globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Mobil místo navigace
 
27.8.2018 v 17:25
Zdravím všechny, po nedávné návštěvě Ukrajiny a Ruska jsem zjistil, že klasická navigace není to pravé ořechové. Vlastním ZUMO 395 a chtěl bych ji nahradit telefonem s Androidem. Tedy chytrým telefonem, aby mi tam jely data a Google maps a aplikace Uber a záznam trasy atd...
Ten telefon by měl samozřejmě vydržet fungovat v dešti bez nějakých dalších obalů, sáčků a podobných blbostí.

Můj dotaz tedy zní - existuje vůbec nějaký takový telefon s Androidem, který by takhle bylo možné použít?

Díky za nápady a zkušenosti.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Mobil místo navigace

29.8.2018 v 09:04 | Nahoru | #31
Robert_ZL> Číňani dělají 5" navigaci s rezistivním displejem, trochu míň citlivým ovládáním než má zumo a horší čitelností, ale s androidem. V podstatě je to odolný tablet s držákem na moto. Jmenuje se to karadar mt5001. Má to bluetooth a wifi, takže tomu můžeš z telefonu nasdílet internet a máš googlemaps na voděodolné navigaci, která bude fungovat i za deště...

(reakce na) Mobil místo navigace

29.8.2018 v 09:24 | Nahoru | #32
karf> Jo, díky, tohle jsem už taky někde potkal. Jenže to má jenom Adroid 4.4.2, který je nějakých 5 let starý a zrovna předevčírem mi na něm na starém telefonu přestala fungovat aplikace na sledování trasy. Dle slov vývojáře, Google je tlačí do podpory nových Androidů a na staré zapomenout, takže se brzo stane, že na 4.4.2 minepojede, co bych potřeboval.

Naposledy editováno 29.08.2018 09:24:27

Mobil místo navigace

29.8.2018 v 09:40 | Nahoru | #33
Zatím se mi líbí ten BlackView, dělají ho i ve vyšší verzi BV7000 s 5" displejem. Na Alze kolem 4.000,-, Aliexpress asi 2.700,-

1 reakcí na tento příspěvek Mobil místo navigace

29.8.2018 v 10:48 | Nahoru | #34
ono to není až tak složitý... stačí dneska už průměrně nebo spíš o něco líp hardwarově vybavenej telefon a buď dobrej držák nebo odolnej telefon (nebo pro sichr obojí)... pak už si tam člověk může nahrnout co chce. I blbý mapy.cz aplikace už mají offline mapy (ČR velmi detailní, možná i SR, ostatní země jsem nezkoušel) zdarma. Navíc na mapy.cz se dá naklikat trasa a uložit do baťužku a potom na telefonu appku otevřít, načíst trasu a navigovat se podle ní. Včera jsem podle toho jel takhle na kole do práce (poprvé, po cyklostezkách a "stezkách", kde jsem v životě nejel přes celý Brno) normálně jsem si to s kolegou v práci prodiskutoval, páč on na kole jezdí dost, naklikal jsem do mapy.cz trasu, ráno načetl v mobilu a jel podle toho

(reakce na) Mobil místo navigace

29.8.2018 v 10:53 | Nahoru | #35
Deyva> No dyť jo, proto to řeším Kvůli jednoduchosti a možnostem, které navigace nemá. Nehledě na to, že letos v Rusku jednoznačně zvítězily Google maps a strčily do kapsy Garmina i TomToma a to i přesto, že v nich byly dohrané OpenStreet Maps.

1 reakcí na tento příspěvek Mobil místo navigace

29.8.2018 v 11:25 | Nahoru | #36
Měl jsem v ruce BlackView 5000, kterýmu se posral microUSB konektor. Předtím jsem měl v ruce nějakou Nokii (ještě starou Nokii), který se posral microUSB konektor.

Proč se posraly microUSB konektory asi není třeba vysvětlovat... Ale přece: motorka = vibrace; microUSB má v názvu micro z důvodu jeho malý velikosti; kombinace něčeho miniaturního a přílišných vibrací prostě uklepe konektor v těle mobilu = dojde ke ztrátě kontaktu a telefon přestane nabíjet zcela nebo nabíjí jen v nějaký krkolomný poloze (a to navíc stejně jen dočasně, než to odejde komplet). Telefon se souosým konektorem (tj. váleček s dírou/trn uprostřed) by byl odolnější, ale kupte dneska něco takovýho. I miniUSB by bylo odolnější, ale zase... sežeňte to.

Proč teda nejezdit a nabíjet až po zastavení? Protože když se vydáte na delší cestu, tak ten mobil to prostě z baterky nedá. Pro nechápavce ještě dodám odpověď na otázku "Proč za jízdy nepoužít powerbanku?" - a čemu by to pomohlo? Kabel se bude pořád klepat, konektor se vždycky posere...

Takže myšlenka mobilu místo navigace je naprosto skvělá, osobně ji sám vidím jako nejlepší řešení. Ale do auta. Na motorce to prostě jednoduše nefunguje - mobil z baterky nevydrží jet dlouho, nabíjet ho sice je možné, ale vždycky se posere konektor. Pokud se nenajde kutil, který by si doma udělal konektor zajištěný šroubky

A ještě dodatek - ne, nepomůže přilepit kabel k mobilu epoxidem. Uklepe se to taky. Jediné opravdové řešení by bylo rozebrat mobil, naletovat dovnitř na správný místo dráty, vyvést je někudy ven a nabíjet to přes dráty (dát si tam nějaký normální na tenhle účel vhodný konektor). Nepomůže ani vyndat baterii a na její kontakty v mobilu dát zdroj (řekněme) 4.2V. Baterie totiž často mobilu dává informace, bez kterých ani nenastartuje = stejně tam musí baterie být. Osobně vyzkoušeno.

A ještě jeden dodatek - bezdrátový nabíjení je k hovnu. Mobil o slušnym výkonu (což na anvigaci chceme) si v režimu s GPS a plně podsvícenym diplejem může vzít víc, než bezdrátový nabíjení dává. V nejlepším případě se tedy bude vybíjet pomaleji.

A úplně nakonec - Mobil se při používání GPS a velkym podsvícení docela zahřívá. Baterka se při nabíjení docela zahřívá. Mobil se na sluníčku docela zahřívá. Se zahříváním vznikají nebezpečný situace (li-ion baterie nemají teplo rády...), takže mobil pak přistupuje k omezování výkonu, k omezování nabíjení apod. Takže tak jako tak to je prostě nahovno.

Mobil jako GPS? Ano - do auta.

Mobil místo navigace

29.8.2018 v 11:55 | Nahoru | #37
Já teda nevim... Ale vždycky se mi rozbily koncovky na kabelu a ne v telefonu... Ať už s powerbankou na kole, longboardu nebo nabíjený na moto v držáku. O Autě ani nemluvim. Kabely kupuju co čtvrt roku, to jo... Ale fakt jako konektory v telefonu to se mi naposled rozbil u HTC Touch Pro mini USB - vyřešeno novým konektorem z číny tenkrát a vyměnil jsem si to sám doma.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Mobil místo navigace

29.8.2018 v 12:24 | Nahoru | #38

Pavouk106 píše:
Mobil jako GPS? Ano - do auta.



No... pomalu k tomuto názoru docházím asi taky. Je pravda, že se možná navigace dá nahradit telefonem na nějakou kratší dobu, na malý výlet za pěkného, ne moc horkého počasí. Ale na použití pro mě, tak jak jezdím (např. tři týdny v kuse, několik dní v dešti, rozbité cesty, šotoliny) to asi nebude. Je pravda, že ta navigace vydrží neskutečné věci, nevýhodou je pak zase menší komfort při používání.

Asi se spíš zamyslím nad mobilním telefonem jako druhou možností, třeba jen krátkodobou, výjezd z velkého města nebo tak, co dovolí baterka a počasí.

Chtěl jsem zjistit, jak a co se používá mezi lidmi, protože vím, že hodně lidí s mobilem jezdí. Ale zřejmě to opravdu nebude pro moje účely, rozhodně ne jako náhrada navigace určené přímo pro motorku.

Děkuji všem za rady a názory, dost mi to pomohlo, abych neudělal něco ukvapeného, třeba prodej Zuma.

Naposledy editováno 29.08.2018 12:27:22

1 reakcí na tento příspěvek Mobil místo navigace

29.8.2018 v 12:27 | Nahoru | #39
Přesně, v životě se mi nestalo, že by se mi rozbil konektor a to používám telefony místo navigace na motorce běžně. U bývalého HTC Desire X se rozbilo postupem času všechno možné, ale konektor vždy držel. Teď mám už 4 roky iPhone, používám ho jako navigaci na motorce, kdykoliv je potřeba (nepotřebuji navigaci pořád, jen když jedu za nějakým cílem a nechci bloudit), v autě používám navigaci v telefonu dost často a ani náznak toho, že by se měl rozbít konektor.

Ale jasně, pokud někdo najezdí za sezónu 10 000 km s neustále zapnutou navigací a nabíjením, třeba konektor dostává větší záhul, nevím. Ale tam už by fakt bylo na zvážení, jestli je pro tohle použití navigace v telefonu dostatečně vhodné řešení

(reakce na) Mobil místo navigace

29.8.2018 v 12:32 | Nahoru | #40

Michael24 píše:
Ale jasně, pokud někdo najezdí za sezónu 10 000 km s neustále zapnutou navigací a nabíjením, třeba konektor dostává větší záhul, nevím. Ale tam už by fakt bylo na zvážení, jestli je pro tohle použití navigace v telefonu dostatečně vhodné řešení



Jo, i víc, kolem 15000. A pořád s navigací, i proto, že si pamatuje trasu, která jde pak exportovat. Mám tu televizi prostě rád

Mobil místo navigace

29.8.2018 v 12:35 | Nahoru | #41
Jasný. Tak tam už bych fakt asi zůstal radši u nějaké klasické navigace, myslím, že to udělá lepší službu, než telefon

Naposledy editováno 29.08.2018 12:35:31

Mobil místo navigace

29.8.2018 v 12:49 | Nahoru | #42
Tak ona je otázka, zda je lepší mít profi HW s nepoužitelnou mapou nebo zbastlený HW s vyhovující mapou. Osobně sázím spíš na to druhé.

(reakce na) Mobil místo navigace

29.8.2018 v 13:07 | Nahoru | #43

Robert_ZL píše: No... pomalu k tomuto názoru docházím asi taky. Je pravda, že se možná navigace dá nahradit telefonem na nějakou kratší dobu, na malý výlet za pěkného, ne moc horkého počasí. Ale na použití pro mě, tak jak jezdím (např. tři týdny v kuse, několik dní v dešti, rozbité cesty, šotoliny) to asi nebude.


Já popisoval zkušenosti s mobily Pavla (tady Pajitu66), který jel (mimo jiné) s mobilem jako navigací do Magadanu - měl tu z toho videa. To samozřejmě nebylo po asfaltu a cesta tam a zpět něco přes 40 tisíc km. Mobil běhal, ale byl prostě pochroumanej. Nakonec mu teda blbě upadl tady v ČR a křápnul displej Chápeš? Magadan dal, pak se rozbil o podlahu někde "doma".

Koupil ale stejnej novej a použitím reverzního inženýrství (a starýho mobilu) jsem mu k tomu dodělal nabíječky na li-ion baterky z Číny - to aby se předešlo zkurvení konektoru v novym mobilu. Kdyby náhodou se podělal konektor, bude to na součástce za 30 Kč, ta se jen odloupne z krytu, přiletuje se nová za 30 Kč a jede se dál. Ale ani nabíjecí proud 1A, kterej ta nabíječka dávala, nestačil k tomu, aby mobil udržel nabitej - pomalu se to vybíjelo. Ale dalo by to řádově třeba 20 hodin času, než by to kleklo úplně, což bylo lepší, než jeho testy přímo jen s mobilem. Ten se sám o sobě totiž náhodně nabíjel a vybíjel, tu rychle, tu pomalu... Asi podle momentálních vlastností (hlavně teploty).

Tu li-ion nabíječku se podařilo "zabudovat" pomocí zadního krytu ze starýho mobilu (ten s rozbitým displejem) a jeho starý baterie - baterku jsem nalepil na kryt, provrtal díry pro dráty, naletoval dráty na baterku (tak aby zůstala styčná plocha pro kontakty v mobilu), protáhl dráty ven a na kryt zezadu přidělal nabíječku. Mobil tedy byl dál v pohodě v záruce se svou novou baterkou a novým krytem (který jsme nijak nepoužili ani neznehodnotili).

Teď je zase na výletě a dával mi vědět, že nabíječka fungovala do poslední chvíle - než mu mobil vypadnul z RAM držáku. Ale neměl ten "nůžkovej" RAM s gumovýma packama, byl to jinej typ. Mobil dopadnul na zem a už je po něm... Byl to BlackView 5000. Používal aplikaci Mapfactor Navigator (nebo tak něco, vyrábí to Mapfactor, což jsou tuším dokonce Češi?) a v ní měl mapy OpenStreetMap - ty mají aktualizace cca 1x měsíčně (přes wifi přímo v aplikaci, samozřejmě) a výhoda je jasná - zadarmo víceméně celej svět včetně všech možných prdelí (čti: osad a vesniček).

Pokud bych já osobně chtěl mobil jako navigaci, šel bych cestou, kterou jsme se vydali s Pavlem - koupit mobil, rozkuchat, přidělat vlastní nabíjení, čistě teoreticky i znásobit kapacitu baterie (více viz níže) a provozovat takovouhle samo-domo věc. S komerčním mobilem to samo o sobě prostě nepůjde. Pozor akorát na to, že je to samo-domo upravená elektronika a třeba policajtům nebo celníkům by se nemusela líbit... Furt jsou to "nějaký obvody a nějaký dráty", který vedou k baterii, o kterých celej svět ví, že hoří/bouchají...

Za následující text nijak neručím, stejně jako neručím za případné škody nebo zranění, které si můžete se zacházením s bateriemi přivodit!

Znásobení kapacity (teoreticky, sám jsem nepraktikoval): Nabiješ baterku z mobilu na konkrétní úroveň (řekněme 4.2V; nejlépe jinak, než přímo v mobilu), na stejnou úroveň nabiješ další baterku o (minimálně) podobně vysoké kapacitě, sletuješ kladný póly obou NABITÝCH baterií dohromady a poté sletuješ záporný póly dohromady. Ta přidaná baterie může být jakákoliv li-ion, rozhodně ne ten typ z toho mobilu. Může být i z jinýho mobilu. Neproletovával bych ale jiný kontakty, než + a - (aby pak nastartoval mobil). DŮLEŽITÉ: Takhle upravenou baterii už bych NIKDY nenabíjel přes ten mobil, ale jen nějakou jinou (čínskou z Ebay) nabíječkou. Mobily dnes vypnou nabíjení při 4.35V (možná už 4.4V), na což jsou jejich baterie stavěný, ale ostatní baterky jsou dělaný většinou na maximálně 4.2V!!!

Otázky a odpovědi ke zvýšení kapacity: 1. Proč je nejdřív nabít na stejnou úroveň? Aby nedošlo k velkýmu proudovýmu zatížení při vyrovnávání napětí při spojení baterií. 2. Proč minimálně podobnou kapacitu? Protože takovej balík baterií (paralelně spojených) lze nabíjet jen takovým proudem, jakým dovoluje neslabší baterie. Obecně lze říct, že nabíjení do 1C (např. nabíjet 2000mAh baterii proudem 2000mA, tedy 2A) baterky dávají, ale 0.5C se jim líbí více. Takže příklad - 2000mAh a 4000mAh dohromady bych já nenabíjel proudem vyšším než 1A (což je 0.5C u tý slabší). Kdyby to bylo 4000mAh a 4000mAh, asi bych jim dopřál 1.5A (0.375C), možná i ty 2A (0.5C).

Pokud by to tu četl někdo, kdo má více zkušeností s tím, co popisuju, budu jedině rád za případné opravy nebo upřesnění! Nerad bych tu ale tímto příspěvkem rozjel nějaký elektro flame-war o napětích nabíjecích proudech a tak.

Naposledy editováno 29.08.2018 13:11:11

Mobil místo navigace

29.8.2018 v 13:15 | Nahoru | #44
Mám taky 1150 a s velkým plexi ADV, kde pro navigaci je to děsně nevhodný. Jezdil jsem v obalu na řidítka pro telefon a po nějaké době se to prostě přehřálo. Telefony v obalu mi nikdy nefungovali a to jsem jich zkoušel několik. Teď tam mám telefon jen bez obalu, ale když prší tak ho musím sundat. Začínám spíš řešit nákup profi navigace na moto, mě to ostatní prostě nefunguje.

Mobil místo navigace

29.8.2018 v 13:38 | Nahoru | #45
Já jsem spokojený s kombinací iPhone 5s plus obal s Ali. Nalítáno tento rok cca 12000km. Vše drží nic neupadlo v dešti na pohodu. Nabíjím víceméně pořád. Apky Sygic, Google, inRoute, Waze, Mapy.cz a Navirider. Plus na pozadí záznam trasy přes Endomondo. Plus občas i kamera spuštěná že Sygicu.

Mobil místo navigace

29.8.2018 v 13:42 | Nahoru | #46
Vypadá to takto




1 reakcí na tento příspěvek Mobil místo navigace

29.8.2018 v 13:51 | Nahoru | #47
Jo, jak píše GeorgeCZ, já to za plexi nedám a všude jinde na to prší....

Pavouk106: Složité, moc složité

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Mobil místo navigace

29.8.2018 v 14:12 | Nahoru | #48

Robert_ZL píše: Složité, moc složité


To mi lidi říkali také, když jsme jezdili toulat se do hor k Čmoudům. Byl jsem za socku a nezodpověného hazardéra, co namísto Garmina za dvacku koupí obyčejné PDA/mobil, nahraje a postahuje tam různé mapy (i bitmapy). Když potom zjistili, že v těch končinách má Garmin nepopsaný list, přestože tam jsou vesničky i prašné cesty, po zbytek výletu po horách ty své sice špičkové, ale vlastně úplně zbaytečné GPS už ani nezapínali.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Mobil místo navigace

29.8.2018 v 14:24 | Nahoru | #49
vilemx> Jo, tento problém mě potkal taky, nehledě na to, že plánování trasy, ubytování, souřadnic a všeho je mnohem jednodušší na mobilu. Jenže úplně s tím nahradit navigaci asi nejde, jak se i tady píše. Tak to bude chtít kompromis a mít ty zařízení obě

(reakce na) Mobil místo navigace

29.8.2018 v 14:38 | Nahoru | #50

Robert_ZL píše: .............Jenže úplně s tím nahradit navigaci asi nejde, jak se i tady píše. Tak to bude chtít kompromis a mít ty zařízení obě


Tak záleží na tom, k čemu navi potřebuješ. Pokud jen na orientaci, kde jsi (v pustinách) nebo kudy z města ven (škoda času hledáním cedulí) či při hledání chajdy na horách (najít správný hotel s kvičícími dětmi je lepší urychlit), tak mi tel. bohatě stačí. Jak na moto, tak i v autě. Za nějakých 10 let po různých Tramtáriích bez asfaltu jsem "spotřeboval" dvě PDA a jeden externí GPS modul. Takže poměr cena/životnost/podrobnost je oproti klasické GPS naprosto bezkonkurenční. Samozřejmě, že to asi není nejšťastnější řešení, pokud GPS používáš neustále a běží ti stále, tak robustnější HW je lepší.

Naposledy editováno 29.08.2018 14:39:35

(reakce na) Mobil místo navigace

29.8.2018 v 15:45 | Nahoru | #51

Robert_ZL píše: ... Tak to bude chtít kompromis a mít ty zařízení obě


Je to možnost, obzvlášť, pokud už oboje máš. Ale jinak jak psal vilemx: raději zbastlený HW s dobrou mapou.

3 reakcí na tento příspěvek Mobil místo navigace

29.8.2018 v 16:39 | Nahoru | #52
prošel jsme si různými kombinacemi - nedávno jsme prodal zumo 590, které bylo HW v pohodě )čitelné, velký displej, rychlé), ale OS už byl moc sofistikovaný a použití jiných map než Garminem certifikovných byl opruz a to i oficiálních OSM atd. - tak jsem se vrátil z Montaně a jsme spokojen, mám už druhou - sežere jakékoliv mapy, funguje i na tužkovky, snáší vibrace, vodu, je dobře čitelná a nabíjení v držáku přes piny není problém.

mobily jsme taky zkoušel a pořád s etoho nevzdávám - přeci jenom je tam vývoj SW i HW podstatně rychlejší - ale přehřívání čitelnost a déšť tomu nedělá úplně dobře, jinak usb konektor na mtoroce fakt není ideální - pokusy s turistickými garminy s usbčkem končily taky problém s nabáíjením neb konetkor odešel

docela se mi líbí malé odolné tablety - velká obrozovka, zvýšená svítivost, dobrá výdrž a vodotěsnost - zatím ale většina nemá dořešneé napájení i když už jsme viděl i obrázky s piny a to by bylo super - tablet aaktivní držák by to řešil

taky jsme diskutovali s kamarády nad tím použít magentický usb kabel - ten by se dal i utěsnit a držel byjen magnety - otázka je zda by řešil i vibrac e ajký be měl kontakt

(reakce na) Mobil místo navigace

29.8.2018 v 17:45 | Nahoru | #53
Honza-TA950> Stejně to časem dopadne tak, že se bude cestovat po Trantáriích zase jen podle papírové/bitmapové mapy, vlastních očí, intuice a místních. GPS bude jen záloha na dně báglu/SD karty. Tenhle návrat se už projevuje tím, že čím dál tím víc lidí jede na různých kostitřasech namísto vytuněných moderních speciálů.
Mě třeba vůbec nebaví stáhnout nebo naklikat trasy a pak jet jako opička podle šipky. Ale zase nejsem hrdina, takže ty WP a TRK uložené mám, ale vetšinou je ani nenačítám. Na cestování mě baví právě to objevování.

(reakce na) Mobil místo navigace

29.8.2018 v 17:48 | Nahoru | #54

Honza-TA950 píše: ......................taky jsme diskutovali s kamarády nad tím použít magentický usb kabel - ten by se dal i utěsnit a držel byjen magnety - otázka je zda by řešil i vibrac e ajký be měl kontakt


...jen poznatek, "magnetický kabel" některý zařízení nepřijmou a nenabíjej se, na druhou stranu, za zkoušku ke konkrétnímu zařízení moc nedáš, i kdybys kvůli tomu ten kabel koupil; myslím, že už to nestojí "svět"

Mobil místo navigace

29.8.2018 v 22:56 | Nahoru | #55
ad magnetický kabel...u Xperia to vypadá takto. Když je telefon na šířku, tak je to dole - trochu chráněné vodě. Dřív u staršího držáku telefonu jsem měl udělanou chňapku, která to držela na místě a telefon se zasouval proti kontaktům. Teď to mám volně z boku a drží to i při jízdě v terénu. Mně prostě připadá, že tu vymýšlíte vymyšlené.

1 reakcí na tento příspěvek Mobil místo navigace

30.8.2018 v 13:39 | Nahoru | #56
vilemx - já si trasy klikám, ale neberu je jako dogma a nemám zapnuté přepočítávání a taky si beru sebou tablet místo papírové mapy abych mohl "plánovat" na málé na vihgaci to je neprd - na tbletu už je něco kolem viděta dá se nad tím víc přemýšlet jako nad papírem

(reakce na) Mobil místo navigace

30.8.2018 v 15:08 | Nahoru | #57
Honza-TA950> Když jsem víc cestoval, tak tablety ještě nebyly běžně dostupné a na 4" 640x480 úhlopříčce nic rozumného (myšleno v podrobnosti polňaček) plánovat nešlo, Když ale bylo potřeba zjistit, jestli to přes hřeben jde, tak jsem nahrál staré ruské vojenské 1 : 100.000 a doufal, že cesta bude i po těch 30 letech existovat

Mobil místo navigace

30.8.2018 v 18:44 | Nahoru | #58
No, já se předem jen podívám na trasu a když si jo nejsem jistý ve městě tak si navigaci pustím do sluchátek. Nevidím důvod neustále koukat na display.

Mobil místo navigace

30.8.2018 v 20:41 | Nahoru | #59
Vozim Galaxy S7 a spokojenost :)

1 reakcí na tento příspěvek Mobil místo navigace

31.8.2018 v 14:19 | Nahoru | #60
vilemx - ty ruské vojenské topomapy používáme pořád, na horách to tolik nevadí kopce a řeky jsou stejné, ale třeba cesty (sjízdné pro motorku) byly slušně zakresllené a přesnější na OSM mapách takže jsem si překlikával tyhle dvě mapy - topo a OSM
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist