globalmoto_kveten





Téma: Funkce alternátoru
29.6.2016 v 11:13
Zeptám se jestli může někdo popsat funkci novějších alternátorů na motorkách. Dříve alternátory fungovaly stejně jako v autech. Rotor budící vinutí, stator 3 fáze, usměrňovač (6-9 diod) a regulátor, který dle výstupního napětí reguloval budící proud do rotoru.
Jak je to dnes? Děkuji.

Funkce alternátoru

29.6.2016 v 11:27 | Nahoru | #1
UTFG Google ti na to odpoví hned.... dej si hledat alternátor s pernamentními magnety a zkratovým regulátorem - samotný název ti odpovídá i na otázku - pernamentní magnety nemusíš budit - výkon je tedy přímo závislý na otáčkách a regulátor přeměňuje nevyužitou energii na teplo a zatížením zdroje udržuje výstupní napětí na dnaé úrovni

1 reakcí na tento příspěvek Funkce alternátoru

29.6.2016 v 11:38 | Nahoru | #2
To snad není možný! Řeší se různé úspory, LED světla... a napětí se reguluje zkratem? Dříve se regulátor odbudil a motoru se odlehčilo a dnes se zkratuje a zatíží se všemi důsledky (teplota, proudy, zátěž motoru)? To je moderní řešení.

(reakce na) Funkce alternátoru

29.6.2016 v 11:50 | Nahoru | #3

mito7 píše: To snad není možný! Řeší se různé úspory, LED světla... a napětí se reguluje zkratem? Dříve se regulátor odbudil a motoru se odlehčilo a dnes se zkratuje a zatíží se všemi důsledky (teplota, proudy, zátěž motoru)? To je moderní řešení.



tak motor zatizis nejakyma 250-300W, coz je snesitelne kdyz porovnas ze te to vazi nejaky 2-3 kg misto 10-15 a cely az na regler to zavres do motoru.

Funkce alternátoru

29.6.2016 v 12:38 | Nahoru | #4
Na Guzzinach je teda klasickej altik jako v autech?

1 reakcí na tento příspěvek Funkce alternátoru

29.6.2016 v 14:12 | Nahoru | #5
Kdysi jsem měl 639 a ta měla altík funkčně jako v autě a neřekl bych, že vážil 10-15 kg. K tomu byl usměrňovač s 6-ti diodama a regulátor s tranzistorem jako ve 120-tce. Jo a ještě jedno relé na rozpojování kontrolky. Dodával proud 15 A, takže nebyl problém s dobíjením, jako na starých motorkách.

Nezkoušel někdo vyrobit sériovej regulátor k tomuto altíku, aby se omezily ztráty (např. v usměrňovači použít místo diod tyristory a spínat je dle napětí v půlvlně, aby to bylo bez další zátěže motoru a bez ztrát při regulaci).

Naposledy editováno 29.06.2016 14:19:34

(reakce na) Funkce alternátoru

29.6.2016 v 15:27 | Nahoru | #6
mito7> řešení s permanentními magnety se používá, protože je nejjednodušší = má se toho co nejméně co posrat. Nemáš tam budení, tedy nejsou uhlíky a stírací kroužky, které odcházejí. Celé to běhá v oleji. Navíc s buzením je potřeba akumulátor, takže karburátotové motorky mohou běhat bez baterky (Edit. v případě použití magnetoalternátoru).

U 639 jsem nikdy neměl s dobíjením problém s alternátorem PAL. Ale bylo nutné tu koncepci dotáhnout, protože zpracování z fabriky nebylo ideální, byť poplatné době. Na cesťákách jsou běžně altíky kolem 500W a taky není problém.

Všechno jde udělat, ale v konečném důsledku to bude strašně složité.

Naposledy editováno 29.06.2016 15:34:14

1 reakcí na tento příspěvek Funkce alternátoru

30.6.2016 v 07:13 | Nahoru | #7
Alternátor běhá v oleji? To jako náplň z převodovky?

(reakce na) Funkce alternátoru

30.6.2016 v 07:18 | Nahoru | #8

mito7 píše: Alternátor běhá v oleji? To jako náplň z převodovky?

jj, kdo maže ten jede...

Funkce alternátoru

30.6.2016 v 11:27 | Nahoru | #9
mito7: jak u čeho; u většiny běžný japonský konfekce je altík s perm. magnety normálně v oleji. Podle tvýho nicku a otázky v závěru se možná zajímáš o 2T, tam samozřejmě altík v oleji není, je na sucho. Princip je ale stejnej.

Já bych z toho zase tak skleslej nebyl. V principu je regulace zkratem energetickej hnus, ale výrobci dobře vědí, proč volí tuhle cestu. Právě například zmíněná Jawa s 12V altíkem PAL a její případná přestavba na VAPE (altík s perm. magnety) je přesně zářný důkaz - odpadně 1/2 kabeláže, 2/3 konektorů, uvolní se půlka pravého kastlíku, kam je původně narvaná krabička na krabičce, hmotnostně ubude půl kg dole v motoru a celkově zmizí asi kilo krámů. Míň spojů pak logicky znamená menší pravděpodobnost potíží, ač jsem s 12V PAL taky nikdy extra trápení neměl, ale s věkem přijde, nemluvě o kvalitě držáků uhlíků atd. Výkonově má PAL asi 210W, VAPE 150W, s rozsvícenými světly se toho dneska zase tolik u takový motorky "odregulovávat" nemusí, rezerva je cca 50W, to je zátěž, kterou motor ani nepozná. Proto zvítězil tenhle systém:

cena, hmotnost, jednoduchost, snadná kombinovatelnost se zapalováním
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Typy retezu [1, 2] Cagiva Mito 125 EVO Davud 32 5.7.2022 v 12:03 Properitus
Světýlko v autě [1, 2, 3] Cagiva Mito 125 EVO mito7 61 21.6.2022 v 08:56 mito7
Neodemknutelné auto [1, 2] Cagiva Mito 125 EVO mito7 38 19.6.2022 v 13:04 Hitak128CZ
Kde kupujete brzdové hadice Cagiva Mito 125 EVO mito7 18 3.6.2022 v 16:05 mariano
Snížení spodního objemu u 2T. Cagiva Mito 125 EVO mito7 6 12.10.2021 v 00:42 zbynda125288


TOPlist