globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: lithiová baterie - zkušenosti?
5.11.2014 v 14:14
Prosím, máte osobní zkušenosti s tímto druhem baterek... životnost? provoz? háklivost? fungování? přínos(mimo úsporu váhy)?

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?

5.6.2023 v 09:17 | Nahoru | #1

PetrL3 píše: Zarazila mě jedna informace:


Jak zjistím, kolik dobíjí motorka naprázdno? To jako za chodu někdo odpojí aku a bude doufat, že neodpálí regler?
potřeboval bych se dovzdělat, abych uměl zachytit, uchopit a přípůadně vyřešit případnej problém.



Max. napětí máš daný regulátorem. U zkratový regulace se to dá jednodušše změřit pomocí nějakýho regulovatelnýho zdroje napětí co umí dát aspoň od 12 do 17V a páru odporů (jeden na žlutej, může to bejt klidně žárovka na 12V, záleží jak tvrdej máš ten zdroj, druhej odpor mezi regler a baterku aby to ta baterka moc nezatěžovala, např 22 Ohm). Zdroj připojit místo jedný fáze (na žlutý). Pak prostě postupně nastavovat napětí od 12V výše a měřit kolik je na výstupu regleru před tím odporem. Postupně přidávat až kam to regulace pustí než se zkratuje tyristor/fet (napětí na výstupu regulátoru spadne na úroveň baterky nebo se rozsvítí ta žárovka, ideálně použít na multimetru nějakej "peak hold" režim). V reálu se ještě může projevit menší úbytek napětí při zátěži na usměrňovači v regulátoru u těch reglerů co to nemaj nějak kompenzovaný (dáno vnitřním zapojením).
Ale je to celkem fuk. Obyčejný regulátory nikdy nejdou nad 14,4 - 14,6V protože to je hranice kdy Pb začínaj plynovat (zaplavený by při vyšším napětí vařily a ubejval elektrolyt, hermeticky uzavřený a agm by to ve finále vysušilo). Prakticky tak regulátory makaj od 14,2 - 14,6V (teoreticky by se dalo jít i vejš ale to by muselo zohledňovat teplotu baterky nebo by to muselo mít "inteligentní" dobíjení - jenže u toho se zas většinou musí zadat typ baterky do řj aby to správně pracovalo) .

Naposledy editováno 05.06.2023 09:22:45

(reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?

5.6.2023 v 09:34 | Nahoru | #2

combust píše: Max. napětí máš daný regulátorem. U zkratový regulace se to dá jednodušše změřit pomocí nějakýho regulovatelnýho zdroje napětí co umí dát aspoň od 12 do 17V a páru odporů (jeden na žlutej, může to bejt klidně žárovka na 12V, záleží jak tvrdej máš ten zdroj, druhej odpor mezi regler a baterku aby to ta baterka moc nezatěžovala, např 22 Ohm). Zdroj připojit místo jedný fáze (na žlutý). Pak prostě postupně nastavovat napětí od 12V výše a měřit kolik je na výstupu regleru před tím odporem. Postupně přidávat až kam to regulace pustí než se zkratuje tyristor/fet (napětí na výstupu regulátoru spadne na úroveň baterky nebo se rozsvítí ta žárovka, ideálně použít na multimetru nějakej "peak hold" režim). V reálu se ještě může projevit menší úbytek napětí při zátěži na usměrňovači v regulátoru u těch reglerů co to nemaj nějak kompenzovaný (dáno vnitřním zapojením).
Ale je to celkem fuk. Obyčejný regulátory nikdy nejdou nad 14,4 - 14,6V protože to je hranice kdy Pb začínaj plynovat (zaplavený by při vyšším napětí vařily a ubejval elektrolyt, hermeticky uzavřený a agm by to ve finále vysušilo). Prakticky tak regulátory makaj od 14,2 - 14,6V (teoreticky by se dalo jít i vejš ale to by muselo zohledňovat teplotu baterky nebo by to muselo mít "inteligentní" dobíjení - jenže u toho se zas většinou musí zadat typ baterky do řj aby to správně pracovalo) .



Ještě by mě zajímala jedna věc. Uměl bysb nějak vysvětlit, proč mi dobíjení ukazuje jiný napětí pro různý akumulátory? Je teda normální, že horší aku nemá za chodu motolru stejný napětí, jako OK aku?

Asi udělám pokus a mezi 2ma motorkama prohodím akumulátory a zkusím, co se stane.

Naposledy editováno 05.06.2023 09:36:12

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) lithiová baterie - zkušenosti?

5.6.2023 v 09:40 | Nahoru | #3

combust píše: Max. napětí máš daný regulátorem. U zkratový regulace se to dá jednodušše změřit pomocí nějakýho regulovatelnýho zdroje napětí co umí dát aspoň od 12 do 17V a páru odporů (jeden na žlutej, může to bejt klidně žárovka na 12V, záleží jak tvrdej máš ten zdroj, druhej odpor mezi regler a baterku aby to ta baterka moc nezatěžovala, např 22 Ohm). Zdroj připojit místo jedný fáze (na žlutý). Pak prostě postupně nastavovat napětí od 12V výše a měřit kolik je na výstupu regleru před tím odporem. Postupně přidávat až kam to regulace pustí než se zkratuje tyristor/fet (napětí na výstupu regulátoru spadne na úroveň baterky nebo se rozsvítí ta žárovka, ideálně použít na multimetru nějakej "peak hold" režim). V reálu se ještě může projevit menší úbytek napětí při zátěži na usměrňovači v regulátoru u těch reglerů co to nemaj nějak kompenzovaný (dáno vnitřním zapojením).
Ale je to celkem fuk. Obyčejný regulátory nikdy nejdou nad 14,4 - 14,6V protože to je hranice kdy Pb začínaj plynovat (zaplavený by při vyšším napětí vařily a ubejval elektrolyt, hermeticky uzavřený a agm by to ve finále vysušilo). Prakticky tak regulátory makaj od 14,2 - 14,6V (teoreticky by se dalo jít i vejš ale to by muselo zohledňovat teplotu baterky nebo by to muselo mít "inteligentní" dobíjení - jenže u toho se zas většinou musí zadat typ baterky do řj aby to správně pracovalo) .



Sorry ale tenhle zpusob me prijde jako blbost. 1, ty reglery se pri nesymetrii chovaj uplne jinak nez kdyz maj symetrickou zatez.

petrl3> co myslis napetim naprazdno ? Proste tam vraz nabitej akku , nahod to a zmer kolik to dava pri nejakejch rozumnejch otackach bez zateze.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist