Začínám Dělat autoškolu, za pár dní bych měl jít na první jízdy s instruktorem...
Potřebuji si ale ujasnit pár věcí, Na věci které tu za chvíli položím, mi v Autoškole nedokázali dá se říct odpovědět, respektive každý tvrdil něco jiného...
Jedná se o to že na motorce jsem nikdy před tím nejezdil takže nemám žádné zkušenosti....
Tudíž bych se chtěl zeptat jak na motorce zatáčet
Koukal jsem na pár videí, i na pár příspěvků zde na foru ale moc moudrý nejsem, spíše se mi to všechno plete...
Zde na foru jsem koukal že existuje takzvané kontra řízení
( prý stačí odtlačit pravé, nebo levé řídítko a motorka zatočí prakticky sama. Aspoň tak jsem to tedy pochopil já )
Ilustrační obrázek zde: http://www.suzukiba...oads/2680_kontra.jpg
Abych to lehce rozvedl pochopil jsem to tak, že když odtlačím například pravé řídítko motorka zatočí Doprava, a zase naopak, když odtlačím levé řídítko motorka zatočí do Leva
( Zároveň jsem ale pochopil že tento jev funguje pouze při určité rychlosti cca od 30 km/h )
Zároveň jsem koukal na video viz zde:
A tam na řídítka tlačí jakoby z vrchu...
Mohl by mi tedy někdo srozumitelně vysvětlit, jak tedy na motorce zatáčet ?
Předem Děkuji
( Pokud na vás tento dotaz působí směšně, tak se omlouvám, ale rád bych si ujasnil pár věcí, než sednout na motorku a něco udělat... )
Pokud jsem dal tento dotaz do nesprávné sekce, tak se omlouvám, ale jsem tu dnes poprvé.
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
2 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
jednostopy vozidlo se zataci vychylenim z rovnovahy
-ano, kam nakloníš neřiditelné kolo (zadní), tak zatočíš
kontra nema absolutne nic spolecnyho s prekmitnutim riditek pri prenaseni vahy (jako bez drzeni riditek) - viz vyse ve vlakne - tenhle jev ma na svedomi stabilizacni ucinek zavleku predniho kola (tj.geometrie)
-kontra jsou dvě fáze zatočení. Obě fáze se dějí jak při tlaku do řídítek, tak při tlaku do hlavní části motorky (zadní kolo). Viz video níže
kdyz se do me opre z boku poryv vetru, ma to snahu se mnou zatocit do skarpy kontra nekontra
-naprosto stejný případ, jako když tlačíš do motorky tělem. Pouze k tomu dochází vnějším vlivem, větrem.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
pricina/dusledek.. pri kontrarizeni je otoceni riditky obracene skutcne pricina naklonu a zataceni motorky je dusledek (dusledek toho vznikleho naklonu), samotne preneseni vahy je taky pricina naklonu a jak zataceni tak i to nasledne samovolne "kontra prekmitnuti riditek" je dusledek(u toho prekmitnuti dusledek konkretni geometrie)...
byt to oboji v raelu vypada vlastne uplne stejne = riditka se nejdriv pohnou na opacnou stranu
No, snad se konečně na něčem shodneme. Ale ty pořád vidíš pohyb předního kola u "přenosu váhy" jako důsledek, ale to není správně. Jde o soustavu dvou kol, takže je potřeba na to koukat jako na soustavu dvou kol, ne jednokolky s dalším kolem. Obě styčné plochy kol přenášejí nějaké zatížení a pokud by měl být pohyb předního kola pouze důsledek, k zatočení by došlo jako u jednokolky pouze deformací pneumatiky. To by ale veškeré zatížení muselo být pouze na zadním kole.
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
obruc (nebo cokoliv kulatyho) se toci, odvaluje, a nejakym impulozem zacne padat na stranu - vlivem padani na stranu zacne zatacet - jak zacne zatacet vznikne odstrediva sila - jak vznikne odstrediva sila brani obruci (nebo cemukoliv kulatymu) spadnout = vyrovnava silovou nerovnovahu vzniklou naklonem.. a obruc (nebo cokoliv kulatyho) se bude motat v kruzich tak dlouho, nez ztrati rychlost, cimz definitivne ztrati i odstredivou silum, a udela bum
tj. zustan u toho vyroku ze kam naklonis kolo tam zatocis, to je spravny smer
k zatočení by došlo jako u jednokolky pouze deformací pneumatiky
jsem myslel napřed a místo náklonu napsal deformaci.Podle Tebe je tedy náhoda, že pohyb předního kola je shodný?
to tve prekmitnuti (volneho) kola (volnych riditek) je jen a pouze dusledek vneseni nerovnovahy, a to dokonce dusledek nezadouci - tim ze ti volny riditka kmitnou na druhou stranu s tebou motorka vubec nespolupracuje, naopak, ona se (marne) snazi ten tvuj tvuj naklon srovnat (a pokud je zavlek dostatecne predimenzovanej jako u dlouhyho chopera viz nahore, tak to jen prenesenim vahy taky treba vubec nepretlacis tak jak pise dewwil.. nemluve o tom ze si nedokazu predstavit jak na takovym stroji menit teziste-vysedavat) ..proto ti ta riditka prekmitnou !
ty to celou dobu zamenujes se situaci kdy temi riditky zamerne prekmitnes uz ty sam, cimz tu nerovnovahu jednoduse vytvoris aniz bys musel hnout zadkem
a i ten vise popsanej (nezadouci) stabilizacni ucinek tam v tomhle pripade samozrejme bude, vzdyt pri tom kontru taky nestaci se na ta riditka jen "osklive podivat", musis s nima trosku zatlacit - a ta sila kterou zatlacis (pretlacis) nez se ti to nakloni, tak to je uplne presne to same jako to samovolne prekmitnuti volnych riditek - je to snaha geometrie stabilizovat stroj v primem smeru.. ty samozrejme zaberes kontrem dostatecne cimz ten zavlek v pohode pretlacis, naklonis, zatacis,...
jsou to dve prakticky odlisne veci, vypadajici na prvni pohled podobne - kontra pohyb pri zataceni bude samozrejme fungovat i u motorky s geometrii uplne bez zavleku (ridit bych takovou vec teda nechtel) zatimco to prekmitavani volnych riditek u takove motorky nenastane
Ne dva, jeden rukama, druhý tělem (pro zjednodušení pojmů). Ale pouze jeden a jediný způsob. Je jedno, zda řídítky hýbu záměrně nebo se otáčejí volně.
Jediný rozdíl je v zažitém názvosloví, které nevhodně popisuje daný děj.
Pokud bude závlek nulový, tak nedojde k náklonu zadního kola v důsledku otáčení řídítek. Nebude žádný pohyb předního kola mimo osu jízdy, nebude tak důvod k náklonu zadního kola. Nikdy jsem to nezkoušel, tak jediný výsledek, který mě napadá, bude tendence soustavy zatočit v kolmé pozici a tím ztráta rovnováhy - přepadnutí.
Ale to je jen v rámci teorie.
Rád bych od Tebe viděl důkaz Tvého tvrzení ohledně nulového závleku.
Jednokolka není soustava dvou na sobě se otáčejích kol. Takže s ní lze počítat až v případě, kdy je maximum zatížení pouze na jednom kole.
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
E:koukl jsem rozfazovane na to video co jsi tocil a je to tam krasne videt - kdyz ridis riditky, motorka se viditelne nakloni az po tom co jimi zakontrujes, kdyz je nedrzis motorka se zacne nejdriv naklanet, a teprve s tim bere predni kolo viditelne sebou (otaci ho obrcene, to prekmitne, a stoci se zpet do zatacky) ..jinak jsem koukal i na dalsi, jezdis fakt dobre, klobouk dolu
Naposledy editováno 03.09.2017 02:10:27
Dost mi to dává smysl ve spojení s tímto www.sinz.cz/archiv/docs/si-2004-06-303-311.pdf , což sem dal někdo před lety do jiného podobného vlákna.
Díky, teorie a trénink, nic víc v tom není.
jasne ze na ten slalom by sis bez riditek neskrtnul (ja teda v nekterejch mistech nejspis ani s nima, to chce trenink a mit to tezce "v ruce"),.. zas abych uvedl na pravou miru jak jsem psal v prvnim prispevku ze treba na kole kontrovani vubec nepouzivam, tak ale taky druhym dechem musim rict ze svoji cyklokrosku bych do tech kuzelu nenalamal vubec (holt to neni jako 26´bike nebo BMX.. v nekterejch mistech bych to svy kolo asi musel fakt zvednout a otocit rucne ) tj myslel jsem tim takovy ty bezny zatacky kam uz sice na moto budu urcite brzdit(a kontrovat ) ale na kole ktery nic nevazi a na kterym jedu tech treba 35, prakticky ani neprestanu slapat..
a dik za ten scan ze skript, ...jsem v tomto smeru vernej ctenar a sberatel, a zrovna tohle urcite nemam
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
MotodědekTonda píše: A ve svým dotazu tam máš chybu : píšeš když odtlačíš levé řidítko zatáčíš do leva má být do prava . Pro to , že když odtlačíš levé zároveň přitahuješ pravé . ..
Přesně obráceně...
.....Kontra urcite funguje i na kole, zadna magie v tom neni.
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
To by mě zajímalo, kdo s těma řidítkama kvrdlá a kdo kam tlačí na těch modýlkách....................a zatáčí to také - jen posouváním závaží ze strany na stranu.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
Edit: Co teprve projekt Yamahy, kdy vyřadili jezdce a řídil ji počítač?
Naposledy editováno 04.09.2017 19:43:02
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce
presne tak ! viz muj prispevkek #91 http://www.motorkar...mp;pgr=4#goto9453619
bryle uplne volne na krku (a riditka na pevno na ramu, krome kuloveho cepu uchyceni rukou Doohana tam nehraji zadnou roly), dokonce v loziskach, cele vidle se toci jen do stran tak jak je to na prilozenem linku,.. a samozrejme ze to krasne zataci v naklonu - jak je videt na linku na video
PS ...pro stouraly, otaceni kolem osy krku se tam neovlada ne proto ze by to neslo, nebo proto ze by byla snaha o nejakou inovaci, nybrz jednoduse proto ze by ridici servo pri sebemensim kontaktu predniho kola s cimkoliv s cimkoliv dostalo rano ktera by s velkou pravdepodobnosti vycesala prevody.. zatim co takhle chyta rany osa rizeni a nebezpecna rana by musela prijit z boku.. (coz se tedy ukazalo nebyt nerealne, a za tech par let nez jsem to domrdal uplne jsem ty prevody asi 3x menil )
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce
00Inferno00 píše: Hoši já nevím co furt řešíte. Countersteering prostě funguje, a jestli tomu nevěříte, tak skočte na ty vaše satanovy vidle a jeďte si to zkusit
Jenže tu někdo tvrdil,že bez kontra nejde zatočit. Což tedy jde.