1 reakcí na tento příspěvek lithiová baterie - zkušenosti?
2 reakcí na tento příspěvek lithiová baterie - zkušenosti?
Když je nabíjecí napětí naprázdno v rozmezí 14,0V - 15,0V, NENÍ nutná žádná úprava nabíjecího systému a instalace motocyklu
Jak zjistím, kolik dobíjí motorka naprázdno? To jako za chodu někdo odpojí aku a bude doufat, že neodpálí regler?
potřeboval bych se dovzdělat, abych uměl zachytit, uchopit a přípůadně vyřešit případnej problém.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?
PetrL3 píše: Jaký napětí vám ukazuje dobíjení s lithiovkou? Je to podobné jako s Pb?
Melo by to byt stejne…
Mereni na[razdno je podle me blbost… hrozi, ze neco znicis…
Naposledy editováno 05.06.2023 08:37:30
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?
PetrL3 píše: Zarazila mě jedna informace:
Jak zjistím, kolik dobíjí motorka naprázdno? To jako za chodu někdo odpojí aku a bude doufat, že neodpálí regler?
potřeboval bych se dovzdělat, abych uměl zachytit, uchopit a přípůadně vyřešit případnej problém.
Max. napětí máš daný regulátorem. U zkratový regulace se to dá jednodušše změřit pomocí nějakýho regulovatelnýho zdroje napětí co umí dát aspoň od 12 do 17V a páru odporů (jeden na žlutej, může to bejt klidně žárovka na 12V, záleží jak tvrdej máš ten zdroj, druhej odpor mezi regler a baterku aby to ta baterka moc nezatěžovala, např 22 Ohm). Zdroj připojit místo jedný fáze (na žlutý). Pak prostě postupně nastavovat napětí od 12V výše a měřit kolik je na výstupu regleru před tím odporem. Postupně přidávat až kam to regulace pustí než se zkratuje tyristor/fet (napětí na výstupu regulátoru spadne na úroveň baterky nebo se rozsvítí ta žárovka, ideálně použít na multimetru nějakej "peak hold" režim). V reálu se ještě může projevit menší úbytek napětí při zátěži na usměrňovači v regulátoru u těch reglerů co to nemaj nějak kompenzovaný (dáno vnitřním zapojením).
Ale je to celkem fuk. Obyčejný regulátory nikdy nejdou nad 14,4 - 14,6V protože to je hranice kdy Pb začínaj plynovat (zaplavený by při vyšším napětí vařily a ubejval elektrolyt, hermeticky uzavřený a agm by to ve finále vysušilo). Prakticky tak regulátory makaj od 14,2 - 14,6V (teoreticky by se dalo jít i vejš ale to by muselo zohledňovat teplotu baterky nebo by to muselo mít "inteligentní" dobíjení - jenže u toho se zas většinou musí zadat typ baterky do řj aby to správně pracovalo) .
Naposledy editováno 05.06.2023 09:22:45
assassin píše: Melo by to byt stejne…
Mereni na[razdno je podle me blbost… hrozi, ze neco znicis…
Když dobíjení dává pod 13V, tak bude asi KO baterka, co? Ale při zmačknutí kontrolního čudliku se rozsvítí všechny 3 LED na auku, jako že je nabitá. A motorka s ní po oživení startuje normálně.
combust píše: Max. napětí máš daný regulátorem. U zkratový regulace se to dá jednodušše změřit pomocí nějakýho regulovatelnýho zdroje napětí co umí dát aspoň od 12 do 17V a páru odporů (jeden na žlutej, může to bejt klidně žárovka na 12V, záleží jak tvrdej máš ten zdroj, druhej odpor mezi regler a baterku aby to ta baterka moc nezatěžovala, např 22 Ohm). Zdroj připojit místo jedný fáze (na žlutý). Pak prostě postupně nastavovat napětí od 12V výše a měřit kolik je na výstupu regleru před tím odporem. Postupně přidávat až kam to regulace pustí než se zkratuje tyristor/fet (napětí na výstupu regulátoru spadne na úroveň baterky nebo se rozsvítí ta žárovka, ideálně použít na multimetru nějakej "peak hold" režim). V reálu se ještě může projevit menší úbytek napětí při zátěži na usměrňovači v regulátoru u těch reglerů co to nemaj nějak kompenzovaný (dáno vnitřním zapojením).
Ale je to celkem fuk. Obyčejný regulátory nikdy nejdou nad 14,4 - 14,6V protože to je hranice kdy Pb začínaj plynovat (zaplavený by při vyšším napětí vařily a ubejval elektrolyt, hermeticky uzavřený a agm by to ve finále vysušilo). Prakticky tak regulátory makaj od 14,2 - 14,6V (teoreticky by se dalo jít i vejš ale to by muselo zohledňovat teplotu baterky nebo by to muselo mít "inteligentní" dobíjení - jenže u toho se zas většinou musí zadat typ baterky do řj aby to správně pracovalo) .
Ještě by mě zajímala jedna věc. Uměl bysb nějak vysvětlit, proč mi dobíjení ukazuje jiný napětí pro různý akumulátory? Je teda normální, že horší aku nemá za chodu motolru stejný napětí, jako OK aku?
Asi udělám pokus a mezi 2ma motorkama prohodím akumulátory a zkusím, co se stane.
Naposledy editováno 05.06.2023 09:36:12
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?
combust píše: Max. napětí máš daný regulátorem. U zkratový regulace se to dá jednodušše změřit pomocí nějakýho regulovatelnýho zdroje napětí co umí dát aspoň od 12 do 17V a páru odporů (jeden na žlutej, může to bejt klidně žárovka na 12V, záleží jak tvrdej máš ten zdroj, druhej odpor mezi regler a baterku aby to ta baterka moc nezatěžovala, např 22 Ohm). Zdroj připojit místo jedný fáze (na žlutý). Pak prostě postupně nastavovat napětí od 12V výše a měřit kolik je na výstupu regleru před tím odporem. Postupně přidávat až kam to regulace pustí než se zkratuje tyristor/fet (napětí na výstupu regulátoru spadne na úroveň baterky nebo se rozsvítí ta žárovka, ideálně použít na multimetru nějakej "peak hold" režim). V reálu se ještě může projevit menší úbytek napětí při zátěži na usměrňovači v regulátoru u těch reglerů co to nemaj nějak kompenzovaný (dáno vnitřním zapojením).
Ale je to celkem fuk. Obyčejný regulátory nikdy nejdou nad 14,4 - 14,6V protože to je hranice kdy Pb začínaj plynovat (zaplavený by při vyšším napětí vařily a ubejval elektrolyt, hermeticky uzavřený a agm by to ve finále vysušilo). Prakticky tak regulátory makaj od 14,2 - 14,6V (teoreticky by se dalo jít i vejš ale to by muselo zohledňovat teplotu baterky nebo by to muselo mít "inteligentní" dobíjení - jenže u toho se zas většinou musí zadat typ baterky do řj aby to správně pracovalo) .
Sorry ale tenhle zpusob me prijde jako blbost. 1, ty reglery se pri nesymetrii chovaj uplne jinak nez kdyz maj symetrickou zatez.
petrl3> co myslis napetim naprazdno ? Proste tam vraz nabitej akku , nahod to a zmer kolik to dava pri nejakejch rozumnejch otackach bez zateze.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?
gugo píše:
petrl3> co myslis napetim naprazdno ? Proste tam vraz nabitej akku , nahod to a zmer kolik to dava pri nejakejch rozumnejch otackach bez zateze.
Napětí napázdno je napětí naprázdno. To snad není třeba vysvětlovat. Jen sem nepochopil, k čemu má ta informace prodejce být (jak to má uživatel ověřit).
Tady (červený text) :
http://www.otos.cz/m...tx14ahq-fp-12v-48wh/
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?
Myslim ze muze bejt uplne v klidu protoze funkcni regler u motorky mladsi nez Metuzalem ti vetsi napeti nez 14.4 neda.
1 reakcí na tento příspěvek lithiová baterie - zkušenosti?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?
gugo píše: Sorry ale tenhle zpusob me prijde jako blbost. 1, ty reglery se pri nesymetrii chovaj uplne jinak nez kdyz maj symetrickou zatez.
petrl3> co myslis napetim naprazdno ? Proste tam vraz nabitej akku , nahod to a zmer kolik to dava pri nejakejch rozumnejch otackach bez zateze.
Symetrická zátěž? Zátěž je tu baterie, co na tom chceš "symetrizovat"?
A pokud tím myslíš že to potřebuje nějakej 3fáz na vstupu aby to fungovalo tak to je pravda pokud chceš aby to správně dobíjelo s plovoucím vinutím statoru. Pokud potřebuješ jen změřit při jakým napětí na výstupu se regulace spustí tak je to fuk.
Regulace si hlídá napětí na výstupu buď přímo (výstup regleru nebo extra drát do spínačky nebo na baterku) nebo nepřímo (U na výstupu = U na fázi proti kostře - U na usm. diodách). Mezifázově tam nemusí být vlastně nic aby to reagovalo. Základ je prostě 3f diodovej můstek a buď na horní nebo dolní větvi je ke každý diodě regulační prvek (tyristor/fet). To co je problém je akorát to že jakmile se v ss obvodu tyristor otevře tak už nezavře (normálně se vypne změnou polarity, proto jsem tam zmínil ten peak hold aby se chytla největší naměřená hodnota než se to otevře).
Naposledy editováno 05.06.2023 11:25:38
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?
Popravdě je to celkem jednoduchej způsob jak eliminovat vliv toho statoru a baterky a zkontrolovat že regulátor reguluje bez lepších diagnostickejch hraček jako jsou klešťový sondy, osciloskop a bočníky.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?
Každopádně tepelnou závislost otestuješ snadno, na to stačí fén nebo horkovzduška a pro rychlejší opakování chladící sprej.
Naposledy editováno 05.06.2023 21:22:51
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?
Naposledy editováno 05.06.2023 21:35:35
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?
gugo píše: combust> jo woe a budu si delat graf a zapisovat to tam po stupnich a voltech. Sorry ale na to fakt moc v praxi neni cas a neni k tomu ani moc duvod. Proste nakopnutej regler vymenis a hotovo, je me fakt jedno jestli v nem jede pulka veci nebo 1/3. Ale samozrejme pokud si nekdo chce hrat v garazi celej den proc ne.
Tak pokud jsi si jistej že je regler KO tak proč něco měřit? To jako fakt nedává smysl.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?
Takže ti dávám za pravdu.
Je to moc složitý a zbytečný.
Diagnostikovat zkratovej regler nemá smysl, není na to čas, musíme se holt spolehnout na to že nepustí víc než 14,4V a nejlepší je ho při podezření na závadu rovnou vyměnit.
E: obrázkový návod "nadměrně složitého postupu testování " z 30 let starého manuálu pro zájemce o otestování zkratového regleru (na obr. je dvoufáz ale jde to i s třífázovým). U regulátorů s jedním vývodem na akumulátor (tedy pouze "B" vývod) je třeba přivést napětí na vývod který vede na akumulátor (výstup).
Naposledy editováno 12.07.2023 14:00:35
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?
1 reakcí na tento příspěvek lithiová baterie - zkušenosti?
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?
Honza-TA950 píše: gugo> já to zažil na 690, měl jsem tam přídavno nádrž od RallyRaidu a regulátor se blbě chladil, výsledek nafouklá baterka, ECU v prdeli...a pak jsem zjistil, že jsme asi nebyl sám a v nové verzi už i RallyRaid dělá jiný držák regulátoru tak, aby nebyl schovaný pod nádrží, ale dole v produ vzduchu.
Ale "zkratovej" regulátor už z názvu by neměl topit. Pokud je tam zkrat, tak tam není výkon, který by to ohříval. Při zkratu sice prochází velký proud, ale není žádné napětí, to znamená výkon je nula.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?
mito7 píše: Ale "zkratovej" regulátor už z názvu by neměl topit. Pokud je tam zkrat, tak tam není výkon, který by to ohříval. Při zkratu sice prochází velký proud, ale není žádné napětí, to znamená výkon je nula.
Tam to bude tak, že topí vinutí altíku chlazené olejem, že?