globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Světýlko v autě
15.6.2022 v 15:05
Zdravím. Přestalo svítit světýlko na nohy u spolujezdce, tak jsem ho vymontoval, jako, že vyměním žárovku a žárovka - dobrá. V sérii s ní vestavěná dioda a ta přerušená. Na co tam ta dioda může být? A jak mohla odejít?
Jen 2 kablíky - nic víc.
Předchozí
1 2 3
Následující

1 reakcí na tento příspěvek Světýlko v autě

15.6.2022 v 15:07 | Nahoru | #1
dioda je kvuli dlouhodobemu otevreni dveri, prehreje a vypne zarovku, aby zbytecne nesvitila.

Naposledy editováno 15.06.2022 15:07:59

Světýlko v autě

15.6.2022 v 15:29 | Nahoru | #2
To jako vážně? A pak se musí vyměnit. A čím se přehřeje - je na ní úbytek 0,7V a proud je cca 0,2A. To je ztrátový výkon pod 0,15W - to tu diodu nemůže přehřát. Jedině, že se přehřeje od té žárovičky, ale to snad nemohou takhle myslet.

Světýlko v autě

15.6.2022 v 15:33 | Nahoru | #3
husty.. a nebyla by vhodnejsi nejaka tepelna pojistka na mensi teplpotu (napr. )vyvest sikovne k zarovce, nebo neco na principu termistoru ?

BTW ja bych to premostil a srat na to.. a nebo tam holt strkat pokazdy 4007 kdyz vodejde..

E: Mito no me to prijde taky divny, ale je fakt ze zadny skutecne racionalni duvod me tedy taky nenapada..

E2: resp... nebylo tam puvodne neco jinyho a tu diodu tam nekdo nenacpal sekundarne ? mas to auto od novyho nebo je z druhy ruky ? a ma stejny svetlo i u ridice nebo jinde ?

Naposledy editováno 15.06.2022 15:39:26

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světýlko v autě

15.6.2022 v 15:39 | Nahoru | #4
gerrik> to jako fakt? Myslím že má bránit nějakému zpětnému proudu..

Světýlko v autě

15.6.2022 v 15:40 | Nahoru | #5
Neověřoval jsem to, ale myslím, že ty vnitřní světýlka zhasíná řídící jednotka po 30 minutách trvalého svícení. Tak to vysvětlení dost kulhá.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světýlko v autě

15.6.2022 v 15:41 | Nahoru | #6

karavanista píše: gerrik> to jako fakt? Myslím že má bránit nějakému zpětnému proudu..


Kde by se tam vzal nějaký "zpětný proud"?
A proč se přerušila?

Naposledy editováno 15.06.2022 15:42:21

(reakce na) Světýlko v autě

15.6.2022 v 15:55 | Nahoru | #7
mito7> tak co se tyka spekulaci o zpetnejch proudech, dylce sepnuti atd.. tak vezmes multimetr, cvaknes ho na svorky tyhle krabicky, a proste promeris co se tam deje.. (zda je tam DC nebo AC, zda dojde k nejakymu vypnuti po Xs atd..)

+ kazdopadne by bylo fain vyloucit moznost ze tam tuhle diodu narval nekdo pri nejaky proviorni oprave

1 reakcí na tento příspěvek Světýlko v autě

15.6.2022 v 17:58 | Nahoru | #8
Ne, ta dioda je tam original, ten plech je na její vývody vylisován a jsou tam zmačknuty. Je to určitě z výroby.

Světýlko v autě

15.6.2022 v 18:23 | Nahoru | #9
Treba kecam, ale zatim jsem si to myslel

Světýlko v autě

15.6.2022 v 20:33 | Nahoru | #10
mito7> Tohle reseni zarovky se seriovou diodou bylo sveho casu celkem caste u VW a nebo Hondy pro lapicku osvetleni kufru.
Duvodem tam byla s nejvetsi pravdepodobsti detekce otevreni kufru pomoci BCM.
Zapojeni vypadalo takto:
Anoda te dioda v lampicce byla pres mensi pojistku pripojena rovnou k mistnimu Ub (+12V) pricemz pojistka byla sdilena s dalsimi svetly. Katoda diody tedy sla na vlakno zarovky. (Cili dioda zapojena ve smyslu sviceni v propustnem smeru v serii s zarovkou jako u tebe).
Druha strana vlakna zarovky sla na spinac otevreni kufru a zaroven na prislusny vstup BCM.
Spinac tedy spina lampicce zem.
Prislusny vstup BCM je pres interni pull up zvednuty na Ub BCM, nikoliv na 5V nebo 3V3 Vcc BCM.
Na vstupu je krom jinych ochran taky zapojena dioda propustne tak, aby slo na tom vstupu snimat stav, kdy spinac otevreni kufru stahne k zemi ten pull up.
To vse by slo i bez te diody ve svetle.

Ale protoze Ub BCM muze byt podstatne vys nez mistni Ub za tou sdilenou pojistkou a metry kabelu, tak by ve chvili, kdy neni spinac otevreni kufru sepnuty, ale sviti jina svetla, tekl urcity maly, ale v case promenny proud pres zarovku smerem od Ub BCM do mistniho Ub spotrebicu za pojistkou a tim stahoval na vstupu BCM napeti pod Ub BCM. Tim by se propisoval veskery impulzni i jiny sum na signalovou cestu BCM, coz je nezadouci z hlediska EMC (vedene emise).
Proto je tam nejspis ta dioda (pro tento stav orientovana v zavernem smeru) , aby kolisani napeti spotrebicu pod urovni Ub BCM nezpusobovalo takove ruseni.
Nazyva se to v podobnych pripadech decoupling diode (oddelujici dioda?).

Ten popis neni asi moc srozumitelny, nekde mam asi schema, kdyby bylo potreba. Ale musel bych ho pohledat.

Naposledy editováno 15.06.2022 20:38:15

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světýlko v autě

15.6.2022 v 21:12 | Nahoru | #11
mito7> hele tak tam vraz vyvodovou 1N4007 a basta.. prip. ze zvedavosti projdi zapojeni v manualu (pokud k tomu je) a treba se dozvis jakou tam ma funkci.. (o tepelny ochrane taky silne pochybuju)

Světýlko v autě

15.6.2022 v 21:32 | Nahoru | #12
Pravdu bych řekl, že má Dawe02. Tepelná ochrana to není určitě. Křemíkový polovodič vydrží i 150°C. 1N4007 snese myslím proud jeden ampér.

1 reakcí na tento příspěvek Světýlko v autě

15.6.2022 v 21:50 | Nahoru | #13
Čau máš poškozené zamykání dveří co je uvnitř pod tapecirunkem,v tom ovládací zámku jsou mikrospinace a ten je cudu , měl jsem to samé na Octavii

Světýlko v autě

15.6.2022 v 22:01 | Nahoru | #14
Ta dioda je tam proto, že ten dveřní spínač, kterým se spíná je použit ještě ke spínání ostatních světel a dalších věcí jako alarmu, kontrolky na palubovce, pípáku světel atd. Takže aby to nebylo natvrdo spojený a vzájemně se to neovlivňovalo.

Světýlko v autě

15.6.2022 v 22:30 | Nahoru | #15
jo, tak ted to zacina davat smysl cely

2 reakcí na tento příspěvek Světýlko v autě

15.6.2022 v 23:07 | Nahoru | #16
Mně se zdá, že čím složitější důvod tady kdo vymyslí, tím míň to má něco společného s fungováním elektrických obvodů. Ale nejenom tady, na zahraničních forech takto vymýšlí už od doby, kdy se tam ta dioda poprvní objevila. Přitom to funguje i bez diody a nebo při nahrazení žárovky LEDkou.

Co třeba snížení napětí na žárovce pro zvýšení její životnosti a zmenšení ohřevu světla? Dioda má konstantní úbytek napětí kolem 1V, je jí jedno, jestli je tam žárovka 5W nebo 20W a stojí 2 Kč. To s rezistorem nikdo nedokáže.

1 reakcí na tento příspěvek Světýlko v autě

15.6.2022 v 23:46 | Nahoru | #17
Je to oddělovací dioda,jak píše Dawe, napájení je společné pro více světel, kostra je přes komfortní jednotku nebo některé v okruhu spínačem, pokud se vypne napájení tak by se ale přes žárovky dostala kostra na vše.

(reakce na) Světýlko v autě

16.6.2022 v 00:00 | Nahoru | #18
Ariete> ne je to jednoduchy, jak pise Wajld (a teda asi i dejv - alespon z toho co chapu z prispevku od mimiska) a dohromady s tim druhym dotazem to celkem dava smysl..

Naposledy editováno 16.06.2022 00:01:12

(reakce na) Světýlko v autě

16.6.2022 v 00:05 | Nahoru | #19

Mimísek píše: Je to oddělovací dioda,jak píše Dawe, napájení je společné pro více světel, kostra je přes komfortní jednotku nebo některé v okruhu spínačem, pokud se vypne napájení tak by se ale přes žárovky dostala kostra na vše.


Prosil bych příkladné schéma.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světýlko v autě

16.6.2022 v 02:59 | Nahoru | #20

Ariete píše: Mně se zdá, že čím složitější důvod tady kdo vymyslí, tím míň to má něco společného s fungováním elektrických obvodů. Ale nejenom tady, na zahraničních forech takto vymýšlí už od doby, kdy se tam ta dioda poprvní objevila. Přitom to funguje i bez diody a nebo při nahrazení žárovky LEDkou.

Co třeba snížení napětí na žárovce pro zvýšení její životnosti a zmenšení ohřevu světla? Dioda má konstantní úbytek napětí kolem 1V, je jí jedno, jestli je tam žárovka 5W nebo 20W a stojí 2 Kč. To s rezistorem nikdo nedokáže.



Tohle zduvodneni je ale hodne pritazene za vlasy.
Nemyslis, ze by bylo daleko vyhodnejsi zkratka zvolit zarovku ve stejne T10 patici, ale o nizsim nominalnim vykonu? Nez komplikovat/prodrazovat svetlo, pridavat dalsi komponent pro snizeni napeti o nejakych 7%, validovat to ... a nakonec na te diode o centimetr vedle ten rozdilny vykon stejne protopit?

Nevim jestli se to zde tyka koncernu, Hondy nebo jineho auta, tak dam priklad ktery znam. Prastara Honda Civic '98, svetlo kufru s integrovanou seriovou diodou - stejny koncept jako se resi tady.

Na nejvetsi trhy se osazovaly W3.4W T10 zarovka + dioda 1N400x. Nemyslis, ze by bylo daleko snazsi osadit namisto toho W3W bez diody, kdyby tam dioda byla jen z duvodu tepla/zivotnosti?

Protoze to by pak predstavovalo prakticky ekvivalentni reseni. Orientacne:
zarovka W3.4W -odpor 42 Ohm, proud 0.283A --> 3.4W
zarovka W3.4W + dioda 1N400x (0.81V drop) : 0.265A --> 2.98W (+0.2W na diode)
alternativni zarovka W3W - odpor 48 Ohm proud 0.25A --> 3W

Ledaze by ovsem pro ne predstavovaly ty dve setiny Wattu svetelneho vykonu naprosto zasadni rozdil...?!
Pak by ovsem bylo dost divne ze se od te magicke hodnoty 2.98W odchylli na jinych trzich, kam osazovali W5W zarovky s diodou.
Ty jim totiz topily a svitily podstatne vic:
W5W - odpor 29 Ohm, proud 0.417A --> 5W
W5W + dioda 1N400x (0.79V drop) : 0.387A --> 4.34W (+0.3W na diode)

Snad je z prikladu dostatecne jasne, ze kvuli tomu snizeni spotreby a teploty tam ty diody opravdu nedavali.
V tomhle konkretnim pripade je ucel te diody videt hned, protoze tam nefiguruje BCM, ale postaru jeste kontrolky v podobe zarovky v palubce. Tu za normalnich okolnosti prizemnuje a rozsveci ten stejny spinac vika kufru.
Predstav si ted ale treba situaci, kdy tam odejde jedna z pojistek (F43) pri rozsvicenem stropnim svetle.
Znamena tam ted ta diskutovana dioda ve svetle funkcni rozdil, nebo ne?



Naposledy editováno 16.06.2022 04:45:45

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světýlko v autě

16.6.2022 v 10:03 | Nahoru | #21
Dawe02> Stačilo to schéma a bez těch keců.
Potom ano, ty diody vyřeší, že když dojde ke zkratu mezi baterkou a žárovkou, resp. a žárovce, tak se nerozsvítí kontrolka. Nic jiného se nestane.
Upravené schéma, snad tam nic nechybí:

(reakce na) Světýlko v autě

16.6.2022 v 11:44 | Nahoru | #22

kerut píše: mito7> hele tak tam vraz vyvodovou 1N4007 a basta.. prip. ze zvedavosti projdi zapojeni v manualu (pokud k tomu je) a treba se dozvis jakou tam ma funkci.. (o tepelny ochrane taky silne pochybuju)


Vždyť tam byla vývodová. Hned jsem tam dal nějakou KY 130 co jsem našel v šupliku. Světlo funguje.

(reakce na) Světýlko v autě

16.6.2022 v 11:48 | Nahoru | #23

720102 píše: Čau máš poškozené zamykání dveří co je uvnitř pod tapecirunkem,v tom ovládací zámku jsou mikrospinace a ten je cudu , měl jsem to samé na Octavii


Asi reaguješ na jiné vlákno, ale ten zámek nejde otevřít ani mechanicky, to nebudou mikrospínače. Jak otevřít dveře, které jsou mechanicky zamčené a zámek poškozený?

3 reakcí na tento příspěvek Světýlko v autě

16.6.2022 v 14:42 | Nahoru | #24
Co má za funkčnost už víme. Pořád ale nevíme proč odešla?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světýlko v autě

16.6.2022 v 16:06 | Nahoru | #25
mito7> Opravdu víme, proč tam ta dioda je?

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světýlko v autě

16.6.2022 v 19:43 | Nahoru | #26

Ariete píše: mito7> Opravdu víme, proč tam ta dioda je?

My jo. Ty ne.

(reakce na) Světýlko v autě

16.6.2022 v 19:49 | Nahoru | #27

mito7 píše: Co má za funkčnost už víme. Pořád ale nevíme proč odešla?

Tipnul bych si soubeh setreni na soucastkach (stopro tam nadesignovali diodu na hranici jejich parametru), veku a vytapeni tou zarovkou.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světýlko v autě

16.6.2022 v 19:52 | Nahoru | #28

Ariete píše: Dawe02> Stačilo to schéma a bez těch keců. ...



Polib mi prdel.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světýlko v autě

16.6.2022 v 20:25 | Nahoru | #29

Dawe02 píše: Polib mi prdel.


Tak ju vystrč.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světýlko v autě

16.6.2022 v 20:27 | Nahoru | #30
Medved> Aby nesvítila kontrolka kufru, když někomu shoří pojistka, protože vyměňoval žárovku ve stropním světle kombinačkama? To má být důvod?
Předchozí
1 2 3
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Typy retezu [1, 2] Cagiva Mito 125 EVO Davud 32 5.7.2022 v 12:03 Properitus
Neodemknutelné auto [1, 2] Cagiva Mito 125 EVO mito7 38 19.6.2022 v 13:04 Hitak128CZ
Kde kupujete brzdové hadice Cagiva Mito 125 EVO mito7 18 3.6.2022 v 16:05 mariano
Snížení spodního objemu u 2T. Cagiva Mito 125 EVO mito7 6 12.10.2021 v 00:42 zbynda125288
Cagiva mito 125 Cagiva Mito 125, Cagiva Mito 125 EVO martin9926 11 13.9.2021 v 11:28 mito7

TOPlist