bmw_r1300gs_cartec





Téma: Motor z motocyklu Jawa v motorových pilách
 
8.1.2020 v 15:11
Mohu poprosit o informaci, jestli se montovaly upravené motory z motocyklu Jawa 50 do originálních motorových pil?


Naposledy editováno 08.01.2020 19:53:39
Předchozí
1 2
Následující

Motor z motocyklu Jawa v motorových pilách

14.1.2020 v 07:59 | Nahoru | #31
Motor z Jawy 250 dokonce poháněl i hadraplán .(i 150,175 a 350)

1 reakcí na tento příspěvek Motor z motocyklu Jawa v motorových pilách

14.1.2020 v 14:25 | Nahoru | #32
Hadrák měl 250 a nebo 350 ccm pokud moje paměť sahá. Ovšem mohu se mýlit

Motor z motocyklu Jawa v motorových pilách

14.1.2020 v 15:27 | Nahoru | #33
Tu 150 mohla mít tak orthopédia

1 reakcí na tento příspěvek Motor z motocyklu Jawa v motorových pilách

14.1.2020 v 16:00 | Nahoru | #34
Podľa info na nete, mali 3 kusy aj ten trapny motor 150 ccm. Akurát neviem, prečo do témy o pílach niekto napíše o hadrapláne. Jedinú spojitosť vidím v tom, že aj píly a hadraplán boli strašné krámy.

Motor z motocyklu Jawa v motorových pilách

14.1.2020 v 16:18 | Nahoru | #35

(reakce na) Motor z motocyklu Jawa v motorových pilách

17.1.2020 v 08:46 | Nahoru | #36

jean192 píše: Podľa info na nete, mali 3 kusy aj ten trapny motor 150 ccm. Akurát neviem, prečo do témy o pílach niekto napíše o hadrapláne. Jedinú spojitosť vidím v tom, že aj píly a hadraplán boli strašné krámy.


Spojitost je - použití motoru Jawa
"Trapny motor 150" byla sice Číza, ale vyhrál šestidenní..... a měl ho Oskar, předchůdce.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motor z motocyklu Jawa v motorových pilách

17.1.2020 v 08:49 | Nahoru | #37

Bimbam píše: Hadrák měl 250 a nebo 350 ccm pokud moje paměť sahá. Ovšem mohu se mýlit


Oba + výše uvedené Ale hodně majitelů si 250 předělalo na 350 - těch bylo ve finále víc a proto je 250 vzácnější
Ale z5 k pilám....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motor z motocyklu Jawa v motorových pilách

22.1.2020 v 20:09 | Nahoru | #38
Drakl> Tak tedy z5 k pilám Jsem tu nový, ale benzín jsem čichal, pral se s čízou v blátě v dobách kdy o většině z vás zde nešla u autorů(rodičů), ani úvaha. Autory některých zde, tvářících se jako znalci dle obsahu příspěvků, vozila moje generace v kočárku.
Není to zásluha, není to kvalifikace, ale rozhodně to je výhoda. Za nás se psalo "zpět", vy píšete z5 a tu pětku si někteří zaslouží i nyní, dávno po základní škole ! Proč a z čeho ? Hlavně ze čtení !
"Frantacz" (mimochodem tě srdečně zdravím Fando), sem vložil kopii mého článku z mého webu "Socialistická výroba motorových pil " kde píšu o výrobě zde popsané dvoumužné (nikoliv čtyřmužné FJRPEPA) motorové pily MP 50 s motorem BD 1S 68A z Motoru České Budějovice, tedy žádná JAWA, ale kopii patentovaného motoru firmy A.Stihl KS 43 s obsahem 248 ccm ! Výroba, sériová výroba této pily v závodě, pobočce Motoru ČB v Kaplici běžela od roku 1950 (proto MP 50), a dobíhala v různých zástavbách do cca roku 1966. S podivným karburátorem (podivným především růzností konstrukce kus od kusu), Jikov 2920 PS (PS = speciál pro motorové pily) což je jediná propojka s Jawou a ČZ.
Různé okopávačky, centrály, postřikovače, utahovačky pražců a podobné. Bývala také označována jako MŘP - motorová řetězová pila a kompletována mimo jiné podniky také v TOS Kostelec nad Orlicí. Tedy nedaleko "výrobní linky" oněch hadraplánů.

Jinak různých "domamontů", ale i prototyp postavený z maloobjemové Jawy, a prototyp vyrobený v ČZ jsem viděl, nebo i měl v rukách celou řadu, více či méně povedených, něco mám i ve sbírce. Sériovou výrobu to však nikdy nespatřilo, pokud nebereme zde také uvedený "návod" z časopisu Udělej/ Urob si sám.
Pro FJRPEPA - muzeum není v Hluboké nad Vltavou, nýbrž na zámku Ohrada a pily, původní lesnickou expozici zde nyní bohužel neuvidíte. Vše je v depozitáři, čeká a chátrá a že tam jsou unikáty ! Pokud se podaří obnovit, dám vědět. Obětujte raději těch pár deci benzínu na 15 km než tu psát bludy
Pro Bimbam - kamarád v Chrudimi má nejspíš nějakou zahraniční pilu neboť "výroba ČSSR" nikdy motor s obsahem 125 ccm pro mot. pilu nedělala a s MP 50 se běžně těžilo v lese. Parta čítala 5-6 lidiček. Motorista, hlavař (ten co obsluhoval "druhý" konec lišty), klínovač a dva odvětvovači (se sekerou).
Pro cmiral - ano je to MP 50 a na Ohradě ( v muzeu NZM) jich je víc než jedna. Ta elektrika má shodnou převodovku s MP 50 a "hlavu", ale základem pro ni byla původně el. pila Rinco.
Pro Medvěd - souhlas, také jsem zažil na Libavé osobně, těžba Husqvarnou 266, přiblížit LKT 75, výroba prken a hranolů na tom "super katru" a následně z nich stavba latrin a ubytovacích baráků.

Když už jsem se registroval, budu tohle téma sledovat a budou li dotazy rád zodpovím přátelé. Chápu, že jsem možná někomu "šlápnul" na ego, ale takových pohádek a "zasvěcených, odborných" komentářů slyším celou sezonu na výstavách mnoho a tak mi to nedalo.
Klub sběratelů řetězových pil

1 reakcí na tento příspěvek Motor z motocyklu Jawa v motorových pilách

22.1.2020 v 20:24 | Nahoru | #39
Solomann, pekne čtivo ti to píše, web som si prešiel, budú ešte nejaké článočky? Ak už nie je o čom, čo sa týka technického popisu, tak verím, že viacerý by si radi prečítali článok, jak sa s tými pičifukmi robilo. Myslím, že zážitkov je kopa, či?

(reakce na) Motor z motocyklu Jawa v motorových pilách

22.1.2020 v 23:44 | Nahoru | #40
jean192> Děkuji, článků, tedy námětů bylo a je mnoho, zážitků také. Ať už na web, tak také sem, jen toho času je jaksi pomálu Momentálně u vás na Slovensku nám začíná vycházet seriál v časopise "LES & Letokruhy" o historii motorových pil.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motor z motocyklu Jawa v motorových pilách

23.1.2020 v 08:07 | Nahoru | #41
SOLOmann> Bludy píšeš Ty, zámek Ohrada patří městu Hluboká nad Vltavou, je i na jeho pozemcích. Tudíž je v Hluboké nad Vltavou. A o motoru z Jawy a čtyřmužné pile, jsem napsal, že si myslím a asi je. Takže jsem netvrdi, že tomu tak je.

Motor z motocyklu Jawa v motorových pilách

23.1.2020 v 08:21 | Nahoru | #42
Tak jsem si jako mlaďoch 50+ něco málo přečetl o MP50, kterou máme desítky let doma a víc mě nezajímá, protože motocyklový motor se pro tyto účely sériově nepoužíval a téma přenechat drevokocúrom na jejich fórech

Motor z motocyklu Jawa v motorových pilách

23.1.2020 v 08:58 | Nahoru | #43
Cmiral, tak napíš niečo ty. Ja poznám len moderné píly, celkom úsmevne na mňa pôsobí, že to, čo dnes spravím s jednou stihlkou, robilo kedysi 5 chlapov s 15 kilovým hovadom

Motor z motocyklu Jawa v motorových pilách

23.1.2020 v 12:58 | Nahoru | #44
A čo mám písať , mám doma MP50 s komplet výbavou z čsla se kterou jsem kdysi skolil za pomoci maminy pár stromů na zahradě, nyní roky leží jako veterán. Později jsem si s pilou od HQ udělal u HZS ČR papíry na pilu, které jsem párkrát prodložil. Tu HQ jsem si chtěl koupit i domů, ale po mizerné zkušenosti s místním servisem jsem přešel ke Stihlu a jsem spokojený. Toť vsjo.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motor z motocyklu Jawa v motorových pilách

23.1.2020 v 19:15 | Nahoru | #45
FJRPEPA> Ani jsem jinou reakci nečekal. Ještě 5 ze společenské výchovy ! Nemíním a nemám potřebu tu soutěžit kdo ho má delšího, navíc v době kdy průměrně poučený důchodce si dohledá v katastru nemovitostí toto : Zámek Ohrada NZM s.p.o. Více než 5000 metrů čtverečních pozemků státu, a podobné to je i s tím "motorem z Jawy". Příspěvek z 8.1. 2020 16:37 "Motorovou pilu z pincka jsem neviděl, ale originál se dělali s motorem Jawa 250" ! Příspěvek z 9.1. 2020 8:55 "Jo jo dvoumužná pila s plátem asi 1.5 metru dlouhým a motor z Jawy se nechal oproti liště natáčet tak, aby karburátor byl vždy dobře." Příspěvek z 13.1. 2020 7:31 "cmiral> Hluboká nad Vltavou, muzeum lesnictví a ten motor je dle mě Jawa 250 a je to myslím dokonce čtyřmužná pila." Ano, ano to "myslím" tam je, je u oné čtyřmužné. O tom žádná. Jen to chce myslet víc a víc se ptát a zajímat se. "cmiral" to napsal dobře, dohadů, pověr a mýtů je forum plné a není to jen forum.
jean192> Ty dvoumužky byly současnice starých dobrých Péráků, Ogarů a ještě dříve Waltrovek, BSA a dalších, kdy vrcholem obsahu bylo 600 kubíků, rychlost závratně atakovala 100 km/hod a jezdecká kombinéza se skládala z kožené parky a vlněných kalhot zvaných pumpky, "přilba" oné doby se mnohdy najde ještě dnes v šatníku mojí a hlavně starší generace, placatá čepice s kšiltem. Kožené kukly, přilby byla luxusní záležitost a závodníci z chudších poměrů ji používali výhradně na soutěžní jízdy, na treninky a zkušební jízdy se používala kukla textilní.
Ale z5 k pilám. Vůbec první dvoumužka, Rinco A vznikla v roce 1925 v Berlíně v dílně pana Ernsta Ringa, to tak zajímavé není, co je je použitý motor o obsahu 175 kubíků. Vyráběl se ve dvou verzích a to běžné jednopístové o výkonu 3,3 koníky a dvoupístové, avšak nikoliv s druhým pracovním pístem, ale pístem fungujícím jako tzv. "ladepumpen", čili plnící pumpa o výkonu 5 koní. Píst běhal protiběžně k pracovnímu pístu a byl to vlastně jakýsi kompresor. Byly z dílny firmy BeKaMo Berlín a ještě zajímavější je jejich konstruktér a majitel firmy Hugo Ruppe. Ruppe v době světové ekon. krize (1924), zakoupil prostory v Rumburku kde od roku 1926 vyráběl pro E. Ringa i motorové pily. I tak firma krizi neustála a to vyráběla nejen motorky, ale i malé závěsné hnací motory pro jízdní kola, dodávala motory i jiným dílnám (značkám), do jejich motorek. Továrnu zakoupil v roce 1932 bývalý obchodní ředitel firmy pana Ringa, založil zde firmu RINCO Motorenwerk Rumburk a až do roku cca 1936/37 se Rinco A vyrábělo s Ruppeho motory. Ruppe se stal šéfkonstruktérem DKW. V Rumburku se vyrábělo až do roku 1949, kdy soudruh už tak zdecimovanou fabriku zavřel a splnil tím letitý sen jednoho nejprve prodejce Rinco a později obrovského rivala, Andrease Stihla. To je snad jediné použití motocyklového motoru o kterém vím v dá se říct sériové výrobě mot. pil.
U nás (1962), byl ještě pokus o použití v prototypu jednomužné pily "Bobr", kde byl použit upravený motor Manet 100, odlitky a výkovky upravené a objem zvětšen na 123 kubíků. Nikdy ale nedošel sériové výroby.
A už jen malou poznámku k té hmotnosti, 15 kilo by byla superpila, tyhle peklostroje mají podle délky lišty 36 až 48 kilogramů a to ty nejlehčí ! Ale po pravdě, když ten motor nahodím, mám na "hlavě" člověka co ví co má dělat a zaříznu do stromu, je to pocit jako když vytáhnete mašinu po zimě z garáže a za slunečného jarního dne vyrazíte konečně přidat na počítadlo kilometrů nějakou tu stovku po měsících půstu. Dnes už to také není taková "nadrženost", těch pěkných dnů je mezi listopadem a březnem celkem dost. Pro nás zimní krosení na sněhu a nebo motoskiering bylo vysvobození.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motor z motocyklu Jawa v motorových pilách

24.1.2020 v 19:57 | Nahoru | #46
SOLOmann> Klobouk dolů, takový přehled To by stálo za knížku - s obrázky

(reakce na) Motor z motocyklu Jawa v motorových pilách

24.1.2020 v 20:14 | Nahoru | #47

Drakl píše: SOLOmann> Klobouk dolů, takový přehled To by stálo za knížku - s obrázky

Dík, ta knížka už je rozprodaná a řeší se reedice Máš v Louce (BC servis) nebo Lutonině mého kamaráda Standu Migdála, má muzeum a přehled taky

Naposledy editováno 24.01.2020 20:19:30

Motor z motocyklu Jawa v motorových pilách

24.1.2020 v 20:20 | Nahoru | #48
za tip!
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist