globalmoto_kveten





Téma: Tažné - průřez vodičů na 13 kolíkové zásuvce
9.7.2021 v 21:08
Zdar,
chci předělat 7kolíkovou zástrčku na tažném na 13kolík a kromě zpátečky je to vlastně jen o dodělání kabelů pro nabíjení. Jaký průřez mají ty vodiče mít? Bude z toho jet lednice v karavanu a dobíjet se baterka.
Lednice bere nějakých 10A a vzdálenost od altíku bude tak 8-10m, stačí 4 mm2 nebo ještě silnější?
Díky.

Naposledy editováno 09.07.2021 21:22:39

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tažné - průřez vodičů na 13 kolíkové zásuvce

11.7.2021 v 21:59 | Nahoru | #1

karavanista píše: Jednodušší a ucinejsi varianta je v aute menic a krmit lednici 230. Dobijeni z auta bych neresil. Zalezi jak daleko prejizdis. Krmit lednici 12ti je v souorave dost problem. 4ka je malo. Ono se to nebude libit ani te zasuvce. A v origo kabelu to pokracuje kolikatkou?


karavanista píše: Borntobewild> ale na tobohuzel potřebuješ sinus menic... Min 500w a to jeste neni jisty ze ji rozbehne..ze to nebude málo. A to neni menic za par korun. Teoreticky-prestavba kompredorky na 12V kompresor neni az tak nemožná.kompresoru je celkem vyber a ceny rozumny..



Asynchronní motor v ledničce běhá na obdélník úplně v pohodě. Běžná kuchyňská lednička žere 250W a bez problémů jsem ji rozeběhl i 650W měničem ze záložního zdroje pro počítače (sinusovku ani nenapodobuje). 4kW měničem spolehlivě rozeběhnu 1kW čerpadlo ve sklepě. Obecně, na rozeběhnutí asynchronního motoru musí měnič dodat asi trojnásobek jmenovitého výkonu. Musí být tedy o tolik silnější, nebo stačí méně, pokud nemá zrovna citlivou ochranu před přetížením. Ale 2x je minimum.
Mimochodem, účinnost těhle měničů není zrovna vysoká, dovede to celkem brzy vybít baterku.

Na nabíjení baterky v karavanu by 4mm2 vodiče měli stačit. Na začátku bude sice velký napěťový úbytek, ale s postupem dobíjení klesne proud, tedy i ten úbytek a napětí vzroste dostatečně na plné nabití baterky. Pokud chceš nabíjet rychle, natáhl bych 16mm2 svařovací drát. Ale tam zase budeš řešit, čím ho spínat a čím ho jistit, aby při připojení vybité baterky neshořela pojistka.
Asi nejlepší z elektrického pohledu by bylo do alternátoru nabastlit druhý hlavní usměrňovač a z něj samostatný silný kabel přímo do přívěsu bez jakéhokoliv spínání.

Spíše si zkontroluj dobíjení na autě, aby dávalo alespoň 14,2V (ideálně 14,5V). Mnohá auta po letech provozu dávají třeba jen 13,5V na baterce při zaplých světlech, to se pak špatně dobíjí i baterka v autě. Kromě rozebrání a vyčištění alternátoru a kabeláže v autě je někdy potřeba trochu zbastlit regulátor v alternátoru, aby dával víc.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tažné - průřez vodičů na 13 kolíkové zásuvce

11.7.2021 v 22:31 | Nahoru | #2
Deadman> Co si představuješ pod nízkou účinností měniče? Jakože hodnotu. Na výstupech to má fety a tím, že to má právě tu modifikovanou a nikoli čistou sinusovku, výkon, ztrácející se na jeho polovodičích, není imho nijak velký. Tipuju, že účinnost toho měniče může být přes 90% a odběr naprázdno třeba pod půl ampéry.
Jak to myslíš s tím samostatným usměrňovačem? Napětí přece bude záviset na buzení a to bude závislé na napětí na originální baterce.
Edit. jak píšeš "Zbastlit alternátor aby dával víc" U moderního auta vede do alterátoru od baterky drát, který měří napětí na baterce a dává zpětnou vazbu pro regulaci. Takže když do série připojíš diodu, zvýšíš o její prahové napětí (cca 0,6V) napětí alterátoru. Dá se samozřejmě udělat složitější dělič napětí nebo nějaký složitější obvod třeba s operačním zesilovačem nebo něco úplně jiného.

Naposledy editováno 11.07.2021 22:38:27
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist