2 reakcí na tento příspěvek Světýlko v autě
Co třeba snížení napětí na žárovce pro zvýšení její životnosti a zmenšení ohřevu světla? Dioda má konstantní úbytek napětí kolem 1V, je jí jedno, jestli je tam žárovka 5W nebo 20W a stojí 2 Kč. To s rezistorem nikdo nedokáže.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Světýlko v autě
Ariete píše: Mně se zdá, že čím složitější důvod tady kdo vymyslí, tím míň to má něco společného s fungováním elektrických obvodů. Ale nejenom tady, na zahraničních forech takto vymýšlí už od doby, kdy se tam ta dioda poprvní objevila. Přitom to funguje i bez diody a nebo při nahrazení žárovky LEDkou.
Co třeba snížení napětí na žárovce pro zvýšení její životnosti a zmenšení ohřevu světla? Dioda má konstantní úbytek napětí kolem 1V, je jí jedno, jestli je tam žárovka 5W nebo 20W a stojí 2 Kč. To s rezistorem nikdo nedokáže.
Tohle zduvodneni je ale hodne pritazene za vlasy.
Nemyslis, ze by bylo daleko vyhodnejsi zkratka zvolit zarovku ve stejne T10 patici, ale o nizsim nominalnim vykonu? Nez komplikovat/prodrazovat svetlo, pridavat dalsi komponent pro snizeni napeti o nejakych 7%, validovat to ... a nakonec na te diode o centimetr vedle ten rozdilny vykon stejne protopit?
Nevim jestli se to zde tyka koncernu, Hondy nebo jineho auta, tak dam priklad ktery znam. Prastara Honda Civic '98, svetlo kufru s integrovanou seriovou diodou - stejny koncept jako se resi tady.
Na nejvetsi trhy se osazovaly W3.4W T10 zarovka + dioda 1N400x. Nemyslis, ze by bylo daleko snazsi osadit namisto toho W3W bez diody, kdyby tam dioda byla jen z duvodu tepla/zivotnosti?
Protoze to by pak predstavovalo prakticky ekvivalentni reseni. Orientacne:
zarovka W3.4W -odpor 42 Ohm, proud 0.283A --> 3.4W
zarovka W3.4W + dioda 1N400x (0.81V drop) : 0.265A --> 2.98W (+0.2W na diode)
alternativni zarovka W3W - odpor 48 Ohm proud 0.25A --> 3W
Ledaze by ovsem pro ne predstavovaly ty dve setiny Wattu svetelneho vykonu naprosto zasadni rozdil...?!
Pak by ovsem bylo dost divne ze se od te magicke hodnoty 2.98W odchylli na jinych trzich, kam osazovali W5W zarovky s diodou.
Ty jim totiz topily a svitily podstatne vic:
W5W - odpor 29 Ohm, proud 0.417A --> 5W
W5W + dioda 1N400x (0.79V drop) : 0.387A --> 4.34W (+0.3W na diode)
Snad je z prikladu dostatecne jasne, ze kvuli tomu snizeni spotreby a teploty tam ty diody opravdu nedavali.
V tomhle konkretnim pripade je ucel te diody videt hned, protoze tam nefiguruje BCM, ale postaru jeste kontrolky v podobe zarovky v palubce. Tu za normalnich okolnosti prizemnuje a rozsveci ten stejny spinac vika kufru.
Predstav si ted ale treba situaci, kdy tam odejde jedna z pojistek (F43) pri rozsvicenem stropnim svetle.
Znamena tam ted ta diskutovana dioda ve svetle funkcni rozdil, nebo ne?
Naposledy editováno 16.06.2022 04:45:45
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Typy retezu [1, 2] Cagiva Mito 125 EVO | Davud | 32 | 5.7.2022 v 12:03 Properitus |
Neodemknutelné auto [1, 2] Cagiva Mito 125 EVO | mito7 | 38 | 19.6.2022 v 13:04 Hitak128CZ |
Kde kupujete brzdové hadice Cagiva Mito 125 EVO | mito7 | 18 | 3.6.2022 v 16:05 mariano |
Snížení spodního objemu u 2T. Cagiva Mito 125 EVO | mito7 | 6 | 12.10.2021 v 00:42 zbynda125288 |
Cagiva mito 125 Cagiva Mito 125, Cagiva Mito 125 EVO | martin9926 | 11 | 13.9.2021 v 11:28 mito7 |