globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Stator 4 dráty
19.12.2014 v 14:10
Ahoj, dělám novou elektriku na moto a mám problém u statoru, na všech diagramech vedou pochopitelné 3 vodiče pro každou cívku, ale když jsem se konečně dostal dovnitř, tak jou tam 4. Už když jsem předtím rozplétal dráty, tak mě to zaskočilo a sedl na internet a na jednom foru se dozvěděl, že jeden je v podstatě na nic a končí za průchodkou. Ale sundám víko vyndám stator a všechny čtyři jdou do velkýho opletu zalitýho společně se vším do pryskyřice. Někdo kdo už to dělal a má zkušenosti nebo nápad jak zjistit který připojit a který je ta černá ovce?? Díky moc.

Stator 4 dráty

19.12.2014 v 14:48 | Nahoru | #1
Nebude to stred?

Stator 4 dráty

19.12.2014 v 15:31 | Nahoru | #2
No a nemají tři stejnou barvu a 4 jinou. Neznám tu motorku, ale asi bude mít zapalování typu CDI. Tak bych to viděl, že 3 dráty jsou vinutí alternátoru a ten 4 je zdroj pro nabijení kondenzátoru v zapalovací jednotce tj. v black boxu, obecně (nesprávně) v CDI.

1 reakcí na tento příspěvek Stator 4 dráty

19.12.2014 v 17:48 | Nahoru | #3
Je to ročník 78 takže to má ještě poctivý kladívka :D Střed mě taky napadl a právě že jsou všechny čtyři bílý a všude na fórech mají tři zapojený a jeden akorát aby vyplnil díru v průchodce, takže mám za to že je to uzeměný na motor, ale nemám to ničím podložený.
Napadlo mě to změřit odporem, když by to šlo z fáze do fáze tak by to mělo určitě větší odpor než když to pujde přes jednu fázi ne??

(reakce na) Stator 4 dráty

19.12.2014 v 18:55 | Nahoru | #4
Saarijec> ho nejakym ohm metrem si myslim ze to vyresis hned
a kdyz to neni na diagramu tak bud je to nejaka kutilovina nebo to opravdu je jen pro ucpani pruchodky

teoreticky bys tam mel zmerit 3 +- stejny odpory a neco dalsiho to zmer, a pak spekuluj dal

2 reakcí na tento příspěvek Stator 4 dráty

19.12.2014 v 18:57 | Nahoru | #5
XS400 nemá magneto, jako většina dnešních motorek, ale poctivý alternátor s buzenou drápkovou kotvou s čelními kroužky, takže z motoru vycházejí jednak tři fáze statoru a jednak přívody k uhlíkům). Už si nepamatuju, zda je stator samostatný, nebo zda jsou jeho součástí i držáky uhlíků.

Elektrika u XS400 s kladívky vypadá takto:



a je tam skutečně vyvedený střed hvězdy vinutí a vede do přerušovače blinkrů. Tam je nejspíš ukostřen. Ovšem pro funkci alternátoru vždy symetricky zatíženého není podstatné, jestli střed vinutí bude, nebo nebude ukostřen.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stator 4 dráty

19.12.2014 v 19:00 | Nahoru | #6
J.M.K.> rychlejc pisu nez ctu

Naposledy editováno 19.12.2014 19:00:36

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stator 4 dráty

19.12.2014 v 19:01 | Nahoru | #7
WHTRDR> Však to píšu pod schématem, že podle toho je jasně vyvedený střed hvězdy.

E: Oba editujeme ve stejnou chvíli.

Naposledy editováno 19.12.2014 19:01:45

(reakce na) Stator 4 dráty

19.12.2014 v 19:02 | Nahoru | #8
J.M.K.> hlavne ze se shodnem

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stator 4 dráty

20.12.2014 v 01:18 | Nahoru | #9
.

Naposledy editováno 11.05.2015 13:34:53

(reakce na) Stator 4 dráty

20.12.2014 v 10:41 | Nahoru | #10
ppll> v roce 1978, připojené na blinkr a ještě označené "relé pro změnu směru".... nemyslím si že to bude to co píšeš

Naposledy editováno 20.12.2014 10:42:38

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stator 4 dráty

20.12.2014 v 11:49 | Nahoru | #11
ppll> Automatické spínání světel má novější XS400 (pokud se nepletu od tak 1981), která už místo kladívek má TCI a ze statoru vedou jen klasicky tři fáze. U té je z jedné fáze (ještě před usměrňovačem) přes diodu napájené relátko, spínající světla. U tohoto plánku jby se snad výrobce nepřeklepl, když onen element označuje "turn relay", navíc to skutečně vede na blinkry a hlavně, při symetrickém zatížení je ve středu hvězdy nulové napětí, takže by odtud jaksi nebylo co napájet. Leda to použít jako detekci nesymetrické zátěže altecu a tak třeba indikovat závadu v usměrňovači.

Stator 4 dráty

20.12.2014 v 13:31 | Nahoru | #12
asi jsem blbej ale kde v tom schematu jsou blinkry?

1 reakcí na tento příspěvek Stator 4 dráty

20.12.2014 v 13:32 | Nahoru | #13
aha asi ten flasher light co?

(reakce na) Stator 4 dráty

20.12.2014 v 13:59 | Nahoru | #14
WHTRDR> jop

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stator 4 dráty

20.12.2014 v 23:24 | Nahoru | #15
.

Naposledy editováno 11.05.2015 13:34:38

(reakce na) Stator 4 dráty

21.12.2014 v 00:08 | Nahoru | #16
ppll> máš pravdu, to schéma jsem prolétl dost z vlaku, sorry za mystifikaci. To co jde na blinkry je kostra.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stator 4 dráty

21.12.2014 v 03:35 | Nahoru | #17
ppll> Máš recht, také jsem neměl čas ten plánek zkoumat do detailu a s tím usměrněním je to pravda. Ne každému též bude jasné u té "značky" relátka, že vývody budou zapojené přesně tak, jaks to zvýraznil. Potom by ale všechno sedělo. Jen ten popisek "turn relay" je docela zavádějící - svádí to k významu vztahujícímu se k zatáčení. Lepší by bylo "turn lights on relay".

(reakce na) Stator 4 dráty

21.12.2014 v 15:03 | Nahoru | #18
-

Naposledy editováno 11.05.2015 13:34:24

1 reakcí na tento příspěvek Stator 4 dráty

23.12.2014 v 11:53 | Nahoru | #19
Zrovna na tohle relátko se nepamatuju, že bych tam někde měl a stejně mě v průběhu opravy odešlo pár komponent, takže tam má třeba vyrovnávač napětí z 79. Takžej sem si udělal "zjednodušenou" elektriku podle tohohle schématu+jsem dodělal dráty na různý indikátory který chybí.

Moje otázka teda zní jestli je to velký průser a co když ten střed nechám být a zapojím jen ty tři fáze??

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stator 4 dráty

23.12.2014 v 15:21 | Nahoru | #20
Saarijec> To klidně fungovat bude, jen pozor na to, že vstup regleru (hnědý drát), ze kterého si regler bere referenční napětí, je od baterky "vzdálen" přes dvě pojistky a spínačku, mezitím několik konektorů... takže pokud se na této cestě vlivem přechodových odporů vytvoří nějaký úbytek napětí, regler jej "dorovnává", takže na baterce (červený drát) pak bude napětí o tento úbytek vyšší. Např. bude-li regler udržovat 14V a na cestě od baterky po vstup regleru vznikne 1.5V ztráta napětí, regler pak (aniž by "o tom věděl") na baterce udržuje 14V+1.5V=15.5V a to už je moc. Je to dětská nemoc takto zapojeného dobíjecího okruhu.
Dá se to řešit tak, že regler se napájí přímo s baterky přes relátko, ovládané spínačkou - dostává tak referenční napětí přímo od baterky a udržuje jej tam, ne až za spínačkou a pojistkami. Bez relátka by byl alternátor trvale buzen, vybíjel by baterku a kotva altecu by se mohla spálit.
Měl bys ale lepší sehnat si devítidiodový usměrňovač (má jej třeba MZ), z pomocného ("budicího") výstupu (výstup pomocných tří diod, zapojených anodami na fáze a katody jsou spojené do tohoto výstupu) napájet "vstup" regleru a do spoje mezi diodami a reglerem ještě napojit přívod na kotvu (hnědý drát) a přes žárovku 12V/3W do tohoto uzlu přivést napětí od spínačky. To zajistí primární nabuzení alternátoru (než začne dávat napětí a pak se budí přes ony pomocné diody) a žárovka zároveň funguje jako kontrolka dobíjení.

Dále ve schématu chybějí zadní blinkry, ale to není těžké, prostě je zapojíš paralelně se žárovkami předních blinkrů. Chybí tam i obvod neutrálu, žárovku klidně napoj za pojistku, která napájí zapalování, houkačku, blinkry a regler, následně je žárovka spínačem neutrálu ukostřována. Rovněž chybí celý "bezpečnostní" okruh stojan-spojka-neutrál, ale ten není problém dodělat. Kdybys chtěl, mohu klidně na všechny tyto úpravy udělat schémata. Zapojení zbylých kontrolek a podsvícení v budíkách není těžké.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stator 4 dráty

23.12.2014 v 17:34 | Nahoru | #21
J.M.K.> Super díky za vysvětlení jak to všechno běhá. Už jsem psal že kontrolka olej/neutrál tam chybí, ale to jsem natáhl podle původního schématu a jde o dva dráty navíc. "Bezpečnostní" okruh jsem neměl ani původně, protože jsem to "chytře" rozjížděl ze stojanu. Vím, že na technickou tam má být, ale předpokládám, že když nebyl na původní motorce z výroby, tak tam podle zákonu být nemusí.

(reakce na) Stator 4 dráty

23.12.2014 v 17:41 | Nahoru | #22
Saarijec> Nemáš zač. Kontrolka mazání je stejně, jako kontrolka neutrálu, spínaná snímačem na kostru a napájet ji též můžeš ze stejného bodu, jako kontrolku neutrálu. A co se týče "bezpečnostního okruhu", tak starší typy neměly spínač na stojanu, měly jen řešení spojka-neutrál" (tj. buď musí být zařazen neutrál, nebo stisknuta spojka, aby šel zapnout starter - je to primitivní logika s jednou diodou) a dodělávat spínač stojanu kvůli TK je nesmysl. Motorka má homologaci tak, jak vyjela z fabriky a nikdo nemá právo po Tobě chtít ji upravovat (výjimkou je dodatečná montáž zadní mlhovky na stará auta). A pokud ani spínač spojky nezapojíš, nic se nestane, jen holt musíš dávat bacha, abys nezapnul starter se zařazeným kvaltem. I když XS400 má startpáku, takže já osobně bych starter vůbec nepoužil.

(reakce na) Stator 4 dráty

23.12.2014 v 17:50 | Nahoru | #23
J.M.K.> To mě trápit naštěstí nebude, startér leží od začátku kdesi na dně lódny hamby v prachu pod ponkem.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Co je to za vehement [1, 2] Yamaha XS 400 Krautkopf 34 6.4.2024 v 22:23 Valve
Yamaha xs 400 - uložení čepu vahadl... Yamaha XS 400 T_O_M 19 1.7.2023 v 08:01 jdu900fire_blejt
Yamaha XS 400 motor - prasklý karter Yamaha XS 400 Ferryouda 8 27.9.2021 v 22:23 Ferryouda
Osvětlení SPZ Yamaha xs400 1981 Yamaha XS 400 Semifoxxa 5 9.3.2021 v 01:35 Massakra
Výroba laminátového krytu - dotaz Yamaha XS 400 Kylarek 22 8.1.2021 v 17:22 krokoš


TOPlist