bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: lithiová baterie - zkušenosti?
5.11.2014 v 14:14
Prosím, máte osobní zkušenosti s tímto druhem baterek... životnost? provoz? háklivost? fungování? přínos(mimo úsporu váhy)?

1 reakcí na tento příspěvek lithiová baterie - zkušenosti?

5.6.2023 v 08:23 | Nahoru | #691
Jaký napětí vám ukazuje dobíjení s lithiovkou? Je to podobné jako s Pb?

2 reakcí na tento příspěvek lithiová baterie - zkušenosti?

5.6.2023 v 08:34 | Nahoru | #692
Zarazila mě jedna informace:

Když je nabíjecí napětí naprázdno v rozmezí 14,0V - 15,0V, NENÍ nutná žádná úprava nabíjecího systému a instalace motocyklu



Jak zjistím, kolik dobíjí motorka naprázdno? To jako za chodu někdo odpojí aku a bude doufat, že neodpálí regler?
potřeboval bych se dovzdělat, abych uměl zachytit, uchopit a přípůadně vyřešit případnej problém.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?

5.6.2023 v 08:37 | Nahoru | #693

PetrL3 píše: Jaký napětí vám ukazuje dobíjení s lithiovkou? Je to podobné jako s Pb?



Melo by to byt stejne…

Mereni na[razdno je podle me blbost… hrozi, ze neco znicis…

Naposledy editováno 05.06.2023 08:37:30

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?

5.6.2023 v 08:53 | Nahoru | #694
PetrL3> nemají jen nějaký blbý překlad? Nemysleli třeba na volnoběh nebo při vypnutých spotřebičích typu světla, výhřev apod?

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?

5.6.2023 v 09:17 | Nahoru | #695

PetrL3 píše: Zarazila mě jedna informace:


Jak zjistím, kolik dobíjí motorka naprázdno? To jako za chodu někdo odpojí aku a bude doufat, že neodpálí regler?
potřeboval bych se dovzdělat, abych uměl zachytit, uchopit a přípůadně vyřešit případnej problém.



Max. napětí máš daný regulátorem. U zkratový regulace se to dá jednodušše změřit pomocí nějakýho regulovatelnýho zdroje napětí co umí dát aspoň od 12 do 17V a páru odporů (jeden na žlutej, může to bejt klidně žárovka na 12V, záleží jak tvrdej máš ten zdroj, druhej odpor mezi regler a baterku aby to ta baterka moc nezatěžovala, např 22 Ohm). Zdroj připojit místo jedný fáze (na žlutý). Pak prostě postupně nastavovat napětí od 12V výše a měřit kolik je na výstupu regleru před tím odporem. Postupně přidávat až kam to regulace pustí než se zkratuje tyristor/fet (napětí na výstupu regulátoru spadne na úroveň baterky nebo se rozsvítí ta žárovka, ideálně použít na multimetru nějakej "peak hold" režim). V reálu se ještě může projevit menší úbytek napětí při zátěži na usměrňovači v regulátoru u těch reglerů co to nemaj nějak kompenzovaný (dáno vnitřním zapojením).
Ale je to celkem fuk. Obyčejný regulátory nikdy nejdou nad 14,4 - 14,6V protože to je hranice kdy Pb začínaj plynovat (zaplavený by při vyšším napětí vařily a ubejval elektrolyt, hermeticky uzavřený a agm by to ve finále vysušilo). Prakticky tak regulátory makaj od 14,2 - 14,6V (teoreticky by se dalo jít i vejš ale to by muselo zohledňovat teplotu baterky nebo by to muselo mít "inteligentní" dobíjení - jenže u toho se zas většinou musí zadat typ baterky do řj aby to správně pracovalo) .

Naposledy editováno 05.06.2023 09:22:45

(reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?

5.6.2023 v 09:28 | Nahoru | #696

crestik píše: PetrL3> nemají jen nějaký blbý překlad? Nemysleli třeba na volnoběh nebo při vypnutých spotřebičích typu světla, výhřev apod?



Nevím, ale nedivil bych se.

(reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?

5.6.2023 v 09:30 | Nahoru | #697

assassin píše: Melo by to byt stejne…

Mereni na[razdno je podle me blbost… hrozi, ze neco znicis…



Když dobíjení dává pod 13V, tak bude asi KO baterka, co? Ale při zmačknutí kontrolního čudliku se rozsvítí všechny 3 LED na auku, jako že je nabitá. A motorka s ní po oživení startuje normálně.

(reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?

5.6.2023 v 09:34 | Nahoru | #698

combust píše: Max. napětí máš daný regulátorem. U zkratový regulace se to dá jednodušše změřit pomocí nějakýho regulovatelnýho zdroje napětí co umí dát aspoň od 12 do 17V a páru odporů (jeden na žlutej, může to bejt klidně žárovka na 12V, záleží jak tvrdej máš ten zdroj, druhej odpor mezi regler a baterku aby to ta baterka moc nezatěžovala, např 22 Ohm). Zdroj připojit místo jedný fáze (na žlutý). Pak prostě postupně nastavovat napětí od 12V výše a měřit kolik je na výstupu regleru před tím odporem. Postupně přidávat až kam to regulace pustí než se zkratuje tyristor/fet (napětí na výstupu regulátoru spadne na úroveň baterky nebo se rozsvítí ta žárovka, ideálně použít na multimetru nějakej "peak hold" režim). V reálu se ještě může projevit menší úbytek napětí při zátěži na usměrňovači v regulátoru u těch reglerů co to nemaj nějak kompenzovaný (dáno vnitřním zapojením).
Ale je to celkem fuk. Obyčejný regulátory nikdy nejdou nad 14,4 - 14,6V protože to je hranice kdy Pb začínaj plynovat (zaplavený by při vyšším napětí vařily a ubejval elektrolyt, hermeticky uzavřený a agm by to ve finále vysušilo). Prakticky tak regulátory makaj od 14,2 - 14,6V (teoreticky by se dalo jít i vejš ale to by muselo zohledňovat teplotu baterky nebo by to muselo mít "inteligentní" dobíjení - jenže u toho se zas většinou musí zadat typ baterky do řj aby to správně pracovalo) .



Ještě by mě zajímala jedna věc. Uměl bysb nějak vysvětlit, proč mi dobíjení ukazuje jiný napětí pro různý akumulátory? Je teda normální, že horší aku nemá za chodu motolru stejný napětí, jako OK aku?

Asi udělám pokus a mezi 2ma motorkama prohodím akumulátory a zkusím, co se stane.

Naposledy editováno 05.06.2023 09:36:12

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?

5.6.2023 v 09:40 | Nahoru | #699

combust píše: Max. napětí máš daný regulátorem. U zkratový regulace se to dá jednodušše změřit pomocí nějakýho regulovatelnýho zdroje napětí co umí dát aspoň od 12 do 17V a páru odporů (jeden na žlutej, může to bejt klidně žárovka na 12V, záleží jak tvrdej máš ten zdroj, druhej odpor mezi regler a baterku aby to ta baterka moc nezatěžovala, např 22 Ohm). Zdroj připojit místo jedný fáze (na žlutý). Pak prostě postupně nastavovat napětí od 12V výše a měřit kolik je na výstupu regleru před tím odporem. Postupně přidávat až kam to regulace pustí než se zkratuje tyristor/fet (napětí na výstupu regulátoru spadne na úroveň baterky nebo se rozsvítí ta žárovka, ideálně použít na multimetru nějakej "peak hold" režim). V reálu se ještě může projevit menší úbytek napětí při zátěži na usměrňovači v regulátoru u těch reglerů co to nemaj nějak kompenzovaný (dáno vnitřním zapojením).
Ale je to celkem fuk. Obyčejný regulátory nikdy nejdou nad 14,4 - 14,6V protože to je hranice kdy Pb začínaj plynovat (zaplavený by při vyšším napětí vařily a ubejval elektrolyt, hermeticky uzavřený a agm by to ve finále vysušilo). Prakticky tak regulátory makaj od 14,2 - 14,6V (teoreticky by se dalo jít i vejš ale to by muselo zohledňovat teplotu baterky nebo by to muselo mít "inteligentní" dobíjení - jenže u toho se zas většinou musí zadat typ baterky do řj aby to správně pracovalo) .



Sorry ale tenhle zpusob me prijde jako blbost. 1, ty reglery se pri nesymetrii chovaj uplne jinak nez kdyz maj symetrickou zatez.

petrl3> co myslis napetim naprazdno ? Proste tam vraz nabitej akku , nahod to a zmer kolik to dava pri nejakejch rozumnejch otackach bez zateze.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?

5.6.2023 v 09:51 | Nahoru | #700

gugo píše:
petrl3> co myslis napetim naprazdno ? Proste tam vraz nabitej akku , nahod to a zmer kolik to dava pri nejakejch rozumnejch otackach bez zateze.



Napětí napázdno je napětí naprázdno. To snad není třeba vysvětlovat. Jen sem nepochopil, k čemu má ta informace prodejce být (jak to má uživatel ověřit).

Tady (červený text) :
http://www.otos.cz/m...tx14ahq-fp-12v-48wh/

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?

5.6.2023 v 10:14 | Nahoru | #701
PetrL3> No jasne , napeti naprazdno je napeti bez pripojene zateze, ovsem u zkratovyho regleru je to pak to posledni co ten regulator zazije .
Myslim ze muze bejt uplne v klidu protoze funkcni regler u motorky mladsi nez Metuzalem ti vetsi napeti nez 14.4 neda.

(reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?

5.6.2023 v 10:15 | Nahoru | #702
gugo> Jj, jasný

1 reakcí na tento příspěvek lithiová baterie - zkušenosti?

5.6.2023 v 11:19 | Nahoru | #703
Pokud je ta lithiovka vybita tak chvili asi budes měřit blbosti - jak ma malej vnitrni odpor tak je schopna sundat to nabíjecí napětí diky tomu, ze altik neni moc tvrdej zdroj - proto se v tech navodech na mereni pise, ze mas měřit s nabitou aku.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?

5.6.2023 v 11:24 | Nahoru | #704

gugo píše: Sorry ale tenhle zpusob me prijde jako blbost. 1, ty reglery se pri nesymetrii chovaj uplne jinak nez kdyz maj symetrickou zatez.

petrl3> co myslis napetim naprazdno ? Proste tam vraz nabitej akku , nahod to a zmer kolik to dava pri nejakejch rozumnejch otackach bez zateze.



Symetrická zátěž? Zátěž je tu baterie, co na tom chceš "symetrizovat"?
A pokud tím myslíš že to potřebuje nějakej 3fáz na vstupu aby to fungovalo tak to je pravda pokud chceš aby to správně dobíjelo s plovoucím vinutím statoru. Pokud potřebuješ jen změřit při jakým napětí na výstupu se regulace spustí tak je to fuk.
Regulace si hlídá napětí na výstupu buď přímo (výstup regleru nebo extra drát do spínačky nebo na baterku) nebo nepřímo (U na výstupu = U na fázi proti kostře - U na usm. diodách). Mezifázově tam nemusí být vlastně nic aby to reagovalo. Základ je prostě 3f diodovej můstek a buď na horní nebo dolní větvi je ke každý diodě regulační prvek (tyristor/fet). To co je problém je akorát to že jakmile se v ss obvodu tyristor otevře tak už nezavře (normálně se vypne změnou polarity, proto jsem tam zmínil ten peak hold aby se chytla největší naměřená hodnota než se to otevře).

Naposledy editováno 05.06.2023 11:25:38

(reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?

5.6.2023 v 12:23 | Nahoru | #705
assassin> Ok, dík.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?

5.6.2023 v 14:41 | Nahoru | #706
combust> ohledne nesymetrie jasne pardon. Co pises je dobra terie, ale videl jsem tolik nakopanejch regleru nebo nakopanejch vinuti, a kdyz je jedno v prdeli, chova se to divne. Prijde me celkem nesmysl vytvaret nejaky slozity zapojeni s zarovnaka / odporama a laboratornim zdrojem, Na to abych zmeril vystupni napeti. Krapet jak drbat se pravou rukou za levym uchem.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?

5.6.2023 v 16:13 | Nahoru | #707
gugo> Zdroj, žárovka a odpor s multimetrem složitý?
Popravdě je to celkem jednoduchej způsob jak eliminovat vliv toho statoru a baterky a zkontrolovat že regulátor reguluje bez lepších diagnostickejch hraček jako jsou klešťový sondy, osciloskop a bočníky.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?

5.6.2023 v 18:41 | Nahoru | #708
combust> hele ja tak nejak empiricky myslim ze to je blbost. Protoze ty reglery kdyz jsou nakopany, tak se chovaj ruzne. JInak se chovaj kdyz jsou ohraty a jinak se chovaj kdyz jsou studeny, bez poradny zateze a zroje to nezahrejes,navic tam cpes tu energii 1/3 ale jako samozrejme res to jak chces. Dle chuti kazdeho soudruha.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?

5.6.2023 v 21:11 | Nahoru | #709
gugo> Tak na hlubší diagnostiku to chce trochu víc. Já si vystačím s osciloskopem a vidím co tam lítá. Ale bez toho s multimetrem jaksi nelze s jistotou říct jaký jsou vlastně ty hodnoty co se měří protože to má do ideálních harmonickejch průběhů a ss napětí daleko .
Každopádně tepelnou závislost otestuješ snadno, na to stačí fén nebo horkovzduška a pro rychlejší opakování chladící sprej.

Naposledy editováno 05.06.2023 21:22:51

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?

5.6.2023 v 21:35 | Nahoru | #710
combust> jo woe a budu si delat graf a zapisovat to tam po stupnich a voltech. Sorry ale na to fakt moc v praxi neni cas a neni k tomu ani moc duvod. Proste nakopnutej regler vymenis a hotovo, je me fakt jedno jestli v nem jede pulka veci nebo 1/3. Ale samozrejme pokud si nekdo chce hrat v garazi celej den proc ne.

Naposledy editováno 05.06.2023 21:35:35

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?

5.6.2023 v 22:08 | Nahoru | #711

gugo píše: combust> jo woe a budu si delat graf a zapisovat to tam po stupnich a voltech. Sorry ale na to fakt moc v praxi neni cas a neni k tomu ani moc duvod. Proste nakopnutej regler vymenis a hotovo, je me fakt jedno jestli v nem jede pulka veci nebo 1/3. Ale samozrejme pokud si nekdo chce hrat v garazi celej den proc ne.



Tak pokud jsi si jistej že je regler KO tak proč něco měřit? To jako fakt nedává smysl.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?

6.6.2023 v 11:00 | Nahoru | #712
combust> No ja s tim merenim vseho tady nezacal.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?

6.6.2023 v 14:50 | Nahoru | #713
gugo> Já jen popsal pro L3 jak se s multimetrem dopracuje k tomu kolik mu tam maximálně regler pustí. Tys napsal že je to blbost.
Takže ti dávám za pravdu.
Je to moc složitý a zbytečný.
Diagnostikovat zkratovej regler nemá smysl, není na to čas, musíme se holt spolehnout na to že nepustí víc než 14,4V a nejlepší je ho při podezření na závadu rovnou vyměnit.

E: obrázkový návod "nadměrně složitého postupu testování " z 30 let starého manuálu pro zájemce o otestování zkratového regleru (na obr. je dvoufáz ale jde to i s třífázovým). U regulátorů s jedním vývodem na akumulátor (tedy pouze "B" vývod) je třeba přivést napětí na vývod který vede na akumulátor (výstup).






Naposledy editováno 12.07.2023 14:00:35

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?

6.6.2023 v 15:55 | Nahoru | #714
combust> hele to jsem zazil jednou jedinkrat ze regler pustil vic. Stavalo se to na esveckach a obvykle to pak poslalo do kopru celou ECU.

1 reakcí na tento příspěvek lithiová baterie - zkušenosti?

6.6.2023 v 18:32 | Nahoru | #715
Vlastně za to celý můžu já, tak se omlouvám

(reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?

6.6.2023 v 19:09 | Nahoru | #716
PetrL3> za trest si dnes nedavej doutnik

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?

8.6.2023 v 16:16 | Nahoru | #717
gugo> já to zažil na 690, měl jsem tam přídavno nádrž od RallyRaidu a regulátor se blbě chladil, výsledek nafouklá baterka, ECU v prdeli...a pak jsem zjistil, že jsme asi nebyl sám a v nové verzi už i RallyRaid dělá jiný držák regulátoru tak, aby nebyl schovaný pod nádrží, ale dole v produ vzduchu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?

9.6.2023 v 09:39 | Nahoru | #718

Honza-TA950 píše: gugo> já to zažil na 690, měl jsem tam přídavno nádrž od RallyRaidu a regulátor se blbě chladil, výsledek nafouklá baterka, ECU v prdeli...a pak jsem zjistil, že jsme asi nebyl sám a v nové verzi už i RallyRaid dělá jiný držák regulátoru tak, aby nebyl schovaný pod nádrží, ale dole v produ vzduchu.


Ale "zkratovej" regulátor už z názvu by neměl topit. Pokud je tam zkrat, tak tam není výkon, který by to ohříval. Při zkratu sice prochází velký proud, ale není žádné napětí, to znamená výkon je nula.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?

9.6.2023 v 09:53 | Nahoru | #719

mito7 píše: Ale "zkratovej" regulátor už z názvu by neměl topit. Pokud je tam zkrat, tak tam není výkon, který by to ohříval. Při zkratu sice prochází velký proud, ale není žádné napětí, to znamená výkon je nula.



Tam to bude tak, že topí vinutí altíku chlazené olejem, že?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?

9.6.2023 v 09:59 | Nahoru | #720
PetrL3> Ano, něco na tom bude, ale je to zvláštní, že ani na tom vinutí, pokud je zkratované není žádné velké napětí a tím pádem ani výkon, který by bylo potřeba chladit. U dvoutaktů je vinutí bez chlazení olejem.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist