globalmoto_kveten





Téma: Horské kolo
3.1.2016 v 09:55
Zdravim bando,
přemýšlím že si na jaro pořídím nějaké horské kolo, ale rozumim tomu jak koza petrželi, tak bych byl rád kdyby mi někdo poradil. chci to na každodenní dojíždění do práce (cca 5 km) a víkendový ježdění po lese a místních cyklostezkách. nejsem náročnej, takže mi stačí něco kolem 10 tkč (max 12 tkč), víc se mi investovat nechce, protože to stejně nevyužiju. klidně to může být doprodej starších ročníků, ale podmínka je že chci nový, žádný z druhý ruky. v okolí mělníku, litoměřic, roudnice popř prahy bych se na to jel osobně mrknout, kdyby někdo věděl kde se dá dobře pořídit... díky za info

(reakce na) Horské kolo

2.5.2023 v 09:14 | Nahoru | #6841

jetam píše: Properitus> já spis jezdím trail a “delsi” trasy než kluci a z mekejch sedle mě vždycky bolelo prdel víc jak z tvrdejch stejně tak na moto. Mekceny sedla jsem hned zahodil stejně tak gripy.

A sám na kolem má ještě 3x7 nebo co to je a zkoušel jsem 1x12 a bal se ze hlavně na tezkejch přechodech to bude málo a je to Oki .

Ale jezdím spis lesem a polema než silnici



Přesně jak píšeš. Já přešel z 2x9 na 1x11. U vícplacky se uvádí jako výhoda, že rychleji změníš na lehčí převod. Mě naopak sral (ještě když jsem měl vepředu 36/22) ten velkej skok. Trochu se to zlepšilo, když jsem pořídil kliky s 36/26. A teď jsem z 1x11 nadšenej, převody řeším jen jednou rukou a ovládání sedlovky můžu mít místo ovládání přesmykače...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

2.5.2023 v 11:12 | Nahoru | #6842
Properitus> tak na tom mém je dvoj placka a je to ale 26
A zprevodovane je do terénu úplně supr ale pokud se jezdí jen rovinky tak pár zubů tomu do výkonu chybí ale je to do kopců a né na rovné jeby
Jinak bohužel svět se teď točí kolem 29 a když tyhle kopyta začali vyrábět tak na ně úplně v klidu začaly rvat ty tvoje zmíněné trojplacky co osazovaly na 26,na rovině supr převody ale jakékoliv terén byl zabiják cyklisty
Proto to snížení na dvojku či jednoplacku a další úděl byl vůči váze ta jednoplacka eliminuje dost věcí co navyšovala váhu a také min náklad při nějakým kreši a nehledě provozně když v terénu jezdíš i v bordelu tak standart byl plnej presmykač byl vždy plnej bahna a vším možném takže vlastně bez zastavení nepoužitelné po čase!!! ,,při závodech docení každý,,
Ale tohle vše doceniš když jezdíš 29 u 26 je to dle mne nereálný vůči možnosti univerzálnosti v rychlostech

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

2.5.2023 v 11:29 | Nahoru | #6843
jeden z duvodu eliminace prevodniku vepredu byl u celoper zachovani charaktetistiky odpruzeni, protoze velikost prevodniku ovlivnuje hodnotu anti squat. A obecne malokdo potrebuje vic prevodu nez co nabizi 1x11 nebo 1x12. Ja jsem v pohode s 1x9 u 26 a 1x10 u 27.5, taky zalezi jaka se da kazeta ...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

2.5.2023 v 12:02 | Nahoru | #6844
Stev> já bych spíš řekl že hodnotu AS víc ovlivňuje načepov?ní zásadní stavby až pak ten převodník protože to se ovlivňuje každým převodem

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

2.5.2023 v 12:21 | Nahoru | #6845
zatr> to se celkem nevylucuje s tim co jsem psal. Nacepovani zadni stavby za jizdy nemenis. Kazeta ma vliv minimalni co jsem pochopil, a kdyz se navrhuje ram tak se charakteristika odpruzeni ladi na prevodnik s urcenym poctem zubu.

(reakce na) Horské kolo

2.5.2023 v 12:57 | Nahoru | #6846
Stev> hele ohledně toho čepování tohle třeba řešil canon u toho Jekylla tím že do kopce snizis celé kolo takže ztráta byla takhle trochu zaříznutá a mám pocit že tohle dělal i u toho co má assin
Jinak i kazeta měla vliv což u grafů dle rámu jsou většinou tyhle výslednice zapsány a rozdíly tam jsou .
Jinak u třeba nového Jekylla vůči hornímu čepování tam dělali tu kladku nad převodníkem a tam asi už nedáš tu dvoj placku i když český kutil je vždy o krok napřed takže říkat že něco nejde
A

1 reakcí na tento příspěvek Horské kolo

2.5.2023 v 13:16 | Nahoru | #6847
Akorat u toho cannona snížením zadny zmeny kinematiky nedosahnes, je to porad uplne nejprimitivnější jednocep.

Ja jsem zaujatej, ale podle me jsou to absolutne zcestny konstrukce, tech par funkčních reseni ma několik firem patentovaných a ten zbytek se bud snazi patent obejít nebo nejak to pochybne fungujici reseni vylepšit a přesvědčovat zakaznika, ze to funguje :D

Jinak AS uhel je definovanej průsečíkem spojnice os kola a rotace kyvky ( ta ja u virtualu dost komplikovana) a přímky definované tažením vetvi řetězu - u te je jasne, ze se meni i změnou kolečka vzadu…

Horské kolo

2.5.2023 v 13:29 | Nahoru | #6848
koleckem vzadu se meni, ale to uz je promenlivej faktor kterej se neda ovlivnit, kazeta tam je vzdycky, pocet zubu na prevodniku je konstanta kterou se da hodnota zmenit.

e: to ze kazeta ma vliv minimalni asi neni uplne spravny ...

Naposledy editováno 02.05.2023 13:40:27

1 reakcí na tento příspěvek Horské kolo

2.5.2023 v 13:34 | Nahoru | #6849
Assine to jo ale mě při tom snížení zdvihů přijde o dost tužší takže míň ztrácí ve výjezdech

(reakce na) Horské kolo

2.5.2023 v 13:44 | Nahoru | #6850
zatr> jo to je, ten tlumic co tam mas (mam) jsou vlastne dva tlumice v jednom, přepnutím packy se zmeni sag, zdvih, tuhost pruziny/progresivita a dokonce i kompresní útlum a rebound. Je to složitej zpusob jak vylepšit koncepci co je pro “allround” kolo nevhodná (jednocep)

Jeste je tam “geniálně” vyřešené to, ze píst v tlumici nestlacuje vzduch, jako u ostatnich vzduchových tlumicu, ale čerpá olej do dalsi komory kde nasledne pres dalsi píst stlačuje vzduch - takze se tim vygeneruji pomerne vysoké hydraulické ztráty a tlumic se vyznačuje nízkou “citlivosti” - no, proste slepá cesta :) ten konstruktér uz to predtim zkousel z scottu a tam to taky nefungovalo :D

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

2.5.2023 v 14:18 | Nahoru | #6851
assassin> ktery firmy maj ta patenty ?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

2.5.2023 v 14:32 | Nahoru | #6852
jetam> v rychlosti - vpp systémy:
Vpp - santa,
Hodne podobnej dw link - ironhorse/pivot
Giant - maestro
Yeti - ten uz ten patent obchází na muj vkus hodne divokou konstrukci

V principu opet virtuální bod otáčení, ale značně omezene konstrukční varianty - ctyrcep alias fsr ktere ma patentované specialized

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

2.5.2023 v 14:43 | Nahoru | #6853
assassin> fsr nebo horst link patent speslu uz vyprsel myslim kolem 2014, taky uz je ctyrcep bezny reseni, do ty doby to bylo divocejsi mam pocit.

e: trek ma patentovany i abp, coz je vylepsenej jednocep, a vpp je sdilenej s intense, to jen bokem

Naposledy editováno 02.05.2023 14:45:48

1 reakcí na tento příspěvek Horské kolo

2.5.2023 v 14:52 | Nahoru | #6854
Assine jenže ty hovada od scotu to rvaly hlavně kde to chytalo nejvíc bordelu
Hele jinak já to kolo nepoužívám na dh jako ty takže jeho tupost spojená s mojí je vyvážená a vyhovující

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

2.5.2023 v 15:37 | Nahoru | #6855
zatr> jakekoliv reseni je vyhovujici do chvili nez vyzkousis lepsi

(reakce na) Horské kolo

2.5.2023 v 15:38 | Nahoru | #6856
Stev> jj ono je to celkove slozitejsi, giantu uz vyprselo "stare maestro" - tak ho ma treba RB a maji "nove"... atd atd...

tech variaci na jednocep je taky bezpocet...

(reakce na) Horské kolo

2.5.2023 v 18:34 | Nahoru | #6857
assassin> tak to každopádně, jinak akorát si myslím že tenhle božský detail kterej teď tady krmíme mě dneska už asi ani nějak neomezuje že bych kvůli tomu měl měnit asi bych našel mnoho jiných věcí proč než zrovna toto .
Jinak měl sem doma pár dní na přeskládání jiných komponentů nějakýho scrulla od ctm a taky my to nepřišlo úplně blbý ale neměl sem to v tom co jezdím páč majitel by rád asi nebyl ale i tak docela zajímavé.

1 reakcí na tento příspěvek Horské kolo

2.5.2023 v 21:35 | Nahoru | #6858
btw: a asi je to hloupá otázka. ale proč se na kolech nepoužívá kyvka s jednou pevnou osou otáčení jako na motorkách? na některých se to obejde i bez přepákování tlumiče.
většina těch řešení mi přijde zbytečně složitá. zvlášť s čepama na kyvce vzadu u zadního kola. santa cruz vypadá ještě tak nejelegantněji..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

2.5.2023 v 21:39 | Nahoru | #6859
__unq__> protoze na motorce nemusis slapat A taky je vyvojove sto let za opicema :) motorky co maj tlumic naprimo - to je vetsinou ukazkovy priklad katovani kostu.

Rozebrat to do detailu je na dlouho…

Jinak na kolech se kyvka s jednou osou otaceni pouziva, slengove se tomu rika jednocep a z tech lepsich kol to ma treba Trek

1 reakcí na tento příspěvek Horské kolo

2.5.2023 v 22:07 | Nahoru | #6860
jo. chápu. taky na motorce neřadíš přehazováním řetězu...
nikdy jsem nad tím dřív příliš moc nepřemýšlel.
měl jsem za to, že "jednočep" na kole stejně má nějaké ty další čepy i na kyvce. i ten trek vypadá že to tak má.

edit: myslel jsem to asi tak, proč se nepoužívá pevná kyvka s jednou pevnou osou otáčení, a třeba přepákováním tlumiče jako na většině moto. místo toho různé složité konstrukce s několika čepy někde na kyvce.
je to jenom kvůli kinematice při šlapání, nebo to má i nějaké výhody v tuhosti, hmotnosti?
třeba na dh kolech se stejně asi moc nešlape.

Naposledy editováno 02.05.2023 22:23:43

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

2.5.2023 v 22:29 | Nahoru | #6861
__unq__> ono kdyz si to prohlidnes, tak důležitá je spodni trubka zadni stavby - tam pokud na spojnici osa rotace - osa kola neni dalsi cep (jakoze u trému neni) tak se to chova stejne jako kyvka na motorce - draha kola je kružnice. No a ty cepy na horni trubce zadni stavby, to uz je to prepakovani. Funkce stejna jako na motorce, jen to vypada trochu jinak, kvuli rozměrům, rozložení hmotnosti atd.

Pokud na spodni trubce zadni stavby na te spojnici najdes cep navic - je to ctyrcep a ta trajektorie uz kružnice neni - to je prave to FSR u speslu a jeho mutace.

Kdybys to prepakovani soupnul pred zadni kolo jako je to na motorce, vyjde ti moc dlouhá kyvka a to na kole nechces…

1 reakcí na tento příspěvek Horské kolo

2.5.2023 v 22:36 | Nahoru | #6862
Jinak jde o kinematiku, aby se to pri slapani nehoupalo, ale soucasne to bylo citlive na nerovnosti, pri propruzeni netahalo za řetěz (obvykle si toho nevsimnes, ale ten kickback zere energii a kolo co ma mensi te min unavi na dlouhe trase) plus treba ze ke zadni odpruzeni stejne aktivní ikdyz brzdis - jednocepy typicky pri zabrzdeni zadni brzdou tuhnou a přestanou pracovat (na to jsou zase ruzne systémy plovouciho trmenu ala kona stab)

Odpruzeni co umi vse v podstate nejde navrhnout, takze se hleda kompromis, ale nekteré kinematiky funguji lepe, nekteré hůře - ty co funguji hur to léčí nejakou chytristikou v tlumici, jednodušší ala propedal nebo složitější ala brain od speslu. Ale v podstate se snazi dohonit to co neumi konematika jejich kola…

Jo a DH kolo je zavodak, na tom se nevozi baby z kopce, závodníci i z kopce dupou co maj sily, tzn i tam je dulezite jak jde kolo “za pedalem” … kdyz si clovek porovná treba v10 a treba nejaky sjezdovy zazrak od RB ze stejne doby tak to pochopi :D

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

2.5.2023 v 22:42 | Nahoru | #6863
assassin> jo. to dává smysl. díky za perfektní vysvětlení.

(reakce na) Horské kolo

2.5.2023 v 22:48 | Nahoru | #6864
assassin> :) nechtěl jsem tady teď z tebe tahat elaboráty. a taky ta otázka nebyla mířena jenom na tebe. ale kdo jiný by tady na to mohl fundovaně odpovědět že..
dík za odpověď.

(reakce na) Horské kolo

2.5.2023 v 22:57 | Nahoru | #6865
__unq__> neni zac ono je to samo cele trochu složitější, ale zase to neni takova veda jakou z toho nekteri delaji jen nekteré ty konstrukce jsou design pro design, obcházení patentu a snaha marketingových oddeleni ulovit zákazníky … kdo umi jezdit zajede i na sobi20

Btw, koho by to zajimalo - tak jeste k tomu VPP - virtuálnímu bodu otáčení - tyhle mechanismy se daji v každém jednotlivém okamžiku nahradit obyčejnou kyvkou jako na motorce otáčející se kolem virtuálního bodu otáčení. Ten bod se v prubehu zdvihu bohybuje a najdes ho tak ze osy každého ze dvou ramen na kterem je pridelany pevny trojúhelník zadni stavby propojis přímkou a kde se protnou je aktualni pól pohybu - v ten okamžik se zadni kolo chova jako by bylo na kyvce s cepem v tom pomyslném bodu - ten casto vychazi daleko vepredu, tzn jako bys mel cep vidlice treba pul metru pred prevodnikama a pak se to cele pri slapani temer nehoupe… no a tyhle jednotlivé body otáčení jdou v prubehu zvihu propojit a ziskas z toho trajektorii zadního kola - daji se tim delat kouzla.

Stejnym zpusobem se da “vyšetřit” pohyb zadního kola u ctyrcepu ala fsr…

Obrázek napoví, tohle je sice DW link, ale v principu to same, rozdíl je v detailech…


Naposledy editováno 02.05.2023 22:59:04

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

3.5.2023 v 09:00 | Nahoru | #6866

assassin píše: __unq__> protoze na motorce nemusis slapat A taky je vyvojove sto let za opicema :) motorky co maj tlumic naprimo - to je vetsinou ukazkovy priklad katovani kostu.

Rozebrat to do detailu je na dlouho…

Jinak na kolech se kyvka s jednou osou otaceni pouziva, slengove se tomu rika jednocep a z tech lepsich kol to ma treba Trek



Uz jsem slysel/videl hodne, ale katovani kostu jeste ne. Dik

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Horské kolo

3.5.2023 v 10:11 | Nahoru | #6867
Londoner> aha, tak terminus technikus je docela beznej ne? ja si to jen pocestil

(reakce na) Horské kolo

3.5.2023 v 10:26 | Nahoru | #6868
assassin> jojo, jen me pobavilo to videt napsany takhle v cestine

Horské kolo

3.5.2023 v 10:31 | Nahoru | #6869
Já jsem si taky nejdřív u FSR říkal, jestli to kluci trochu nepřekombinovali, ale chodí to na moje potřeby opravdu dobře. Při těžkých pasážích nahoru se mi nikam nepropadá zadek, i když nemám zamčený tlumič. a ještě zajímavější to je při sjezdech, kdy i při velkém úhlu sjezdu mě zadní tlumič nechce hodit přes řídítka. Nerozumím tomu, ale funguje to

(reakce na) Horské kolo

3.5.2023 v 11:00 | Nahoru | #6870
Londoner> Mám pocit že to pochází někde z dávnejch dob na D-fensovi.
Čau, Tom
původní článek

Naposledy editováno 03.05.2023 11:02:46
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist