globalmoto_duben_nolan





Téma: Tlumič řízení
 
25.10.2020 v 22:42
Náhodou jsem narazil na video, kde má na RE dajaký čudný tlumič řízení. Je to z Alíka, takže s velkým otazníkem, kupovat to určitě nebudu, ale zaujal mě ten system. Nikdy jsem nic podobnýho neviděl - což samozřejmě nic neznamená! Možná je to běžná triviální věc.... Taková moderní verze třecího "utahováku řízení" z veterána. Máte někdo něco takovýho?
www.aliexpress.com/item/32709168102.html


Tlumič řízení

29.10.2020 v 09:48 | Nahoru | #31
V terenu ho lidi pouzivaji spis na rally, hlavne v pisku je to velkej rozdil. Na mx si myslim, ze ho pouziva malokdo.

On je vyjezd ze zatacky a vyjezd ze zatacky, orad potrebujes nejak drzet stopu, takze muzes mit koło v luftu az kdyz jedes rovne, ale od apexu do okamziku kdy jedes rovne uz tahas a s tim odlehcenym kooem to kmitne. Ja prvni rok dva jezdil na TL bez tlumice a prave tenhle okamzik byl ten kdy mi to delalo slusny tankslappery...

Zalezi na stylu jizdy, na silnici malokdo jede tak ze az do apexu brzdi a hned za nim zase akceleruje... takze moc lidi nepozna potrebu tlumice...

Tlumič řízení

29.10.2020 v 10:28 | Nahoru | #32
Nazdar pánové, nerad se vám pletu do odborné dišputace, ale mohl bych jeden malý příspěveček do vlasního tématu?

Dotaz na zkušené uživatele tlumičů. Využiju ho u RE INT? Nebo spíš jinak, vím, že z 90 % ne, ale občas by se možná hodil. Jde mi o tohle. Twiny RE jsou relativně vysoký a hlavně maj vysoko položený těžiště. U continentala, kde je "zalehávací" pozice jezdce, který téměř vždy jede jen solo, se asi potřeba tlumiče nijak zásadně neprojeví. Udávané rozložení váhy 50/50.

No, ale INT je "sedící". A já jezdím dost často v tandemu. Plus občas 60l bag na nosiči. INT sám o sobě má rozložení 40/60 (těžký zadek).

Modelová situace z léta. Jedeme ve dvou naložení. Před námi jouda, ani nevím na čem. Laďák, který způsoboval sonický třesk v okruhu 100 km a ve vesnicích se vysypávaly okení skla. Určitě měl i nějaký titanový ojnice (narážka na vedlejší téma "nová nerbo starý železo"). Nicméně jel serpentiny do kopce takovým způsobem, že před ním jedoucí tříválcová fobie mu ujížděla. Vydržel jsem jet za ním chvilku, neb jsem si vedom omezeného výkonu svého stroje a řidičskými schopnostmi na úrovni devadesátiletýho geronta nicméně nedalo se, kopl tam dvojku vytočil k omezovači a bravurně předjel.

No a teď, znamenalo to prárkrát překlopit, prosmýknout se okolo posery, hodit to do další zatáčky atd. V ten moment se stalo řízení trochu nervozní, asi sem nevzal apex úplně ukázkově, možná si předjížděný pomyslel něco o blbym frajerovy, nicméně žádná krizovka. Každopádně by se ten manévr dal určitě povést čistěji. K podobné situaci, kterou tedy připisuju onomu rozložení váhy a vysokýmu těžišti, čas od času dojde.

Levné řeštení je přepnout z modu "sport-posera" na "H-D touring", nicméně mohl by tohle řešit tlumič řízení? Případně jaký? Přiznávám, že ten Scott se mi líbí, hlavně tedy po technický stránce, a pak že je příjemně mrňavý, ovšem pořád je to jedenáct litrů plus vymejšlet a vyrábět montážní sadu. A u RE INT je to trochu komplikovaný. Jinak řečeno, sposta sraní a peněz na to, abych si dvakrát do roka odpustil nějaký cuknutí do řidítek.

Naposledy editováno 29.10.2020 20:44:46

1 reakcí na tento příspěvek Tlumič řízení

29.10.2020 v 10:43 | Nahoru | #33
Sardel: z toho popisu si to tezko predstavit, primarne je tlumic urceny pro sportovni jizdu - ja treba se snazim mit tlumic co nejmin utazenej, protoze to zhorsuje manevrovatelnost, rizeni je pomalejsi a motorku musis do zatacky nutit, kdyz na vyjezdu ze zatacky pod plynem zaznamenam tendenci ke kmitani tak si o kliknuti pridam... takze jezdim pokazde s trosku jinak nastavenym, kdyz jedu s nejakyma rychlikama tak vetsinou utazenym na doraz. Sice se s motorkou peres do zatacky, ale na vyjezdu muzes jet full gas.

Ale montoval jsem tlumic i lidem co jezdi v klidu a pochvalovali si, ze jim to krasne uklidni prujezd dirama atd - z meho pohledu si vlastne dobrovolne nechali vzit zpetnou vazbu od predku.. ale kdyz jim to vyhovuje?

Tzn nejspis by ti to s tou nervozitou rizeni RE pomohlo, ale je otazka, jestli se ti bude libit celkove chovani s tlumicem...

S tou montazkou bych ti kdyztak pomohl, driv jsem vymyslel a vyrabel montazky pro trible performance, ktere uz neexistuje, tak nejake zkusenosti mam - dneska uz i jine moznosti, vzhledem k 3d tisku je vyvoj a testovani prototypu uplne nekde jinde...

Ad scotts vs cina - to je uz tvuj boj, on nejspis ten cinan funguje...

Ale mozna by tam sel dostat i klasickej tlumic, u nahacu je to s mistem obtiznejsi, ale da se...

Jel jsem co to slo, ale to vis, 20let stara technika to ani titan nezachrani...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlumič řízení

29.10.2020 v 11:17 | Nahoru | #34
assassin> No právě. Budu vymejšlet drahý kokotiny a nakonec zjistím, že je to k prdu... Na druhou stranu, vždycky se dá povolit na minimum, takže bude nefunkční a já budu vypadat jako drsnej závodník s vytuněným Indem. Prostě jen namontovaná další zbytečná blbinka (mno, tolik jich tam zas ještě nemám )

Děkuji za nabídku montážky, třeba ji využiju.

njn, čína.... jenže, jak psal Honza-TA950, je fakt, že se to skutečně může sekout. Pokud přestanou fungovat z nějakýho důvodu ventilky, tak ten olej v krizový okamžik fakt nepřeperu...

Možná by opravdu stačil "normální" tlumič, pokud by se dal nějak inteligentně umístit.

To dělá ten titan, voe, kdybys tam měl poctivej kovanej železnej ingot, tak do toho kopce vylítneš pouhou setrvačností!

(reakce na) Tlumič řízení

29.10.2020 v 11:34 | Nahoru | #35

sardel píše: assassin> No právě. Budu vymejšlet drahý kokotiny a nakonec zjistím, že je to k prdu... Na druhou stranu, vždycky se dá povolit na minimum, takže bude nefunkční a já budu vypadat jako drsnej závodník s vytuněným Indem. Prostě jen namontovaná další zbytečná blbinka (mno, tolik jich tam zas ještě nemám )

Děkuji za nabídku montážky, třeba ji využiju.

njn, čína.... jenže, jak psal Honza-TA950, je fakt, že se to skutečně může sekout. Pokud přestanou fungovat z nějakýho důvodu ventilky, tak ten olej v krizový okamžik fakt nepřeperu...

Možná by opravdu stačil "normální" tlumič, pokud by se dal nějak inteligentně umístit.

To dělá ten titan, voe, kdybys tam měl poctivej kovanej železnej ingot, tak do toho kopce vylítneš pouhou setrvačností!



v nejhorsim to prodas, tyhle hracky az tak zasadne neztraci na cene…

ten scotts je na tlumic relativne slozitej - ma ty ventily, protoze ma ruzny nastaveni a je progresivni respektive meni utlum v zavislosti na rychlosti.. (z klasickejch pistovejch tlumic to ma treba hyperpro Rada RSC)

ty obycejne tlumice maji proste jen v pistu dirku, kterou proudi olej z jedne strany na druhou a tu skrti jehla, tam se vlastne nema co seknout, tam pak staci zkonstrolovat jestli v nem neni bordel co by mohl dirku ucpat, pripadne, jestli cinan nezapomnel neco utahnout apod.

sice se takovejm tlumicum rika linearni - ale oni vlastne jsou progresivni taky, uz z pprincipu … kdyz kapalina proudi nejakym skrcenim, tak se ten odpor meni v zavislosti na tom jak rychle kapalina proudi a neni to linearni zavislost.

Naposledy editováno 29.10.2020 11:35:45

(reakce na) Tlumič řízení

29.10.2020 v 12:03 | Nahoru | #36
mmks> A ty ho máš na kačeně proč, by mě zajímalo jestli to má pro můj účel smysl?

Tlumič řízení

29.10.2020 v 12:05 | Nahoru | #37
Hmmm... A co bys teda navrhoval?
Sem hledal, jak to kdo má (jestli vůbec) dělaný, a našel jsem v podstatě jen tohle , což je přesně ta boční montáž, kterou už z principu nechci.
Líbilo by se mi, když už, něco takovýho , jenže to je na himalayana. A v ideálním případě tlumič dát za šavle. Jenže tam je zas chladič....

1 reakcí na tento příspěvek Tlumič řízení

29.10.2020 v 12:11 | Nahoru | #38
jo na ty nahace to vychazi casto na tu bocni montaz - je tam problem s tim, ze to tam je na rane a navic je potreba tlumic s dlouhym zdvihem, ty uz se moc nedelaji.

pricne je moznost pod spodni brejle nebo naopak na horni. v obou pripadech je to boj o milimetry, chce to videt tu motorku a pripadne vyzkouset. ja mam vytisknutej plastovej "dummy" tlumic kterej tam zkusim baj voko, jestli je aspon mala sance, pak vytisknu prvni Prototyp montazky a zkusi se jestli nedochazi ke kolizi a dal se to ladi… kdyz jsem to jeste delal, tak vyvoj prvniho kusu vzdy nakej cas zabral …

s tim rotacakem je u nahacu mnohem mene prace. to je fakt. zkusim se na ten RE kouknout aspon na fotkach, jestli je vubec sance…

ta pricna montaz nahore pred nadrzi by tam asi vypadala dost divne...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlumič řízení

29.10.2020 v 12:22 | Nahoru | #39
assassin> nahoře u nádrže, někam na horní brejle, fakt není šance, každopádně bych to tam ani nechtěl. Jak říkám, nejvíc by se mi líbilo místo za šavlema u spodních brejlí, před chladičem naštorc. ale je to tam asi dost těsný....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlumič řízení

29.10.2020 v 20:01 | Nahoru | #40
sardel> ja si covece myslim ze zrovna v tomhle si tlumicem moc nepomuzes, tyhle "nervozity" jsou spis o celkovem nastaveni podvozku... nicmene zkusit to muzes za to nic nedas (resp. mysleno tak ze tlumice rizeni nejsou zas tak drahy abys to nezkusil..)

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlumič řízení

29.10.2020 v 21:06 | Nahoru | #41
kerut> no právě... Nicméně, i zdejší páni redaktoři v článku z dubna 2019 píšou: "Párkrát mi nerovnost pěkně rozhazuje řídítka a už z tohoto pohledu bych uvažoval o investici do tlumiče řízení."

Já nevím, zas v tomhle mám malý zkušenosti, ale vysvětluju si to opravdu tím vysokým těžištěm a odlehčeným předkem. Pokud třeba projíždím táhlou zatáčku, tak málokdy je celá přesně ve stejným poloměru. Takže řízení prostě stále koriguju. No a pokud je delší, tak to vysoký těžiště postupně motorku jakoby "rozhoupe". Není to nic tragickýho, nic nebezpečnýho a neprojevuje se to vždy, navíc 35 Kw není žádný trhač asfaltu, takže stačí jen ubrat, ale i tak... Kdybych se toho mohl jednoduše zbavit... Je to asi prostě vlastnost retrobajku, projevuje se většinou ve svižnější jízdě ve dvou, tak možná je to jen upozornění, že s baťůžkem se mám chovat mravně.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlumič řízení

29.10.2020 v 22:54 | Nahoru | #42
sardel> no hele asi tak, rizeni je autostabilni, kolo je v zavleku, takze se snazi ty zakmity zatlumovat uz samo, z principu te gemetrie, no a pak mas v zasade dve cesty, kratkej zavlek a ostrej uhel je tocivej, manevrovatelnej, ale v primem smeru a pri zvysujici se rychlosti (a odlehceni predku) je mene stabilni.. naopak dlouhej zavlek a velkej uhel je stabilni na primou jizdu, ale nechce se mu tocit (uplnej extrem jsou custom chopery.. ).. za me asi tak, pokud jsou to pravidelne oscilace (prvotni pricina treba nerovnost ale od ni pak cyklicky opakovane zakmity bez dalsiho buzeni) tak tlumic smysl mit bude, pokud jsou to izolovane zakmity pri najeti na nerovnosti nebo zmenach naklonu, pak tlumic moc nepomuze, mozna treba pocitove ale zase budes mit vetsi odpor v rizeni...

Naposledy editováno 29.10.2020 22:54:18

Tlumič řízení

30.10.2020 v 09:54 | Nahoru | #43
Já mám právě okolo 100km/h pravidelné oscilace a je otázka jestli by tlumič dostatečně pomohl. Spíš ještě jednou nechám změřit geometrii.

Tlumič řízení

30.10.2020 v 18:23 | Nahoru | #44
Kdysi dávno (10-12 let), jsem na takový tlumič koukal u TITAXU, ale nevím jestli ta firma, myslím že někde z Val. Meziříčí, ještě fuguje.



https://www.fullcont...mortecdores-direcao/

Naposledy editováno 30.10.2020 18:25:09

1 reakcí na tento příspěvek Tlumič řízení

30.10.2020 v 18:24 | Nahoru | #45
Titax uz myslim nefunguje, co nerozkradli zamestnanci, to pohrbil dovoz cinskych kopii..

(reakce na) Tlumič řízení

30.10.2020 v 18:28 | Nahoru | #46
assassin> jj asi jo, přidal jsem tam odkaz s cenou. Kupoval jsem od nich páčky ještě na Speed Tripla

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlumič řízení

30.10.2020 v 18:42 | Nahoru | #47
kerut> na hayabuse tlumič řízení mám a při běžné jízdě o něm ani nevím, ale při rozkmitání řidítek rychle zafunguje

Naposledy editováno 30.10.2020 18:55:30

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlumič řízení

30.10.2020 v 18:58 | Nahoru | #48
MilanTST> no vsak jasne, na to (rozkmitani) tam presne je.. na primarni skubnuti riditkama vlivem konstrukce/tlumeni/povrchu/atd. tam neni

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlumič řízení

30.10.2020 v 19:07 | Nahoru | #49
kerut> Píšeš moc technicky (složitě ) například při nadzvedutí kola při akceleraci ve vyšších rychlostech a pak opětověm dosedutí peumatiky a snaze o rozkmitání řidítek.

Naposledy editováno 30.10.2020 19:08:33

(reakce na) Tlumič řízení

30.10.2020 v 19:13 | Nahoru | #50
MilanTST> jasny, hele zjednodusene, tam kde to kmitne jen tam, a konec potreba neni, kdyz bude tlumit tenhle pohyb bude to na skodu v rychle reakci... ale tam kde dojde i zakmitu "zase zpatky" a pak "zase tam" s vetsi vychylkou, (tedy netechnicky receno proste k rozkmitani) je docela podstatnej.. protoze to rozkmitani muze skoncit (a bez tlumice i mnohdy opravdu skonci) blbe

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlumič řízení

30.10.2020 v 19:23 | Nahoru | #51
sardel> Je zajímavé jak jsou ty dva Royaly rozdílné. Já se dvakrát svezl na Continentalu GT 650 a byl jsem fakt vysmátej. Pak tam stál opuštěnej Interceptor 650 tak jsem ho vyzkoušel, bylo to jen na hodku, ale vůbec mi nesedl. Zvlášntí, navíc podle dané zařazené rychlosti a otáček mi to ukazovalo že má i nižší maximálku.

kerut> Tak to si rozumíme

Naposledy editováno 30.10.2020 19:25:46

(reakce na) Tlumič řízení

30.10.2020 v 19:30 | Nahoru | #52
MilanTST> podle mne tam jde čistě jen o to rozložení váhy. Ostatně až na řidítka jsou ty motorky identický. Proto jsem se na INT snažil po týhle stránce zapracovat, viz profil.

1 reakcí na tento příspěvek Tlumič řízení

30.10.2020 v 19:42 | Nahoru | #53
sardel>
Continental
Rozvor: 1398 mm
Výška: 1024mm
Světlá výška: 174 mm
Délka: 2122 mm
Šířka: 744mm
Výška sedla: 790mm
Hmotnost: 198 Kg
Objem nádrže: 12.

Interceptor
Rozvor: 1400 mm
Výška: 1165mm
Světlá výška: 174 mm
Délka: 2122 mm
Šířka: 789mm
Výška sedla: 804mm
Hmotnost: 202 Kg
Objem nádrže: 13.7l

Naposledy editováno 30.10.2020 19:42:35

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlumič řízení

30.10.2020 v 20:13 | Nahoru | #54
MilanTST> a? tam je zajímavý jen ten rozdíl 2 mm v rozvoru. To jsem nevěděl, ale ověřoval jsem si to na ofiko stránkách a je to skutečně tak. Netuším, co ten rozdíl dělá, rámy by snad měly být stejný. A ten zbytek údajů (výška, šířka) dělaj právě ty řidítka. Jasně, je tam i jiná nádrž, ale ta asi nebude mít zásadní vliv na jízdní vlastnosti. Zrovna tak rozdíl 4 kilo u takovýhle motorky je nepodstatný.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlumič řízení

30.10.2020 v 20:37 | Nahoru | #55
sardel> Právě, bud delší kyvka a nebo uhel předí vidle. Jj nádrž je užší. Mě jen zarazil te rozdíl v jízdích vlastnostech.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlumič řízení

30.10.2020 v 20:52 | Nahoru | #56
MilanTST> neřekl bych. ani jedno. moc komplikací do výroby. tam bude finta jinde. a mohou se ty 2 mm vůbec nějak zásadně projevit? o dva milimetry zvětšíš rozvor už jen když dopneš řetěz.

jasně, nádrž je jiná, i sedlo, ale to je bezvýznamný. pořád si myslím, že největší rozdíl dělá poloha, posez jezdce.

(reakce na) Tlumič řízení

30.10.2020 v 23:15 | Nahoru | #57
sardel> 2mm na rozvore je nič. však si vezmi koľko je štelovanie reťaze! 2mm v tolerancii nastavenia mechanik vs. mechanik!!
tieto hodnoty sú z Catie na PC, stredná hodnota reťaze v "novom" stave.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlumič řízení

31.10.2020 v 00:01 | Nahoru | #58
sardel> rozvor urcite ne a poznamka s napnutim retezu trefna ale 15mm vyska sedla a +4kg uz na teziste vliv mit bude k tomu muzou bejt jinak nastavny/opotrebovany tlumice(nerikam ze jsou), gumy,.. lozisko rizeni jinak dotazeny (entvrdim ze je ale tech moznejch faktoru se da i na uplne identickejch moto najit dost..)

Tlumič řízení

31.10.2020 v 08:32 | Nahoru | #59
sardel>Já si to špatně přečetl a myslel jsem že to jsou 2 cm rozdílu, takhle je to fakt nic
Takže jen to rozložení váhy a poloha jezdce.

Naposledy editováno 31.10.2020 08:54:14

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlumič řízení

31.10.2020 v 09:24 | Nahoru | #60
kerut> rozdíl sedla taky nebude tak zásadní, protoře u INT je vysoký ten konec pro spolujezdce. A výška se vždy uvádí v tom nejvyšším bodě. V místě jezdce budou ty sedla +- stejný.

Opotřebovaný??? To asi ne. Řeší se tu rok nový motorky a ještě ne konkrétní kusy, ale porovnání typů obecně.

4 kila u takovýhle motorky? To když se před jízdou pořádně vyseru (a že to mi nedá moc práce), tak zlepším jízdní vlastnosti?
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist