globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jak zatáčet na motorce
 
28.8.2017 v 13:20
Dobrý den,

Začínám Dělat autoškolu, za pár dní bych měl jít na první jízdy s instruktorem...

Potřebuji si ale ujasnit pár věcí, Na věci které tu za chvíli položím, mi v Autoškole nedokázali dá se říct odpovědět, respektive každý tvrdil něco jiného...

Jedná se o to že na motorce jsem nikdy před tím nejezdil takže nemám žádné zkušenosti....

Tudíž bych se chtěl zeptat jak na motorce zatáčet

Koukal jsem na pár videí, i na pár příspěvků zde na foru ale moc moudrý nejsem, spíše se mi to všechno plete...

Zde na foru jsem koukal že existuje takzvané kontra řízení

( prý stačí odtlačit pravé, nebo levé řídítko a motorka zatočí prakticky sama. Aspoň tak jsem to tedy pochopil já )

Ilustrační obrázek zde: http://www.suzukiba...oads/2680_kontra.jpg

Abych to lehce rozvedl pochopil jsem to tak, že když odtlačím například pravé řídítko motorka zatočí Doprava, a zase naopak, když odtlačím levé řídítko motorka zatočí do Leva

( Zároveň jsem ale pochopil že tento jev funguje pouze při určité rychlosti cca od 30 km/h )

Zároveň jsem koukal na video viz zde:

A tam na řídítka tlačí jakoby z vrchu...

Mohl by mi tedy někdo srozumitelně vysvětlit, jak tedy na motorce zatáčet ?

Předem Děkuji

( Pokud na vás tento dotaz působí směšně, tak se omlouvám, ale rád bych si ujasnil pár věcí, než sednout na motorku a něco udělat... )

Pokud jsem dal tento dotaz do nesprávné sekce, tak se omlouvám, ale jsem tu dnes poprvé.

1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce

2.9.2017 v 16:07 | Nahoru | #211
Ty voe, tohle bez kontra uřídit vůbec nejde a stejně jsou na tom všechny motorky, za jízdy si to totiž málokdo uvědomuje, nejjednodušší je řídit chvíli jednou rukou a hned uvidíš jak používáš kontra řízení... Na těhle vehementech jsem po ujetí 30 km necejtil fajfky...

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

2.9.2017 v 16:11 | Nahoru | #212
dewwil> jj, to je presne ten zavlek takovy stroje proset budou chtit jet furt rovne i kdyz je budes hodne premlouvat (=kontrovat jak zbesilej)..

2 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce

2.9.2017 v 16:14 | Nahoru | #213
Terve nyní jsem si věiml tvého dotazu . Máš tu spoustu odpovědí ale já je nečetl. Chci říct jen jedno umíš jezdit na kole asi ano že . Tak jezdi jako na kole ze začátku jezdi opatrně a postupně budeš přidávat a zrychlovat a to příde samo a vůbec nad tím nepřemejšlej. A ve svým dotazu tam máš chybu : píšeš když odtlačíš levé řidítko zatáčíš do leva má být do prava . Pro to , že když odtlačíš levé zároveň přitahuješ pravé . Hlavně jezdi hlavou . Každá motorka jezdí tak rychle kolik otočíš heftem...! Přeju hodně šťastných kilometrů...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

2.9.2017 v 16:25 | Nahoru | #214

jednostopy vozidlo se zataci vychylenim z rovnovahy


-ano, kam nakloníš neřiditelné kolo (zadní), tak zatočíš

kontra nema absolutne nic spolecnyho s prekmitnutim riditek pri prenaseni vahy (jako bez drzeni riditek) - viz vyse ve vlakne - tenhle jev ma na svedomi stabilizacni ucinek zavleku predniho kola (tj.geometrie)


-kontra jsou dvě fáze zatočení. Obě fáze se dějí jak při tlaku do řídítek, tak při tlaku do hlavní části motorky (zadní kolo). Viz video níže

kdyz se do me opre z boku poryv vetru, ma to snahu se mnou zatocit do skarpy kontra nekontra


-naprosto stejný případ, jako když tlačíš do motorky tělem. Pouze k tomu dochází vnějším vlivem, větrem.

Jak zatáčet na motorce

2.9.2017 v 16:26 | Nahoru | #215
Pohyb předního kola vůči zbytku motorky je vždy stejný, bez ohledu, na jakou část motorky působíme silou.

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

2.9.2017 v 16:27 | Nahoru | #216
MotodědekTonda> Ne, Marcel to má naprosto správně a je vidět, že tomu rozumí. Ty tomu rozumíš špatně.

Jak zatáčet na motorce

2.9.2017 v 16:35 | Nahoru | #217
kdo nepouziva countersteering pujde do pekla
maj tam na to specialni oddeleni s babetama

Naposledy editováno 02.09.2017 16:41:20

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

2.9.2017 v 16:58 | Nahoru | #218
Krejza> no slava ! naprosto se shodnem, a ted si jeste odmysli predni kolo/geometrii (napr. jednokolka) a jsme uplne doma..

pricina/dusledek.. pri kontrarizeni je otoceni riditky obracene skutcne pricina naklonu a zataceni motorky je dusledek (dusledek toho vznikleho naklonu), samotne preneseni vahy je taky pricina naklonu a jak zataceni tak i to nasledne samovolne "kontra prekmitnuti riditek" je dusledek(u toho prekmitnuti dusledek konkretni geometrie)...
byt to oboji v raelu vypada vlastne uplne stejne = riditka se nejdriv pohnou na opacnou stranu

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

2.9.2017 v 17:28 | Nahoru | #219
kerut> Přestaň do toho pořád cpát jednokolku, tam nemáš řiditelnou nápravu, kolo. Takže vše se děje náklonem pouze za deformace pneumatiky.

No, snad se konečně na něčem shodneme. Ale ty pořád vidíš pohyb předního kola u "přenosu váhy" jako důsledek, ale to není správně. Jde o soustavu dvou kol, takže je potřeba na to koukat jako na soustavu dvou kol, ne jednokolky s dalším kolem. Obě styčné plochy kol přenášejí nějaké zatížení a pokud by měl být pohyb předního kola pouze důsledek, k zatočení by došlo jako u jednokolky pouze deformací pneumatiky. To by ale veškeré zatížení muselo být pouze na zadním kole.

1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce

2.9.2017 v 17:59 | Nahoru | #220
u jednokolky nedochazi k zataceni deformaci pneumatiky, kdyz poslu obruc zacne (driv nebo pozdeji na nejake nerovnosti nebo jinym vychylenim) taky zatacet
obruc (nebo cokoliv kulatyho) se toci, odvaluje, a nejakym impulozem zacne padat na stranu - vlivem padani na stranu zacne zatacet - jak zacne zatacet vznikne odstrediva sila - jak vznikne odstrediva sila brani obruci (nebo cemukoliv kulatymu) spadnout = vyrovnava silovou nerovnovahu vzniklou naklonem.. a obruc (nebo cokoliv kulatyho) se bude motat v kruzich tak dlouho, nez ztrati rychlost, cimz definitivne ztrati i odstredivou silum, a udela bum

tj. zustan u toho vyroku ze kam naklonis kolo tam zatocis, to je spravny smer

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

2.9.2017 v 18:30 | Nahoru | #221
kerut> Škoda, myslel jsem, že lze vést rozumnou debatu a někam to posunout. Ale asi ses nedostal dál než k jednomu kolu.

k zatočení by došlo jako u jednokolky pouze deformací pneumatiky

jsem myslel napřed a místo náklonu napsal deformaci.

Podle Tebe je tedy náhoda, že pohyb předního kola je shodný?

Jak zatáčet na motorce

2.9.2017 v 19:26 | Nahoru | #222
a v cem nahoda ? mas soustavu dvou kol, aby to zatacieo musi obe kola opisovat stopu kruznice = tj. musi se vzajemne ztocit do zamyslene zatacky (pokud se neztoci, nenastane zataceni a nastane bac na bok.. viz kousek vejs ten veselej experiment s eskou ) takze kdyz takovou soustavu dvou kol s moznosti volne menit uhel mezi koly (at uz to rizeni mas kdekoliv) posles do zatacky, zatoci.. druha vec je jak je konkretne resena ta geometrie rizeni, proto ti podsouvam tu jednokolku,.. asi by to fungovalo i sizenym zadnim kolem ale takovej storj jsem snad nikdy nevidel tak mi to neprijde jako vhodny priklad..

to tve prekmitnuti (volneho) kola (volnych riditek) je jen a pouze dusledek vneseni nerovnovahy, a to dokonce dusledek nezadouci - tim ze ti volny riditka kmitnou na druhou stranu s tebou motorka vubec nespolupracuje, naopak, ona se (marne) snazi ten tvuj tvuj naklon srovnat (a pokud je zavlek dostatecne predimenzovanej jako u dlouhyho chopera viz nahore, tak to jen prenesenim vahy taky treba vubec nepretlacis tak jak pise dewwil.. nemluve o tom ze si nedokazu predstavit jak na takovym stroji menit teziste-vysedavat) ..proto ti ta riditka prekmitnou !

ty to celou dobu zamenujes se situaci kdy temi riditky zamerne prekmitnes uz ty sam, cimz tu nerovnovahu jednoduse vytvoris aniz bys musel hnout zadkem

a i ten vise popsanej (nezadouci) stabilizacni ucinek tam v tomhle pripade samozrejme bude, vzdyt pri tom kontru taky nestaci se na ta riditka jen "osklive podivat", musis s nima trosku zatlacit - a ta sila kterou zatlacis (pretlacis) nez se ti to nakloni, tak to je uplne presne to same jako to samovolne prekmitnuti volnych riditek - je to snaha geometrie stabilizovat stroj v primem smeru.. ty samozrejme zaberes kontrem dostatecne cimz ten zavlek v pohode pretlacis, naklonis, zatacis,...

jsou to dve prakticky odlisne veci, vypadajici na prvni pohled podobne - kontra pohyb pri zataceni bude samozrejme fungovat i u motorky s geometrii uplne bez zavleku (ridit bych takovou vec teda nechtel) zatimco to prekmitavani volnych riditek u takove motorky nenastane

Jak zatáčet na motorce

2.9.2017 v 21:34 | Nahoru | #223
Nerovnováhu dané soustavy vneseš oběma způsoby, projev soustavy je v obou případech shodný. Sám to píšeš. Jde o jeden jediný způsob, jak tu soustavu zatočit.
Ne dva, jeden rukama, druhý tělem (pro zjednodušení pojmů). Ale pouze jeden a jediný způsob. Je jedno, zda řídítky hýbu záměrně nebo se otáčejí volně.
Jediný rozdíl je v zažitém názvosloví, které nevhodně popisuje daný děj.

Pokud bude závlek nulový, tak nedojde k náklonu zadního kola v důsledku otáčení řídítek. Nebude žádný pohyb předního kola mimo osu jízdy, nebude tak důvod k náklonu zadního kola. Nikdy jsem to nezkoušel, tak jediný výsledek, který mě napadá, bude tendence soustavy zatočit v kolmé pozici a tím ztráta rovnováhy - přepadnutí.
Ale to je jen v rámci teorie.
Rád bych od Tebe viděl důkaz Tvého tvrzení ohledně nulového závleku.

Jednokolka není soustava dvou na sobě se otáčejích kol. Takže s ní lze počítat až v případě, kdy je maximum zatížení pouze na jednom kole.

1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce

3.9.2017 v 00:27 | Nahoru | #224
no vsak jasne, a co jineho nez to "prepadnuti" bys od toho kontra rizeni asi tak cekal ? (v pripade toho kola se zavlekem to bude spis "prehoupnuti se" protoze prekonavas ten stabilizacni ucinek, kvuli kterymu tam ten zavlek je) jedes v kolme poloze, otocis riditkama, a motorka ktera chce diky gyroskopickymu momentu kol jet rovne se zacne naklanet na uplne opacnou stranu (viz muj hned prvni prispevek a paralela s auty - koukni se co udela auto v prudky zatacce, sedne si do tlumicu na vnejsku ) stocis riditka spravne a zatacis.. vzdyt je to jednoduchy

E:koukl jsem rozfazovane na to video co jsi tocil a je to tam krasne videt - kdyz ridis riditky, motorka se viditelne nakloni az po tom co jimi zakontrujes, kdyz je nedrzis motorka se zacne nejdriv naklanet, a teprve s tim bere predni kolo viditelne sebou (otaci ho obrcene, to prekmitne, a stoci se zpet do zatacky) ..jinak jsem koukal i na dalsi, jezdis fakt dobre, klobouk dolu

Naposledy editováno 03.09.2017 02:10:27

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

3.9.2017 v 08:10 | Nahoru | #225
kerut> Když koukám na zatočení bez rukou, tak vidím prvotní pohyb motorky na opačnou stranu než následně zatočí. Nejen přední kolo, ale celá motorka se jakoby nahne nejdříve na opačnou stranu. Je to malý, lehce přehlédnutelný pohyb. Potom dojde ke změně pozice předního kola a díky snaze o stabilizaci celé soustavy se nahne zadní kolo do finálního požadovaného náklonu.
Dost mi to dává smysl ve spojení s tímto www.sinz.cz/archiv/docs/si-2004-06-303-311.pdf , což sem dal někdo před lety do jiného podobného vlákna.

Díky, teorie a trénink, nic víc v tom není.

Jak zatáčet na motorce

3.9.2017 v 14:20 | Nahoru | #226
jj, tam (v tom drobnem naklonu opacne=jj videl jsem) bude schovano jiste vic veci (nejake ty "reakce" viz DrDNA01 jak se zameles se ve stupackach, pohnes se, poposednes... atd..) ono schvalne si takhle zkus zmenit teziste jako bez drzeni, a zaroven pro tim zabranit riditkum v tom prekmitnuti, zatocis taky, a podle me takhle urcite jezdis minimalne treba takovy ty dlouhy mistama zakriveny tahly "rovinky" kdy pod plynem jen mirnym naklonem tu krivost dorovnavas..

jasne ze na ten slalom by sis bez riditek neskrtnul (ja teda v nekterejch mistech nejspis ani s nima, to chce trenink a mit to tezce "v ruce"),.. zas abych uvedl na pravou miru jak jsem psal v prvnim prispevku ze treba na kole kontrovani vubec nepouzivam, tak ale taky druhym dechem musim rict ze svoji cyklokrosku bych do tech kuzelu nenalamal vubec (holt to neni jako 26´bike nebo BMX.. v nekterejch mistech bych to svy kolo asi musel fakt zvednout a otocit rucne ) tj myslel jsem tim takovy ty bezny zatacky kam uz sice na moto budu urcite brzdit(a kontrovat ) ale na kole ktery nic nevazi a na kterym jedu tech treba 35, prakticky ani neprestanu slapat..

a dik za ten scan ze skript, ...jsem v tomto smeru vernej ctenar a sberatel, a zrovna tohle urcite nemam

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

3.9.2017 v 22:20 | Nahoru | #227

MotodědekTonda píše: A ve svým dotazu tam máš chybu : píšeš když odtlačíš levé řidítko zatáčíš do leva má být do prava . Pro to , že když odtlačíš levé zároveň přitahuješ pravé . ..


Přesně obráceně...

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

3.9.2017 v 22:36 | Nahoru | #228

Astráček píše: Přesně obráceně...



Někdo prostě ani netuší o čem je tu řeč ...

Jak zatáčet na motorce

4.9.2017 v 17:49 | Nahoru | #229
Tak trochu to musis mit v genech. Blby je, ze na cvicisti, pri malych rychlostech a vzdalenostech, tezko pochytis. Na trening staci i nalozena lehka dvaca se kterou si normalne poradis silou, ale po trech hodinach jizdy odnekud nekam najednou dostanes grif a vse jde jednoduse, lehce a hlavne bez unavy. A to je ta chvile jit vejs.
.....Kontra urcite funguje i na kole, zadna magie v tom neni.

1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce

4.9.2017 v 18:45 | Nahoru | #230
http://www.motorkari...ko-hracka-17871.html
To by mě zajímalo, kdo s těma řidítkama kvrdlá a kdo kam tlačí na těch modýlkách....................a zatáčí to také - jen posouváním závaží ze strany na stranu.

Jak zatáčet na motorce

4.9.2017 v 19:01 | Nahoru | #231
No to je jednoduchý, těžiště doprava znamená že se kolo pohne do leva a model začne zatáčet doprava. Jde o to že se tam ten pohyb stane. No a když do řídítek trochu strčíš tak to jen zatáčí rychleji než přenosem váhy

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

4.9.2017 v 19:41 | Nahoru | #232
Brůča.> Nevím, kde vidíš závaží. Na odhalené motorce zádné není, naopak to vypadá, že se ovládají normálně řídítka.

Edit: Co teprve projekt Yamahy, kdy vyřadili jezdce a řídil ji počítač?

Naposledy editováno 04.09.2017 19:43:02

1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce

4.9.2017 v 20:40 | Nahoru | #233
Hoši já nevím co furt řešíte. Countersteering prostě funguje, a jestli tomu nevěříte, tak skočte na ty vaše satanovy vidle a jeďte si to zkusit

1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce

4.9.2017 v 20:42 | Nahoru | #234
Brůča>

presne tak ! viz muj prispevkek #91 http://www.motorkar...mp;pgr=4#goto9453619

bryle uplne volne na krku (a riditka na pevno na ramu, krome kuloveho cepu uchyceni rukou Doohana tam nehraji zadnou roly), dokonce v loziskach, cele vidle se toci jen do stran tak jak je to na prilozenem linku,.. a samozrejme ze to krasne zataci v naklonu - jak je videt na linku na video

PS ...pro stouraly, otaceni kolem osy krku se tam neovlada ne proto ze by to neslo, nebo proto ze by byla snaha o nejakou inovaci, nybrz jednoduse proto ze by ridici servo pri sebemensim kontaktu predniho kola s cimkoliv s cimkoliv dostalo rano ktera by s velkou pravdepodobnosti vycesala prevody.. zatim co takhle chyta rany osa rizeni a nebezpecna rana by musela prijit z boku.. (coz se tedy ukazalo nebyt nerealne, a za tech par let nez jsem to domrdal uplne jsem ty prevody asi 3x menil )

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

4.9.2017 v 21:55 | Nahoru | #235
Krejza> Měl jsem podobný model doma - zatáčelo to jen posunem závaží - do roviny se to rovnalo díky obrovskému závleku předního kola - něco jako u nákupního vozíku. Mě je jedno, jak se na motorce zatáčí - neumím to ani na cestovní, ani na krosové.....................ale baví mě na tom jezdit. Turisticky.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

4.9.2017 v 22:02 | Nahoru | #236
kerut> Hezký videjko - mě se ještě panáček nehýbal - jen se posouvalo závaží pod zadkem.................tady už to vypadá daleko reálnější - což je u modelů třeba. Já tehdá dal silnější motůrek a chodilo to i po zádech, ale ulítávalo to hrozně při výjezdech..............na rovině to ale šlo na zadek a při brzdění se i hezky vozil model smykem

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

4.9.2017 v 22:19 | Nahoru | #237
Brůča.> to bylo od graupnera ne ? ja si pamatuju ze jsem ty graupneracky (velky tusim 1:5 ?) videl v nejakym katalogu tesne po revoluci a jako malimu (asi 12 tenkrat) se mi to strasne libilo, a pak jsem u pecky uvidel to kyosho, navic v 1:8 malinkaty.. a musel jsem ho mit ...cely prazdniny jsem roznasel postu (protoze mi tenkrat vo fous nebylo jeste ani 15 byla ta brigada napsana na maminku.. ) z pocatku oproti autickum dost nezvyk (ze se to musi skutecne ridit, ne "jen zatacet", a pred zatocenim brzdit, atd.. ) ale jak jsem se s tim trosku skamaradil tak se s tim dala zajet osmicka i na 3m sirokym chodniku

Jak zatáčet na motorce

4.9.2017 v 23:25 | Nahoru | #238
To už je taková historie, že už mě Alzheimer brání si vzpomenout..............ale je to možný. Koupil jsem si po revoluci pár stavebnic a krátil si tím dlouhé chvílky. Mě bavila více autíčka.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

5.9.2017 v 07:34 | Nahoru | #239

00Inferno00 píše: Hoši já nevím co furt řešíte. Countersteering prostě funguje, a jestli tomu nevěříte, tak skočte na ty vaše satanovy vidle a jeďte si to zkusit



Jenže tu někdo tvrdil,že bez kontra nejde zatočit. Což tedy jde.

Jak zatáčet na motorce

5.9.2017 v 07:41 | Nahoru | #240
Se skoro divím tomu Eso_Rimmerovi, že řeší nějaký posraný ložiska krku. Může to normálně zavařit, naštudovat si tady ty moudra a jezdit "bez kontra".
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist