globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jak zatáčet na motorce
 
28.8.2017 v 13:20
Dobrý den,

Začínám Dělat autoškolu, za pár dní bych měl jít na první jízdy s instruktorem...

Potřebuji si ale ujasnit pár věcí, Na věci které tu za chvíli položím, mi v Autoškole nedokázali dá se říct odpovědět, respektive každý tvrdil něco jiného...

Jedná se o to že na motorce jsem nikdy před tím nejezdil takže nemám žádné zkušenosti....

Tudíž bych se chtěl zeptat jak na motorce zatáčet

Koukal jsem na pár videí, i na pár příspěvků zde na foru ale moc moudrý nejsem, spíše se mi to všechno plete...

Zde na foru jsem koukal že existuje takzvané kontra řízení

( prý stačí odtlačit pravé, nebo levé řídítko a motorka zatočí prakticky sama. Aspoň tak jsem to tedy pochopil já )

Ilustrační obrázek zde: http://www.suzukiba...oads/2680_kontra.jpg

Abych to lehce rozvedl pochopil jsem to tak, že když odtlačím například pravé řídítko motorka zatočí Doprava, a zase naopak, když odtlačím levé řídítko motorka zatočí do Leva

( Zároveň jsem ale pochopil že tento jev funguje pouze při určité rychlosti cca od 30 km/h )

Zároveň jsem koukal na video viz zde:

A tam na řídítka tlačí jakoby z vrchu...

Mohl by mi tedy někdo srozumitelně vysvětlit, jak tedy na motorce zatáčet ?

Předem Děkuji

( Pokud na vás tento dotaz působí směšně, tak se omlouvám, ale rád bych si ujasnil pár věcí, než sednout na motorku a něco udělat... )

Pokud jsem dal tento dotaz do nesprávné sekce, tak se omlouvám, ale jsem tu dnes poprvé.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 11:56 | Nahoru | #1
DrDNA01> v zasade souhlas, ale s tim kyvadlem si to vykladas porad trosku mylne - ta reakce na druhou stranu je vlivem zavleku kola (stabilizacni ucinek,.. proto tam ten zavlek taky je) diky zavleku ma predni kolo snahu tu tebou vlozenou nerovnovahu vyrovnat (samozrejme jen do urcite miry) a to je ta reakce kterou mas na mysli

kdyz bys mel motorku bez zavleku, zadna "rakce" na opacnou stranu pri rozhozeni rovnovahy tam nebude, nicmene "kontra riditkama" bude samozrejme fungovat dal.. dokonce lip protoze ten vise popsany stabilizacni ucinek samozrejme funguje i v pripade kontra rizeni a pusobi proti nemu (blbe receno, cim vetsi zavlek tim vic kontra musis dat.. viz rizeni dlouhejch choperu atd..)

resp. kdyz uz jsem u toho tak asi tak:
pokud mas kladnej zavlek (brano jako ten co tam normalne je-stabilizacni, stycnej bod pneu a asfaltu za osou rizeni smerem dozadu) udelas "kontra" dejme tomu do prava - pricemz stycnej bod kola s asfaltem se posune (diky zavleku) do leva od osy (rovnyho, nebouranyho, aby me nekdo nechytal za slovo)ramu - takze zavlek vlastne pusobi proti umyslu naklonit motorku vlastni setrvacnosti do leva.. samozrejme ze to zakontrovani neustabilizuje, moto se nakloni, ty otocis riditka do leva a normalne zatacis..

pokud bys mel uplne nulovej zavlek - otocis do prava, ale stycnej bod zustane stale na ose jizdy/ramu, moto se nakloni do leva mnohem ochotneji i pri uplne minimalnim "kontra" ale samozrejme o bude ve vsech rezimech naprosto vratky a bude se to strasne blbe ridit, pokud vubec....

a kdyz bude zavlek opacnej = dopredu, nepujde to ridit vubec protoze pri sebemensim pootoceni riditkama vznikne proti rizeni moment kterej ti je zavre.. pricemz naklon na opacnou stranu nez otacis riditkama )tedy "kontra" vznikne samozrejme i tady.. tedy riditka se zavrou do prava a ty spadnes do leva

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 13:50 | Nahoru | #2

kerut píše: DrDNA01> v zasade souhlas, ale s tim kyvadlem si to vykladas porad trosku mylne - ta reakce na druhou stranu je vlivem zavleku kola (stabilizacni ucinek,.. proto tam ten zavlek taky je) diky zavleku ma predni kolo snahu tu tebou vlozenou nerovnovahu vyrovnat (samozrejme jen do urcite miry) a to je ta reakce kterou mas na mysli



Odmysli si jakekoliv zataceni. Mas dve koule ve vesmiru letici primocarym rovnomernym pohybem. Mensi koule (Ty) posune svych 80 kilo o 30 cm doleva tim, ze se odtlaci od druhe koule. Druha koule (motorka) to vykompenzuje posunutim jejich 240 kilo doprava o 10 cm a dale budou pokracovat v primocarem rovnomernem pohybu po stejne traektorii (samozrejme uvazuju idealni fyzikalni soustavu a princip akce a reakce). V realu se jeste projevi setrvacnost tech dvou hmot a jejich rozdilna vzdalenost od osy otaceni (stycna plocha motorky se silnici). Takze v realu, kdyz sebou mrsknu na motorce doprava, tak motorka zacne velmi neochotne pomalicku zahybat doprava, ale vetsina meho pohybu byla "spolknuta" vzajemnou akci a reakci pilota a motorky.

Se zavlekem mas samozrejme pravdu, ale ja se primarne bavil o nakloneni motorky. Myslim, ze zrovna Tys to prirovnal k fosne na plechovce. A tak to proste neni. K poradnymu naklonu proste potrebujes ten kontra...

Naposledy editováno 30.08.2017 14:00:40
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist