globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jak zatáčet na motorce
 
28.8.2017 v 13:20
Dobrý den,

Začínám Dělat autoškolu, za pár dní bych měl jít na první jízdy s instruktorem...

Potřebuji si ale ujasnit pár věcí, Na věci které tu za chvíli položím, mi v Autoškole nedokázali dá se říct odpovědět, respektive každý tvrdil něco jiného...

Jedná se o to že na motorce jsem nikdy před tím nejezdil takže nemám žádné zkušenosti....

Tudíž bych se chtěl zeptat jak na motorce zatáčet

Koukal jsem na pár videí, i na pár příspěvků zde na foru ale moc moudrý nejsem, spíše se mi to všechno plete...

Zde na foru jsem koukal že existuje takzvané kontra řízení

( prý stačí odtlačit pravé, nebo levé řídítko a motorka zatočí prakticky sama. Aspoň tak jsem to tedy pochopil já )

Ilustrační obrázek zde: http://www.suzukiba...oads/2680_kontra.jpg

Abych to lehce rozvedl pochopil jsem to tak, že když odtlačím například pravé řídítko motorka zatočí Doprava, a zase naopak, když odtlačím levé řídítko motorka zatočí do Leva

( Zároveň jsem ale pochopil že tento jev funguje pouze při určité rychlosti cca od 30 km/h )

Zároveň jsem koukal na video viz zde:

A tam na řídítka tlačí jakoby z vrchu...

Mohl by mi tedy někdo srozumitelně vysvětlit, jak tedy na motorce zatáčet ?

Předem Děkuji

( Pokud na vás tento dotaz působí směšně, tak se omlouvám, ale rád bych si ujasnil pár věcí, než sednout na motorku a něco udělat... )

Pokud jsem dal tento dotaz do nesprávné sekce, tak se omlouvám, ale jsem tu dnes poprvé.

Jak zatáčet na motorce

29.8.2017 v 21:55 | Nahoru | #151
Ti co to ještě nepochopili, nebo to chápou špatně.
Az někdy bude po dešti, suchá silnice. Najděte si louži, kterou projedte, pak jedte chvilku rovně a zatočte. Pak slezte z motorky a podívejte se na stopu předního a zadního kola. Hlavně na začatku zatáčení. Uvidíte tam to "kontra" o kterém mnozí nemají ani tušení, že ho dělají. Možno zkoušet i na kole.

Opakujte třeba několikrát, než vám to dojde. Tlačte, nebo tahejte za řídítka, zhora, zdola, řidte nohama. Je to jedno.
Komu to ani potom nedojde, at jezdi radsi autem.



1:32

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 06:26 | Nahoru | #152

Krejza píše: Stev> všechno je vypočítané a troufnu si tvrdit, že tohle zvednutí je ve stopě započítané.
Já se jen učím tím, co vidím a čtu a tohle fakt funguje. Nejen v moto gp a dalších okruhových závodech, ale především na silnici.
Jak moc to kdo umí a chce použít je věc druhá, poplatná tréninku.



Mas pravdu, nebude od veci to vyzkouset.

2 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 07:30 | Nahoru | #153
Ty vole 6 stranek o tom jak ridit motorku.....to bude chtit nejakou nezavaznou studii od nejake neziskovky jinak se pravdu nikdy nedozvime

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 07:55 | Nahoru | #154

HornisGSX píše: Ty vole 6 stranek o tom jak ridit motorku.....to bude chtit nejakou nezavaznou studii od nejake neziskovky jinak se pravdu nikdy nedozvime



Jinak to slavný "kontra"... Nemusí se používat vždycky a včera, jak jsem jel z práce tak jsem přemýšlel co to "kontrařízení" může být... No napadlo mě akorát to, co je o pár příspěvků výš... Což je vždycky zlomek sekundy, takže nevim, o čem se bavíme Já to teda nedělám vždycky, jen když chci prudce změnit směr. Doteď jsem nevěděl že je to taková věda a je pro to spešl termín

Edit: jak jsem jel z práce na Džawě a zkoušel různý blbosti abych došel na to, co je to kontra zatáčení...

Naposledy editováno 30.08.2017 07:55:47

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 08:25 | Nahoru | #155
Deyva> Ty to děláš vždycky, jinak bys nezatočil (pro rejpaly, při jízdě po obou kolech), jenom to děláš podvědomě.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 09:12 | Nahoru | #156

HornisGSX píše: Ty vole 6 stranek o tom jak ridit motorku.....to bude chtit nejakou nezavaznou studii od nejake neziskovky jinak se pravdu nikdy nedozvime



přijde na to jak motorku používáš a co tě baví. Já jsem třeba nedospěl k tomu že by mě bavily pohodový projížďky krajinou, potřebuju se svézt v zatáčkách a občas trochu otevřít plyn. A toho můžu docílit buď tak že budu zvyšovat riziko, nebo že budu motorku líp ovládat. Já si vyberu radši to lepší ovládání. A jezdit na motorce dobře zároveň znamená že se musíš učit, zkoušet a přemýšlet o tom, jinak to nejde.

Můžeš jezdit 20 let, a z toho 15 stejně blbě.

Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 09:53 | Nahoru | #157
Tak jsem si to vy volové náhodně pročet a jsem z těch vašich debat tak zmatenej že už asi nikdy nezatočim.

3 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 10:27 | Nahoru | #158
Ale jo, pravdu mají i ti anticountersteereři. 20 let jsem jezdil na kole i na motorce bez toho, ze bych vedel o countersteeringu. Ale obcas se mi stalo, ze jsem tlacil kolo/motorku do zatacky silou vule. Pak jsem si ujasnil countersteering, zjistil, ze ho vlastne nevedmky celou dobu delam a rekl bych ze mi to pomohlo v jistote a rychlosti reagovat na rychle potreby zmeny smeru. A taky jistotu v naklonu, kdyz na me vykoukne v protismeru auto. Staci zduchnout do vnitrniho riditka (edit: jen v prave zatacce) a clovek to utahne a vejde se i vedle blba, co jede pres caru.

Typickou ukazkou toho, ze nezatocite bez countersteeringu je, kdyz na kole (nebo v blbym pripade na motorce) jedete uplne tesne na hranici skarpy/koleje/rygolu/obrubniku. Muzete se snazit prenaset vahu, jak chcete, ale vetsinou spadnete do te koleje. Protoze nemate misto udelat tu klicku countersteeringu.

A jeste pro prenasece vahy. Motorka s jezdcem funguje jako kyvadlo s osou rotace prochazejici body doteku pneumatik s vozovkou. Váš pohyb vyvola v soustavě motorka pilot reakci v podobě protipohybu a tento protipohyb zpusobi countersteering. Neni to jako to prkno na plechovce, jak tu kdosi psal. Je to jako kdyz si stoupnete na rotujici disk. At se melete, jak se melete, tak se neotocite. Navic oproti motorce (na rozdil od medveda na kole) vazite zlomek. Proto jsou ty zmeny tak pomale.

Naposledy editováno 30.08.2017 10:42:39

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 10:40 | Nahoru | #159

DrDNA01 píše: ..... Staci zduchnout do vnitrniho riditka (edit: jen v leve zatacce) a clovek to utahne a vejde se i vedle blba, co jede pres caru.

.....



jako ze to posles do protismeru?

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 10:42 | Nahoru | #160

Veverčák píše: jako ze to posles do protismeru?



ja jeste nemel kafe. V prave zatacce.

Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 10:44 | Nahoru | #161
Nejlepší je zkoušet countersteering na 4 kolce! To je teprve fičák

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 10:48 | Nahoru | #162
Marek_Kuřim> už jsi viděl medvěda co pije kafe?

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 11:23 | Nahoru | #163
Marge01> Jo, viděl. A kdyby to nestačilo, mám do něj rum

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 11:56 | Nahoru | #164
DrDNA01> v zasade souhlas, ale s tim kyvadlem si to vykladas porad trosku mylne - ta reakce na druhou stranu je vlivem zavleku kola (stabilizacni ucinek,.. proto tam ten zavlek taky je) diky zavleku ma predni kolo snahu tu tebou vlozenou nerovnovahu vyrovnat (samozrejme jen do urcite miry) a to je ta reakce kterou mas na mysli

kdyz bys mel motorku bez zavleku, zadna "rakce" na opacnou stranu pri rozhozeni rovnovahy tam nebude, nicmene "kontra riditkama" bude samozrejme fungovat dal.. dokonce lip protoze ten vise popsany stabilizacni ucinek samozrejme funguje i v pripade kontra rizeni a pusobi proti nemu (blbe receno, cim vetsi zavlek tim vic kontra musis dat.. viz rizeni dlouhejch choperu atd..)

resp. kdyz uz jsem u toho tak asi tak:
pokud mas kladnej zavlek (brano jako ten co tam normalne je-stabilizacni, stycnej bod pneu a asfaltu za osou rizeni smerem dozadu) udelas "kontra" dejme tomu do prava - pricemz stycnej bod kola s asfaltem se posune (diky zavleku) do leva od osy (rovnyho, nebouranyho, aby me nekdo nechytal za slovo)ramu - takze zavlek vlastne pusobi proti umyslu naklonit motorku vlastni setrvacnosti do leva.. samozrejme ze to zakontrovani neustabilizuje, moto se nakloni, ty otocis riditka do leva a normalne zatacis..

pokud bys mel uplne nulovej zavlek - otocis do prava, ale stycnej bod zustane stale na ose jizdy/ramu, moto se nakloni do leva mnohem ochotneji i pri uplne minimalnim "kontra" ale samozrejme o bude ve vsech rezimech naprosto vratky a bude se to strasne blbe ridit, pokud vubec....

a kdyz bude zavlek opacnej = dopredu, nepujde to ridit vubec protoze pri sebemensim pootoceni riditkama vznikne proti rizeni moment kterej ti je zavre.. pricemz naklon na opacnou stranu nez otacis riditkama )tedy "kontra" vznikne samozrejme i tady.. tedy riditka se zavrou do prava a ty spadnes do leva

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 12:53 | Nahoru | #165
Stev> nemyslim si ze jsem zrovna turista a nez sledovat naucna videa studovat odborne literatury ( to pomalu asi musim mit titul na rizeni) radej budu jezdit!!! Nedovedu si predstavit ze bych pred zatackou zacal premyslet jak budu zatacet jakou odbornou metodu pouzit co mam vlastne delat.....

A uz vime jaka je zpravna cesta?

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 13:02 | Nahoru | #166
HornisGSX> však si dělej co chceš, ale nevidím důvod zpochybňovat když to někdo dělá jinak.

Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 13:25 | Nahoru | #167


od 01:06 tam sršeň vysvětluje, jak se zatačí pomocí řidítek kontra. Tak přecejenom lhal:D

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 13:31 | Nahoru | #168

HornisGSX píše: Stev> nemyslim si ze jsem zrovna turista a nez sledovat naucna videa studovat odborne literatury ( to pomalu asi musim mit titul na rizeni) radej budu jezdit!!! Nedovedu si predstavit ze bych pred zatackou zacal premyslet jak budu zatacet jakou odbornou metodu pouzit co mam vlastne delat.....

A uz vime jaka je zpravna cesta?



Správná cesta.
Asi taková, kdy si splníš, co od ježdění chceš. Někdo chce jen jezdit, jiný závodit, další něco jiného. Z mé zkušenosti lze kvalitního rozvoje dosáhnout cíleným tréninkem. To je důvod, proč tu dané téma rozebíráme.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 13:50 | Nahoru | #169

kerut píše: DrDNA01> v zasade souhlas, ale s tim kyvadlem si to vykladas porad trosku mylne - ta reakce na druhou stranu je vlivem zavleku kola (stabilizacni ucinek,.. proto tam ten zavlek taky je) diky zavleku ma predni kolo snahu tu tebou vlozenou nerovnovahu vyrovnat (samozrejme jen do urcite miry) a to je ta reakce kterou mas na mysli



Odmysli si jakekoliv zataceni. Mas dve koule ve vesmiru letici primocarym rovnomernym pohybem. Mensi koule (Ty) posune svych 80 kilo o 30 cm doleva tim, ze se odtlaci od druhe koule. Druha koule (motorka) to vykompenzuje posunutim jejich 240 kilo doprava o 10 cm a dale budou pokracovat v primocarem rovnomernem pohybu po stejne traektorii (samozrejme uvazuju idealni fyzikalni soustavu a princip akce a reakce). V realu se jeste projevi setrvacnost tech dvou hmot a jejich rozdilna vzdalenost od osy otaceni (stycna plocha motorky se silnici). Takze v realu, kdyz sebou mrsknu na motorce doprava, tak motorka zacne velmi neochotne pomalicku zahybat doprava, ale vetsina meho pohybu byla "spolknuta" vzajemnou akci a reakci pilota a motorky.

Se zavlekem mas samozrejme pravdu, ale ja se primarne bavil o nakloneni motorky. Myslim, ze zrovna Tys to prirovnal k fosne na plechovce. A tak to proste neni. K poradnymu naklonu proste potrebujes ten kontra...

Naposledy editováno 30.08.2017 14:00:40

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 15:15 | Nahoru | #170
DrDNA01> Přesně tak.
Protože ale při té reakci na mé posunutí ta druhá koule (motorka) si to kontra udělá sama a jen nepatrně, koule 1 (řidičova hlava) to ani nepostřehne a bude se na krev hádat, že řídítky ani nehnul.

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 15:17 | Nahoru | #171

vilemx píše: DrDNA01> Přesně tak.
Protože ale při té reakci na mé posunutí ta druhá koule (motorka) si to kontra udělá sama a jen nepatrně, koule 1 (řidičova hlava) to ani nepostřehne a bude se na krev hádat, že řídítky ani nehnul.



2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 15:22 | Nahoru | #172

DrDNA01 píše: Odmysli si jakekoliv zataceni. Mas dve koule ve vesmiru letici primocarym rovnomernym pohybem. Mensi koule (Ty) posune svych 80 kilo o 30 cm doleva tim, ze se odtlaci od druhe koule. Druha koule (motorka) to vykompenzuje posunutim jejich 240 kilo doprava o 10 cm a dale budou pokracovat v primocarem rovnomernem pohybu po stejne traektorii (samozrejme uvazuju idealni fyzikalni soustavu a princip akce a reakce). V realu se jeste projevi setrvacnost tech dvou hmot a jejich rozdilna vzdalenost od osy otaceni (stycna plocha motorky se silnici). Takze v realu, kdyz sebou mrsknu na motorce doprava, tak motorka zacne velmi neochotne pomalicku zahybat doprava, ale vetsina meho pohybu byla "spolknuta" vzajemnou akci a reakci pilota a motorky.

Se zavlekem mas samozrejme pravdu, ale ja se primarne bavil o nakloneni motorky. Myslim, ze zrovna Tys to prirovnal k fosne na plechovce. A tak to proste neni. K poradnymu naklonu proste potrebujes ten kontra...


to se obavam, ze nebudou. Poletej od sebe, bych rek

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 15:28 | Nahoru | #173

Jarrinn píše: to se obavam, ze nebudou. Poletej od sebe, bych rek



No to by ses ale musel pustit motorky. Coz tedas vykrikem panikaaa a se zakrytim oci rukama je taky mozny...

jinymi slovy ty telesa jsou zprazeny promenlivou vazbou...

Naposledy editováno 30.08.2017 15:29:39

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 15:28 | Nahoru | #174

Jarrinn píše: to se obavam, ze nebudou. Poletej od sebe, bych rek



nebo pokud jsou koule spojene, zacne soustava rotovat

1 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 15:31 | Nahoru | #175
ani vesmir nestaci na vysvetleni jak zatacet na motorce

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 15:33 | Nahoru | #176

Veverčák píše: nebo pokud jsou koule spojene, zacne soustava rotovat



no to prave nezacne. Postav se nekde v posilovne na rotujici disk a mavni rukou se zavazim. Pohyb ruky kompenzuje rotujici telo...

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 15:35 | Nahoru | #177

DrDNA01 píše: no to prave nezacne. Postav se nekde v posilovne na rotujici disk a mavni rukou se zavazim. Pohyb ruky kompenzuje rotujici telo...



nejsem fyzik teoretik, ale rekl bych, ze ve vesmiru celkem chybi dost veci, ktere v te posilovne mas .. treba kontakt s podlozkou a gravitace

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 15:35 | Nahoru | #178

Jarrinn píše: ani vesmir nestaci na vysvetleni jak zatacet na motorce



Jeste jednou rikam. Kuci bezte jezdit. Ja jsem omluvenej a muzu ucit zacatecniky teoretiky zatacet s pouzitim vesmirnych teles v neinercialni soustave. Muj imobilizer je nekde na celnici a ani nevim, jestli pomuze..:)

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 15:38 | Nahoru | #179

DrDNA01 píše: Jeste jednou rikam. Kuci bezte jezdit. Ja jsem omluvenej a muzu ucit zacatecniky teoretiky zatacet s pouzitim vesmirnych teles v neinercialni soustave. Muj imobilizer je nekde na celnici a ani nevim, jestli pomuze..:)



no spis bych rekl, ze priklad s vesmirem je uplne mimo .

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 15:38 | Nahoru | #180

Veverčák píše: nejsem fyzik teoretik, ale rekl bych, ze ve vesmiru celkem chybi dost veci, ktere v te posilovne mas .. treba kontakt s podlozkou a gravitace

a tim zpusobene treci sily
treba na hladkym lede bude nejaky kontra uplne k ho...
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist