bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jaký poměr chladící směsi?
22.12.2013 v 10:54
Ahoj lidi, jaký máte názor na poměr chladicí kapaliny? Koncem zimy chci vyměnit kapalinu před sezonou a přemýšlím, jestli tam mám vůbec přimíchávat nějakou nemrzku nebo ne? Jde o to, že motku mám přes zimu v celkem vyhřáté garáži, takže vůbec nepotřebuju řešit nízké teploty. Je lepší jí tam nalít alespoň z "antikorozních" důvodů? A v jakém poměru byste to doporučili?

Naposledy editováno 14.06.2016 15:46:21

Jaký poměr chladící směsi?

Skvělá odpověď, děkuji! 22.12.2013 v 11:08 | Nahoru | #1
Chladící kapalina neslouží jen jako nemrznoucí,ale i proti přehřívání,korozi a ucpávání - tvorbě vodního kamene ... .Ředit podle toho jakou si koupíš ,protože se dají koupit ,už hotové.

Jaký poměr chladící směsi?

Skvělá odpověď, děkuji! 22.12.2013 v 11:12 | Nahoru | #2
vždy nemrzku,i v létě!!

ale klidně za 60kč/l z autokelly.....

ředění je na obalu,vetšinou 1:1

Naposledy editováno 22.12.2013 11:13:08

Jaký poměr chladící směsi?

Skvělá odpověď, děkuji! 22.12.2013 v 12:40 | Nahoru | #3
Určitě si ji tam nalej, pokud ji nemáš v mrazu, tak ji nařed klidně 1:2. Ale na 100% ji tam dej

Jaký poměr chladící směsi?

Skvělá odpověď, děkuji! 22.12.2013 v 12:42 | Nahoru | #4
Nalej Motul Motocool a nemusíš řešit žádnej poměr

Jaký poměr chladící směsi?

22.12.2013 v 13:00 | Nahoru | #5
Super, díky moc. Samozrejme nechci setrit na drobnostech, tak to udelam tedy v tom pomeru 1:1

Jaký poměr chladící směsi?

Skvělá odpověď, děkuji! 22.12.2013 v 14:36 | Nahoru | #6
já osobně nikdy neředil a bylo to ok, zkušeností z okolí kdy někdo v pohodě "namíchal" je dot a výsledky jsou jasné zmrzlo to :D

ps.: a leju Yamalube coolant

Naposledy editováno 22.12.2013 14:36:47

Jaký poměr chladící směsi?

22.12.2013 v 18:25 | Nahoru | #7
motocool od motulu a neředit !!!

1 reakcí na tento příspěvek Jaký poměr chladící směsi?

23.12.2013 v 09:29 | Nahoru | #8
Čím větší poměr nemrznoucí směsi, tím horší převod tepla-chlazení.
Takže pokuď moto není na mrazu, tak namýchat na cca -(10-15)°C, aby měla směs v sobě dostatečné množství inhibitorů koroze atd..

Známej má auto, kterému se snaží dopřávat co nejvíce. Takže když měnil nemrzku, tak jí vůbec neředil. Výsledek je zkroucená hlava od přehřátí. A to se vyplatí.

(reakce na) Jaký poměr chladící směsi?

23.12.2013 v 14:44 | Nahoru | #9
Známej má auto, kterému se snaží dopřávat co nejvíce. Takže když měnil nemrzku, tak jí vůbec neředil. Výsledek je zkroucená hlava od přehřátí. A to se vyplatí. [/quote]

to je nějaká kokotina, né? jestli tam nalil neředěnou nemrznoucí směs, tak to určitě nemá za důsledek zkroucenou hlavu.
problém bude asi v tom, jestli tam nalil to, co tam má být a nebo zda nemá chybu někde v chladícím systému (termostat, kontrolka přehřátí atd...)

Jaký poměr chladící směsi?

23.12.2013 v 14:59 | Nahoru | #10
ja neleju nic

2 reakcí na tento příspěvek Jaký poměr chladící směsi?

23.12.2013 v 15:11 | Nahoru | #11
to jsou hovadiny.

je pravda,že pokud se frydex nenaředí,tak o něco málo hůře odvádí teplo do chladiče-je to logické-má větší hustotu než voda,tím pádem protéká systémem pomaleji a tím i pomaleji odvede teplo do chladiče.ale to se bavíme o fakt minimálním zpoždění měřitelné tak v laboratorních podmínkách.

ale zato je tady ještě druhá stránka věci-frydex má výrazně vyšší bod varu,než voda a to fakt výrazně-cca o 20°C a když k tomu připočteme i tlak v chladícím okruhu,tak jsem na bodě varu přes 130°C a to se rovná výrazně lepší účinnosti chladiče(zase logicky-130°C horký chladič předá do vzduchu mnohem více energie,než když má cca 110°C) a hlavně tím,že nedochází k varu,tak se v okruhu nevytváří vzduchové bubliny,které zavzdušňují vodní pumpu...

takže pokroucená hlava fakt nehrozí,jediné co se může teoreticky posrat,je vrtulka na vodní pumpě,nebo respektive její pohon,protože čistý frydex klade větší odpor.ale to je jen teorie,nikdy jsem neslyšel,že by se to stalo.

u cestovní motorky je jedno-ta problémy s chlazením nemá,ale do motokrosu leju téměř čistý frydex,když někde zakysnu,tak to začne vařit opravdu výrazně později...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký poměr chladící směsi?

23.12.2013 v 15:45 | Nahoru | #12
Dolph-cz> Nojá myslím, že neředěnej Fridex je hustej docela dost. A vliv by to mít mohlo, minimálně na tu zátěž pumpy. Ale hlavně čistej Fridex G48 (Etylenglykol ) zmrzne při -13 stupních , na to pozor. Az v poměru 1:1 je do -40C.

Naposledy editováno 23.12.2013 15:46:23

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký poměr chladící směsi?

23.12.2013 v 16:07 | Nahoru | #13

SVSkritek píše: Dolph-cz> Nojá myslím, že neředěnej Fridex je hustej docela dost. A vliv by to mít mohlo, minimálně na tu zátěž pumpy. Ale hlavně čistej Fridex G48 (Etylenglykol ) zmrzne při -13 stupních , na to pozor. Az v poměru 1:1 je do -40C.



a jsi si jistý,že to co se prodává v běžné prodejně s motoristickými potřebami je čistý ETHYLENGLYKOL?
nikdy jsem to neřešil,ale nechce se mi věřit,že by to při -13°C zmrzlo.jsi si tím fakt jistý??

Jaký poměr chladící směsi?

23.12.2013 v 16:30 | Nahoru | #14
To je blbost, čistej fridex je tak do -70 ne? Čim víc ho naředim, tim menší mráz vydrží. Do motorky bych nalil jedině předředěnou směs určenou do motocyklových motorů. Do auta dávám modrej fridex g11 s destilkou 1:1. V autě co 4 roky výměna, u moto po 2 letech.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký poměr chladící směsi?

23.12.2013 v 16:33 | Nahoru | #15
Dolph-cz> Hmm tak je pravda, že ve Fridexu G48 je toho ethylenglyckolu jen 90+%. Takze čistej Fridex má teplotu tání/tuhnutí -20C . Zatímco při 1:1 -38C. Prostě potřebuje to alspon trochu vody, aby to mohlo správně fungovat.

Naposledy editováno 23.12.2013 16:35:25

(reakce na) Jaký poměr chladící směsi?

23.12.2013 v 17:13 | Nahoru | #16
SVSkritek> ono by i těch -20°C stačilo.... a předpokládám,že to se to při mrznutí nebude rozpínat jako voda a trhat blok a chladič...

ale to je jedno,čistý fridex snad nikdo normálně nedává...ale to už jsme se dostali nějak daleko...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký poměr chladící směsi?

23.12.2013 v 18:55 | Nahoru | #17

Dolph-cz píše: to jsou hovadiny.

je pravda,že pokud se frydex nenaředí,tak o něco málo hůře odvádí teplo do chladiče-je to logické-má větší hustotu než voda,tím pádem protéká systémem pomaleji a tím i pomaleji odvede teplo do chladiče.ale to se bavíme o fakt minimálním zpoždění měřitelné tak v laboratorních podmínkách.

ale zato je tady ještě druhá stránka věci-frydex má výrazně vyšší bod varu,než voda a to fakt výrazně-cca o 20°C a když k tomu připočteme i tlak v chladícím okruhu,tak jsem na bodě varu přes 130°C a to se rovná výrazně lepší účinnosti chladiče(zase logicky-130°C horký chladič předá do vzduchu mnohem více energie,než když má cca 110°C) a hlavně tím,že nedochází k varu,tak se v okruhu nevytváří vzduchové bubliny,které zavzdušňují vodní pumpu...

takže pokroucená hlava fakt nehrozí,jediné co se může teoreticky posrat,je vrtulka na vodní pumpě,nebo respektive její pohon,protože čistý frydex klade větší odpor.ale to je jen teorie,nikdy jsem neslyšel,že by se to stalo.

u cestovní motorky je jedno-ta problémy s chlazením nemá,ale do motokrosu leju téměř čistý frydex,když někde zakysnu,tak to začne vařit opravdu výrazně později...



Ethylenglykol má oproti vodě 2x horší tepelnou kapacitu a vodivost. Ještě jednou a slovy "dvakrát horší tepelnou kapacitu a vodivost" To znamená, že dokáže naakumulovat 2x méně energie a ještě jí 2x hůře dokáže předat.

Na to nepotřebuješ laboratoř, aby jsi zjistil 2x horší vlastnosti. To si můžeš vyzkoušet doma a měřící přístroj může být klidně tvá ruka. Samotná hustota v tom nehraje velkou roli, protože je velice podobná vodě. Vyšší teplotou chladící kapaliny naroste účinnost chladiče. To ano. Ale naopak i vzroste teplota chlazených částí motoru, které s tím nepočítají a může dojít k fatálním následkům.

Na co ti bude, že ethylenglykol má teplotu varu skoro 200°C, když motorový olej už přestává mazat.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký poměr chladící směsi?

23.12.2013 v 19:43 | Nahoru | #18

AndělČK píše: Ethylenglykol má oproti vodě 2x horší tepelnou kapacitu a vodivost. Ještě jednou a slovy "dvakrát horší tepelnou kapacitu a vodivost" To znamená, že dokáže naakumulovat 2x méně energie a ještě jí 2x hůře dokáže předat.

Na to nepotřebuješ laboratoř, aby jsi zjistil 2x horší vlastnosti. To si můžeš vyzkoušet doma a měřící přístroj může být klidně tvá ruka. Samotná hustota v tom nehraje velkou roli, protože je velice podobná vodě. Vyšší teplotou chladící kapaliny naroste účinnost chladiče. To ano. Ale naopak i vzroste teplota chlazených částí motoru, které s tím nepočítají a může dojít k fatálním následkům.

Na co ti bude, že ethylenglykol má teplotu varu skoro 200°C, když motorový olej už přestává mazat.



tepelná vodivost vody/ethylenglykolu v tomto případě není důležitá,nemůžeš míchat hrušky s jablkama.

výkon(schopnost odvést teplo) chladícího okruhu při použití ethylenglykolu místo vody rozhodně není poloviční-to se s tebou vsadím!
rozdíl tam bude,ale v řádu pár procent.

a nepsal jsem tady 200°C ,to je tvůj výmysl/nesmysl ,já psal,že je výhoda,že v praxi "voda" nezačne vařit ve 110°C,ale až ve 130°C.

a troufám si tvrdit,že těchto 20°C rozdílu bohatě vykompenzuje ztráty způsobené nižší tepelnou vodivostí.

navíc zase tady nejde o nějakých 20°C,protože pokud motor dosáhne teplotu nad 110°C,tak se voda začne vařit,vniklá pára v okruhu znemožní vodě kolovat a teplota motoru pak letí nahoru,kdežto ethylenglykol stále ještě motor chladí a udržuje v přijatelné teplotě....

Naposledy editováno 23.12.2013 19:45:48

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký poměr chladící směsi?

23.12.2013 v 21:28 | Nahoru | #19

Dolph-cz píše: tepelná vodivost vody/ethylenglykolu v tomto případě není důležitá,nemůžeš míchat hrušky s jablkama.

výkon(schopnost odvést teplo) chladícího okruhu při použití ethylenglykolu místo vody rozhodně není poloviční-to se s tebou vsadím!
rozdíl tam bude,ale v řádu pár procent.

a nepsal jsem tady 200°C ,to je tvůj výmysl/nesmysl ,já psal,že je výhoda,že v praxi "voda" nezačne vařit ve 110°C,ale až ve 130°C.

a troufám si tvrdit,že těchto 20°C rozdílu bohatě vykompenzuje ztráty způsobené nižší tepelnou vodivostí.

navíc zase tady nejde o nějakých 20°C,protože pokud motor dosáhne teplotu nad 110°C,tak se voda začne vařit,vniklá pára v okruhu znemožní vodě kolovat a teplota motoru pak letí nahoru,kdežto ethylenglykol stále ještě motor chladí a udržuje v přijatelné teplotě....



Tepelná vodivost chladící kapaliny je důležitá, protože tato hodnota nám určuje rychlost předávání energie kapalině a je stejně důležitá jako je rozdíl teploty. Proto pokuď je tepelná vodivost kapaliny 2x horší, tak pro předání stejné energie za jednotku času je potřeba 2x vyšší rozdíl teplot. Teplota chladiče je prakticky dána, takže musí zákonitě narůst teplota motoru.

Tepelná vodivost vody při 20°C je 0,597 W/(m.K)
Tepelná vodivost nemrznoucí směsy ethylenglykolu při 20°C je cca 0,290 W/(m.K)

Měrná tepelná kapacita vody při 20°C je 4 184 J K-1 kg-1
Měrná tepelná kapacita thylenglykolu při 20°C 2 200 J K-1 kg-1

Přeber si to jak chceš.

Naposledy editováno 23.12.2013 21:29:21

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaký poměr chladící směsi?

23.12.2013 v 21:52 | Nahoru | #20

AndělČK píše: Tepelná vodivost chladící kapaliny je důležitá, protože tato hodnota nám určuje rychlost předávání energie kapalině a je stejně důležitá jako je rozdíl teploty. Proto pokuď je tepelná vodivost kapaliny 2x horší, tak pro předání stejné energie za jednotku času je potřeba 2x vyšší rozdíl teplot. Teplota chladiče je prakticky dána, takže musí zákonitě narůst teplota motoru.

Tepelná vodivost vody při 20°C je 0,597 W/(m.K)
Tepelná vodivost nemrznoucí směsy ethylenglykolu při 20°C je cca 0,290 W/(m.K)

Měrná tepelná kapacita vody při 20°C je 4 184 J K-1 kg-1
Měrná tepelná kapacita thylenglykolu při 20°C 2 200 J K-1 kg-1

Přeber si to jak chceš.



já mam jasno,ty si to přeber.ty čísla jsou málo vypovídají....stojím si za tím,že to rozhodně 2x hůř nechladí,chladící systém má jiné slabiny,než je médium,které obíhá uvnitř...

malý názorný příklad- téměř stejné množství vody v pohodě uchladí 47kw diesla i 700kw benzín.mnohem větší problém je předat to teplo dále-konkrétně do vzduchu,tak je limit...

troufám si tvrdit,že kdyby jsi tam nalil něco,co je ještě 2x hůře tepelně vodivé,než thylenglykol,stále to bude normálně chladit.

zato když by si "ustřihl" polovinu chladiče,tak to spolehlivě uvaříš.

(reakce na) Jaký poměr chladící směsi?

24.12.2013 v 11:05 | Nahoru | #21

Dolph-cz píše: já mam jasno,ty si to přeber.ty čísla jsou málo vypovídají....stojím si za tím,že to rozhodně 2x hůř nechladí,chladící systém má jiné slabiny,než je médium,které obíhá uvnitř...

malý názorný příklad- téměř stejné množství vody v pohodě uchladí 47kw diesla i 700kw benzín.mnohem větší problém je předat to teplo dále-konkrétně do vzduchu,tak je limit...

troufám si tvrdit,že kdyby jsi tam nalil něco,co je ještě 2x hůře tepelně vodivé,než thylenglykol,stále to bude normálně chladit.

zato když by si "ustřihl" polovinu chladiče,tak to spolehlivě uvaříš.



Čísla jsou přesně vypovídají. Jen číslo nám může přesně zdělit skutečné vlastnosti.
Vědecky je změřeno, že ethylenglykol má předmětné vlastnosti 2x horší. Nic s tím neuděláš.
Je to tak.

Ano chladící systém má více slabin. Stejně jako je důležitý převod energie z motoru do chladícího média a následně do chladiče, tak stejně důležitý je převod energie z chladiče do vzduchu. Množství chladící kapaliny nemá prakticky na chladící výkon velký vliv, takže takže tvé srovnání nedává smysl.

U obyčejného slabého motoru, kde nevzniká tolik zbytkové energie a je sním ježděno dle přespisů po silnici, má chlazení obrovské rezervy a to především na straně výměny mezi motorem a chladící smesí. Takže tam nebezpečí nehrozí.

Problém ale může nastat u výkonějších vozidel, protože motor který má 40kw či 300kw má velmi podobnou schopnost předat své teplo chladící směsi.

Sám mám vyzkoušeno na 300kw autě, že pokuď jsem měl hodně "hustou" směs (prakticky čistou nemrzku), tak skutečně se o dost hůře chladilo, když jsem tomu dával za uši.Teplota oleje i vody šla nahoru rychleji. Na to jsem si přišel sám, až pak jsem hledal proč tomu tak je.

Jaký poměr chladící směsi?

24.12.2013 v 11:07 | Nahoru | #22
nemá smysl to dále řešit.

Jaký poměr chladící směsi?

27.2.2016 v 16:22 | Nahoru | #23
Zdravím,
protože mi tahleta debata přišla velmi přínosná, nakonec jsem se jí pročet až nakonec a myslím si, že bych k tomu taky mohl něco málo říci. Líbíl se mi výrok: "jen čísla mají tu správnou vypovídající hodnotu" Souhlasím s tím, ale záleží jak tim číslům přijdete a hlavně za jakých PŘEDPOKLADŮ. Tak třeba s tou měrnou tepelnou kapacitou - kdo neví, tak se jedná o teplo v [J], které musí přijmout 1 kg látky na ohřátí o 1 K nebo chceteli 1°C. No jo, ale tyhle závislosti nejsou lineární že? Přeloženo do selského jazyka, není způsob, jak popsat toto chování kapaliny ve větším spektru teplot, ba dokonce ve změnách tlaku ale i změnách objemu. (Pro zdatnější čtenáře se bavíme o tečně proložené křivkou známé jako první derivace, která přijatelně aproximuje danou křivku na malém okolí bodu) To údajné číslo 4 182 J/kg.K bylo změřeno při tzv. normálním stavu, ale věřte, že v případě motoru normálního není vůbec nic. Takže bysme si přinejmenším museli najít tepelné kapacity látek při našich požadovaných podmínkách a né při laboratorních 20°C. A další nesprávný předpoklad - kdo říká, že závislost měrné kapacity směsi vzniklé smícháním vody s frydexem musí být opět lineární? Pochybuju, že tak tomu je, hlavně okolo tich 100°C, ve kterých se bohužel pohybujeme. Tohle všechno by bylo fajn, kdyby bylo vše ideální a chladič by navíc byl super kaliometr, ale to už je moc KDYBY a BYLO

A ještě moje osobní stanovisko na tuhle problematiku, která jednoduše nejde popsat nějakými středoškolskými rovnicemi. Sám jsem počítal oběh klimatizace a opravdu to není nic ve smyslu Q = m.c.dT [J]. Vše se počítá přes empirické rovnice, které byli, jak jinak, odvozeny na bázi experimetu, tj. několika roční práce celého teamu. Takže jestli bych měl rozhodnout komu věřit více v tomhle případě, tak asi tomu člověku, který má svoje argumenty založené na zkušenosti. Podle mě je větší část problému v prostupu tepla a v proudění tekutiny. K tomu se váže celý vědní obor mechaniky tekutin, která vám stejně poskytne jenom náhled.

Tyhle věci NELZE ROZHOUDNOUT POMOCÍ VÝPOČTŮ A VŽDY SE VYHODNOCUJE AŽ PROTOTYP. Takže jestli výrobce píše v příručce: "Řeďte 1:1" nekoumejte nad tím a řeďte 1:1. Možná se to zdá jednoduché a lidi by se to snažili vylepšit, ale to už jednoduše nejde! Konstruktéři nad tím přemýšleli více než dost - teda jestli nejezdíte na nějakým čínským šuntu posvařovaným v jeskyni.

Doufám, že jsem do debaty něčím málo přispěl a rád tu uslyším vaše souhlasy, nesouhlasy s mým názorem, aby si každý udělal vlastní názor.
Hodně šťastných kilometrů

Jaký poměr chladící směsi?

27.2.2016 v 16:45 | Nahoru | #24
Míchaj se tu hrušky s jabkama. Buď se prodává koncentrát - hlavně pro auta (Fridex a cca 100 dalších) A TEN SE MUSÍ NAŘEDIT!!! Jinak opravdu mrzne již při malém mrazu (paradoxně - při poměru 1:1 s vodou je bod tuhnutí výrazně nižší), je hustý, takže nebude dostatečně proudit atd. - prostě to zkurví motor. A je to vždy uvedeno na obalu! A nebo se prodává nemrzka rovnou připravená k použití - hlavně pro motorky (třeba ten Motul Motocool a jiný) a ta už je na cca mínus 35-38 (dle výrobce) a ta se leje rovnou - nic se neředí! A zase je to uvedený na obalu!! Možná, pokud by někdo chtěl ušetřit a ví, že mu to nikdy nezmrzne, tak ji o něco přiředit. Nemrzka nejen chrání před mrazem, ale i chrání před oxidací, maže osu vodního čerpadla a má vyšší bod varu než voda - chrání před přehřátím. Určitě je lepší než čistá voda, i když by ji někdo nepotřeboval kvůli mrazu.
Když nevíš, kup něco přímo na mašiny - třeba ten Motul, přečti návod, řiď se jím a neřešit žádný "hospodský" rady. Některý auto-nemrzky nejsou pro moto vhodný, protože někteří výrobci nedoporučují nemrzku s inhibitory koroze na bázi křemičitanů či čeho a když jako laik nevíš co je co tak je zbytečný se tim nějak trápit, protože testy některých auto-nemrzek ukázaly, že ne vždy je pravda, co výrobci deklarujou a co v tom je skutečně.
Edit: A v návodu snad na všechny koncentráty je VAROVÁNÍ nepoužívat nenaředěné. Ne vždycky je čim víc pruhů tim víc Adidas...

Naposledy editováno 27.02.2016 16:50:27
Téma je zamknuto


TOPlist