globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jak zatáčet na motorce
 
28.8.2017 v 13:20
Dobrý den,

Začínám Dělat autoškolu, za pár dní bych měl jít na první jízdy s instruktorem...

Potřebuji si ale ujasnit pár věcí, Na věci které tu za chvíli položím, mi v Autoškole nedokázali dá se říct odpovědět, respektive každý tvrdil něco jiného...

Jedná se o to že na motorce jsem nikdy před tím nejezdil takže nemám žádné zkušenosti....

Tudíž bych se chtěl zeptat jak na motorce zatáčet

Koukal jsem na pár videí, i na pár příspěvků zde na foru ale moc moudrý nejsem, spíše se mi to všechno plete...

Zde na foru jsem koukal že existuje takzvané kontra řízení

( prý stačí odtlačit pravé, nebo levé řídítko a motorka zatočí prakticky sama. Aspoň tak jsem to tedy pochopil já )

Ilustrační obrázek zde: http://www.suzukiba...oads/2680_kontra.jpg

Abych to lehce rozvedl pochopil jsem to tak, že když odtlačím například pravé řídítko motorka zatočí Doprava, a zase naopak, když odtlačím levé řídítko motorka zatočí do Leva

( Zároveň jsem ale pochopil že tento jev funguje pouze při určité rychlosti cca od 30 km/h )

Zároveň jsem koukal na video viz zde:

A tam na řídítka tlačí jakoby z vrchu...

Mohl by mi tedy někdo srozumitelně vysvětlit, jak tedy na motorce zatáčet ?

Předem Děkuji

( Pokud na vás tento dotaz působí směšně, tak se omlouvám, ale rád bych si ujasnil pár věcí, než sednout na motorku a něco udělat... )

Pokud jsem dal tento dotaz do nesprávné sekce, tak se omlouvám, ale jsem tu dnes poprvé.

3 reakcí na tento příspěvek Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 10:27 | Nahoru | #1
Ale jo, pravdu mají i ti anticountersteereři. 20 let jsem jezdil na kole i na motorce bez toho, ze bych vedel o countersteeringu. Ale obcas se mi stalo, ze jsem tlacil kolo/motorku do zatacky silou vule. Pak jsem si ujasnil countersteering, zjistil, ze ho vlastne nevedmky celou dobu delam a rekl bych ze mi to pomohlo v jistote a rychlosti reagovat na rychle potreby zmeny smeru. A taky jistotu v naklonu, kdyz na me vykoukne v protismeru auto. Staci zduchnout do vnitrniho riditka (edit: jen v prave zatacce) a clovek to utahne a vejde se i vedle blba, co jede pres caru.

Typickou ukazkou toho, ze nezatocite bez countersteeringu je, kdyz na kole (nebo v blbym pripade na motorce) jedete uplne tesne na hranici skarpy/koleje/rygolu/obrubniku. Muzete se snazit prenaset vahu, jak chcete, ale vetsinou spadnete do te koleje. Protoze nemate misto udelat tu klicku countersteeringu.

A jeste pro prenasece vahy. Motorka s jezdcem funguje jako kyvadlo s osou rotace prochazejici body doteku pneumatik s vozovkou. Váš pohyb vyvola v soustavě motorka pilot reakci v podobě protipohybu a tento protipohyb zpusobi countersteering. Neni to jako to prkno na plechovce, jak tu kdosi psal. Je to jako kdyz si stoupnete na rotujici disk. At se melete, jak se melete, tak se neotocite. Navic oproti motorce (na rozdil od medveda na kole) vazite zlomek. Proto jsou ty zmeny tak pomale.

Naposledy editováno 30.08.2017 10:42:39

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 10:40 | Nahoru | #2

DrDNA01 píše: ..... Staci zduchnout do vnitrniho riditka (edit: jen v leve zatacce) a clovek to utahne a vejde se i vedle blba, co jede pres caru.

.....



jako ze to posles do protismeru?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak zatáčet na motorce

30.8.2017 v 11:56 | Nahoru | #3
DrDNA01> v zasade souhlas, ale s tim kyvadlem si to vykladas porad trosku mylne - ta reakce na druhou stranu je vlivem zavleku kola (stabilizacni ucinek,.. proto tam ten zavlek taky je) diky zavleku ma predni kolo snahu tu tebou vlozenou nerovnovahu vyrovnat (samozrejme jen do urcite miry) a to je ta reakce kterou mas na mysli

kdyz bys mel motorku bez zavleku, zadna "rakce" na opacnou stranu pri rozhozeni rovnovahy tam nebude, nicmene "kontra riditkama" bude samozrejme fungovat dal.. dokonce lip protoze ten vise popsany stabilizacni ucinek samozrejme funguje i v pripade kontra rizeni a pusobi proti nemu (blbe receno, cim vetsi zavlek tim vic kontra musis dat.. viz rizeni dlouhejch choperu atd..)

resp. kdyz uz jsem u toho tak asi tak:
pokud mas kladnej zavlek (brano jako ten co tam normalne je-stabilizacni, stycnej bod pneu a asfaltu za osou rizeni smerem dozadu) udelas "kontra" dejme tomu do prava - pricemz stycnej bod kola s asfaltem se posune (diky zavleku) do leva od osy (rovnyho, nebouranyho, aby me nekdo nechytal za slovo)ramu - takze zavlek vlastne pusobi proti umyslu naklonit motorku vlastni setrvacnosti do leva.. samozrejme ze to zakontrovani neustabilizuje, moto se nakloni, ty otocis riditka do leva a normalne zatacis..

pokud bys mel uplne nulovej zavlek - otocis do prava, ale stycnej bod zustane stale na ose jizdy/ramu, moto se nakloni do leva mnohem ochotneji i pri uplne minimalnim "kontra" ale samozrejme o bude ve vsech rezimech naprosto vratky a bude se to strasne blbe ridit, pokud vubec....

a kdyz bude zavlek opacnej = dopredu, nepujde to ridit vubec protoze pri sebemensim pootoceni riditkama vznikne proti rizeni moment kterej ti je zavre.. pricemz naklon na opacnou stranu nez otacis riditkama )tedy "kontra" vznikne samozrejme i tady.. tedy riditka se zavrou do prava a ty spadnes do leva

(reakce na) Jak zatáčet na motorce

31.8.2017 v 06:15 | Nahoru | #4
DrDNA01> to s tema koulema a akci s reakci myslis dobre, ale v tom pripade bys prece nemohl ani chodit !! si vem, chces udelat krok dopredu ale misto kroku dopredu se ty celej otocis v kycly dozadu nemluve o tom ze by pak prece nebyl zadny problem udrzet se i na stojici motorce (tyjo chudaci trialisti, vzdyt by nemeli v cem zavodit ) jenze on to problem je, za jizdy je motorka umele stabilizovana gyroskopickym efektem ale stale je to metstabilni soustava kterou je mozno zmenama teziste vyvadet z rovnovahy protoze tohle vsechno jsou otazky stability.. tedy presne to moje prkno na plechovce ktere odmitas

to je fuk, jdu spat..
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist