globalmoto_duben_nolan





Téma: Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem
 
16.8.2020 v 13:28
Ahoj,
Nedá mi spát otázka jaký je rozdíl mezi řadovým a Včkovým 4 válcem. Jedná se mi asi spíše o vlastnosti výkonu a momentu, točivost.... Jediné co jsem dohledal na internetu, že co do šířky je Včková konstrukce užší.
Děkuji

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem

17.8.2020 v 10:21 | Nahoru | #31

Robertek píše: t_freedom> Njn, mcz fórum je takový odjakživa



vypada to, ze mas prehled, asi jsi tady toho uz hodne zazil

ty + freedom: tzn kdyz budu mit dva motory stejneho objemu konstruovane stejnym zpusobem - vrtani, zdvih, pocet ventilu, profily vacek jen se budou lisit usporadanim - 4v rade vs V4 tak mezi nimi bude vami popsany rozdil v prubehu vykonu atd. ?

Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem

17.8.2020 v 10:25 | Nahoru | #32
Strucne, radovy jede vic "nahore", vecko spis "uprostred". Ukazkovy priklad v modernich litrech je treba ZX10 vs. RSV4. (Vlastni zkusenost...)

(reakce na) Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem

17.8.2020 v 10:35 | Nahoru | #33
assassin> Bavíme se o sériovkách, které “obecně” , takové jsou. Jinak nepochybně ne.

1 reakcí na tento příspěvek Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem

17.8.2020 v 10:47 | Nahoru | #34
Viz. třeba litrovej Fazer a R1 před crossplanem. Stejný motory, akorát Fazer má víc vyhlazenou křivku, R1 všechno nahoře.
Edit: Jiný profily vaček..?

Naposledy editováno 17.08.2020 10:48:42

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem

17.8.2020 v 11:01 | Nahoru | #35

Robertek píše: Viz. třeba litrovej Fazer a R1 před crossplanem. Stejný motory, akorát Fazer má víc vyhlazenou křivku, R1 všechno nahoře.
Edit: Jiný profily vaček..?



osobne mi prijde, ze ten priklad co jsi dal nerika vubec nic o tom porovnani rada vs vecko - naopak ukazuje, ze je od zakladu nesmysl se necim takovym zabyvat. Ale klidne pokracujte, rad si o konstrukci motoru prectu neco inovativniho

(reakce na) Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem

17.8.2020 v 11:02 | Nahoru | #36
kerut> jo, přesně tu fotku jsem si vybavil. V tom označení ale mám hokej, to si nepamatuju.

(reakce na) Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem

17.8.2020 v 11:08 | Nahoru | #37
assassin> Jj, to je pravda. Trochu nevhodná odbočka, uznávám.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem

17.8.2020 v 12:21 | Nahoru | #38
assassin> ...jinak řečeno, chceš tvrdit že ty motory budou mít zcela stejný parametry, rezonanční pole sání, výfuku (bavíme se o motorech bez elektroniky řízení a korekce sání, klapek atd, atmosféry) ? .. nerad odpovídám otázkou, ale chtěl bych bez flamu dojít k tomu, kam se to budeš snažit směřovat...známe se, že?

(reakce na) Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem

17.8.2020 v 12:37 | Nahoru | #39
kerut> Hele na nc30 už nemam kapacitu, tu 21 jsem bral na par dílů a zbytek jde poměrně lehce dodělat
NC30 bych chtěl ale to bych musel vystřelit i 24 vzhledem k vozovemu parku a velikosti garaze to proste nemam kam dat ....krom toho jsou ty 400 tak malý ze počítám za par let problémy se na tom bezbolestně projet
Ale uvidíme, priority se třeba změní

(reakce na) Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem

17.8.2020 v 12:41 | Nahoru | #40

t_freedom píše: assassin> ...jinak řečeno, chceš tvrdit že ty motory budou mít zcela stejný parametry, rezonanční pole sání, výfuku (bavíme se o motorech bez elektroniky řízení a korekce sání, klapek atd, atmosféry) ? .. nerad odpovídám otázkou, ale chtěl bych bez flamu dojít k tomu, kam se to budeš snažit směřovat...známe se, že?



ja nevim jakej mezi tema motorama bude rozdil, co se chovani tyka (kdyz definujeme jako vstup, ze ty motory odlisuje jen usporadani). tudiz nemuzu tvrdit, ze budou mit zcela stejny parametry, to je cele.

Naposledy editováno 17.08.2020 12:43:21

Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem

17.8.2020 v 12:58 | Nahoru | #41
... v dnešním světě, kdy si labužnicky stoupnu a naslouchám jak se přiřítí nějaký libozvučný Véčko a ona... přiletí R1 ...je to asi fakt dohad o ničem.

Doby kdy Eckelstone ladil s Williamsem v garáži šestiválce na brzdě, popotahovali teleskopický vejfuky a dávali nástavce do sání jsou dávno pryč...

1 reakcí na tento příspěvek Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem

17.8.2020 v 13:10 | Nahoru | #42
Pokud vezmu priblizne podobne motorky jak objemem, rokem i kategorii (CBR400RR vs. VFR400, XTZ750 vs. XRV750, ER6 vs. XL600V), tak radove motory jsou plynulejsi, mene skubou i vibruji, a daji se pohodlneji pouzivat v nizsich otackach na “ctvrt” plynu. Kdyz se ale v nizkych nebo strednich da plny, tak se ozve jen huuuuuu, ale zrychleni je vlazne. Oproti tomu V-cko zavibruje, zaskube, ale zatahne vic. Pak mu sle drive dojde dech, kdezto radak se jeste o pekny kus vytoci.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem

17.8.2020 v 13:25 | Nahoru | #43
vilemx> Když dám vedle sebe dva jednoválce stejného objemu, u jednoho bude zrychlení z nižších otáček vlažné, tak ten druhý, který zatáhne víc, bude jednoválec do V? A nebo je rozdíl někde úplně jinde, v časování, v tvarování kanálů, délkách a objemech potrubí, jejich propojení, velikosti setrvačníku?

Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem

17.8.2020 v 14:12 | Nahoru | #44
Mám XJR 1300 s 78 kW a VFR 800 v-tec s 80 kW, takže srovnatelnej výkon. Váhově to jsou oba mastodonty s cca 240 kg. Honda je rozhodně úspornější, pokud ji držíš v nižších otáčkách, co se týká odpichu z "nuly" tam je to srovnatelný. Honda má víc kvaltů, tak se víc projevuje podřazení. Honda je navíc zábavěnší a "klopivější, ale to bude i podvozkem a tím, že motor je celkově užší a má menší gyroskop. Na yamaze zase nemusíš prakticky vůbec řadit, protože jede furt. Honda je točivější (menší písty) ale hůř se sbírá z nízkých otáček. Zvukový projev vede jednoznačně u Véčka

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem

17.8.2020 v 14:35 | Nahoru | #45

Kohlstein píše: vilemx> Když dám vedle sebe dva jednoválce stejného objemu, u jednoho bude zrychlení z nižších otáček vlažné, tak ten druhý, který zatáhne víc, bude jednoválec do V? A nebo je rozdíl někde úplně jinde, v časování, v tvarování kanálů, délkách a objemech potrubí, jejich propojení, velikosti setrvačníku?



Přesně vo tom to je

Jen bych upřesnil, že záleží na momentu setrvačnosti setrvačníku a klikovky, ale většinou má větší (hmotnější) setrvačník větší moment setrvačnosti.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem

17.8.2020 v 15:58 | Nahoru | #46
Maxipes_Fík> protože energie narůstá s kvadrátem poloměru... ...takže subtilní klika na řadě s malejma závažíma, může na tom bejt líp než úzká stavba 2válu...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem

17.8.2020 v 16:50 | Nahoru | #47

t_freedom píše: Maxipes_Fík> protože energie narůstá s kvadrátem poloměru... ...takže subtilní klika na řadě s malejma závažíma, může na tom bejt líp než úzká stavba 2válu...



Nevím jakou souvislost má to, cos napsal s tím, co jsem psal já, psal jsem jenom, že nezáleží na velikosti setrvačníku, ale na momentu setrvačnosti setrvačníku a klikovky.
Pokud si myslíš, že čím je menší moment setrvačnosti klikovky a setrvačníku, tím je to lepší, tak se pleteš, to platí jen do určité hranice, zkus nastartovat 4T jednoválcovou sekačku na trávu s odmontovaným žacím nožem, nepoběží, neudrží se v chodu bez toho momentu setrvačnosti nože. U víceválcových motorů nehrozí, že by se neudržely v chodu při nadměrném odlehčování setrvačníku, ale zase se zvětšují torzní kmity a hrozí destrukce klikovky, ale bavili jsme se o jednoválci.

(reakce na) Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem

17.8.2020 v 17:22 | Nahoru | #48
Maxipes_Fík> vychází to z diskuze o tom co má menší gyro efekt ... delší, těžší klika na např litr čtyřválu, nebo klika s více závažíma na větším poloměru sic s jedním čepem a dvěma uloženíma.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem

17.8.2020 v 17:30 | Nahoru | #49

t_freedom píše: Maxipes_Fík> protože energie narůstá s kvadrátem poloměru... ...takže subtilní klika na řadě s malejma závažíma, může na tom bejt líp než úzká stavba 2válu...



1000 rada vs 1000 V2 je jasny - ale myslim, ze se tu od zacatku bavime R4 1000 vs V4 1000 - stejne vrtani, stejne zdvihy…. ale je fakt, ze jsem dneska uplne zformatovanej

btw jak psal milek to srovnani z praxe V4 aprilka vs ZX10 … tam je tusim rozdil i v objemu, ty aprilie byly jen 1100 a 1200 ne? ZX10 je asi stale jeste litr?

Naposledy editováno 17.08.2020 17:34:45

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem

17.8.2020 v 17:55 | Nahoru | #50

kerut píše: v gp jezdi pulka pole s radovejma

Takmer všetci majú V-čka, radový má iba Suzuki a Yamaha, ale tí majú crossplane, takže podobné intervaly zapaľovania ako V.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem

17.8.2020 v 19:24 | Nahoru | #51
assassin> Ne, rsv4 byla vzdycky litr, az od 2019 je 1100.

(reakce na) Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem

17.8.2020 v 19:25 | Nahoru | #52

Mileek píše: assassin> Ne, rsv4 byla vzdycky litr, az od 2019 je 1100.


Ahaaa dik, clovek se porad uci

(reakce na) Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem

17.8.2020 v 20:24 | Nahoru | #53
Kohlstein> Hele, Saso, vis co?
Teoreticky (ti) jde samozrejme vsechno, ale tak nejak se bavime o motorech do motorek, kde kazda kategorie ma urcite vlastnosti. A pokud je v te kategorii vedle sebe pravidelny radak a V-cko, tak radak bude uhlazeny silny elektromotor a V-cko cukavejsi zlobivejsi.

Kdyby beze zbytku platilo, ze je uplne jedno, jestli radak nebo V-cko (uhel libovolne od 1 do 180 stupnu), protoze vsechno se da nastavit volbou presazeni kliky, casovanim, poradim zapalu, setrvakem, ... tak nevin, proc konstrukteri vymysli ruzna usporadani valcu. Zrejme urcite vlastnosti je velice obtizne dohnat - udelat sametove V-cko.

Typicky to je videt u dvouvalu do cendur. Dlouhou dobu se pouzivaly pravidelne radaky vs. V-cka. Posledni dobou se ale hromadne prechazi na radaky s presazenim. Lid si zada nepravidelny (pocitove agresivnejsi) chod, tak presadime cepy na vyrobne levnejsim radaku. Sirku motoru neresime, protize ty mastodonty do terenu, kde by vadil siroky karter, stejne moc lidi netaha.

Naposledy editováno 17.08.2020 20:30:25

(reakce na) Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem

17.8.2020 v 20:36 | Nahoru | #54

Metric píše: Takmer všetci majú V-čka, radový má iba Suzuki a Yamaha, ale tí majú crossplane, takže podobné intervaly zapaľovania ako V.


MotoGP konstrukce motoru je se svým pořadím a rozestupem zapalování specifická. Jedni potřebují Big-bang kvůli lepší kontrolovatelnosti prokluzu jezdcem, ale když se to přežene, můžou mít problém s kontrolou trakce a trvanlivostí pneumatik.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem

17.8.2020 v 20:55 | Nahoru | #55

Metric píše: Takmer všetci majú V-čka, radový má iba Suzuki a Yamaha

vychazi mi ze "takmer vsici" jsou honda a ktm

jinak ve zbytku ale zasade potvrzujes ze dulezite je casovani valcu ne usporadani motoru,... btw co se tyka klasicke 4ky v lajne, tu ma kuprikladu s1000rr a kupodivu to taky funguje

a otazka do placu pro vsechny, schvalne, co si tak kefalin predstavujete pod tim "obecnym" V-eckem, piste schvalne casovani ve stupnich, jsem docela zvedavej (voni treba vsechny "civilni" vefera jsou od ctyrky v lajne v podstate jen kousicek...)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem

17.8.2020 v 21:03 | Nahoru | #56
kerut>
Nevíš, jak to má můj Véčkovej Briggs Stratton Vanguard?

(reakce na) Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem

17.8.2020 v 21:40 | Nahoru | #57
Borntobewild> to mas v ty suze ? je to dvouval tak to muze palit bud za sebou, na stridacku, nebo na jeden valec moc vic moznosti nebude

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem

17.8.2020 v 21:43 | Nahoru | #58
assassin> narážel jsem právě na toto...klika V2 oproti STR4

Jen mě zajímá... Už sis to někdy někdy fakt spočítal... Na tý široký klikovce?... Ono ta tvoje teorie o hmotě na úzký leč vysoký klice, oproti nízký klice 4ky má trochu mouchy...

Naposledy editováno 17.08.2020 21:44:35

(reakce na) Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem

18.8.2020 v 13:36 | Nahoru | #59

kerut píše: vychazi mi ze "takmer vsici" jsou honda a ktm

Ducati a Aprilia, takže 4 zo 6. Viac výrobcov sa neangažuje, BMW aj Kawa majú raďáky, ale na rozdiel od WSBK GP nejazdia.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rozdíl mezi řadovým a V 4-válcem

18.8.2020 v 13:47 | Nahoru | #60

t_freedom píše: assassin> narážel jsem právě na toto...klika V2 oproti STR4

Jen mě zajímá... Už sis to někdy někdy fakt spočítal... Na tý široký klikovce?... Ono ta tvoje teorie o hmotě na úzký leč vysoký klice, oproti nízký klice 4ky má trochu mouchy...



ja jsem vypotil nejakou teorii o uzky a vysoky klice? Mel jsem vcera hodne slabej den, ale kdyz jsem to dnes precetl znova, tak jsem nic nenasel

ja jsem si od zacatku myslel, ze resime ten dotaz z uvodniho prispevku tzn R4 vs V4 - R4 vs V2 (pri stejnem objemu atd.) bude samozrejme rozdil.

nemel jsem nikdy duvod to pocitat, ale pokud nekdo doda vstupni data tak to neni tezky namodelovat a moment setrvacnosti vyplivne catia...

Naposledy editováno 18.08.2020 13:49:03
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist