globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: VAPE na Jawu 350/638
Ahojte. Takže jsem po poslední podzimní cestě na jeden válec po cestě z STK dospěl k závěru, že pořídím VAPE. Přes elektroinstalace a zapalování jsem mimo mísu.

Proto mě zajímá:
1)Proč jsou nabízeny dvě verze? viz. odkazy níže
2)Jaké jsou nevýhody a výhody každé z nich?
3)Prý jsou po montáži Vape mimo provoz kontrolka dobíjení (Chybí relé, nebo co) a vypínání motoru klíčkem, nebo chcípákem(teď nevím co z toho a proč)?
4)Má velké VAPE a jeho alternátor větší výkon než ten originální alternátor z Jawy(nedohledal jsem parametr originálu a neumím to změřit a už ani nemůžu-rozebraný motor).
5)Je v těch sadách v odkazech vše k montáži, nebo je třeba ještě něco dokupovat? (podotýkám, že montáž dělat já nebudu-eletřina je pro mě sprosté slovo)
6)Pokud ví někdo o obchodech s lepšími cenami, tak sem s nimi.

https://www.motojeli...50-638-640-d2482.htm
https://www.motojeli...wa-350-638-d3358.htm
Tu motorku si nechám, takže nechci šetřit na špatném místě, ale samozřejmě není třeba vyhazovat peníze zbytečně! Zatím jen sonduju-kupovat budu až na konci zimy.

1 reakcí na tento příspěvek VAPE na Jawu 350/638

Skvělá odpověď, děkuji! 1.1.2019 v 23:47 | Nahoru | #1
to levné řeší jen jiskru-takže bezkontaktní zapalování místo kladívek.

to drahé je kompletní zapalování i s alternátorem a regulátorem,jestli má vývod na kontrolku nevím,pro montáž by tam mělo být vše.

proč tam chceš dávat vape?je to dobré zapalování,ale opravit stávající by taky neměl být problém....

VAPE na Jawu 350/638

Skvělá odpověď, děkuji! 2.1.2019 v 06:10 | Nahoru | #2
pokud chceš investovat do Vape tak kup velkou sadu, kontrolka dobíjení je normálně zapojena do instalace a funguje, výhodou velké sady je spolehlivé dobíjení a oddělené zapalování. Obsahuje to vše pro montáž, jediné co to nemá tak stop tlačítko, aby jsi motor vypnul potřebuješ krátkodobě ukostrit zapalovací cívku, myslím že z ní je to modrý kabel, ale dá se to řešit i jinak, pokud ti to bude zapojovat někdo kdo se aspoň trochu v tom vyzná tak ti to vyřeší.

1 reakcí na tento příspěvek VAPE na Jawu 350/638

Skvělá odpověď, děkuji! 2.1.2019 v 08:13 | Nahoru | #3
to Vape se provozuje už roky, takže stačí trochu hledat tady, jawamanii, nebo veteranforu, vše už tady 10000000x bylo . Takže dáš "velké" Vape a zapomeneš na kladívka a dobíjení navždy, 12v vape lze připojit na tu zbytečnou kontrolku, vypínání motoru je standartně přes chcípák a pokud použiješ spínací/rozpínací relé lze i klíčkem, ale měla by být funkční baterie.

VAPE na Jawu 350/638

Skvělá odpověď, děkuji! 2.1.2019 v 10:06 | Nahoru | #4
Tož pokud máš stávající alternátor v pořádku a to včetně příslušenství (regulátor a zvláště usměrňovač, kde se rády utřásají kontakty a následně od toho odtéká svorkovnice apod.), pak stačí to malé VAPE, tedy jen náhrada kladívkového zapalování nikoli zdrojové soustavy (alternátoru). Toto řešení oproti tomu druhému má snad jen dvě nevýhody spočívající právě v alternátoru, protože za prvně ten původní alternátor je s cizím buzením, takže na jeho provoz musí být baterka v dobré kondici a za ruhé jsou to uhlíky a kroužky do budící cívky v rotoru. Uhlíky a kroužky se ojíždějí, takže jejichživotnost je omezená. Tzv. "velká" sada tyto věci nemá a taky funguje.

No naptoti tomu "velká" sada je permanentně buzený alternátor (permanentními magnety), tedy jeho regulace je udělaná jako zkratová, tedy elektriku kterou vyrobíš jaksi navíc, tak prostě pošleš přes odpor do zkratu a "protopíš". Nemá moc smysl přemýšlet o energetické úspoře, když špičkový výkon tohoto alternátoru je nějakých cca 250 W, nicméně jde o to, že ten odpor je tepelně vyveden na pouzdro regulátoru, který když dáš pod sedlo, tak se z toho stane slušné topení a je třeba tomu ponechat minimálně volné okolí (a necpat tam třeba nářadí), ideálně jej dát jinam - na vzduch.
Jinak výhody to má takové, že nastartuješ i s vytřískanou baterkou, je to naprosto bezúdržbové, akorát na sundání už nestačí "obyčejný šroub", ale potřebuješ spešl stahovák. Dále přestavba znamená přebastlit i kus kabelového svazku, protože velké VAPE má vlastně svůj (k cívce, k regulátoru), takže původní kabeláž v tomto místě musíš celou roztahat a prakticky pokud se dobře pamatuji, ze svazku k motoru zbyde akorát kabel od spínače neutrálu, ostatní má na sobě VAPE.
Ještě jednu nevýhodu bych zmínil a to tu, že stejně v té motorce musíš mít (funkční) baterku. Za prvně slouží jako zátěž (někdo nabízí jako náhradu kapacitor, ale to může mít problém legislativní) a za druhé je u tohoto stroje problém legislativní, protože tento stroj má dle předpisů svítit i v okamžiku, kdy motor stojí... což s dříve zmíněným kapacitorem bohužel nějak nejde.

A teď zkušenosti:
Já mam na své 640 malé VAPE už asi 15 let, od té doby to má najeto asi 60 tisíc a i s původním alternátorem jsem na to zatím nemusel sáhnout ani na jedno. Uhlíky jsou tam taky původní, regulátor též, po zkušenostech s 639 jsem si preventivně přepájel kontakty na usměrňovačí a se zapalovacím okruhem nebylo nikdy nic, jen musím mít funkční baterku.
Velké VAPE mam třeba v ČZ 487 (konstrukčně úplně stejné jako na 638) a funguje bez problémů (s baterkou). Chlazení refulátoru je právě u té ČZ vyřešeno už od výroby, pač regulátor jsem dal na místo původního relé od dynama, tedy do kastlíku, ale přidělaný přímo na masivní hliníkový airbox a tím se stal i tento kus hliníku velkým chladičem, tj. s chlazením není problém i při umístění do kastlíku (narozdíl od J 638, 639). Akorát se mi zdá, že u tohoto VAPE mi nějak často odchází baterka. V tomto stroji mi vydrží tak asi 3 roky, zatímco v Jawě běžně 6 až 7 (taky se starám). Aby to třeba nevyznělo jako pomluva, tak na ČZ jezdím prakticky výjmečně, takže i když tuto baterku dobíjím pravidelně, tak jí moc neprovozuju. Nabízí se vysvětlení, jestli náhodou za to nemůže vysokofrekvenční pulzace střídavého proudu, která je také vedena přes kostru od alternátoru a tedy musí se i baterky dotknout, ale to už jsou moje spekulace, pač tak dobrej elektrikář nejsem.
Jo a je potřeba udělat jinak chcípání motoru, protože původní řešení je "rozpínací", tedy chcípnutí = rozepnutí napájení, ovšem velké VAPE je chcípnutí = ukostření modrého, ale dá se to snadno přepojit v tom vypínači na pravé straně a chcípat tam (nejsem příznivcem toho, přidávat do motorky kůvli chcípání klíčkem další mechanické relé, protože jeho mechanická konstituce je choulostivá na vibrace, je třeba ho někam dát apo. ... pro mě to nestojí za to).

A dvě poznáky na závěr:
a) ať to bude Vape to nebo to, určitě musí být vše řádně ukostředno! Já jsem to u malého udělal tak, že jsem vedl samostatný kostřící kabel od šroubu uchycení alternátoru na baterku a dále na těleso cívky, u velkého od bloku motoru na baterku, regulátor a ještě na cívku. Zrovna u Vape umí ukostření (zejména cívky) hodně potrápit, takže doporučuji řádně proklemovat)

b) Montáž VAPE cívky na 638 je tuším o tom, že musíš přivrtat do rámové trubky díru na držák cívky a je to předepsáno (od výrobce v příslušném servisním Bulletinu) kousek za svařenec krku řízení (tj. více vpřed než jsou pod nádrží původní cívky) a důvod je jednak rozměrový a jednak ten, že i výrobce cívky doporučuje na větrané místo, aby cívka byla chlazena. Takže za prvně budeš muset přivrtat (a tam můžou vznikat první problémy s ukostřením) a za druhé se mi neosvědčil držák dodávaný s cívkou, protože jsem ho měl na více motorkách a jak je tam jen na jednom šroubu, tak to vibruje a od té díry mi snad vždy prasknul (utřásl se). Takže teď při montáži si jej vždy vykutím sám (stačí kus cca 2 mm nerezového plechu) a protáhnu jej směrem k dalšímu šroubu (zde dozadu k původním šroubům cívek), aby ta cívka držela na dvou šroubech. Pak už s tím nejsou žádné problémy.

Hodně štstí a za mě, pokud to máš na sváteční ježdění, tak stačí malá sada a nechat původní altík, protože montáž je o dost jednodušší a funkčně s tím mam dobré zkušenosti.

(reakce na) VAPE na Jawu 350/638

Skvělá odpověď, děkuji! 2.1.2019 v 10:34 | Nahoru | #5
Boss.trx850> s kontrolkou a vypínaním přes relé bych se asi až tak nezabýval, výhoda vape je i provoz bez baterky tedy mimo stk . Provozuju dvě vape několik let, jedno s baterkou protože nám spínací relé na 350/354 a chcípám spínačkou v nádrži a druhé vape mám na 250/559, je roky provozovaná bez baterky trvale a k újmě nedošlo, doporučovaný origo kondenzátor nevím proč nesplnil očekávání, ale to je jedno. U obou jsem laboroval s umístěním regulátoru, který se v kastlíku trochu hřál a s cívkama nebyl problém. Důležité je kvalitní ukostření. Hodně zdaru s vape .

VAPE na Jawu 350/638

Skvělá odpověď, děkuji! 2.1.2019 v 12:34 | Nahoru | #6
Pro ty, co mu doporučují velký Vape - proboha proč?!?

Já chápu jeho smysl u starších 6V strojů, ale 638 má dostatečně výkonou dobíjecí soustavu. Ano, není tak spolehlivá jako altík s permanentníma magnetama a zkratovou regulací, ale není ani nijak tragicky nespolehlivá, diagnostika chyb není složitá a ND jsou levný! Takže utrácet 4.000 navíc za její překopání by mi dávalo smysl jen, pokud by chyba byla na samotným alternátoru (což asi nebude jeho případ), ale jinak ne!

Obecně, pokud tazatel řeší peníze, tak nejlevnější bude zjistit, v čem přesně je současný problém - dost možná bude chyba v komponentu s cenou v řádu stokorun, nebo možná bude stačit jen pořádně seřídit kladívka...

Ale pokud mu elektrika nic moc neříká a nechce se každej rok zabejvat kladívkama, tak malý Vape se mi zdá jako nejlepší cesta. Pro jistotu bych snad jen před jeho koupí zkusil prohodit mezi válcema svíčky, fajfky a kabely, abych vyloučil, že chyba není právě v nich. Byla by to škoda, bo sou to komponenty řádově levnější než malý Vape...

Ještě dvě poznámky - výkon původního alternátoru je tuším 210W, výkon altíku ve velkým Vape tuším 180W - obojí je na třindu víc než dost.
A provozovat velký Vape bez baterky má podle mě smysl jen u stroje, co se obrazně řečeno vytáhne ze stodoly 2x za rok na cestu pro rohlíky. Pokud s tím někdo jezdí větší kilometry, tak by tam baterku měl mít už jen kvůli tomu, aby předešel zbytečnýmu zatěžování regulátoru...
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Jawa 350/638 Zapalování a seřízení... Jawa 350/638 Jirka-Tajsn 3 23.2.2024 v 09:17 Eddie83
ukrajinské vape zapojení do svazku [1, 2] Jawa 350/638 radys02 37 24.9.2023 v 18:22 krizak66
Svíčky-JAWA 350/638 Jawa 350/638 Boss.trx850 9 5.8.2023 v 17:01 pech.
Servis Jawy okolí Žďáru nad Sázavou... Jawa 350/634, Jawa 350/632, Jawa 350/638, Jawa 350/639 ddhu 18 21.5.2023 v 11:27 papiboy
JAWA 350/632, 638 výfuky krátké - d... Jawa 350/632, Jawa 350/638 hurikans 8 4.5.2023 v 11:42 mito7


TOPlist