Originální díly PARTSDEPOT





Téma: VAPE na Jawu 350/638
Ahojte. Takže jsem po poslední podzimní cestě na jeden válec po cestě z STK dospěl k závěru, že pořídím VAPE. Přes elektroinstalace a zapalování jsem mimo mísu.

Proto mě zajímá:
1)Proč jsou nabízeny dvě verze? viz. odkazy níže
2)Jaké jsou nevýhody a výhody každé z nich?
3)Prý jsou po montáži Vape mimo provoz kontrolka dobíjení (Chybí relé, nebo co) a vypínání motoru klíčkem, nebo chcípákem(teď nevím co z toho a proč)?
4)Má velké VAPE a jeho alternátor větší výkon než ten originální alternátor z Jawy(nedohledal jsem parametr originálu a neumím to změřit a už ani nemůžu-rozebraný motor).
5)Je v těch sadách v odkazech vše k montáži, nebo je třeba ještě něco dokupovat? (podotýkám, že montáž dělat já nebudu-eletřina je pro mě sprosté slovo)
6)Pokud ví někdo o obchodech s lepšími cenami, tak sem s nimi.

https://www.motojeli...50-638-640-d2482.htm
https://www.motojeli...wa-350-638-d3358.htm
Tu motorku si nechám, takže nechci šetřit na špatném místě, ale samozřejmě není třeba vyhazovat peníze zbytečně! Zatím jen sonduju-kupovat budu až na konci zimy.
Předchozí
1 2
Následující

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) VAPE na Jawu 350/638

4.1.2019 v 18:22 | Nahoru | #31

Sofía píše: A další...

Jen dvě malé upřesnění .

a) pokud jsem psal o vyndání kolíku (klínu) pod rotorem alternátoru, tak jsem tím reagoval pouze na to, že tam není z důvodu přenosu točivého momentu mezi čepem a rotorem, ale pouze k polohování. Nikde jsem tam nepsal o tom, že to má někdo takto udělat a případně proč. Podle mě je to taky celkem pitomost, protože pokud nasazujeme rotor na čep a pak chceme využít tu "drážku" k polohování vačky (ať už normální nebo palce VAPE), tak se musíme trefit dejme tomu +- 5°... no to podle mě bez kolíčku je možné jen nějakou náhodou mj. i proto, že za ten rotor při nasazování vlastně není vidět (možná u novějšího provedení, kde není ta rozpěrka...), ale rozhodně to není nic jistého. Zároveň jsem chtěl všeobecně zdůraznit, že musí být v kondici ten kužel na čepu, protože co už jsem viděl roztlučenejch konců čepů a na tom vesele namlácenejch rotorů... házelo to jako prase (u dynama to většinou bylo smrtelný, protože škrtal rotor o stator, pak se šouply ty plechy a střihly vinutí) a když to třeba tolik neházelo, tak zase byla kompletně zničená ta kuželová díra v rotoru. Holt co čecháček to mecháček .
A jinak souhlasím že je jednodušší nastavovat polohu snímače (tedy s ním nějak hýbat), ale zase je třeba říci, že musí být dodržena vzduchová mezera mezi palcem a snímačem, která je někde v řádech 0,5 mm... a to se pouhým propilováním drážek dělá těžko (resp. musí se při takovém seřizování hlídat i poloha vůči klice i vzdálenost snímače od palce.

b) Nikde jsem neuváděl, že má Vape nějakou vlastní regulaci (např. odstředivou) předstihu... pouze jsem konstatoval, že VAPE není záležitost s konstantním předstihem při všech otáčkách, což uvádí i výrobce. Źádný mechanismus k tomu tam není a také jsem tušil, že to bude někde na úrovni magnetických toků mezi palcem a snímačem, což si mi právě potvrdil/vysvětlil, takže děkuji i za ostatní kolegy.



hej kámo,tady píšeš,že cituji:

Jen pro upřesnění:

Kolík pod rotorem alternátoru slouží pouze k primárnímu polohování rotoru, když se dává na čep kliky (prostě aby se nedal jinak). Veškeré silové působení z čepu na rotor přenáší tření na tom kuželu a nic jiného (stejně jako na druhé straně klikovky u primárního převodu... tam taky není žádný kolík, pero). Jedná se o samosvorný kužel (proto se sundavá stahovákem a nespadne sám), jehož funkce je stejná jako například nástrojové kužely Morse nebo staré metrické (1:20)... narozdíl od strmých ISO (dříve ISA nebo Brown & Sharpe)... ty mají uplatnění hlavně dneska pro CNC, kde si mašina sama mění nástroje (a tedy samosvornost je na překážku), a zároveň s větší tuhostí masivního upínacího prvku oproti štíhlému Morse.
Takže tím chci říci, že při nasazování z hlediska funkce není třeba mít kolíček, ale je třeba mít ten kužel nepoškozený, neoklepaný, neházející a odmaštěný. Někteří výrobci (například Rotax) dokonce předepisuje toto lepit, obdobně jako šrouby.

Dále je pravda, že u VAPE nelze nastavit předstih, ale také je třeba říci, že VAPE nemá konstantní předstih a s otáčkami jej samo mění ... tím chci říci, že má smysl o tom přemýšlet spíše tehdy, kdy dokážeme seřizovat za chodu motoru "v otáčkách", tj. podle nějaké diagnostiky... nikoli podle jakési virtuální náběžné hrany magnetického protipólu oproti snímači a to když motor stojí (stejně jako u kladívek, které drží předstih stále stejný).

Pro vysvětlení originální dokumentace zde... a přímo u výrobce se to nechá také koupit. Cenu si musíš porovnat sám, ale já kupuju přímo u nich a naprostá spokojenost.

Ještě bych přidal dvě poznámky k vývoji... ono původně bylo VAPE pro tyto motory stavěné stejně jako původní zapalování, tedy dva naprosto nezáávislé okruhy, dole byl jednoduchý palec, dva snímače a nahoře dvě cívky... proto do dnešní doby přetvral ten držák snímačů jako dvojitý a pořád máš možnost tam dát dva snímače, pokud se podaří, tak sehnat dvě příslušné původní singlcívky a jednoduchý palec se dá nejspíše převzít z jiné sady... pak by se nechalo lehce štelovat předstih posunem spínačů v držáku, ale na to to moc určené není.
Toto byla původní verze, která byla snad poměrně brzo nahrazena současnou verzí dvoucívkovou, kde je jen jeden spínač, jenda dvojcívka a kouzlo je v tom, že to pálí 2x za otáčku a vždy do obou válců (stejně jako třeba Fiat 126 Maluch aj.). Holt se vždy využije k zapálení jiskra ve válci, který je do komprese a ve druhém jde nadarmo, nicméně někde jsem četl, že to není až tak nadarmo, že se tím lehce čistí svíčky od karbonu... tak nevím. Zároveň je tuším možné, použít dvojcívku jako jednoduchou pro jednoválec, pokud se nevyužitý vývod ukostří (viz originál dokumentace).

Jo a ještě jsem zapomněl... u kombinace původního alternátoru a malého vape u některých kusů strojů může dojít ke špatné magnetické kompatibilitě, zapříčiněné opačným navinutím (zapojením) rotorové budící cívky. Není to věc neřešitelná, najdeš na to hodně návodů, i na uvedených stránkách výrobce a prakticky je to to tom, že prohodíš kabely na uhlíkovém držáku nebo nějaká podobná banalita (kterou opačně nabudíš cívku, tj. z toho pólového nástavce pod snímačem uděláš sever místo jihu a opačně... to je oč tu běží). Dříve se návin neřešil, protože kladívkům to bylo jedno a usměrňovači je jedno, jestli v časové oblasti jdeš v daný okamžik ve fázi nebo protifázi, tak proto. Ale s tím si při montáži odborník hravě poradí, jen je třeba ho na to upozornit a případně mu předat vyzkoušený návod .

Howgh!

takže tím chceš jako říct,že se nemění.

(reakce na) VAPE na Jawu 350/638

4.1.2019 v 19:49 | Nahoru | #32
Dolph-cz>

Prosím ještě jednou konkrétně definuj dotaz, neboť nejspíš v současnosti mluvíš jazykem jiného kmene, protože nějak nechápu, na co se ptáš

1 reakcí na tento příspěvek VAPE na Jawu 350/638

4.1.2019 v 22:15 | Nahoru | #33
Sofío, jak já to chápu - udělal to Dolph tučně, na co se ptá - ty to ale o pár příspěvků vejš vysvětluješ - že se jedná o změnu předstihu která ale vzniká "samočinně" díky nějaké elektromagnetické charakteristice mezi palcem a snímačem (elektrice nerozumím, tak samozřejmě nevím přesně o co mezi těma věcma jde) ale chápu to tak že třeba při 800 otáčkách bude předstih dejme tomu 3,1 zatímco při 5 000 bude třeba 2,9. Změny hodnot jsem si samozřejmě vycucal z palce - může to být i naopak - protože nevím co se přesně elektromagneticky v tom vapetu děje a i kdybych to věděl, nejspíš bych z toho moc neusoudil. Ale prostě tam třeba dochází k nějakému "zpoždění" které roste s otáčkama ale které podle mě díky své titěrnosti nemá na chod dá se říct pomaluběžného jawího motoru žádný nehorázný dopad. Prostě je to bezvýznamná veličina o které se Sofía jen zmínil že ve "vědeckých jawích kruzích" se o tom ví My nevědci štelujeme předstih pomocí nepřesných drážek na nějaké tyčce strkané k pístu vykuchanou svíčkou a odtrh zkoušíme papírkem na cigáro páč spároměrky mají záhadnou vlastnost se vždycky někam ztratit (myslím ty dva plíšky spojený nejtkem z origo jawí vejbavy)

(reakce na) VAPE na Jawu 350/638

5.1.2019 v 16:02 | Nahoru | #34
d

Naposledy editováno 16.02.2019 20:30:08

(reakce na) VAPE na Jawu 350/638

5.1.2019 v 19:29 | Nahoru | #35

Bimbam píše: Sofío, jak já to chápu - udělal to Dolph tučně, na co se ptá - ty to ale o pár příspěvků vejš vysvětluješ - že se jedná o změnu předstihu která ale vzniká "samočinně" díky nějaké elektromagnetické charakteristice mezi palcem a snímačem (elektrice nerozumím, tak samozřejmě nevím přesně o co mezi těma věcma jde) ale chápu to tak že třeba při 800 otáčkách bude předstih dejme tomu 3,1 zatímco při 5 000 bude třeba 2,9. Změny hodnot jsem si samozřejmě vycucal z palce - může to být i naopak - protože nevím co se přesně elektromagneticky v tom vapetu děje a i kdybych to věděl, nejspíš bych z toho moc neusoudil. Ale prostě tam třeba dochází k nějakému "zpoždění" které roste s otáčkama ale které podle mě díky své titěrnosti nemá na chod dá se říct pomaluběžného jawího motoru žádný nehorázný dopad. Prostě je to bezvýznamná veličina o které se Sofía jen zmínil že ve "vědeckých jawích kruzích" se o tom ví My nevědci štelujeme předstih pomocí nepřesných drážek na nějaké tyčce strkané k pístu vykuchanou svíčkou a odtrh zkoušíme papírkem na cigáro páč spároměrky mají záhadnou vlastnost se vždycky někam ztratit (myslím ty dva plíšky spojený nejtkem z origo jawí vejbavy)



Ja, ja... tak nějak .

Možná občas mluvím jako tatar, ale to bude asi profesní deformace.

Já to beru v podstatě tak, jak je to psáno výše... tedy musíme z mého pohledu rozlišovat, jestli je jedná o změnu předstihu vlivem nějakého účelně vřazeného prvku (zařízení k tomu určeného), nebo jestli se jedná o vlastnost systému, kterou nemůžeme ovlivnit.
První případ nějaké řízené regulace by znamenal, že charakteristiku změny předstihu můžeme měnit nastavením uvedeného zařízení... což jsou třeba rozdělovače u starých škodovek, kde dole v rozdělovači byla odstředivá změna předstihu (kterou lze měnit změnou závažíček nebo pružinek) a k tomu tam byla ještě přiřazení podtlaková od karburátoru (změna předepnutím vratné pružiny pod membránou). Obě mějí nějaký význam, proto tam jsou.
Oproti tomu VAPE má vlastnost změny předstihu jako svou vnitřní vlastnost, kterou nemůžeme přímo ovlivnit (nějakým doštelováním), můžeme jí nějak kompenzovat nebo se s ní prostě smířit (viz Jawa). Přesnější vysvětlení provedl kolega Menhir.

Takže odpověď pro Dolpha:
Dle dokumentace od výrobce VAPE předstih mění, ale není tam k tomu žádné nastavitelné zařízení, jedná se o vlastnost systému. Za sebe jen dodávám, že jsem to nikdy neměřil a nezjišťoval, prostě jsem se s tím smířil, protože to neumím ovlivnit (a nutno říci, že je to pro Jawu vyzkoušené a funkční řešení) a ve svých tvrzeních se přímo opírám o dokumentaci výrobce, kterou jsem doložil a citoval. Mám tedy svědomí čisté .
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Velorex 562 ochranný rám Jawa 350/638 oko31 5 Včera v 15:28 titus
el. schéma pravého přepínače Jawa 350/638 Pitrshd 17 22.10.2020 v 19:45 jettacup
Jawa 350 638 klepe Jawa 350/638 WANDERER_REVUCA 22 28.8.2020 v 20:38 Julip2
Jawa 350 / 638 klepání v motoru [1, 2, 3, 4] Jawa 350/638 Jeniccek 107 22.8.2020 v 13:32 Jeniccek
Prezývky [1, 2] Jawa 350 Tramp, ČZ 175/477, ČZ 250/471, Jawa 250/559... MarekPalovic 48 14.7.2020 v 14:00 Richie1990

TOPlist