kamarádovi letos na podzim lehl Transalp popelem, když byl na dovolené v Rumunsku. Pravděpodobně byl důvodem regulátor dobíjení. Havarijní a ani jiné pojištění nad rámec povinného ručení neměl. Takže zbývá jediná možnost, soudní znalec, který to posoudí, vydá stanovisko a pokusit se z Hondy vymámit alespoň něco....... A nebo také nic a prostě se na to vysrat...........
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soudní znalec - příčina požáru motocyklu - za jízdy kamarádo...
maco píše: To jako když odejde regler tak se budou ptát jestli byl měněný olej a svíčky?
Tys bumbal ne ???
Nepokládej otázky jako blb, když jím nejsi.... obecně je přece známo, že při reklamaci po tobě výrobce chce doložit, že vozidlo prošlo servisem v intervalech, které stanovil... a kontrola/údržba elektroinstalace mezi ně bezpochyby patří taky... nebo to máte v pohraničí jinak???
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soudní znalec - příčina požáru motocyklu - za jízdy kamarádo...
soccer píše: Tys bumbal ne ???
Nepokládej otázky jako blb, když jím nejsi.... obecně je přece známo, že při reklamaci po tobě výrobce chce doložit, že vozidlo prošlo servisem v intervalech, které stanovil... a kontrola/údržba elektroinstalace mezi ně bezpochyby patří taky... nebo to máte v pohraničí jinak???
Tak já právě marně hledám v tabulce údržby něco o elektroinstalaci od 1-24 tisíc km,dál už nic není a nic nenacházím ale tak možná to bude tím že nemám hondu
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soudní znalec - příčina požáru motocyklu - za jízdy kamarádo...
maco píše: Tak já právě marně hledám v tabulce údržby něco o elektroinstalaci od 1-24 tisíc km,dál už nic není a nic nenacházím ale tak možná to bude tím že nemám hondu
Zkus hledat zodpovědnost prodejce 8 let po koupi výrobku v zaručních podmínkách, ušetříš si zbytečné myšlenky .
(reakce na) Soudní znalec - příčina požáru motocyklu - za jízdy kamarádo...
FishX3 píše: Zkus hledat zodpovědnost prodejce 8 let po koupi výrobku v zaručních podmínkách, ušetříš si zbytečné myšlenky .
Ale to není vůbec o mojich myšlenkách ale o hypotetickém příspěvku č.1
kdyby shořelo každé desátéTA-byť 8 let staré,tak se tady můžeme bavit o nějakém sporu s hondou,ale 1 motorka?
ani znalec ti neřekne,z jakého přesného důvodu to blaflo,maximálně tak napíše,že požár vzniknul PRAVDĚPODOBNĚ z důvodu závady na elektroinstalaci....
1 reakcí na tento příspěvek Soudní znalec - příčina požáru motocyklu - za jízdy kamarádo...
(reakce na) Soudní znalec - příčina požáru motocyklu - za jízdy kamarádo...
jetam píše: no co se týče regulátoru, v létě jsem se bavil s klukem co má pujčovnu motorek na korfu a řikal, že na yamahách mění jeden regulátor ročně pač odchází na všech co má :D řešili jsem to protože, že mi klekl regulátor na hondě co jsem měl pujčenou takže regulátory ta má v zásobě na všechno co pujčuje a ani se nad tím nezarazí
Tak to asi všechno bude Made in China,za komunistů mi na Jawě taky odešel regler a to mě ani moc nepřekvapilo Ale jeden šikovný klučík mi ho pak opravil,celé to rozebral,cosyk tam pájel pájkou,možná vyměnil nějaký kondík nebo co a pak to fachalo,aspoň jsem pak už necítil zápach elektrolytu z bublající vřící baterie kterou jsem měl pod prdelou
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soudní znalec - příčina požáru motocyklu - za jízdy kamarádo...
dakarista píše: Regulátor na 99% moto funguje jako zkratový. Přebytečný výkon "alternátoru" odvádí pomocí tepla pryč. Takže je logické, že se hřeje a není stavěný na životnost motorky... Možná kdyby jsi si o principu regulátoru u moto něco přečetl, věděl by jsi...
A hlavní příčina spálení regulátoru je špatný konektor a nebo nějaký přechodový odpor mezi regulátorem a baterií
Vím naprosto přesně jak funguje regulátor motocyklového alternátoru s permanentním buzením, takže Tvoje věta: "Přebytečný výkon "alternátoru" odvádí pomocí tepla pryč." je z 98% nesmysl. Když se zkratuje výstup z alternátoru tak, že je na něm napětí 0 V, tak výkon bude taky 0 W, to fyzika (pro ty, co si to nepamatují ze základní školy: výkon = napětí x proud), o tom je možné vést spory, je možné s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno co se proti tomu dá dělat. To že se regulátor v provozu zahřívá je způsobeno tím, že ke zkratování jednotlivých fází z alternátoru při dosažení napětí, které nesmí být překročeno na výstupu z regulátoru se v regulátoru používají tyristory, na kterých je v otevřeném stavu určitý malý úbytek napětí (to je bohužel jejich vlastnost) a tím pádem i určitý ztrátový výkon v závislosti na procházejícím proudu, ale je to jen malý zlomek výkonu, který má většinou alternátor navíc v rezervě. Pokud by to bylo, tak jak píšeš a regulátory by byly konstruované jako lineární (to s tyristorem není možné, má jen dva stavy, zavřený a otevřený), musely by odvést řádově stovky Wattů a to by musely mít hodně velkou chladící plochu a aktivní chlazení.
To, že se regulátor v provozu zahřívá, není při správném návrhu jeho mechanické konstrukce a umístění na motocykl vůbec žádný problém z hlediska jeho životnosti.
S druhým odstavcem souhlasím, ještě mě napadá jedna možnost, jak je možné způsobit přehřátí regulátoru a to je utopení motorky v bahně a ponechání vrstvy bahna na regulátoru, další možnost je regulátor značky Honda.
podrobnosti do překladače: http://www.motorrad...a-motorraeder/674812
A chodí se i po záruce do historie, jako tady regulátory od 2007 u suzuki:
https://www.dtest.cz...on=8&ft=motocykl
Prachy co dáš znalcovi použij na nákup nové moto a uděláš líp.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Soudní znalec - příčina požáru motocyklu - za jízdy kamarádo...
Navíc žádný zkrat není nikdy dokonalý, takže nebude 0V - tím pádem v rovnici proud vždy bude a bude se ti zahřívat jak tyristor, tak vinutí alternátoru.. Takhle bys mohl tvrdit, že když zkratuješ autobaterku, tak napětí bude 0V a výkon taky nulový.. Vysvětluj to ovšem těm kabelům, co ti zrovna hoří v ruce...
Jedině, že v případě pernamentně buzeného altíku by se přestalo při zkratu zcela indukovat napětí.. Jinak tam prostě bude vždy něco téct..
Když ale altík odpojím, tak sice mi jeho napětí stoupne, ale nikdy nebude stoupat donekonečna...
(reakce na) Soudní znalec - příčina požáru motocyklu - za jízdy kamarádo...
macmanCZ píše: Maxipes_Fík> Samozřejmě že to není lineární, vyzářit ten přebytečný výkon by byla fuška.. Teď ale se nechci hádat, nikdy jsem princip regulátoru do podrobna nestudoval, spíše mě to naopak zajímá z technického hlediska.. Proč tedy by měl tyristor zkratovat vinutí, nebylo by jednodušší při překročení napětí vinutí odpojovat??
Navíc žádný zkrat není nikdy dokonalý, takže nebude 0V - tím pádem v rovnici proud vždy bude a bude se ti zahřívat jak tyristor, tak vinutí alternátoru.. Takhle bys mohl tvrdit, že když zkratuješ autobaterku, tak napětí bude 0V a výkon taky nulový.. Vysvětluj to ovšem těm kabelům, co ti zrovna hoří v ruce...
Jedině, že v případě pernamentně buzeného altíku by se přestalo při zkratu zcela indukovat napětí.. Jinak tam prostě bude vždy něco téct..
Když ale altík odpojím, tak sice mi jeho napětí stoupne, ale nikdy nebude stoupat donekonečna...
Hádat se jistě nebudeme, ale chtělo by to základní znalosti, zkratovat zdroj tvořený vinutím statoru alternátoru s velkou indukčností je mnohem snadnější, než ho při tom, jaký tam protéká proud odpojit, v okamžiku odpojení by došlo k naindukování velkého napětí.
To, že zkrat není dokonalý je jasné, vinutí statoru alternátoru má odpor řádově desetiny ohmu (Ohmův zákon jistě znáš, tak si dokážeš spočítat, že při proudu např. 21 A, to je na jednu fázi 7 A a odporu vinutí 0,2 Ohmu na něm bude úbytek 1,4 V, to znamená ztrátový výkon 9.8 W na jednu fázi a je jedno, jestli se bude těch 21 A z regulátoru odebírat (světla, zapalování, čerpadlo benzínu, vyhřívané hefty, ventilátor chladiče, vstřikování) nebo to bude regulátor zkratovat, protože ten alternátor z principu větší proud nedokáže dodat. Těch zhruba 30 W se pohodlně ve statoru uchladí olejem.
Kdyby se už dávno místo těch tyristorů používaly v regulátoru ke spínání MOSFET tranzistory s odporem kanálu v sepnutém stavu řádově setiny Ohmu, tak by byl regulátor téměř bezztrátový i když o něco dražší.
Nemůžeš srovnávat startovací olověnou akumulátorovou baterii jako zdroj s motocyklovým alternátorem, ten se chová do určitého napětí jako zdroj proudu (to je terminus technikus, to je zdroj, který dá jen určitý maximální proud nezávislý na napětí) kolem dvaceti až třiceti ampér, když se zkratuje, pořád dává jen těch 20 až 30 A, podle toho, jak konstruktér chtěl, na rozdíl od startovací baterky, která dokáže chvilku dát do zkratu stovky ampér, než dojde k destrukci nejslabší části obvodu.
Poslední Tvůj odstavec viz. ten můj předchozí.
(reakce na) Soudní znalec - příčina požáru motocyklu - za jízdy kamarádo...
XL700VA píše: Nejde mi o to někoho nějak napadnout. Ta motorka měla servisku a byly dodrženy pravidelné prohlídky v autorizovaném servisu. Byla stará 8let a jelikož mám Transalpa také, tak se docela bojím, že mi pod prdelí také shoří. Motorka celou dobu jela bez jediného náznaku problému. Najednou to chcíplo a zhasly kontrolky, když sesednul, tak zjistil, že celý "podsedlák" už je v plamenech a za 30 vteřin už nebylo co řešit. Regulátor jako příčina je pouhý odhad.
Ale viděl jsem regulátor ve skútru, který se při závadě tak "rozžhavil", že tekly plasty okolo a začínaly doutnat - naštěstí se to stalo v garáži, pokud by to bylo během jízdy, tak nejspíše také lehne popelem.
Podle toho že to furt jelo jak mělo najednou chcíplo a zhasly kontrolky bych to viděl spíše na zkrat.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Problém Transalp XL 700V - po zahřá... Honda XL 700V Transalp | MartyR | 11 | 17.4.2024 v 22:14 lifik |
Počasí v Bosně začátkem května + ti... [1, 2] Honda XL 700V Transalp | Kratas14 | 46 | 6.2.2024 v 11:45 Radek2107 |
Boční (horní) kufry na Transalp 700 Honda XL 700V Transalp | Svejk1 | 6 | 13.1.2024 v 07:18 Millhausse |
Honda TransAlp XL700V - debata maji... [1, 2, 3, 4] Honda XL 700V Transalp | DoktorII | 119 | 23.12.2023 v 10:58 Millhausse |
GIVI E41N Keyless Honda XL 700V Transalp | Lukas415 | 3 | 6.12.2023 v 21:21 docent |