globalmoto_kveten





Téma: Tažné - průřez vodičů na 13 kolíkové zásuvce
9.7.2021 v 21:08
Zdar,
chci předělat 7kolíkovou zástrčku na tažném na 13kolík a kromě zpátečky je to vlastně jen o dodělání kabelů pro nabíjení. Jaký průřez mají ty vodiče mít? Bude z toho jet lednice v karavanu a dobíjet se baterka.
Lednice bere nějakých 10A a vzdálenost od altíku bude tak 8-10m, stačí 4 mm2 nebo ještě silnější?
Díky.

Naposledy editováno 09.07.2021 21:22:39

1 reakcí na tento příspěvek Tažné - průřez vodičů na 13 kolíkové zásuvce

12.7.2021 v 09:32 | Nahoru | #1
V těch dvou usměrňovačích chápu výhodu v oddělení těch baterek. Ale napětí na baterkách bude prakticky stejné, rozdíl bude záviset na prahovém napětí a odporu diod a na odběru baterky. Ten alternátor o kterém hovoříš reguluje buzení podle napětí na té základní baterce. Mezi tou základní baterkou a alternátorem bude ztráta napětí kolísat mezi téměř nulou do třeba 0,5V Mezi tou druhou baterkou a alternátorem to bude třeba do 2-3 voltů a to kolísání bude jiné než u té první.
Ideální řešení jsou dva nezávislé alternátory.
Hodně komplikované řešení je nastavit alternátor o volt výš, dát na něj velkej kondík a obě baterky připojit přes výkonný PWM regulátor.
A nejjednodušší řešení je dát ty dvě baterky blízko sebe do auta a propojit hodně silným drátem. A úplně nejjedroduší je vyměnit startovací baterku za trakční, která je schopna dát dostatečný startovací proud a mít jen jednu.
Jinak teda mám 20 let staré auto, které nemá to chytré nabíjení, co šetří bruselské imaginární palivo a nabíjecí napětí se při jízdě mění. Podle mě s časem. Jakmile jse jede třeba hodinu v kuse, klesne napětí z 14,2 na 13,9..
Co jsem koukal na nějaký ty camperský videa, tak tam někdo říkal, že trakční baterka se mu ze zásuvky 230V nabije za 2 hodiny, zatímco z motoru při přejezdu za třeba 8 hodin. To je právě ten problém s napětím, který tu řešíme.

Naposledy editováno 12.07.2021 09:36:46

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tažné - průřez vodičů na 13 kolíkové zásuvce

12.7.2021 v 10:31 | Nahoru | #2

Borntobewild píše: ... Ten alternátor o kterém hovoříš reguluje buzení podle napětí na té základní baterce. Mezi tou základní baterkou a alternátorem bude ztráta napětí kolísat mezi téměř nulou do třeba 0,5V Mezi tou druhou baterkou a alternátorem to bude třeba do 2-3 voltů a to kolísání bude jiné než u té první.
Ideální řešení jsou dva nezávislé alternátory.
...


Ne, není tomu tak. Pokud by na výstupu jednoho usměrňovače bylo vyšší napětí, než na druhém, veškerý proud alternátoru poteče pouze přes usměrňovač s nižším napětím, dokud se tyto nevyrovnají.
Ne, regulátor v typickém alternátoru nereguluje napětí na hlavním usměrňovači, k jeho výstupu není vůbec vnitřně připojen (leda vnější oklikou přes kontrolku dobíjení). Regulátor reguluje napětí na pomocném usměrňovači, který ho napájí. Díky pravidlu výše zmíněnému na něm bude vzdy stejné napětí, jako na hlavním usměrňovači. Tedy za praktických podmínek, že všechny usměrňovače mají nějaký nenulový odběr a nic na ně netlačí cizí napětí zvenčí.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist