si chce na půl dne zajet do hor, zatímco manželka se placatí u vody.
Další nevýhoda je, že vozí těžkou baterku v autě celý rok, zatímco karavan používá jen několik týdnů v roce.